• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-09 08:28:58 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut! Jag har faktiskt också funderat på vad som är normal värk och vad som inte är det, hade ganska ont i magen/livmodern igår och blev lite orolig. Har också hört om utomhavandeskap och de är väl inte jättevanligt men får man kanske en värk som inte är molvärk kanske man ska kolla upp det. Tog du kontakt med din barnmorska eller hur gjorde du?

Angående veckor så ligger nog många plus eller minus, vore kanske konstigt om appen vet exakt. Men man hade ju såklart hellre blivit framflyttad att vara några dagar längre gången.

Ja men precis, är svårt att veta vad som är vanlig värk och vad som är något annat! Telefontiderna där jag ska ha inskrivningen var stängd, så hörde av mig till 1177, och de tyckte jag skulle kolla upp det in case of. Inte för att det nödvändigtvis är just utomkvedshavandeskap, men ifall det skulle vara det så är det bra att bara kolla upp. Och också om man är i vecka 5 och 6. Som du säger är rätt ovanligt men även hon hos gynakuten tyckte att det var ett bra beslut, även när det inte var något!

Ja men precis, svårt att veta att ägglossningen skulle ske exakt i mitten av cykeln och så också, och det lever ju ytterligare ett dygn extra osv. Eller hur haha, jag kommer nog få ha ytterligare tålamod verkar det som :')
  • Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-09-09 08:52:31 följande:

Ja men precis, är svårt att veta vad som är vanlig värk och vad som är något annat! Telefontiderna där jag ska ha inskrivningen var stängd, så hörde av mig till 1177, och de tyckte jag skulle kolla upp det in case of. Inte för att det nödvändigtvis är just utomkvedshavandeskap, men ifall det skulle vara det så är det bra att bara kolla upp. Och också om man är i vecka 5 och 6. Som du säger är rätt ovanligt men även hon hos gynakuten tyckte att det var ett bra beslut, även när det inte var något!

Ja men precis, svårt att veta att ägglossningen skulle ske exakt i mitten av cykeln och så också, och det lever ju ytterligare ett dygn extra osv. Eller hur haha, jag kommer nog få ha ytterligare tålamod verkar det som :')

Bra att man kan kontakta 1177 också. Fick du något svar på vad värken kunde bero på? Det är väl livmodern som växer och gör sig mer påmind vissa dagar medan andra så känner man inte av så mycket. Som sagt hade jag rätt så ont igår och även idag, hade jag inte varit gravid hade jag nog knappt tänkt på det men nu blir man ju som sagt orolig så fort de känns lite annorlunda..

Går in i vecka 5+0 idag och tanken på att det är hela 7 veckor kvar tills jag är framme i v. 12 och förhoppningsvis kan andas ut lite (peppar peppar att allt ser bra ut tills dess) känns som en evighet. Tiden går såååå långsamt för mig.
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-09 09:01:50 följande:

Bra att man kan kontakta 1177 också. Fick du något svar på vad värken kunde bero på? Det är väl livmodern som växer och gör sig mer påmind vissa dagar medan andra så känner man inte av så mycket. Som sagt hade jag rätt så ont igår och även idag, hade jag inte varit gravid hade jag nog knappt tänkt på det men nu blir man ju som sagt orolig så fort de känns lite annorlunda..

Går in i vecka 5+0 idag och tanken på att det är hela 7 veckor kvar tills jag är framme i v. 12 och förhoppningsvis kan andas ut lite (peppar peppar att allt ser bra ut tills dess) känns som en evighet. Tiden går såååå långsamt för mig.

Ja men verkligen, fick prata med en supertrevlig kvinna!

Förmodligen är det växtvärk som känns lite mer i vissa perioder än andra. Jaa, som du säger så analyserar man nog saker lite mer just nu än vad man vanligtvis gör, och blir dessutom mer orolig liksom!

Tycker också att det går såååååå långsamt :') man funderar på om 9 månader kommer gå i snigelfart hela vägen haha! Vi får hålla tummarna till vecka 12!!
  • Hannamk

Tycker också att det känns som en evighet till vecka 12. På måndag kliver jag in i vecka 7.

Det är ganska stressande att gå runt och vara rädd för att man ska förlora det man har hela tiden.

Ni som har gjort tidigt ultraljud, fick ni ta med sambo eller var ni tvungna att göra det själv?

Såg att jag inte var med på bf-listan, förstår dock inte om jag kan skriva in mig själv på den så nån kan gärna få hjälpa en oteknisk själ... Hanna, 28 år, bf första barnet 11/5

• SaaraK
    RBC skrev 2021-09-09 08:12:03 följande:

Har haft lite ont långt ner och till höger under ett par dagar så fick rådet att kolla upp det hos gynakuten ifall det skulle vara utomkvedshavandeskap, men allting såg normalt ut hittills. Och fick se det lilla fröet på ett vul.

Om än att hon trodde att jag kanske egentligen låg 5 plus X dagar och inte 6+2 :)

Jag har också ont i nedre delen på högersidan.. mitt kommer och går, hade du konstant ont eller hur var det för dig? Ifall jag också bör kolla upp detta..
  • Hannamk
    SaaraK skrev 2021-09-09 09:21:56 följande:

Jag har också ont i nedre delen på högersidan.. mitt kommer och går, hade du konstant ont eller hur var det för dig? Ifall jag också bör kolla upp detta..

Jag har också haft det lite från och till, oftast har det varit dags för toa då jag blivit förstoppad.

Men även känt att det kan göra lite ont ändå, men fick till svar från min barnmorska att det kan vara ligamenten eller att det är som "växtvärk".
  • Nojjig

BF-lista

30/4 Um Hamza

1/5 Tingeltangel

2/5 RBC, 28 år, första barnet

2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

5/5 X, 27 år - Första barnet

7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

7/5 Äntligen

7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

7/5 Secretflower

7/5 Mela88, fjärde barnet

8/5 Sararebecca

8/5 FruA88

9/5 Sofia0509

11/5 Hanna 28 år, första barnet

11/5 Kiwikiwi, första barnet

14/5 Nojjig, tredje barnet

15/5 SaaraK, 2a barnet

16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

• Nojjig
    melissy skrev 2021-09-08 22:07:11 följande:

Han är lyckligtvis väldigt positiv, vilket såklart är ett stort stöd i sig även om jag får stöd från andra håll också:)

Härligt att höra! :)
  • RBC
    Hannamk skrev 2021-09-09 09:14:21 följande:

Tycker också att det känns som en evighet till vecka 12. På måndag kliver jag in i vecka 7.

Det är ganska stressande att gå runt och vara rädd för att man ska förlora det man har hela tiden.

Ni som har gjort tidigt ultraljud, fick ni ta med sambo eller var ni tvungna att göra det själv?

Såg att jag inte var med på bf-listan, förstår dock inte om jag kan skriva in mig själv på den så nån kan gärna få hjälpa en oteknisk själ... Hanna, 28 år, bf första barnet 11/5

Jaa man är ju orolig! Jag gjorde ju ett tidigt ultraljud igår men det var ju inte riktigt planerat och på gynakuten, där fick respektive inte följa med in.
  • RBC
    SaaraK skrev 2021-09-09 09:21:56 följande:

Mitt kom och gick också, hade inte konstant ont, jag hade ringt och pratat med 1177, var skönt att fråga dem hur de resonerade att jag skulle göra!
Svar på tråden BF maj 2022