• Tomatmacka

    Jag kan inte bygga muskler

    Hur ska jag bära mig åt? Jag tränar 6 dagar i veckan, äter dubbelt så mycket protein som min kroppsvikt, minimerar stress (mediterar osv för att förebygga detta) och sover mina 8 timmar MEN ÄNDÅ HÄNDER INGET! Schemat jag kör är ett s.k push/pull/legs så varje muskelgrupp tränas 2 ggr/vecka. Ja jag kör basövningar och kompletterar dessa med isolationsövningar. Har tränat i snart 15 år men kan ändå inte uppnå mina mål. Visst jag har gått upp ca 30 kg under de här åren men har snarare fått en dad bod istället för den muskulösa kropp jag vill ha. Och ändå sköter jag mig, äter mina grönsaker, äter rätt proteinmängd, sover mina timmar och tar även kosttillskott. Vad kan det då vara som saknas?

    Målet är att se grov ut, främst ha riktigt grova armar eftersom det är oftast sånt man visar. Har även en liten putmage som jag vill bli av med men det kommer i andra hand. Vill bli stor och muskulös, vad gör jag för fel?

  • Svar på tråden Jag kan inte bygga muskler
  • RenLuft
    Tomatmacka skrev 2021-09-05 07:50:14 följande:

    Hur ska jag bära mig åt? Jag tränar 6 dagar i veckan, äter dubbelt så mycket protein som min kroppsvikt, minimerar stress (mediterar osv för att förebygga detta) och sover mina 8 timmar MEN ÄNDÅ HÄNDER INGET! Schemat jag kör är ett s.k push/pull/legs så varje muskelgrupp tränas 2 ggr/vecka. Ja jag kör basövningar och kompletterar dessa med isolationsövningar. Har tränat i snart 15 år men kan ändå inte uppnå mina mål. Visst jag har gått upp ca 30 kg under de här åren men har snarare fått en dad bod istället för den muskulösa kropp jag vill ha. Och ändå sköter jag mig, äter mina grönsaker, äter rätt proteinmängd, sover mina timmar och tar även kosttillskott. Vad kan det då vara som saknas?

    Målet är att se grov ut, främst ha riktigt grova armar eftersom det är oftast sånt man visar. Har även en liten putmage som jag vill bli av med men det kommer i andra hand. Vill bli stor och muskulös, vad gör jag för fel?


    Du tränar 6 gånger i veckan. En hel vecka har sju dagar. Du vilar alltså endast en dag och det är kanske det som är problemet. Kroppen behöver vila för att bygga musklerna.

    Du får inte muskler under träningen., utan det är under tiden som du vilar. Gå ner till fyra dagar i veckan. Lyssna på din kropp. Att vila en hel vecka ibland är inget som är negativt, snarare tvärtom.

    Det är bra att su voer ordnetlgit och äter bra med protein..Tänk på att kolhydrader och vitaminer är också viktigt.
  • Studentpappa

    Du kan ju inte på allvar mena att du kört 6ggr i veckan i femton år utan resultat? Tar du verkligen i när du tränar är väl första frågan som dyker upp?

    Har du någon kompis att träna med? Jag misstänker att det kanske saknas då du söker råd för muskelbyggning på FL, bro science och flashback är inte fel om du vill bli tungbiffkriminell.

    Jag har lagt ner gymmet för annan hobby men jag fick faktiskt bättre resultat och blev starkare av crossfit än traditionellt gym. Förmodligen för att träningen blev mer allsidig och det är tränas grymt mycket ben när man kör cf.


    Ride it like you stole it
  • Tomatmacka
    RenLuft skrev 2021-09-05 08:12:02 följande:

    Du tränar 6 gånger i veckan. En hel vecka har sju dagar. Du vilar alltså endast en dag och det är kanske det som är problemet. Kroppen behöver vila för att bygga musklerna.

    Du får inte muskler under träningen., utan det är under tiden som du vilar. Gå ner till fyra dagar i veckan. Lyssna på din kropp. Att vila en hel vecka ibland är inget som är negativt, snarare tvärtom.

    Det är bra att su voer ordnetlgit och äter bra med protein..Tänk på att kolhydrader och vitaminer är också viktigt.


