• Anonym (Meles Meles)

    Jag har hamnat i helvetet, ett sista rop på hjälp.

    Mitt liv har förvandlats till ett rent helvete. Jag är 31 år gammal och bor hemma, jag har inte längre kvar en endaste vän, jag har aldrig haft en flickvän, jag jobbar inte, jag lider av en psykisk sjukdom. 
    Problemen började efter gymnasiet. Gymnasiet var det sista jag lyckades slutföra, sedan dess har jag inte uträttat något av värde. Jag gick ut naturprogrammet på gymnasiet med höga betyg, jag tog körkort när jag var 18 år, jag hade sommarjobbat, allt var bra.

    Året efter gymnasiet drabbas jag av förföljelsetankar som har hållit på sedan dess fram tills idag. Jag har går och har gått hos psykologer, stoppat i mig flera olika antipsykotiska mediciner, men inget hjälper det minsta. Mina vanföreställningar består. Det uppkommer tankar som jag inte kan släppa och bli av med, som att någon är i mitt hem och mixtrar med saker. Tankarna gör att jag inte kan ta tag i mitt liv. Jag har sedan 7 år tillbaks gått på högskolan och jag borde varit färdigutbildad för 4 år sedan. Men jag har tvingats ta studieuppehåll på studieuppehåll eftersom mina psykbesvär kommit i vägen. Jag har även tappat ALLA mina vänner och är helt ensam sedan många år tillbaks. Jag har inte någon att ringa eller träffa, någon tjej är det inte tal om. Jag har aldrig haft en flickvän, jag har aldrig haft sex eller nått. Detta trots att jag är betraktad som "attraktiv". Blond, ganska lång, normalbyggd osv. Att se sina jämnåriga skaffa barnfamilj och avancera på sina arbeten samtidigt dom man inte kommit någonstans, det är jobbigt och skär i hjärtat. Att se hur andra gifter sig med sina livskärlekar samtidigt som man själv aldrig ens fått ligga, det är jobbigt. Ska tilläggas att jag även upplever olycklig kärlek då jag förälskat mig i en kvinna som jag aldrig kommer kunna bli ihop med.

    Känslan jag dagligen går med är en kombination av ångest, oro, hopplöshet. Jag känner mig otroligt ensam och det är verkligen tärande. Ingen bryr sig om mig, ingen älskar mig, jag betyder inte något för någon. Jag har hamnat i helvetet känns det som. Det har gått så långt att jag funderat på att konvertera till islam och kanske flytta till något islamistiskt land för att slippa västvärlden där jag helt misslyckats och utestängts från all gemenskap. 

    Hjälp någon. Jag orkar inte med detta mer. Jag står inte ut med detta.  
      

  • Svar på tråden Jag har hamnat i helvetet, ett sista rop på hjälp.
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Asdf Ölkj) skrev 2021-09-26 08:00:31 följande:

    Jag blir så klart berörd av att läsa om ditt liv. Någon nämnde arbetsträning. Vi har på mitt jobb åtskilliga som passerat som arbetstränare, ett par av dem har blivit kvar som anställda. En av dem var i rätt dåligt skick när han började, skygg och med mycket tics. Nu är han en i arbetslaget, har som drygt 30-åring flyttat hemifrån. Är aktiv i en förening.

    Kunde det vara något, att komma till en arbetsplats en eller två timmar om dagen eller så. Helst så klart inom det du har utbildat dig till, men vad som helst som får dig att träffa folk vore kanske bra? Jag tycker mig läsa mellan raderna att det du längtar efter är umgänge med friska personer, inte fler som har det som du. Jag kan förstå det. Ibland kan likasinnade vara skönt att umgås med, för att de förstår. Men ibland behövs lite draghjälp från friska, glada människor som kan funka som flythjälp och vägvisare till ett normalt, friskt, liv.

    På en tidigare arbetsplats kom en arbetstränande man en timme om dagen, tre dagar i veckan. I början var det svårt att få kontakt med honom, men med tiden blev han uppenbart piggare och gladare.

    Tränar du något, alltså typ motions- eller styrketräning eller så? Det lär inte bota dig, men alla mår bättre av träning, tveklöst.

    Det jag vill förmedla är hopp. Jag har sett ännu fler än de jag berättat om här gå från riktigt dåligt mående till att ha ett helt ok liv, med jobb och umgänge.

