• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din tro?
  • Anonym (D)
    Påskliljaa23 skrev 2021-09-26 20:26:10 följande:
    Hur är tron som satanist? Dvs vad har ni för värderingar/uppfattningar?
    Oj, vad svårt att sammanfatta :D Men tack för att du visar intresse utan att döma :) Satanismen är ateistisk och tror inte på en bokstavlig Satan, utan endast en symbolisk sådan. Jag citerar grundsatserna ur The Satanic Bible av Anton LaVey:

The Nine Satanic Statements
    Satan represents indulgence instead of abstinence.
    Satan represents vital existence instead of spiritual pipe dreams.
    Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit.
    Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates.
    Satan represents vengeance instead of turning the other cheek.
    Satan represents responsibility to the responsible instead of concern for psychic vampires.
    Satan represents man as just another animal who, because of his "divine spiritual and intellectual development", has become the most vicious animal of all.
    Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification.
    Satan has been the best friend the Church has ever had, as he has kept it in business all these years.

The Eleven Satanic Rules of the Earth[edit]
    Do not give opinions or advice unless you are asked.
    Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.
    When in another's home, show them respect or else do not go there.
    If a guest in your home annoys you, treat him cruelly and without mercy.
    Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.
    Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and they cry out to be relieved.
    Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.
    Do not complain about anything to which you need not subject yourself.
    Do not harm little children.
    Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.
    When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
    The Nine Satanic Sins

Stupidity
    Pretentiousness
    Solipsism
    Self-deceit
    Herd Conformity
    Lack of Perspective
    Forgetfulness of Past Orthodoxies
    Counterproductive Pride
    Lack of Aesthetics
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2021-09-26 21:03:02 följande:
    Oj, vad svårt att sammanfatta :D Men tack för att du visar intresse utan att döma :) Satanismen är ateistisk och tror inte på en bokstavlig Satan, utan endast en symbolisk sådan. Jag citerar grundsatserna ur The Satanic Bible av Anton LaVey:

The Nine Satanic Statements
    Satan represents indulgence instead of abstinence.
    Satan represents vital existence instead of spiritual pipe dreams.
    Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit.
    Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates.
    Satan represents vengeance instead of turning the other cheek.
    Satan represents responsibility to the responsible instead of concern for psychic vampires.
    Satan represents man as just another animal who, because of his "divine spiritual and intellectual development", has become the most vicious animal of all.
    Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification.
    Satan has been the best friend the Church has ever had, as he has kept it in business all these years.

The Eleven Satanic Rules of the Earth[edit]
    Do not give opinions or advice unless you are asked.
    Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.
    When in another's home, show them respect or else do not go there.
    If a guest in your home annoys you, treat him cruelly and without mercy.
    Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.
    Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and they cry out to be relieved.
    Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.
    Do not complain about anything to which you need not subject yourself.
    Do not harm little children.
    Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.
    When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
    The Nine Satanic Sins

Stupidity
    Pretentiousness
    Solipsism
    Self-deceit
    Herd Conformity
    Lack of Perspective
    Forgetfulness of Past Orthodoxies
    Counterproductive Pride
    Lack of Aesthetics
    Oj då, numreringen försvann när jag postade. Plus att rubriken ?The Nine Satanic Sins? hamnade alldeles för högt upp.
  • Anonym (Hmm)

Har ingen tro alls - det första jag gjorde som myndig var att gå ur svenska kyrkan.
    Jag tycker det är helt åt helvete att man ska bli tvångsansluten till kyrkan via dopet. Det är fan helt sjukt och jag har verkligen satt mig emot att mina två barn skulle bli döpta i kyrkan. Helt sjukt!!

• Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-26 21:31:12 följande:

Har ingen tro alls - det första jag gjorde som myndig var att gå ur svenska kyrkan.
    Jag tycker det är helt åt helvete att man ska bli tvångsansluten till kyrkan via dopet. Det är fan helt sjukt och jag har verkligen satt mig emot att mina två barn skulle bli döpta i kyrkan. Helt sjukt!!

