Vilken är din tro?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Har ingen tro alls - det första jag gjorde som myndig var att gå ur svenska kyrkan.
Jag tycker det är helt åt helvete att man ska bli tvångsansluten till kyrkan via dopet. Det är fan helt sjukt och jag har verkligen satt mig emot att mina två barn skulle bli döpta i kyrkan. Helt sjukt!!
Har ingen tro alls - det första jag gjorde som myndig var att gå ur svenska kyrkan.
Jag tycker det är helt åt helvete att man ska bli tvångsansluten till kyrkan via dopet. Det är fan helt sjukt och jag har verkligen satt mig emot att mina två barn skulle bli döpta i kyrkan. Helt sjukt!!
Asatro och nordisk folktro
Vetenskap är ingen tro och står inte i motsatsställning till religiös övertygelse.
Många framstående vetenskapsmän är samtidigt övertygat troende.
Jag tror på döden, vi ska alla dö och dödligheten är 100-procentig.
Vetenskap exkluderar inte per automatik tro. Agnostiker finns inte med, men många kallar sig det, vilket är tråkigt att det inte finns med som alternativ. Ateist är ju dessutom också en tro, vilken skiljer sig från agnostikerna, och som inte renodlat innebär att man tror på vetenskap, utan dessutom bekämpar med argument religiösa personer. Därför kan jag inte svara på omröstningen. Utöver det har du missat en del samfund som är godkända i Sverige, vilket försvårar det hela ytterligare.
I teorin ligger jag närmast asatroende (ja, det är ett godkänt religiöst samfund i Sverige.) I praktiken är jag det ibland, ibland tror jag inte på någonting, så agnostiker är väl rätt svar, ifall det hade funnits med.
Jag är delvis uppvuxen med asatron. Jag har mina gudastatyetter hemma. En gång i tiden var jag med i Asatrosamfundet (den största religiösa asatroende gruppen i Sverige) sedan gick jag ur och gick med i en annan grupp för asatroende. Idag tillhör jag ingenting alls, även om tron delvis finns kvar.
Jag firar vissa högtider hemma under året och så vidare, men jag får väl jämföras med de kristna som firar bröllop och dop i kyrkan, men utöver det inte går dit särskilt ofta.
Min tro är hårdrocken och min gud är Ozzy Osbourne. Och så har det varit sen jag var 15 år. Är nu 56 år.