    I det du skriver läser jag en längtan efter ett friskt liv tillsammans med andra. Det tycker jag är hoppfullt, just att du har en sån längtan. Håll fast vid den!


    I inlägg 50 beskriver jag lite hur jag lever idag och vad jag gör. 

    Ja jag har verkligen en längtan efter att att ha en gemenskap. Att kunna umgås med människor som man mår bra av att umgås med, privat då. Just nu är jag på en form av arbetsrehabilitering eller vad man ska kalla det. Där finns det vissa jag trivs att umgås med väldigt mycket, men tyvärr tar det stopp där då de är anställda och jag inte är det. 
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-09-26 08:22:20 följande:
    Först vill jag säga att jag blir väldigt berörd av hur du har det. Hade du inte varit dubbelanonym hade jag, och jag tror fler, pm:at dig. Så hade du kunnat du låta saken bero tills du var redo att kontakta någon tillbaka.

    För att säga något om de här du önskar umgås med. Som personal är det inte lämpligt (om de ens får) att umgås privat. Så släpp tankarna på om de vill eller inte, för din egen skull. En förtätad relation med någon man träffar i en helt annan roll på arbetet kan bli mycket svår att hantera, särskilt de perioder du mår som sämst. Det betyder inte att de som personal inte har mött brukare de skulle kunna ha en annan kontakt med om de yrkesmässiga omständigheterna var annorlunda.

    Angående religion m.m...Religiösa samfund tycker jag att du ska ta dig en funderare på innan du gör ett drastiskt val för gemenskapens skull. Personer med psykisk ohälsa är lätta måltavlor för radikaliseringen som är utbredd i de stora moskéerna och lätta måltavlor för de frikyrkor som är sekteristiska. Psykisk ohälsa med förföljelsemani och tvångstankar är en stor röd flagga och inte förenligt med ändlöst reciterande och djupdykande i läror med en ledargestalt i något starkt hierarkiskt trossamfund. Sök dig till en frikyrka med öppet klimat och mycket aktiviteter så du inte blir utnyttjad av varken någon kristen sekt eller salafister.
    Tack. Jag läste ditt sista inlägg först. 
  • Anonym (E)

    Har du fått någon diagnos? Om inte så tryck på så att du får en riktig utredning och diagnos. Först då kan du få relevant hjälp.

    Dina problem påminner mig om en fd kollega till mig. Hen var ny på jobbet. Det blev snabbt diverse problem, hen hade svårt att fokusera, stressproblematik, mm mm. Arbetet fungerade dåligt, hen var sen hemma sjuk. Arbetsgivaren kräver ju intyg efter en viss tid och först då kom förklaringen, hen hade paranoid schizofreni. Ingen visste detta. Detta var personens första heltidsjobb, efter avslutade studier, 30 år gammal.

    Det blev till slut ett helt annat jobb och då föll det mesta på plats med flytt, egen lgh. Vårt jobb passade inte alls.

    Så börja med att se till att få en diagnos, när du känner din fiende så kan du lättare besegra den. Om det är så att du har en psykossjukdom så kan du kanske få hjälp här. www.viska.se

  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (.....) skrev 2021-09-26 06:01:33 följande:

    Som jag upplever dig TS så verkar du vara en ganska intelligent person. Så det liv du lever är ju egentligen helt missvisande för dig som person. Det är synd detta med paranoian.. Jag får lite igenkännings-vibbar, men mitt problem är inte just paranoia, utan en annan lågintensiv grej som sinkar mig å det grövsta i livet.

    Har du fått någon NPF-diagnos, typ autism 1? Inte för att det mirakulöst skulle förbättra din situation, men det kan vara en hjälp att förstå sig själv lite bättre.

    Det är möjligt att du kommer få leva med paranoian livet ut. Frågan är ju bara hur man kan göra den så lite "elak" som möjligt. Jag får också en känsla av att du är lite som jag, en tänkare som tänker i princip hela tiden. Jag upplever "normala" människor som ganska avtrubbade, svåra att nå. Egentligen vill jag inte vara en normal, avtrubbad människa. Men man skulle ju ha lite lättare för att dra in kosing och leva ett mer händelserikt liv om man var lite mer avtrubbad. Så varje mynt har ju två sidor.

    Jag kan relatera så mycket till dina tankar, därför blev jag engagerad när jag läste allt du skrivit.

