• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Lindamarie skrev 2021-09-09 16:36:58 följande:

Hej.

En fråga hur långt efter ni plussat ringde ni BM?

Känns tidigt att ringa BM redan då jag bara är i vecka 4(3+6)?
    Och när jag väntade sonen ringde jag i vecka 6 men fick ändå inte komma förrän i  vecka 10 pga dom inte tar emot tidigare sa hon då.

Denna gång skulle vi vilja göra KUB vilket vi inte ville med sonen så skulle kännas skönt med lite tidigare kontakt så det inte blir så stressigt med att boka in KUB osv.(ska väl göras innan vecka 13?)

Jag ringde ganska tidigt tror jag va i typ 3+5 eller 3+6 till och med. Jag ville ha kontakt tidigt för jag behöver stöttning. Fick hälsosamtal på måndag och då är jag 6+1. Hoppas att jag kan få komma in för ett vul och bara få bekräftat att det är någon där och hur många. Men troligen blir det nog inget ultraljud före kub. Blir väl nån gång mellan v 12 och 14 har jag för mig och blodprovet ska tas senast v 10 eller 11?
  • melissy
    Nathaliextnf skrev 2021-09-09 15:55:26 följande:
    Stort grattis! Jag har oxå 17 år när jag blev gravid första gången :) och när jag var 25 hade jag fyra kids. Väntar nu sjunde barnet ;) min äldsta är 17 år nu, så om han får barn nu blir jag farmor vid 36 år haha ;)
    Tack, grattis till dig med:) Vad kul, haha! Och vad imponerade med 7 barnFörvånad Mina föräldrar är faktiskt ganska taggade på att bli morföräldrar vid 40, som tur är!
  • Sofia9640

Jag hoppar in i den här gruppen också eftersom jag har BF vid månadsskiftet april/maj.

Jag är gravid för andra gången men det är första barnet. Första graviditeten slutade i ett missed abortion i v.19. Detta var otroligt tufft, hände dessutom på midsommar i år.

Jag är nu i vecka 8 och vet ingenting ännu, men illamåendet är konstant... Nästa vecka är det inskrivningssamtal och veckan efter det ett tidigt ultraljud. Är så orolig och nervös men försöker ta det lugnt och tänka positivt.

Önskar er alla lycka till med era graviditeter! :)

• Rårakan
    Sandtrollet skrev 2021-09-10 09:03:27 följande:

Hoppar in här, precis plussat och vågar knappt tro det

Om allt går som det ska är det BF 21/5

Grattis!!! :D
  • Rårakan

Känns som att det har varit världens längsta vecka (plussade i söndags). Tiden får gärna gå lite fortare nu. Tur att man har Förlossningskliniken Norge att titta på på Discovery+ och slå ihjäl lite tid ;). Tar gärna tips på andra serier om ni har.

Symtom - ömma bröst, molvärk, kvällstrött. Illamåendet brukar komma för mig lite senare. Nu har jag iallafall bokat inskrivning/hälsosamtal på mvc nästa fredag. Då är jag 5+2.

Trevlig fredag alla!

• Anonym (Äntligen)

Hur tänker ni med vaccination? Jag har tagit dos 1 innan jag blev gravid och igår skulle jag tagit dos 2. Men väl på plats (trots att jag ringt dom tidigare och frågat om det va okej, vilket de sa att det va) så får jag till svar att de inte vaccinerar gravida innan v 13. Ska prata med min bm på måndag och se vad hon har för info.

Blir så förvirrad när alla man pratar med säger olika.

• Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-11 09:40:08 följande:

Hur tänker ni med vaccination? Jag har tagit dos 1 innan jag blev gravid och igår skulle jag tagit dos 2. Men väl på plats (trots att jag ringt dom tidigare och frågat om det va okej, vilket de sa att det va) så får jag till svar att de inte vaccinerar gravida innan v 13. Ska prata med min bm på måndag och se vad hon har för info.

Blir så förvirrad när alla man pratar med säger olika.

Jag hade redan tagit båda vaccindoserna precis innan jag plussade men har också hört lite olika. Jag har hört att är man gravid innan v.13 så tar man inte första dosen förrän man passerat den veckan. Däremot om man redan tagit första dosen så ska andra dosen tas efter x antal veckor precis som vanligt (6 v eller vad det är). Men de har nog som sagt din BM bättre koll på :)
  • Kiwikiwi
    Sofia9640 skrev 2021-09-10 15:00:49 följande:

Jag hoppar in i den här gruppen också eftersom jag har BF vid månadsskiftet april/maj.

Jag är gravid för andra gången men det är första barnet. Första graviditeten slutade i ett missed abortion i v.19. Detta var otroligt tufft, hände dessutom på midsommar i år.

Jag är nu i vecka 8 och vet ingenting ännu, men illamåendet är konstant... Nästa vecka är det inskrivningssamtal och veckan efter det ett tidigt ultraljud. Är så orolig och nervös men försöker ta det lugnt och tänka positivt.

Usch vad sorgligt att du fick ett så sent MA <3 hade fostret dött långt innan v. 19 och upptäcktes på RUL eller när fick du beskedet? (Om du orkar berätta). De är nog den största oron jag har just nu.

Förstår att du är orolig nu men håller tummarna att allt kommer gå bra denna gång, vad skönt att du kunde bli gravid så snabbt inpå MA, även om de förstås fortfarande är en sorg så har du något att känna tacksamhet över igen.
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-11 09:51:57 följande:

Jag hade redan tagit båda vaccindoserna precis innan jag plussade men har också hört lite olika. Jag har hört att är man gravid innan v.13 så tar man inte första dosen förrän man passerat den veckan. Däremot om man redan tagit första dosen så ska andra dosen tas efter x antal veckor precis som vanligt (6 v eller vad det är). Men de har nog som sagt din BM bättre koll på :)

Ja jag läste det nu på folkhälsomyndigheten och förmodligen va det den infon de gick efter när jag ringde. Men väl på plats va det inget de kunde säga nått om. Kvinnan jag pratade med på telefon skulle notera det i min journal sa hon men det va inget de kunde hitta igår heller så allt kändes så kasst skött :/ kommer liksom hinna gå 16 v annars mellan doserna. Det har redan gått nästan 10.
  • Anonym (Äntligen)
    Sofia9640 skrev 2021-09-10 15:00:49 följande:

Beklagar det du varit med om. Själv varit med om liknande i mars och det är inget jag önskar någon att uppleva.

Har tagit upp kontakten med min kurator igen för att jag är så rädd och har svårt att känna någon glädje i graviditeten.

Hoppas allt går vägen för oss nu <3
Svar på tråden BF maj 2022