• mamyleine

Leksaker vi minns

Våra barn (eller framtida) syskon barn, eller syskon har nya leksaker. Men vi då .

Visst minns vi våra leksaker också. Jag som är 84:a minns.

Skrållan-dockorna som alla skulle ha (utom jag då som var en typiska pojk-flickan)
    Rainbow brite filmerna. Och lady lovelylocks dockorna som alltid tappade huvudet.
    My little pony och barbie.
    Turtles, lysmaskar och TROLL! Ni vet dom där med långt hår uppe på huvudet Skrattande

Så nu är det eran tur. Vad lekte du med som barn .
  • Svar på tråden Leksaker vi minns
  • getingmidja

Åh, jag hade också såna där lysmaskar och andra figurer!
    En rosa pantern hade jag också, nej förresten...två!
    En liten en i mjuk, böjlig gummi och en som var gosedjur.

I skolan brukade vi hoppa hopprep, gärna med dubbla långa såna.
    Ett tag var det väldigt poppis att bolla bollar (mindre modell) mot en husvägg, och försöka hinna med tricks innan man fångade bollen.

• Morgard82

Har inte läst hela tråden, men jag minns mitt Lego och mina
    Micro Machines. Ni vet dom där små bilarna som det fanns massa tillbehör till.
    Det var skitkul

• Annikamed2barn

Åh, just det! Det fanns ju luktisar av alla sorter! Sådana man gnuggade på, papper som luktade, pennor, alla sudd som man samlade och bytte på rasterna :)

• mamyleine

Jory82 - ÅH dom minns jag också .

Nån som minns dino riders då? Dom där dinosaurena som det var små gubbar till. T-rex var på onda sidan och sånna där med horn var på goda

• annca

Skrållan! Min älsklingsdocka. MAthilda har den nu och släpar runt den i håret och biter på hennes fötter. Tappat rösten har den stackarn gjort också... Det satt ett bateri i när mamma lade undan henne på vinden för 25 år sedan...

LEGO! Älskar LEGO! Duplo-bitarna jag hade har Mathilda nu också, och har fått än mer! Resten ligger i säkert förvar tills hon inte kommer att käka upp bitarna!

Märklinjärnvägen! Står i bokhyllan och väntar på att lillan ska bli stor nog, om en sisådär 10 år

Monchichi. Min lilla apa sitter hemma hos mamma i mitt flickrum!

Hade visserligen en Barbie, men tyckte aldrig den var speciellt kul...

Lundby dockmöbler. Hade ett hemmasnickrat dockskåp i mycket bättre kvalitet än de köpta och var aldrig avundsjuk på de som hade ett köpt faktiskt.

• ennasuS

hoppa tvist, hoppa dubbelrep, rockring, hopprep. spela manicklar, hoppa boll(minns inte vad man kallade det), dunkgömme(typ kurragömma fast om man springer fram och "dunkar" för sig på ett speciellt ställe så var man fri). ville ha en gremlins nale men hittade aldrig nån, vad hette nu den snälle söta?? jaja.. det var kuliga tider ändå:)

• annca
    ennasuS skrev 2006-05-19 09:45:40 följande:
    hoppa tvist, hoppa dubbelrep, rockring, hopprep. spela manicklar, hoppa boll(minns inte vad man kallade det), dunkgömme(typ kurragömma fast om man springer fram och "dunkar" för sig på ett speciellt ställe så var man fri). ville ha en gremlins nale men hittade aldrig nån, vad hette nu den snälle söta?? jaja.. det var kuliga tider ändå:)

Är det Gizmo du tänker på? Den snälle, ursprungsgremlinen som var "pappa" till alla de andra?

Såg min Gustaf-docka när jag natta de lilla igår. Satt uppe på hyllan och bligade...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • twentyone

Oh...vilken rolig tråd.
    Sega Mega Drive..och Zonic spel!  Skrollan dockor hade jag tre stycken, rockringar och Barbie med alla tillbehör.
    Sen alla disneyfilmer på VHS som jag samlade på. Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och odjuret mf. Rullskridskor.

Ngt som hetter "prinsess-spelet" var väldigt populärt, likaså "Uno" och "Vem där?".

Jag är född på 80-talet.

Troll I massor, på pennor och allt, sen sådanadära plastnappar man samlade på i olika färger, bokmärken, pysslingar (?!) hette det så? sådana man kunde länka ihop med varandra, och kulor såklart.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • annca

Ja UNO!
    Det fick en revival för några år sedan!
    Och vi spelar det fortfarande ibland. Blev ganska mycket när Mathilda var nyfödd, för det förde ju inget oväsen, och man var för trött för att göra något annat än sitta i soffan och antingen se en film eller spela spel...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • ennasuS

ja gizmo åååh han var ju så söt:)

• karma5

jag som är född 1970 minns Monchichi, smurfarna, barbies (var den enda i hela området, mamma var inte så "rätt" )

Svar på tråden Leksaker vi minns