    Alla människor har ju fullt upp med sitt, så att någon ska ha tid och ork att umgås privat är ju inget man kan förvänta sig. Men fint att det fanns nån i personalen som du fick en bra connection med. Det är som du skriver, svårt att bli inkluderad. Jag förstår att du saknar en vän eller käresta att få den där djupa kontakten med. Jag levde så under många år, var på gränsen till självmord. 

    Men så kom jag in i en tillfällig period av flow. Jag började ta hand om mig själv, ta hand om min kropp. Såhär i efterhand kan jag betrakta den där perioden som min snyggaste period i livet. Nu var ju den där perioden högst tillfällig, men under den perioden träffade jag min tvillingsjäl. Den där personen som jag, än idag 10 år senare, har den där djupa kontakten med och som jag fortfarande lever tillsammans med. 

    Så även om den där perioden av flow bara var tillfällig så medförde den ändå något väldigt stort. Kärlek, en mening att fortsätta leva.

    Så en ytlig fråga kanske, men finns det något du kan göra för att bli snyggare? Om strävan efter något så ytligt skulle kunna infinna sig så kan det medföra att du kommer in i ett bättre flow.

    Även tillfälliga flow är bra flow.


    Hej. Jag har alltid varit en tänkare. Även när det gäller paranoia så har jag varit en person som övertänker situationer, sedan jag var liten egentligen. Jag tror det var så mina problem började, att jag tänkte för mycket. 

    Jag tar hand om mitt utseende, min psykolog sa att han aldrig hade kunnat ana att jag var en psykospatient utefter mitt utseende. Jag försöker ta hand om mitt utseende så bra jag kan. 

    Det är jobbigt att leva ensam. 
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (E) skrev 2021-09-26 18:49:12 följande:

    Har du fått någon diagnos? Om inte så tryck på så att du får en riktig utredning och diagnos. Först då kan du få relevant hjälp.

    Dina problem påminner mig om en fd kollega till mig. Hen var ny på jobbet. Det blev snabbt diverse problem, hen hade svårt att fokusera, stressproblematik, mm mm. Arbetet fungerade dåligt, hen var sen hemma sjuk. Arbetsgivaren kräver ju intyg efter en viss tid och först då kom förklaringen, hen hade paranoid schizofreni. Ingen visste detta. Detta var personens första heltidsjobb, efter avslutade studier, 30 år gammal.

    Det blev till slut ett helt annat jobb och då föll det mesta på plats med flytt, egen lgh. Vårt jobb passade inte alls.

    Så börja med att se till att få en diagnos, när du känner din fiende så kan du lättare besegra den. Om det är så att du har en psykossjukdom så kan du kanske få hjälp här. www.viska.se


    De har inte gett mig en diagnos ens på alla dessa år. De har behandlat mig med antipsykotiska läkemedel, men det har inte hjälpt. Men jag ska som du säger försöka få en diagnos. Tack för tipset om viska. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Meles Meles) skrev 2021-09-26 18:22:12 följande:

    Men då är det någon som träffar mig för att personen får pengar för det. Det känns inte rätt. En sak jag inte nämnt är att när man går på ett ställe och man umgås med "anställda" långa stunder, så gör ju det att man binder ann till de. Jag vet väldigt mycket om vissa av de, och de vet massa om mig. Men sedan tar det stopp där, det blir aldrig mer än att ses där på arbetstid. Jag vill mer än så. Det är verkligen smärtsamt att höra hur vissa av de anställda träffas och gör saker privat, samtidigt som man själv aldrig blir bjuden eller förfrågad om något. Man känner sig bortvald. 


    Kontaktpersoner får bara ett litet arvode och det är någon som matchas mot dig. Ibland övergår det i vänskap, under tiden eller efter det avslutas. Jag tycker inte du ska förkasta det ännu.

    Jag arbetar i en roll i skolan där man kan bjuda lite på sitt personliga jag ibland, precis som din personal (jag har också haft jobb man inte kan det, t ex i socialtjänsten). Någon gång har jag haft kontakt med personer över tid i nuvarande roll där jag skulle kunna utveckla en vänskap. Det är möjligt att det sker med en mamma när hennes barn inte går i skolan längre och om hon också önskar det. Det är inte för att vi har det så rött och rosigt någon av oss, utan för att vi har en härlig samtalston och har funnit varandra intellektuellt.

