• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • RBC
    Hannamk skrev 2021-09-09 09:24:51 följande:

Jag har också haft det lite från och till, oftast har det varit dags för toa då jag blivit förstoppad.

Men även känt att det kan göra lite ont ändå, men fick till svar från min barnmorska att det kan vara ligamenten eller att det är som "växtvärk".

Aaah, så det kan vara lite sånt som stället till det också alltså?

För mig gjorde det bara om i ena sidan liksom, och eftersom jag är i vecka 6 då man tydligen brukar hitta utomkvedshavandeskap så tyckte hon att jag skulle kolla det. Vilken vecka är du i?
  • Hannamk
    RBC skrev 2021-09-09 12:17:21 följande:

Aaah, så det kan vara lite sånt som stället till det också alltså?

För mig gjorde det bara om i ena sidan liksom, och eftersom jag är i vecka 6 då man tydligen brukar hitta utomkvedshavandeskap så tyckte hon att jag skulle kolla det. Vilken vecka är du i?

Ja för mig iallafall. Får också ont ibland på min högra sida men barnmorskan sa att det inte var nå farligt utan det är vanligt att man kan känna det tidigt i graviditeten när allt växer så det knakar :)

Jag är också i vecka sex. Men jag har inte haft ont nånting nu på några dagar. Det kan kännas ömt och att det drar lite eller vad man ska säga. Men är du orolig så hör av dig till 1177. Bättre att kolla en gång för mycket än för lite om du inte tror att det står rätt till.
  • Kiwikiwi
    Hannamk skrev 2021-09-09 09:14:21 följande:

Tycker också att det känns som en evighet till vecka 12. På måndag kliver jag in i vecka 7.

Det är ganska stressande att gå runt och vara rädd för att man ska förlora det man har hela tiden.

Ni som har gjort tidigt ultraljud, fick ni ta med sambo eller var ni tvungna att göra det själv?

Såg att jag inte var med på bf-listan, förstår dock inte om jag kan skriva in mig själv på den så nån kan gärna få hjälpa en oteknisk själ... Hanna, 28 år, bf första barnet 11/5

Grattis, då har vi bf samtidigt :) jag gick precis in i v. 6 men jag antar att de beror på att vi har olika långa cykler som gör att vi är i olika veckor (eller typ en halv v) trots samma bf.

Jag får ta med min sambo på tidigt privat UL i v.9 (8+4), i alla fall som de ser ut nu, stod att de var okej på hemsidan. Han får också följa med på inskrivningssamtalalet :) bor i Stockholm.
  • Nathaliextnf
    melissy skrev 2021-09-08 18:11:30 följande:

Åh, glömde att skriva, har BF 3/5! Jag är 17 år dessutom.

Stort grattis! Jag har oxå 17 år när jag blev gravid första gången :) och när jag var 25 hade jag fyra kids. Väntar nu sjunde barnet ;) min äldsta är 17 år nu, så om han får barn nu blir jag farmor vid 36 år haha ;)
  • Nathaliextnf

Verkar gå troll i bf listan, nu var inte jag med ;)

Så uppdaterar igen.

BF-lista

30/4 Um Hamza

1/5 Tingeltangel

2/5 RBC, 28 år, första barnet

2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

5/5 X, 27 år - Första barnet

7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

7/5 Äntligen

7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

7/5 Secretflower

7/5 Mela88, fjärde barnet

8/5 Sararebecca

8/5 FruA88

9/5 Sofia0509

11/5 Hanna 28 år, första barnet

11/5 Kiwikiwi, första barnet

14/5 Nojjig, tredje barnet

15/5 SaaraK, 2a barnet

16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

17/5 nathaliextnf 36 år, sjunde barnet

19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

• Lindamarie

Hej.

En fråga hur långt efter ni plussat ringde ni BM?

Känns tidigt att ringa BM redan då jag bara är i vecka 4(3+6)?
    Och när jag väntade sonen ringde jag i vecka 6 men fick ändå inte komma förrän i  vecka 10 pga dom inte tar emot tidigare sa hon då.

Denna gång skulle vi vilja göra KUB vilket vi inte ville med sonen så skulle kännas skönt med lite tidigare kontakt så det inte blir så stressigt med att boka in KUB osv.(ska väl göras innan vecka 13?)

• Kiwikiwi
    Lindamarie skrev 2021-09-09 16:36:58 följande:

Hej.

Och när jag väntade sonen ringde jag i vecka 6 men fick ändå inte komma förrän i  vecka 10 pga dom inte tar emot tidigare sa hon då.

Denna gång skulle vi vilja göra KUB vilket vi inte ville med sonen så skulle kännas skönt med lite tidigare kontakt så det inte blir så stressigt med att boka in KUB osv.(ska väl göras innan vecka 13?)

Ringde BM i v.4+4 och fick en tid v. 8+6 så de blev några veckor senare än jag trodde men hon sa att de brukar ta emot from v. 8 :) vill också göra KUB och hoppas de kan ge en tid runt v. 12.
  • Lindamarie
    Kiwikiwi skrev 2021-09-09 16:56:09 följande:
    Ringde BM i v.4+4 och fick en tid v. 8+6 så de blev några veckor senare än jag trodde men hon sa att de brukar ta emot from v. 8 :) vill också göra KUB och hoppas de kan ge en tid runt v. 12.
    Tack för svarGlad
    Då ska jag nog ta och ringa min BM på måndag iaf . Kan ju åtminstone få tid om några veckor då Glad

Förstår ju att det är olika i olika städer när dom tar emot också Glad
  • SaaraK

Hej.

Jag ringde mvc ganska tidigt, de stod på hemsidan att de ville att man skulle ringa så tidigt som möjligt i min region. Plussade äl+7, och ringde någon dag efter det. :) Ska dit om 2 veckor är då i v 7 :)
  • Ljusrosa

Hej.

Håller med dig, tycker oxå det känns tidigt. Är i v. 4+2.

Men som många skriver, är det nog bra att ringa ganska snabbt efter man plussat. Jag vill vänta lite bara för att få smälta och mysa med tankarna själv + mannen såklart!

Men tänker som du, ska ringa på måndag. <3

Grattis till dig! :)
Svar på tråden BF maj 2022