    Jag kör som sagt push/pull/legs. Alltså får varje muskelgrupp 3 dagars vila. Ibland 4 iochmed vilodagen. Det ska vara den mest effektiva träningsform som finns enligt alla källor jag besökt. Men det händer inget. Och ja jag kör tungt.
  • Anonym (A)

    Först en brasklapp. Jag är verkligen ingen träningsguru och är inte i närheten av din erfarenhet i frågan men jag har ändock ett förslag.

    Du skriver att du fått en dadbod. Jag tolkar detta som att du har lite mer kroppsfett än du är nöjd med?

    Efter 15 års styrketräning så lär det finnas en hel del muskler under dadboden. Jag tycker att du ska testa 2 veckor på ketogen kost. Att du käkar under 20 g kolhydrater per dag under denna tiden. Recept hittar du på dietdoctor.se.

    Har du hög kolhydratsförbrukning nu så kommer du antagligen efter ett tag drabbas av ketoflu. Du kan må skit ett par dagar alltså. Men som sagt, ge det minst 2 veckor strikt utan fusk. Får du inga positiva indikationer under denna tid så kan du antingen förlängs nån vecka till om allt funkar eller pröva nåt annat.

    Ta din vikt och dina mått runt buk etc innan du börjar så att du har nåt att jämföra med.

    Om du har några hälsoproblem som kan vara ett problem så föreslår jag att du googlar det aktuella problemet ihop med orden kolhydratkost, lchf, keto, ketos etc.

  • Anonym (Emma)

    Hej! Har du tagit upp detta med sjukvården? Min kille hade samma problem, att han gjorde ?allt rätt? men inte fick några resultat utan fortsatte vara spinkig. Det uppdagades av en slump när han under utbildningen tog ett kit blodprover att han hade en (ofarlig) hjärntumör som blockade testosteronhalten. Han äter nu progesteron & är grov & välbyggd. Kan ju vara värt att kolla upp!

  • Anonym (Tränat)

    +30 kg är vill inte helt fel. Blir du starkare?

    En del träningsprogram förutsätter att man kompletterar med illegala tillskott. Funkar sämre annars. Mycket är också indiduellt. Testa annat upplägg.

    Vill du få bort kroppsfett bör du se över kosten och köra cardeo också.

  • Tomatmacka
    Anonym (A) skrev 2021-09-05 08:45:06 följande:

    Först en brasklapp. Jag är verkligen ingen träningsguru och är inte i närheten av din erfarenhet i frågan men jag har ändock ett förslag.

    Du skriver att du fått en dadbod. Jag tolkar detta som att du har lite mer kroppsfett än du är nöjd med?

    Efter 15 års styrketräning så lär det finnas en hel del muskler under dadboden. Jag tycker att du ska testa 2 veckor på ketogen kost. Att du käkar under 20 g kolhydrater per dag under denna tiden. Recept hittar du på dietdoctor.se.

    Har du hög kolhydratsförbrukning nu så kommer du antagligen efter ett tag drabbas av ketoflu. Du kan må skit ett par dagar alltså. Men som sagt, ge det minst 2 veckor strikt utan fusk. Får du inga positiva indikationer under denna tid så kan du antingen förlängs nån vecka till om allt funkar eller pröva nåt annat.

    Ta din vikt och dina mått runt buk etc innan du börjar så att du har nåt att jämföra med.

    Om du har några hälsoproblem som kan vara ett problem så föreslår jag att du googlar det aktuella problemet ihop med orden kolhydratkost, lchf, keto, ketos etc.


    Tack! Det här lät intressant. Kan definitivt vara värt ett försök
    Anonym (Emma) skrev 2021-09-05 08:46:37 följande:

    Hej! Har du tagit upp detta med sjukvården? Min kille hade samma problem, att han gjorde ?allt rätt? men inte fick några resultat utan fortsatte vara spinkig. Det uppdagades av en slump när han under utbildningen tog ett kit blodprover att han hade en (ofarlig) hjärntumör som blockade testosteronhalten. Han äter nu progesteron & är grov & välbyggd. Kan ju vara värt att kolla upp!


    Nej har inte kollat upp, vet inte vart exakt jag ska vända mig heller. Jag är inte spinkig, väger 90 kg och skulle väl klassas som ?normalbyggd?. Men vill bli mer än en medelmåtta och helst klara det på naturlig väg
    Anonym (Tränat) skrev 2021-09-05 08:54:53 följande:

    +30 kg är vill inte helt fel. Blir du starkare?