    Jag tycker dock att personalen på din dagliga verksamhet kunde ha balanserat sin info om sitt gemensamma umgänge när de är omgivna av många ensamma vars högsta önskan kan vara att bli medbjudna. Men utbildningsnivån är ganska låg på de tjänsterna liksom att få fortbildning i att hålla en fin balans i att vara personlig och professionell.

    Om du hade varit i min närhet, fast inte på mitt jobb, och jag visste att du var ensam hade jag gärna sträckt ut en hand för en aktivitet eller avslappnat samtal. Omtänksamma människor finns överallt och människor som kommer uppleva att du tillför dem något också
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-25 20:03:19 följande:
    Det är inte konstigt att du upplever hopplöshet eller att du känner att du knappt orkar mer. Det du gått igenom låter mycket tungt och smärtsamt. Du har fått kämpa, mycket och länge. Du har också levt med mycket rädslor kan jag läsa. Känt dig övervakad och förföljd. Jag tänker på all stress det måste innebära. Du bär också på mycket sorg över ett liv du känner att du gått miste om. Du har inte fått uppleva det där som många andra har fått. Du får bära på så mycket.

    När jag läste din text blev jag väldigt berörd. Och det känns viktigt att du ska få må bättre!
    Det gör det svårt att orka leva vidare. Dels besvikelsen över allt man gått miste om, dels situationen man befinner sig i och oron över det som komma skall. 
    Om det ska vända så måste det vända nu, och det är inte mycket som tyder på det. Det är inte om 20 år saker ska börja hända, då är det försent. Det är från 18-45 som man har ett liv, gör saker, bygger sitt liv, njuter av livet, man är ung. Sedan är det försent. Sedan väntar bara ålderdom som sannolikt blir ensam. Jag har redan missat det mesta.

    Ska jag dö så ska jag göra det med flaggan i topp, när jag är "ung". 
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Mamman) skrev 2021-09-26 19:43:39 följande:
    Kontaktpersoner får bara ett litet arvode och det är någon som matchas mot dig. Ibland övergår det i vänskap, under tiden eller efter det avslutas. Jag tycker inte du ska förkasta det ännu.

    Jag arbetar i en roll i skolan där man kan bjuda lite på sitt personliga jag ibland, precis som din personal (jag har också haft jobb man inte kan det, t ex i socialtjänsten). Någon gång har jag haft kontakt med personer över tid i nuvarande roll där jag skulle kunna utveckla en vänskap. Det är möjligt att det sker med en mamma när hennes barn inte går i skolan längre och om hon också önskar det. Det är inte för att vi har det så rött och rosigt någon av oss, utan för att vi har en härlig samtalston och har funnit varandra intellektuellt.

    Jag tycker dock att personalen på din dagliga verksamhet kunde ha balanserat sin info om sitt gemensamma umgänge när de är omgivna av många ensamma vars högsta önskan kan vara att bli medbjudna. Men utbildningsnivån är ganska låg på de tjänsterna liksom att få fortbildning i att hålla en fin balans i att vara personlig och professionell.

    Om du hade varit i min närhet, fast inte på mitt jobb, och jag visste att du var ensam hade jag gärna sträckt ut en hand för en aktivitet eller avslappnat samtal. Omtänksamma människor finns överallt och människor som kommer uppleva att du tillför dem något också
    Jag har verkligen "fattat tycke" för vissa få i personalen, vilket jag berättat för de. Hur mycket jag tycker om de, vilket är sant. Sedan har jag gjort nästan allt för att de ska gilla mig och således kanske också bjuda med mig, jag har gjort allt förutom att fråga de rakt ut eftersom en förväntad diss(99%) hade krossat mitt hjärta totalt. Innerst inne vet jag dock att det blir ett nej, men att få höra det verbalt uttalat hade varit allt för jobbigt.

