• Anonym (Nyfiken)

    Tycker du att 40 timmars arbetsvecka optimalt?

    Vanligtvis jobbar folk 40 timmar per vecka. Jag undrar därför om du anser att det är optimalt. Om inte, vad vore optimalt enligt dig? Om det är mindre vad skulle du vilja göra istället för att jobba?

    För egen del skulle jag vilja jobba i alla fall en dag mindre per vecka så jag fick 3-dagarshelg. Tycker mest jag ägnar helgtiden åt jobbiga "måsten".

  • Svar på tråden Tycker du att 40 timmars arbetsvecka optimalt?
  • Mentat
    Anonym (v) skrev 2021-09-21 16:13:46 följande:
    Ja precis vem vill inte det?
    Om alla ville det så är det väl fullt rimligt att man undersöker möjligheterna att göra det möjligt. 
    Det är fullt möjligt idag - det är bara att komma överens med din arbetsgivare. Det som inte är möjligt och inte heller skall vara det är att jobba mindre och behålla samma månadslön!
  • Aniiee
    mari123 skrev 2021-09-21 15:39:54 följande:

    ELLER så kan man ju säga ifrån? Om arbetsgivaren vänjer sig vid att personalen klarar sig utan raster så kommer knappast ngn ändring uppifrån?


    Ja, du, världen är lite större och mer komplicerad än att det går att jobba som på ett kontor.

    Look, full circle.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (M)
    luke78 skrev 2021-09-21 16:10:18 följande:

    men lägg av. suger ut så mycket man kan ur människor? du skojar nu va? 40 timmars arbetsvecka är inte mycket + semestrar röda dagar föräldrarledighet och allt annat. i detta land arbetar man extremt lite i jämnförelse med majoriteten av världens andra länder. man bli knappast sjuk av att man jobbar ett vanligt svensson jobb 40h veckan det är ett skämt. isåfall finns annat bakomliggande.

    sverige är ett land som måste kunna konkurrera med andra länder ochså. men du kanske tycker att vi ska införa medborgarlön i samma sväng?


    Sant. Folk blir inte sjuka för att de jobbar för mycket,utan för att de jobbar för lite.
  • Anonym (Nyfiken)

    Personligen kan jag tänka mig att det är dags för vissa ändringar med tanke på den utveckling som skett hittills precis som (v) påpekar. 8 timmars arbetsdag har funnits i många år nu och med tanke på hur samhället förändrats i övrigt borde nåt förnyas. Man vill dessutom påskina att man ska leva hållbart medan man ändå bara hetsar på om att det är arbete och konsumtion som är det rätta vilket jag tycker är motsägelsefullt. Frågan är lite hur många som egentligen behöver jobba 8 timmar per dag för att ha en helt ok tillvaro. Jag tänker alltså inte att man borde jobba 30 eller 35 timmar för samma lön som innan utan att man även sänker lönerna.

  • Anonym (A 2)
    Aniiee skrev 2021-09-21 21:19:28 följande:
    Ja, du, världen är lite större och mer komplicerad än att det går att jobba som på ett kontor.

    Look, full circle.
    Sant
  • Mandel

    Vet inte vad andra människor gör för att fördriva sin fritid, men väldigt många verkar ha det väldigt stressig och jobbigt efter att lönearbetet är slut för dagen.
    Själv har jag hur mycket dötid som helst som jag inte vet vad jag ska göra med så för min del skulle det fungera att jobba några timmar mitt på dagen både lördag och söndag.

    Har aldrig 5 veckors semester på ett år, äger egen villa och det är välskött både inne och ute. Hade som gift huvudansvar för allt i hemmet och kring barnen och trädgården och bilen osv och hade massor av dötid då med.
    Nu är barnen tonåringar och är varannan vecka hos mig så snarare så att jag får panik och ångest av all ledig tid som jag inte vet vad jag ska göra med...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Hyllemor

    40 timmar var optimalt när jag var i 20-årsåldern och redan då arbetade som barnskötare på en förskola. Jag kunde lätt jobba över och hade även ett extraknäck på helgen då också och ändå orkade jag. När jag närmade mig 30 och dessutom fick barn, så blev det svårare.


