• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din tro?
  • Påskliljaa23

Man är dock mer än välkommen att skriva ner sin egen livsåskådning/religion. Och om man vill, så får man gärna inkludera varför och vad som fick en att välja just den vägen. Det funkar lika fint.

• Påskliljaa23
    Johan70 skrev 2021-09-26 13:11:15 följande:

Vetenskap är ingen tro och står inte i motsatsställning till religiös övertygelse.

Många framstående vetenskapsmän är samtidigt övertygat troende.

Det beror på hur man uppfattar vetenskapen. Syftade inte på att det finns en sammankoppling mellan religion eller vetenskap, eller att vetenskap kan vara en religion. Utan mer att man kan tro på vetenskapen. Och självklart kan man ha en religiös tillhörighet i samband med sin vetenskapliga tro.
  • Anonym (Hemma)
    Påskliljaa23 skrev 2021-09-26 19:26:05 följande:

Sällan? I vilken värld lever du i om man får fråga?

Ja alltså det finns såklart överallt, tänker mer utifrån hur det är på min arbetsplats.

Men överlag verkar många som inte är troende har svårt att acceptera de som är det.
  • Anonym (Hemma)
    StudierKemi skrev 2021-09-26 16:18:17 följande:

Katolik/kristen är min tro. Så fort jag avviker i livet från min religion och t.ex. blir ihop med en ateistisk man - så börjar sexuella pressen och cirkusen. Och när jag läser på familjeliv hur olika ateistiska familjer har det så blir jag spyfärdig:

www.familjeliv.se/forum/thread/81397822-sexuella-problem-i-relation

I nuläget är jag på nytt 90% katolik (glömsk med min kvälls-bön bara), och väntar just nu med sex till bröllopsnatten... Detta trots att jag är 29 år och har en 10-åring hemma på heltid. Det är aldrig försent att omvända sig till ett lyckligt, stress-fritt liv och gå in i ett system som skyddar kvinnan, och som ser till att man aldrig står ensam och knäckt (männen tjänar på systemet också). Som sagt, så fort jag går lite utanför det katolska systemet, så blir jag först kn*llad och sen iväg kastad som en trasa eller h*ra, och får självmordstankar och depression. Vad jag önskar att katolicismen var Sveriges främsta religion! <3

Jag och sambo bestämde oss också för att vänta med sex tills vi är gifta.

Vi har haft sex innan, men nu 2 år utan och bröllopet är på intåg, det känns så fint!

Känner igen mig i vad du skriver om tidigare sexuella relationer, de har verkligen skapat en felaktig syn på min sexualitet och något jag mått dåligt över.
  • Anonym (D)
    Påskliljaa23 skrev 2021-09-26 19:31:56 följande:

Man är dock mer än välkommen att skriva ner sin egen livsåskådning/religion. Och om man vill, så får man gärna inkludera varför och vad som fick en att välja just den vägen. Det funkar lika fint.

Vilken är din tro då, TS?
  • StudierKemi
    Anonym (Hemma) skrev 2021-09-26 19:55:48 följande:

Jag och sambo bestämde oss också för att vänta med sex tills vi är gifta.

Vi har haft sex innan, men nu 2 år utan och bröllopet är på intåg, det känns så fint!

Känner igen mig i vad du skriver om tidigare sexuella relationer, de har verkligen skapat en felaktig syn på min sexualitet och något jag mått dåligt över.

Vad kul att höra! Yes, det är fint och mysigt att vänta till bröllopsnatten. Det är att föredra.
  • Påskliljaa23
    Anonym (Hemma) skrev 2021-09-26 19:45:08 följande:

Ja alltså det finns såklart överallt, tänker mer utifrån hur det är på min arbetsplats.

Men överlag verkar många som inte är troende har svårt att acceptera de som är det.

Sådana människor behöver du inte lägga energi på. Fokusera på ditt eget välmående och lita på din egen väg som känns rätt för dig!
  • Påskliljaa23
    Anonym (D) skrev 2021-09-26 20:12:36 följande:

Jag är muslim ^^ men tror även på ett flertal teorier från vetenskapen.
  • Påskliljaa23
    Anonym (D) skrev 2021-09-26 20:12:36 följande:

Hur är tron som satanist? Dvs vad har ni för värderingar/uppfattningar?
  • Anonym (Hemma)
    Påskliljaa23 skrev 2021-09-26 20:22:36 följande:

Sådana människor behöver du inte lägga energi på. Fokusera på ditt eget välmående och lita på din egen väg som känns rätt för dig!

Ja det har du rätt i :)
Svar på tråden Vilken är din tro?