    En gång för ett tag sedan var jag riktigt nära att ta livet av mig genom att hänga mig. Jag hade snott med mig ett bra rep som jag hade hittat utomhus. Min morsa hittade dock det  innan jag hann använda det och gjorde sig som du kanske förstår av med repet. I den här vevan har jag ju samtidigt kontakt med min arbetsrehabilitering och en kvinna som är anställd märker att jag mår dåligt så vi pratar om det. Jag nämner då att jag oerhört plågad och att jag även planerar att ta mitt liv, det är den person i personalen som jag står närmast kan man säga. När jag berättar detta så slutar det med att hon börjar gråta och hon säger något i stil med "du får inte göra det, förstår du inte hur många som tycker om dig", typ. Jag hade inte väntat mig den reaktionen, jag var övertygad om att de inte skulle bry sig ett dugg över om jag dog eller inte. Nu vet jag inte ens varför jag berättar detta. Det var något jag skulle komma fram till, men har glömt bort var det var.... 

    Det känns i alla fall som att jag lever på övertid om jag ska vara ärlig. Lite Elvis gjorde under hans 2-3 sista år. Funderar mycket på hur det blir när man är död.  

        
  • Anonym (Lite orättvist)
    Anonym (Meles Meles) skrev 2021-09-26 20:21:46 följande:
    Jag har verkligen "fattat tycke" för vissa få i personalen, vilket jag berättat för de. Hur mycket jag tycker om de, vilket är sant. Sedan har jag gjort nästan allt för att de ska gilla mig och således kanske också bjuda med mig, jag har gjort allt förutom att fråga de rakt ut eftersom en förväntad diss(99%) hade krossat mitt hjärta totalt. Innerst inne vet jag dock att det blir ett nej, men att få höra det verbalt uttalat hade varit allt för jobbigt.

    En gång för ett tag sedan var jag riktigt nära att ta livet av mig genom att hänga mig. Jag hade snott med mig ett bra rep som jag hade hittat utomhus. Min morsa hittade dock det  innan jag hann använda det och gjorde sig som du kanske förstår av med repet. I den här vevan har jag ju samtidigt kontakt med min arbetsrehabilitering och en kvinna som är anställd märker att jag mår dåligt så vi pratar om det. Jag nämner då att jag oerhört plågad och att jag även planerar att ta mitt liv, det är den person i personalen som jag står närmast kan man säga. När jag berättar detta så slutar det med att hon börjar gråta och hon säger något i stil med "du får inte göra det, förstår du inte hur många som tycker om dig", typ. Jag hade inte väntat mig den reaktionen, jag var övertygad om att de inte skulle bry sig ett dugg över om jag dog eller inte. Nu vet jag inte ens varför jag berättar detta. Det var något jag skulle komma fram till, men har glömt bort var det var.... 

    Det känns i alla fall som att jag lever på övertid om jag ska vara ärlig. Lite Elvis gjorde under hans 2-3 sista år. Funderar mycket på hur det blir när man är död.  

        
    Jag är relativt säker på att deras regler förbjuder dem från att umgås privat med personer som går där. Så var det i alla fall när jag jobbade där, vi fick absolut inte umgås privat med personerna som kom dit. Det är inget personligt. Tycker du ska göra allt du kan för att skaffa umgänge på annat håll.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Meles Meles) skrev 2021-09-26 19:55:24 följande:

    Det gör det svårt att orka leva vidare. Dels besvikelsen över allt man gått miste om, dels situationen man befinner sig i och oron över det som komma skall. 

    Om det ska vända så måste det vända nu, och det är inte mycket som tyder på det. Det är inte om 20 år saker ska börja hända, då är det försent. Det är från 18-45 som man har ett liv, gör saker, bygger sitt liv, njuter av livet, man är ung. Sedan är det försent. Sedan väntar bara ålderdom som sannolikt blir ensam. Jag har redan missat det mesta.

    Ska jag dö så ska jag göra det med flaggan i topp, när jag är "ung". 


    Det går att föreställa sig din sorg.

    En del av dig känner att det kommit till den återvändsgränd att inte vilja leva mer. Låter som att du upplever maktlöshet. Du lever både med sorg över det som inte blev och oro över att det inte ska bli bättre. Och sen låter det som att du känner att det är ett ultimatum, att något måste förändras till det bättre snart, annars kommer du inte palla. Så du vill må bättre.
  • Anonym (EnTill)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-09-26 11:20:39 följande:

    För mig kändes det stigmatiserande och ?pinsamt? att arbetsträna för jag skämdes för min psykiska ohälsa, precis som du TS. Obs menar absolut inte att det är pinsamt men så kände jag det. Min lösning var att söka till en tvåårig YH-utbildning och såg det lite som en övningsperiod för att bli ?normalfungerande?. Det är klart att mina klasskamrater säkert märkte att jag ibland inte var som vanliga människor och så men sen när jag var klar efter mycket möda och sökte jobb hade dom där två åren hjälpt mig att känna mig någorlunda normal och sen till slut blev det en sanning för mig. Mina arbetskamrater visste ju inget om mina problem så det var jätteskönt att bli bemött som en ?vanlig människa? och det kändes som att få en nystart. Har det fortfarande tufft med depressioner ibland men jobbet hjälper att hålla mig flytande på ett helt annat sätt.

