• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din tro?
  • StudierKemi
    flygrl skrev 2021-09-27 20:17:33 följande:

Jo, alla har vi ju våra erfarenheter och annat som format oss och det påverkar förstås också våra attityder kring religion. Inget konstigt med det egentligen. Men skönt när man ändå kan föra sansade och meningsfulla samtal om religion eller annat för den delen. Att religion kan ta sig extrema och t o m våldsamma uttryck är jag väl medveten om och det gäller även inom min egen religion, kristendomen. Ku Klux Klan är ju tex. tyvärr en organisation med kristna förtecken och folkmordet i Rwanda motiverades tydligen också utifrån att dom kristna i landet hotades av kristendomsfientliga krafter.

Du har ju då och då berättat lite om din bakgrund här på FL och det är verkligen en blandad och fascinerande historia. Det judiska, svenska, samiska, Japan, USA, Tornedalen?

Som jag skrev tidigare är tillvaron alldeles för komplex för att inte va openminded. Min bakgrund är ju också en mix av olika religioner och kulturer och jag tror det också bidragit till att jag vill försöka se saker ur olika vinklar. Samtidigt som jag också är omgiven av mycket religiös extremism där jag bor, ffa islamism? :/

Du har inte läst ett dugg ur det nya testamentet och du förstår dig inte på Jesus läror, hur mycket du än önskar att du gjorde. Du sprider lögn efter lögn efter lögn! Det går inte att ljuga om sådana här saker, det är väldigt lätt att se om någon har daglig kontakt med bibeln eller inte. Jesus var ett moraliskt geni, tror du att såna personer förespråkar smutsigt våld? Nej, Jesus ansåg att man ska offra sig själv, vända andra kinden till när någon slår till dig, eller att man ska dö för dem man älskar. Som sagt, så fort en "kristen" handlar utanför kristna ramar så utövar denna ej kristendom längre!!!

I psykologin heter Jesus tillstånd Extraverted Feeling, att man sätter andras känslor och välmående framför sina egna känslor och vilja. = självuppoffring, altruism, den moraliska kompassen. Historiens vackraste mänskliga drag nr #1 är ett kärt barn som har många namn, men det är extraverted feeling och självuppoffring som vi talar om. Kristendomen är så vacker och så perfekt så den får inte ändras inte ens en smula. Det är suuuper-viktigt att det nya testamentet hålls intakt så som Jesus har lämnat tron på jorden. Detta för att syftet är att LÄRA från det som Jesus sa. Syftet är INTE att förändra och vrida Jesus ord till orätta.

Människor är i akut-behov för att lära moral från någonstans eftersom de av naturen inte kan skilja på rätt och fel (majoriteten av kvinnorna kan dock det, vissa män likaså). Tursamt nog lär Jesus vad som är rätt och fel, men lärorna får inte förvrängas.. Annars gör de of course inte sin funktion. Du kan dock rikta din kreativitet som jag ser på dig att du har - mot siffror, kemi, statistik, konst, musik eller whatever. Den enda platsen där din kreativitet INTE får hamna dock, det är inom kristendomen. Du behövs inte som språkrör för kristendomens läror med din logik och påhittighet, för att det är ändå inte de verktyg som används för att förstå kristendomen på riktigt. Denna förstås istället med hjärtat, <3<3<3 för att man vill att andra ska veta vad som är rätt och fel. Så vi alla lever i en värld som styrs av medkänsla framför ALLT annat.
  • Anonym (Flyktig själ)
    Aniiee skrev 2021-09-26 16:21:15 följande:
    Knappast. Få pratas så mycket skit om som muslimer och judar.
    Både ja och nej. När det gäller kristendomen så skämtas det grovt om Gud och Jesus. Skulle du skämta på samma sätt om Allah eller Muhammed så är risken stor att du får muslimer efter dig. Det går också bra att prata illa om kristendomen, men gör du samma om Islam så är det dags att springa om du har otur. Sen Judendomen. Det största hatet mot judar idag kommer från muslimer som jag fattat det. ( Och nassar) I moskéer i Sverige så står ledarna och skriker ut hat mot judar och även svenskar. Alla utom muslimer är otrogna och ska dö. Som tur är så är det bara en mindre klunga av alla muslimer som håller med om detta. Judar har jag aldrig talat illa om. 
  • Anonym (godisemptyjustlikeme)
    StudierKemi skrev 2021-09-28 00:23:19 följande:
    Du har inte läst ett dugg ur det nya testamentet och du förstår dig inte på Jesus läror, hur mycket du än önskar att du gjorde. Du sprider lögn efter lögn efter lögn! Det går inte att ljuga om sådana här saker, det är väldigt lätt att se om någon har daglig kontakt med bibeln eller inte. Jesus var ett moraliskt geni, tror du att såna personer förespråkar smutsigt våld? Nej, Jesus ansåg att man ska offra sig själv, vända andra kinden till när någon slår till dig, eller att man ska dö för dem man älskar. Som sagt, så fort en "kristen" handlar utanför kristna ramar så utövar denna ej kristendom längre!!!

