• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Anonym (D) skrev 2021-09-27 18:27:10 följande:

Jag var på ultraljud idag och fick Bf-dag 12 maj. Hjärtat slog. Jag kommer nu att lägga till mig på listan.

Åh vad skönt! Antar att du är i vecka 8 nu (7+×)? Fick du någon hint om att misfallsrisken minskar nu när de sett ett tickande hjärta? Kunde de redan nu se mer exakt vilken vecka du är i/bf datum? :) Jag ska själv på UL om en vecka och har bf ungefär samtidigt som dig :)
  • Kiwikiwi
    Ik96 skrev 2021-09-27 17:33:14 följande:

Hade mitt hälsosamtal idag (två veckor försent pga sjukdom och vabb) och det kändes så bra. Samma barnmorska som med dottern och det var jag så glad för och barnmorskan blev också superglad och se mig trots att det var 4 år sedan jag väntade dottern. Blev nästan lite rörd hehe. Nästa vecka ska jag ha inskrivning och barnmorskan skickade idag remiss om kub som kommer göras om 3-4 veckor, känns så spännande och läskigt på samma gång då vi inte blev erbjudna det sist. Eftersom jag åt ägglossningsstimulerande läkemedel för att bli gravid denna gången så är det lite oklart när jag har bf sa barnmorskan så eventuellt kommer jag flyttas en vecka och ha bf i slutet på april istället. Men det får jag reda på på KUB :) går imorgon in i vecka 10 (9+0)

Åh vad fint att du fick samma barnmorska! Kul att som sagt "äntligen vara igång" och komma ur väntan lite :)
  • Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-09-27 18:34:02 följande:

Ja efter idag känns det mer verkligt :) Jag tycker tiden fram tills nu har gått ganska snabbt men nu känns det som att den kommer gå lååångsamt tills Kub och man hinner nog tänka många tankar.

Ja tankar har man ju gott om, haha! ;) Efter KUB kommer väl oron inför RUL, hehe.

Förra barnet valde vi att inte göra KUB. Gjorde dock tidigt ul, men hade vi inte gjort det så hade vi inte gjort något ul förrän RUL. Galet att vänta nästan 20 veckor innan man vet att det ens är något som lever där inne, haha.
  • Almander

När började ni må illa om ni gjorde detta?

Började må lite illa i början i helgen, mår fortfarande lite illa men inte överdrivet. Men spydde första gången nu precis och det kommer bara vatten & ?magsyra?. Tips mot illamående?

• Juli1990
    Almander skrev 2021-09-28 08:54:01 följande:

Började må lite illa i början i helgen, mår fortfarande lite illa men inte överdrivet. Men spydde första gången nu precis och det kommer bara vatten & ?magsyra?. Tips mot illamående?

Åh vad jobbigt :( vilken vecka är du i? Jag är i vecka 6, (5+5) och känner inte av något illamående än. Börjar bli lite orolig.. tar fortfarande lite test ibland, vet någon hur starkt testet kan bli som starkast?
  • Kiwikiwi

Jag hade ett väldigt vagt illamående runt v. 5 som sen försvann men fick nu i v.7/8 ett ihållande och starkt illamående (som däremot känns som de börjar lätta lite nu redan efter en vecka, iallafall får jag några symtomfria timmar). I och med att jag blev illamående så försvann i princip mina andra symtom som molvärk och ömma bröst, men kroppen kanske är så snäll att man inte får allt samtidigt.

För mig har väl ingenting hjälpt mot illamåendet men de jag har gjort är att äta väldigt ofta men lite. Yoghurt, knäckebröd, frukt, isglass, sugtabletter, vatten och saft är väl det jag har fått i mig mest. Har slutat med kaffe pga osugen.
  • Kiwikiwi

Glömde säga att jag inte har spytt utan bara varit extremt illamående, försökt spy ett par gånger men får bara upp lite "syra" i halsen. Konstigt för de finns mat i magen men kroppen får inte upp det (precis som du säger).
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-28 09:26:34 följande:

Åh vad jobbigt :( vilken vecka är du i? Jag är i vecka 6, (5+5) och känner inte av något illamående än. Börjar bli lite orolig.. tar fortfarande lite test ibland, vet någon hur starkt testet kan bli som starkast?

Hoppas din oro stillar sig lite som den gjort för mig, tog också test rätt ofta men har inte gjort på ett par veckor. Jag märkte skillnaden från första testet att jag kunde kissa på stickan när som på dagen (utan att ha hållt mig) och fick ett starkt streck direkt. Jag känner mig nog lite lugnare pga ska på UL om en vecka, de kanske du också gör när du träffar BM <3
  • Almander
    Juli1990 skrev 2021-09-28 09:26:34 följande:

Jag är i vecka 6, (5+4) så vi är väldigt lika i graviditeten om den nu stämmer :) jag har inte känt mycket illamående utan bara en liten underliggande illamående som började för 2-3dagar sedan kanske. Men den kommer och går!

Har inte tagit test på ett tag, men tog clearblue digital tre veckor i rad, dvs en varje vecka för att se om den ökade och det gjorde den. Tror de ?flesta? är säkra :)
Svar på tråden BF maj 2022