    Du gick natur på gymnasiet, du verkar logiskt lagd och intelligent, skulle du kunna tänka dig att plugga t ex en programmeringskurs på distans som en start? :)


    Gick det lätt att få jobb efter den utbildningen? Funderar på en yh själv men har stora hål i CV sjukskrivningar av den anledningen vågar jag inte riktigt satsa för lyckas jag inte få jobb efter då blir det ju ett misslyckande till plus studieskuld...hoppas du TS förlåter mig att jag lånade tråden lite :(
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (EnTill) skrev 2021-09-26 22:57:25 följande:
    Gick det lätt att få jobb efter den utbildningen? Funderar på en yh själv men har stora hål i CV sjukskrivningar av den anledningen vågar jag inte riktigt satsa för lyckas jag inte få jobb efter då blir det ju ett misslyckande till plus studieskuld...hoppas du TS förlåter mig att jag lånade tråden lite :(
    Det är lugnt. 
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Lite orättvist) skrev 2021-09-26 20:31:21 följande:
    Jag är relativt säker på att deras regler förbjuder dem från att umgås privat med personer som går där. Så var det i alla fall när jag jobbade där, vi fick absolut inte umgås privat med personerna som kom dit. Det är inget personligt. Tycker du ska göra allt du kan för att skaffa umgänge på annat håll.
    Oavsett om de får eller så kvarstår ett faktum, nämligen att när man kommer dit i skepnad av sjuk/misslyckad/offer så medför det man får en stämpel. Man är helt enkelt inte att räkna med utan en andra klassens medborgare. Och andra klassens medborgare vill ingen beblanda sig med. 
    Det spelar ingen roll hur man uppför sig, vilka kläder man bär, hur man ser ut, vad man gjort tidigare i sitt liv. Du är inte att räkna med.

    Då återstår att vända sig åt andra hållet, dvs säga samhället. Och samhället är hårt och kallt. Folk sitter med sina telefoner, är inneslutna, upptagna med sina egna liv. Det är vad jag upplevt på jobb och på högskolan. Hemmafester, privata bjudningar och liknande kan vara annorlunda. Men några sådana är jag aldrig på då jag saknar vänner och syskon.  
  • Anonym (Lite orättvist)
    Anonym (Meles Meles) skrev 2021-09-27 16:05:06 följande:
    Oavsett om de får eller så kvarstår ett faktum, nämligen att när man kommer dit i skepnad av sjuk/misslyckad/offer så medför det man får en stämpel. Man är helt enkelt inte att räkna med utan en andra klassens medborgare. Och andra klassens medborgare vill ingen beblanda sig med. 
    Det spelar ingen roll hur man uppför sig, vilka kläder man bär, hur man ser ut, vad man gjort tidigare i sitt liv. Du är inte att räkna med.

    Då återstår att vända sig åt andra hållet, dvs säga samhället. Och samhället är hårt och kallt. Folk sitter med sina telefoner, är inneslutna, upptagna med sina egna liv. Det är vad jag upplevt på jobb och på högskolan. Hemmafester, privata bjudningar och liknande kan vara annorlunda. Men några sådana är jag aldrig på då jag saknar vänner och syskon.  
    Du verkar ju tycka att de är taskiga som inte frågar om ni ska umgås privat, när det med största sannolikhet är så att de inte får umgås privat med dig. Så jag tycker att det faktiskt är viktigt att tänka på.