I psykologin heter Jesus tillstånd Extraverted Feeling, att man sätter andras känslor och välmående framför sina egna känslor och vilja. = självuppoffring, altruism, den moraliska kompassen. Historiens vackraste mänskliga drag nr #1 är ett kärt barn som har många namn, men det är extraverted feeling och självuppoffring som vi talar om. Kristendomen är så vacker och så perfekt så den får inte ändras inte ens en smula. Det är suuuper-viktigt att det nya testamentet hålls intakt så som Jesus har lämnat tron på jorden. Detta för att syftet är att LÄRA från det som Jesus sa. Syftet är INTE att förändra och vrida Jesus ord till orätta.

Människor är i akut-behov för att lära moral från någonstans eftersom de av naturen inte kan skilja på rätt och fel (majoriteten av kvinnorna kan dock det, vissa män likaså). Tursamt nog lär Jesus vad som är rätt och fel, men lärorna får inte förvrängas.. Annars gör de of course inte sin funktion. Du kan dock rikta din kreativitet som jag ser på dig att du har - mot siffror, kemi, statistik, konst, musik eller whatever. Den enda platsen där din kreativitet INTE får hamna dock, det är inom kristendomen. Du behövs inte som språkrör för kristendomens läror med din logik och påhittighet, för att det är ändå inte de verktyg som används för att förstå kristendomen på riktigt. Denna förstås istället med hjärtat, <3<3<3 för att man vill att andra ska veta vad som är rätt och fel. Så vi alla lever i en värld som styrs av medkänsla framför ALLT annat.
    Din attityd är synnerligen ocharmig. Du har ingen ensamrätt på att tolka kristendom och ditt sätt att döma andras tro är bara sorgligt trångsynt. Personer som attackerar andras personliga tro så som du gör är en stor orsak till att jag har svårt för troende.
  • Anonym (D)
    StudierKemi skrev 2021-09-27 23:53:49 följande:
    Du är inte kristen. Du är någon slags logiker som saknar den moraliska kompassen. I den meningen då Du säger att det finns vettiga grejer i satanismen - det är då du har vänt Gud ryggen. Vi kan inte ha folk som kallar sig för kristna när de ser vettigheter med satanism, eller TILL EXEMPEL brottslighet, stöld eller barnporr, you name it. Kristendomen har moraliska regler och när du inte följer vad som lärs ut så tillhör du inte alls den gemenskapen. Präster som utnyttjat någon minderårig är inte heller kristna längre. Jag personligen vägrar att vara kristen ihop med någon som tror delvis på satanism. Du får alltså bryta Dig loss och skapa en egen gren av satanism, för du är allt annat än ren kristen! Vill du tillhöra samma samfund som mig ska du handla rätt och ha moral.
    Vet du ens vad satanismen innebär? Berätta! Menar du att satanismen tillåter, eller till och med förespråkar, brottslighet, stöld och barnporr? I så fall får du läsa på lite. Läs The Satanic Bible av Anton LaVey. Den finns gratis att läsa på nätet. Kom sedan tillbaka och citera var den tillåter/förespråkar de företeelser du tog upp. (FYI så fördömer LaVey uttryckligen våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn, sex med djur och alla andra former av sex som inte sker under samtycke.)