    Den bästa perioden i mitt liv, var när kommunen under ett kortare tag införde stämpelklocka. Man såg då exakt hur mycket man arbetade och kunde lätt gå tio minuter tidigare om man hade jobbat över 10 minuter tidigare dagen innan, och verksamheten tillät det. Dessvärre tog man bort det systemet, tyvärr.


    Jag arbetar nu 75% - på pappret - i verkligenheten är det mer än så, eftersom jag ofta arbetar övertid (precis som alla andra.) Jag är uppe i 80% och egentligen ännu mer (om jag hade lagt in alla 10 minuter hit och dit.) När mitt barn är 12 år och jag inte längre har "rätt" att gå ner i arbetstid, så är det inte säkert att jag orkar. Det märker jag på kolleger som är äldre. De brukar söka sig vidare till tjänster som inte är på 100%, men tjänsterna blir färre och färre efter att man införde "rätt till heltid." Därför går också fler kolleger i pension i förtid.

    Min mamma arbetar som lärare på högstadiet. Hon har det otroligt tufft under terminerna, eftersom hon då arbetar 55% eller vad det nu är, för att kompensera för sommarlovet. Ibland förstår jag inte hur hon orkar, men hon har ändå sagt att hon kan arbeta tills hon är minst 70 år, eftersom hon hinner vila upp sig på loven. Ändå blir det tuffare och tuffare för henne för varje år som går, speciellt innan sommarlovet tar fart, just kring att det blir allt mer kringjobb och allt fler "meningslösa möten", som ju finns i alla branschet.


    Min bror arbetar som snickare (via ett företag, inte på ackord.) Han har gått ner till 35 timmar/vecka för att kompensera övertiden, för att han ska orka.

    Min slutsats är att om man hade sluppit all obetald och betald övertid som finns inom de flesta yrken, så hade man orkat jobba 40-timmars arbetsvecka, men dessvärre är 40 timmar väldigt sällan just 40 timmar, inom samtliga branscher.


    Egentligen borde man införa stämpelklocka överallt igen, så att folk dels får betalt, men dels också arbetar sina 40 timmar och inte mer, om man inte vill.


     

  • Anonym (M)
    Mandel skrev 2021-09-21 21:53:41 följande:

    Vet inte vad andra människor gör för att fördriva sin fritid, men väldigt många verkar ha det väldigt stressig och jobbigt efter att lönearbetet är slut för dagen.

    Själv har jag hur mycket dötid som helst som jag inte vet vad jag ska göra med så för min del skulle det fungera att jobba några timmar mitt på dagen både lördag och söndag.

    Har aldrig 5 veckors semester på ett år, äger egen villa och det är välskött både inne och ute. Hade som gift huvudansvar för allt i hemmet och kring barnen och trädgården och bilen osv och hade massor av dötid då med.

    Nu är barnen tonåringar och är varannan vecka hos mig så snarare så att jag får panik och ångest av all ledig tid som jag inte vet vad jag ska göra med...


    Folk bortser från hur man tar hand om kroppen.

    Om har en en femtioåring som tränat regelbundet och levt ett aktivt liv samt ätit bra mat, och jämför den med någon i samma ålder som levt på skräpmat och aldrig tränat så blir det efter så många år enorm skillnad i arbetskapacitet.

    Den förstnämnda kan utan problem jobba 60h i veckan medan den sistnämnda har fullt upp med att klara av en heltid.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2021-09-21 14:09:08 följande:
    IVA, där gick man på knäna. I varje fall på de sjukhus där jag känner folk som arbetat. 
    Sedan är det väldigt mycket som händer bakom kulisserna på vårdcentralerna, som man inte ser som patient
    Jag vet inte jag....
    Min erfarenhet är att allt ska göras på inbokad besökstid, dokumentation, läsning i journaler, intyg, journalföring, skriva remiser, läsa remissvar...
    Det verkar som om dagens system för att ekonomiskt ersätta vårdcentralerna för deras arbete är baserat på enbart tid där patient är inbokad.
  • mari123
    Aniiee skrev 2021-09-21 21:19:28 följande:
    Ja, du, världen är lite större och mer komplicerad än att det går att jobba som på ett kontor.

