• Anonym (Martin)

Stalkade mitt ex

Hej, 

För 5 år sedan stalkade jag mitt ex en tid efter vårt uppbrott i form av telefonsamtal, sms och meddelande på sociala medier. Jag brottas mer eller mindre varje dag av dåligt samvete. Är även livrädd för stalknigen lett till att mitt ex inte vågar eller kan knyta ann till någon ny.  

Jag har inte träffat någon ny eller träffat någon under åren som gått. Tänker inte ha någon ny partner. 

• Svar på tråden Stalkade mitt ex
  • Anonym (Inte bra)
    Anonym (Martin) skrev 2023-07-31 20:52:56 följande:
    Jag kan inte ha en ny relation. Jag förstörde mitt liv genom hur jag betedde mig efter uppbrottet. Jag blev ingen fin människa tyvärr. Men har bara mig själv att skylla på.
    Dumheter! Livet går vidare. Att du har dig själv att skylla stämmer dock. Du låter ett misstag förstöra resten av ditt liv. Tragiskt!
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Inte bra) skrev 2023-07-31 20:58:53 följande:
    Dumheter! Livet går vidare. Att du har dig själv att skylla stämmer dock. Du låter ett misstag förstöra resten av ditt liv. Tragiskt!
    Må så hända. Det är dock helt och hållet mitt eget fel. 

Jag tänker ju: "då inte finns något preventivmedel som är hundraprocent säkert så vill jag att jag ska vara hundraprocent säker på att personen är den rätte och inte finns någon annan, någonstans i världen, som jag älskar mer. " Det vill jag vara säker på innan jag kysser personen första gången. 

Jag har dock inte dessa krav på någon annan. 
  • Anonym (Inte bra)
    Anonym (Martin) skrev 2023-07-31 21:13:15 följande:
    Må så hända. Det är dock helt och hållet mitt eget fel. 

Jag tänker ju: "då inte finns något preventivmedel som är hundraprocent säkert så vill jag att jag ska vara hundraprocent säker på att personen är den rätte och inte finns någon annan, någonstans i världen, som jag älskar mer. " Det vill jag vara säker på innan jag kysser personen första gången. 

Jag har dock inte dessa krav på någon annan. 
    Shit happens. Saker förändras. Relationer går isär. Man får lära sig att leva med osäkerhet. Inget i livet är 100 procent säkert. Förutom att vi ska dö. Så att tänka så är helt galet. Du kan aldrig veta att någon är den rätta.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Inte bra) skrev 2023-07-31 21:16:47 följande:
    Shit happens. Saker förändras. Relationer går isär. Man får lära sig att leva med osäkerhet. Inget i livet är 100 procent säkert. Förutom att vi ska dö. Så att tänka så är helt galet. Du kan aldrig veta att någon är den rätta.

Så är det kanske. Men jag förstår inte hur min kärlek till mitt ex ska dö.

Innan jag kysste henne för första gången, fastställde jag att jag älskade henne och att det inte fanns någon annan kvinna i världen som jag älskade mer. Om jag hade någon annan, hade jag inte kysst henne.

När jag älskar en människa, älskar jag denne precis som den är, och det finns inget den kan göra eller säga som skulle få mig att sluta älska personen. Dennes sämsta sidor är lika mycket personen som dennes bästa sidor. Jag vill att den jag älskar ska kunna vara sig själv i varje enskilt ögonblick, och jag vill att alla hennes olika jag ska få finnas.

Om hon vill vara otrogen, ska hon få vara det. Om hon vill slå mig, ska hon få göra det, och så vidare. Jag blir inte ledsen eller arg, eftersom jag älskar henne som hon är. Jag vill inte heller bestämma vad hon får eller inte får göra. Hon ska inte behöva behandla mig respektfullt eller snällt om hon inte vill. Hon ska behandla mig på det sätt hon önskar, just för att det inte finns något hon kan göra eller säga som skulle få mig att sluta älska henne.

Nu när relationen är över, och då jag inte blev en fin människa, så jag får lära utforska ensamheten.

• Anonym (g)

Detta är troligtvis tvång, du är helt besatt av något som inte är viktigt och behöver professionell hjälp.

• Anonym (Martin)
    Anonym (g) skrev 2023-08-01 10:34:13 följande:

Detta är troligtvis tvång, du är helt besatt av något som inte är viktigt och behöver professionell hjälp.

Jag har som sagt gått till olika psykologer i flera år.  De håller inte med mig. Jag förväntar mig inte att de ska göra det. Jag har fullt förståelse för att de inte tänker som mig och tänker på andra sätt.

Dessa värderingar är dock viktiga för mig. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Martin) skrev 2023-08-01 10:44:41 följande:
    Jag har som sagt gått till olika psykologer i flera år.  De håller inte med mig. Jag förväntar mig inte att de ska göra det. Jag har fullt förståelse för att de inte tänker som mig och tänker på andra sätt.

Du väljer själv att förstöra ditt liv. Jahapp. Inget någon säger kommer spela någon som helst roll för dig. Tycker synd om exet för att du vägrar släppa henne. Ja, det är vad du gör.
  • Anonym (Martin)
    Anonym (g) skrev 2023-08-01 10:57:47 följande:
    Du väljer själv att förstöra ditt liv. Jahapp. Inget någon säger kommer spela någon som helst roll för dig. Tycker synd om exet för att du vägrar släppa henne. Ja, det är vad du gör.
    Tycker också synd om henne. Ångrar varje dag att vi träffades.

Om vi inte hade träffas så skulle hon inte behövt uppleva det som skedde efter vår relation. Och om vi inte hade träffas så skulle jag varit okysst och jag aldrig haft någon relation. Tror båda våra liv hade varit bättre. Synd att man inte kunde ändra saker i det förflutna. 
  • Anonym (Inte bra)
    Anonym (Martin) skrev 2023-08-01 10:44:41 följande:

Så vad är problemet? Dina värderingar är viktiga för dig. Då är väl allt finemang?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Inte bra) skrev 2023-08-01 15:42:23 följande:
    Så vad är problemet? Dina värderingar är viktiga för dig. Då är väl allt finemang?
    Det var min dröm som barn att bli en fin omtänksam kille och vara i en kärleksrelation. Jag blev som sagt inte en fin omtänksam kille. Och i en kärleksrelation fick bara vara i ett år. 

Problemet är att blev den jag hoppades bli som barn. 
Svar på tråden Stalkade mitt ex