    En del träningsprogram förutsätter att man kompletterar med illegala tillskott. Funkar sämre annars. Mycket är också indiduellt. Testa annat upplägg.

    Vill du få bort kroppsfett bör du se över kosten och köra cardeo också.


    Ja tycker att jag är rätt stark men jag vill ha synliga resultat också. Se grov ut helt enkelt utan att för den sortens skull vara fet. Har testat att bränna fett men har svårt att upprätthålla muskelmassan. Gick ner nästan 10 kg för ett par år sen men såg istället bara tanig ut, kaggen försvann men armarna blev också smala och det vill jag inte
  • Anonym (Fluff)
    Tomatmacka skrev 2021-09-05 10:57:01 följande:

    Tack! Det här lät intressant. Kan definitivt vara värt ett försökNej har inte kollat upp, vet inte vart exakt jag ska vända mig heller. Jag är inte spinkig, väger 90 kg och skulle väl klassas som ?normalbyggd?. Men vill bli mer än en medelmåtta och helst klara det på naturlig vägJa tycker att jag är rätt stark men jag vill ha synliga resultat också. Se grov ut helt enkelt utan att för den sortens skull vara fet. Har testat att bränna fett men har svårt att upprätthålla muskelmassan. Gick ner nästan 10 kg för ett par år sen men såg istället bara tanig ut, kaggen försvann men armarna blev också smala och det vill jag inte


    Fast det låter ju som om dina muskler döljs bakom ett lager fluff. Vad händer om du först går ner så att magen försvinner och därifrån bygger muskler och äter utifrån din förbränning så att magen inte kommer tillbaka? Du kan ju inte träna dig till en synligt muskulös kropp utan att samtidigt ta med maten i planen. Då blir du ju ?bara? stor och stark, vilket iofs inte är fel det heller. Men om ditt mål är stor och stark med synliga magrutor kan det nog vara bra att skaffa en app och registrera mat och träning noga varje dag.
  • Anonym (Tränat)
    Tomatmacka skrev 2021-09-05 10:57:01 följande:

    Tack! Det här lät intressant. Kan definitivt vara värt ett försökNej har inte kollat upp, vet inte vart exakt jag ska vända mig heller. Jag är inte spinkig, väger 90 kg och skulle väl klassas som ?normalbyggd?. Men vill bli mer än en medelmåtta och helst klara det på naturlig vägJa tycker att jag är rätt stark men jag vill ha synliga resultat också. Se grov ut helt enkelt utan att för den sortens skull vara fet. Har testat att bränna fett men har svårt att upprätthålla muskelmassan. Gick ner nästan 10 kg för ett par år sen men såg istället bara tanig ut, kaggen försvann men armarna blev också smala och det vill jag inte


    Att tappa fett utan att samtidigt tappa lite muskler är svårt. Du får välja stor, stark och en del fett eller ganska stora och stark och lite fett. Läs på om periodicering
  • Anonym (A)
    Anonym (Tränat) skrev 2021-09-05 11:31:27 följande:

    Att tappa fett utan att samtidigt tappa lite muskler är svårt. Du får välja stor, stark och en del fett eller ganska stora och stark och lite fett. Läs på om periodicering


    Jag skulle ju återigen vilja hävda att ketogen kost kan fungera för detta.
  • Anonym (Tränat)
    Anonym (A) skrev 2021-09-05 14:35:42 följande:

    Jag skulle ju återigen vilja hävda att ketogen kost kan fungera för detta.


    Helt klart värt att testa
  • Anonym (fit)

    Provat att variera träningen ibland? Set, rep, pt, rpt osv..

    Alla kroppar verkar fungera olika men personligen kan jag köra samma upplägg i 2-3 mån innan kroppen vant sej och stannar upp.

    Idag efter ~10års träning kör jag 2x ppl under 8 dagar, behöver den extra vilodagen och har ett väldigt varierat upplägg med reps/set/ökningar. Helt enkelt vad jag känner för den dagen.

    Har ett standardprogram 6x4 med maxvikt som jag kör igenom en gång i månaden för att kunna följa upp ökningar, änsålänge ökar jag sakta men stadigt.

  • Steven01

    Du gör nog flera fel här_

    Vila, du tränar för ofta.
    Progression, du ökar inte belastningen
    Du tränar för lite kondition.

Svar på tråden Jag kan inte bygga muskler