    Du kommer med mycket "fakta" som du själv har hittat på. Att livet är slut vid 45, att man är andra klassens medborgare som sjuk, att det inte spelar någon roll hur man uppför sig. Du saknar vänner, men du tar inte vara på tillfällen att umgås med andra på verksamheten (tycker du att de är andra klassens medborgare?) och du vill inte svara folk här. Jag fattar att du har det skitjobbigt och det är inte min mening att låta hård, men man har också ett stort egenansvar för sitt liv. Du skriver att det inte funkade när du jobbade tidigare, men har du testat att jobba bara ett par timmar några dagar i veckan till exempel? Det känns som att du redan bestämt dig för hur allt är. Jag har själv varit sjukskriven i flera år pga mental ohälsa, jag har arbetstränat och sedan kommit tillbaka till arbetslivet under mina villkor. Jag tror att det värsta man kan göra är att stänga in sig.
  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Lite orättvist) skrev 2021-09-27 16:16:38 följande:
    Du verkar ju tycka att de är taskiga som inte frågar om ni ska umgås privat, när det med största sannolikhet är så att de inte får umgås privat med dig. Så jag tycker att det faktiskt är viktigt att tänka på.

    Du kommer med mycket "fakta" som du själv har hittat på. Att livet är slut vid 45, att man är andra klassens medborgare som sjuk, att det inte spelar någon roll hur man uppför sig. Du saknar vänner, men du tar inte vara på tillfällen att umgås med andra på verksamheten (tycker du att de är andra klassens medborgare?) och du vill inte svara folk här. Jag fattar att du har det skitjobbigt och det är inte min mening att låta hård, men man har också ett stort egenansvar för sitt liv. Du skriver att det inte funkade när du jobbade tidigare, men har du testat att jobba bara ett par timmar några dagar i veckan till exempel? Det känns som att du redan bestämt dig för hur allt är. Jag har själv varit sjukskriven i flera år pga mental ohälsa, jag har arbetstränat och sedan kommit tillbaka till arbetslivet under mina villkor. Jag tror att det värsta man kan göra är att stänga in sig.
    Jag ser inte ner på någon. 
    Jag har umgåtts med personer(plural) och det slutade inte bra alls. En tog exempelvis livet av sig som jag kom väldigt nära. En annan började låta sin olycka och sina problem gå ut över mig när personen mådde dåligt, detta kom efter ett tag när vi började lära känna varandra bättre. Det är därför som jag är övertygad om att det bästa för en människa som hamnat snett är att umgås med andra som mår bättre och har det ordnat. Jag är inte bra för andra som har det svårt då jag själv mår väldigt dåligt och dessutom blivit konstig. Du kanske märkt av att jag blivit konstig då jag inte ens vågar ta kontakt med tjejen genom snapchat, hon som erbjöd sig. Man har blivit osocial, osäker, rädd, paranoid. Jag var väldigt social när jag var yngre, hade väldigt lätt för nya människor, men det är förändrat.

    Jag har testat att jobba lite då och då, typ några dagar i veckan. Det har funkat men jag upplevde fortfarande att paranoian var svår. Man tog med sig det dit. Men de där märkte det inte där tror jag, vilket var bra.

    Jag känner mig så jävla låst. Ser inga vägar ut längre. För att få ett socialt liv måste jag kunna vara social, plugga och arbeta. Men det tar emot när man känner sig förföljd och paranoid. 

       
  • Anonym (Pandas)

    Var din barndom och tonårstid helt fri från psykiska problem? Kom den psykiska ohälsan väldigt snabbt och utan något trauma som utlöste det?

    Om så skulle jag läsa på om PANDAS/PANS, förvissa väldigt ovanlig och än mer ovanlig hos unga vuxna, men tja, skadar inte att utesluta iaf?

    www.funkkonsulten.se/blogg/pandas-och-pans-två-okända-diagnoser

  • Anonym (Meles Meles)
    Anonym (Pandas) skrev 2021-09-27 17:15:18 följande:

    Var din barndom och tonårstid helt fri från psykiska problem? Kom den psykiska ohälsan väldigt snabbt och utan något trauma som utlöste det?

    Om så skulle jag läsa på om PANDAS/PANS, förvissa väldigt ovanlig och än mer ovanlig hos unga vuxna, men tja, skadar inte att utesluta iaf?

    www.funkkonsulten.se/blogg/pandas-och-pans-två-okända-diagnoser


    Intressant, men tror inte att jag har det efter att ha läst.

    Min barndom och tonårstid(bortsett från sista året) var fritt från ångest, paranoia och allt det där. Jag tror att saker från barndomen som jag var med om har utlöst det hela.   
Svar på tråden Jag har hamnat i helvetet, ett sista rop på hjälp.