    Look, full circle.
    Jo MEN arbetare har strejkat och kämpat genom historien för att förbättra sina villkor. SAKTA har det gått och tufft har det varit...........bara för att vi nu ska acceptera vad som helst? Har man inte möjlighet att ta rast så är det för lite personal. 
  • Anonvm

    Givetvis vill väl alla få så hög lön som möjligt för minsta möjliga arbetstid?

    Man behöver ju även se det ur perspektivet att arbete är något du gör för att ha råd att leva.
    Ingen måste jobba just 20 eller 30 eller 40tim, de måste arbeta ihop en lön som de kan leva på.
    Har du t.ex en lön på 40.000:- så behöver du bara jobba 20t/v för att få ut lika mycket som någon med en lön på 20.000 som jobbar 40t/v

    Personligen har jag inga som helst problem med att jobba 40tim i veckan o mycket mer, tror jag snittar runt 55t/v om man slår ut det på årsbasis.

    Jag anser att jag har otroligt mycket mer fritid än vad jag lyckas fylla med meningsfulla aktiviteter om jag bara jobbar 8tim om dagen, så jag har inga problem med att köra 4-5tim övertid ett par dagar i veckan.

    Tänk er dygnet som ett paj-diagram, 1/3 sova, 1/3 jobba, 1/3 leka. Så blir det med 8tim arbetsdag.
    Drar man ner lite på sömnen och leken så kan man unna sig lite mer guldkant på sin tillvaro.

  • Kvittning
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-21 21:40:09 följande:

    Personligen kan jag tänka mig att det är dags för vissa ändringar med tanke på den utveckling som skett hittills precis som (v) påpekar. 8 timmars arbetsdag har funnits i många år nu och med tanke på hur samhället förändrats i övrigt borde nåt förnyas. Man vill dessutom påskina att man ska leva hållbart medan man ändå bara hetsar på om att det är arbete och konsumtion som är det rätta vilket jag tycker är motsägelsefullt. Frågan är lite hur många som egentligen behöver jobba 8 timmar per dag för att ha en helt ok tillvaro. Jag tänker alltså inte att man borde jobba 30 eller 35 timmar för samma lön som innan utan att man även sänker lönerna.


    Och det där borde ju inte vara en så speciellt svår fråga att lösa egentligen. Det handlar ju bara om att öka rätten till deltid så att det inte bara gäller småbarnsföräldrar. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Kvittning skrev 2021-09-22 07:19:06 följande:

    Och det där borde ju inte vara en så speciellt svår fråga att lösa egentligen. Det handlar ju bara om att öka rätten till deltid så att det inte bara gäller småbarnsföräldrar. 


    Ska det till en riktig förändring så behöver lagar ändras. Annars har man det precis som vanligt vilket innebär att många kvinnor går ner till deltid för att hinna med familjelivet. Mannen avancerar i lön och karriär och när det sen är dags för pension får kvinnan dålig pension för att hon tagit största delen av hemmaansvaret. Det är dessutom välkänt att det är män som i största utsträckning inte tror på miljöproblem och därmed vägrar ändra sina vanor. Det skulle alltså vara klart fördelaktigt att köpkraften hos dom minskade avsevärt.

    Detta får konsekvensen att skatteintäkterna skulle minska men då kanske staten kan lära sig att hushålla med skatteintäkterna som dom i nuläget ser som en i princip oändlig resurs som kan slösas på vad som helst.
  • Kvittning
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-22 07:42:57 följande:
    Ska det till en riktig förändring så behöver lagar ändras. Annars har man det precis som vanligt vilket innebär att många kvinnor går ner till deltid för att hinna med familjelivet. Mannen avancerar i lön och karriär och när det sen är dags för pension får kvinnan dålig pension för att hon tagit största delen av hemmaansvaret. Det är dessutom välkänt att det är män som i största utsträckning inte tror på miljöproblem och därmed vägrar ändra sina vanor. Det skulle alltså vara klart fördelaktigt att köpkraften hos dom minskade avsevärt.