Fast det är ju det som ÄR dopet. I sverige har dop blivit synonymt med namngivning, men det är det inte. Vill man inte att barnen ska vara med i Svenska kyrkan så döper man dem inte.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (asatro)

Asatro och nordisk folktro

• Embla twopointoh
    Johan70 skrev 2021-09-26 13:11:15 följande:

Vetenskap är ingen tro och står inte i motsatsställning till religiös övertygelse.

Många framstående vetenskapsmän är samtidigt övertygat troende.

Men det finns de som har upphöjt vetenskap till någon form av religion, eller i alla fall att vetenskapen har intagit samma plats som religion gjort och gör hos många. De är lika rationella som någon religiös fanatiker, och de följer sin auktoritet lika blint och okunnigt. De fnyser åt Flat Earthers eller Creationister, men har ingen aning om de vetenskapliga beläggen varför de har fel, de kan inte motivera varför de själva tror som de gör ("Alla säger att det är sant" är ingen godkänd motivering)

Det är bara att se på klimatdebatten eller vaccindebatten. Om man bytte ut "klimat/vaccin" och "klimatförnekare/antivaxxer" mot "rättroende" respektive "kättare" så är det samma gamla polariserande konflikt mellan olika åskådningar som mänskligheten har ägnat sig åt i årtusenden, bara under nya namn.

Det vetenskapen håller för sant idag kan mycket väl förkastas i morgon. Inser man inte det, utan vill bränna kättare på bål, eller i alla fall håna dem och säga att de ska hållas utanför samhällsfunktionerna, så är man både insiktslös och historielös.

Som varande naturvetare vill jag uttrycka det som att vetenskap strävar efter sanningen, men den är inte sanningen.
  • Anonym (i)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-26 21:31:12 följande:

Det är väl inte sjukt alls?!

Är det någon du ska vara förbannad på så är det dina föräldrar som prompt var tvungna att döpa dig i kyrkan.

Själv fick jag en namngivningsfest istället för ett kyrkligt dop, mina föräldrar ville att jag skulle få välja själv.

Men, jag gick med i kyrkan när jag började jobba. Kyrkan förvaltar mycket av vårt lands historia. Värdefulla föremål och gamla krigsbyten.
    Tycker att vårt lands historia är viktig och därför är jag gärna med och betalar skatt till kyrkan även om jag inte är kristen.

Svenska kyrkan erbjuder väldigt mycket också, allt ifrån matkassar till hungriga barnfamiljer-här, till Öppna Förskolan, där alla barn är välkomna oavsett föräldrarnas religion. 
  • Tom Araya

Jag tror på döden, vi ska alla dö och dödligheten är 100-procentig.

• Anonym (asatroende)

Vetenskap exkluderar inte per automatik tro. Agnostiker finns inte med, men många kallar sig det, vilket är tråkigt att det inte finns med som alternativ. Ateist är ju dessutom också en tro, vilken skiljer sig från agnostikerna, och som inte renodlat innebär att man tror på vetenskap, utan dessutom bekämpar med argument religiösa personer. Därför kan jag inte svara på omröstningen. Utöver det har du missat en del samfund som är godkända i Sverige, vilket försvårar det hela ytterligare.

I teorin ligger jag närmast asatroende (ja, det är ett godkänt religiöst samfund i Sverige.) I praktiken är jag det ibland, ibland tror jag inte på någonting, så agnostiker är väl rätt svar, ifall det hade funnits med.

Jag är delvis uppvuxen med asatron. Jag har mina gudastatyetter hemma. En gång i tiden var jag med i Asatrosamfundet (den största religiösa asatroende gruppen i Sverige) sedan gick jag ur och gick med i en annan grupp för asatroende. Idag tillhör jag ingenting alls, även om tron delvis finns kvar.

Jag firar vissa högtider hemma under året och så vidare, men jag får väl jämföras med de kristna som firar bröllop och dop i kyrkan, men utöver det inte går dit särskilt ofta. 

• Anonym (Matilda o Megasen)

Min tro är hårdrocken och min gud är Ozzy Osbourne. Och så har det varit sen jag var 15 år. Är nu 56 år.

Svar på tråden Vilken är din tro?