    Detta får konsekvensen att skatteintäkterna skulle minska men då kanske staten kan lära sig att hushålla med skatteintäkterna som dom i nuläget ser som en i princip oändlig resurs som kan slösas på vad som helst.
    Hur menar du att lagen ska ändras? Menar du att alla ska tvingas att arbeta 30 timmar i veckan med sänkt lön?
  • Anonym (H)

    Då jag har fyra barn tycker jag halvtid är optimalt, vilket jag jobbar fortfarande trots barnen har blivit äldre. Jag jobbar med det jag trivs med, samtidigt som jag har mycket tid med barn (och hundar)

  • Anonym (Nyfiken)
    Kvittning skrev 2021-09-22 13:18:42 följande:

    Hur menar du att lagen ska ändras? Menar du att alla ska tvingas att arbeta 30 timmar i veckan med sänkt lön?


    Nej. Behöver vara mer avancerat än så. Lågavlönade lär inte klara sig på det men finns en hel del högavlönade som skulle fixa det utan att blinka. Idag tvingas man betala allt högre skatt ju mer man tjänar. Kanske det borde växlas mot att man tvingas gå ner i arbetstid istället.
  • Mentat
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-22 17:47:29 följande:
    Idag tvingas man betala allt högre skatt ju mer man tjänar. Kanske det borde växlas mot att man tvingas gå ner i arbetstid istället.
    Det låter som ett utmärkt sätt att förmå företagen att flytta utomlands, om deras mest kvalificerade medarbetare inte FÅR jobba extra eller ens full tid. Det där behöver man nog fundera på ett varv till.
  • Anonym (v)
    mari123 skrev 2021-09-22 04:20:59 följande:
    Jo MEN arbetare har strejkat och kämpat genom historien för att förbättra sina villkor. SAKTA har det gått och tufft har det varit...........bara för att vi nu ska acceptera vad som helst? Har man inte möjlighet att ta rast så är det för lite personal. 
    Exakt så är det, man ser ju klart och tydligt hur marknaden gör allt för att söndra allt det tidigare generationen slitit med att kämpa sig fram till, och får dessutom STÖD för det från bortskämda fjantar som verkar tro att alla förmåner de har idag bara är något som finns där av sig självt och kommer alltid finnas kvar där hur man än gör.

    Jag tror dessvärre att sånt här går i cykler, du har en generation som växer upp i miserabla förhållanden, tröttnar på det och kämpar för nåt bättre, får igenom det och värderar det för de vet hur det var innan. Med tiden kommer nya generationer som tar det för givet och tänker bara på sig själva och sina egna behov. och skiten faller sakta men säkert ihop och går tillbaka till hur det var innan... och så börjar det om på nytt.

    Jag menar är det inte fantatsikt hur vissa människor kan slösa bort 150 kr på vilket jävla skit som helst utan att blinka, men jävlar att de ska behöva betala 150 kr i skatt för att förbättra välfärden, nä det är förfan helt jävla otänkbart och ren kommunism!!!

    Dock måste man erkänna att högern lyckats väldigt bra med att få arbetare att tro att de kämpar för deras bästa och få dem att käbbla som idioter över smulor och tror att inskränkningarnas i deras arbetsförhållanden är för deras eget bästa samtidigt som företagen kashar in fett med vinster. Ta bara volvo som tog ut en jävla massa skattepengar i covid stöd för att inte sparka folk samtidigt som man utdelade feta vinster till sina aktieägare. Fyfan vad de måste skratta gott åt folks idioti.
Svar på tråden Tycker du att 40 timmars arbetsvecka optimalt?