Jag förstår att du är en av dem som konsekvent har ogillat mina inlägg i den här tråden, vilket jag misstänkte redan från början.

Den attityd du uppvisar i dina inlägg till flygrl är väldigt uppblåst och arrogant. Vad säger kristendomen om ödmjukhet? Är det en egenskap Jesus förespråkar? För du visar inte alls prov på det i dina kommentarer. Istället är du väldigt dömande. Som ni kristna så ofta är. Värt att notera är att jag som satanist inte uttrycker intolerans mot någon trosuppfattning som framkommit i tråden, men du som kristen gör det. Säger kanske något om skillnaden mellan våra livsåskådningar.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2021-09-27 19:33:12 följande:
    Var bor du där det finns "mest synagogor"?
    Ahh, mest synagogor var kanske lite att ta i, men det känns så för vi har några stycken i alla fall.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K
    flygrl skrev 2021-09-27 19:34:57 följande:
    Tack!

Aha, finns det synagogor med där man dyrkar dig? Coolt, det va nytt.

Skämt å sido så är det en kyrka jag brukar besöka, inte ett tempel. Men om det fanns ett tempel tillägnat dig så skulle jag ju inte kunna låta bli att slinka in där.

Respekt till dig med mannen
    Aha, ok. Vad fett ändå. Jag gillar ju att bli dyrkad. *Skrattar*.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Flyktig själ) skrev 2021-09-28 01:10:08 följande:
    Både ja och nej. När det gäller kristendomen så skämtas det grovt om Gud och Jesus. Skulle du skämta på samma sätt om Allah eller Muhammed så är risken stor att du får muslimer efter dig. Det går också bra att prata illa om kristendomen, men gör du samma om Islam så är det dags att springa om du har otur. Sen Judendomen. Det största hatet mot judar idag kommer från muslimer som jag fattat det. ( Och nassar) I moskéer i Sverige så står ledarna och skriker ut hat mot judar och även svenskar. Alla utom muslimer är otrogna och ska dö. Som tur är så är det bara en mindre klunga av alla muslimer som håller med om detta. Judar har jag aldrig talat illa om. 
    Det största hatet mot judar kommer idag från muslimer och Vänstern. Nazister är en droppe i havet jämfört med de två första.
  • Embla twopointoh
    StudierKemi skrev 2021-09-27 23:53:49 följande:
    Du är inte kristen. Du är någon slags logiker som saknar den moraliska kompassen. I den meningen då Du säger att det finns vettiga grejer i satanismen - det är då du har vänt Gud ryggen. Vi kan inte ha folk som kallar sig för kristna när de ser vettigheter med satanism, eller TILL EXEMPEL brottslighet, stöld eller barnporr, you name it. Kristendomen har moraliska regler och när du inte följer vad som lärs ut så tillhör du inte alls den gemenskapen. Präster som utnyttjat någon minderårig är inte heller kristna längre. Jag personligen vägrar att vara kristen ihop med någon som tror delvis på satanism. Du får alltså bryta Dig loss och skapa en egen gren av satanism, för du är allt annat än ren kristen! Vill du tillhöra samma samfund som mig ska du handla rätt och ha moral.
    Om man ska gå efter dina inlägg saknar du en av de främsta kristna dygderna: ödmjukhet. Dessutom har knappast du heller läst och förstått NT, då det står att det bara är Gud som kan bedöma om någon är kristen eller ej, eller snarare vilka som är frälsta. Jag kan också sätta en slant på att inte heller du alltid och i allt följer moralen, det är ju liksom det som är synd, och ingen människa är fri från det.
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (Flyktig själ) skrev 2021-09-28 01:10:08 följande:

Upplever det du skriver väldigt starkt också. Jag ser inte mycket på tv men tycker om matprogram och nu börjat titta på halv åtta hos mig. I var o vartannat program så skämtar man om Jesus, Gud eller kyrkan.

Inte en chans att man skulle göra så om allah.

Även så på arbetsplatsen att det dras grova skämt om kristendom.
  • StudierKemi
    Anonym (godisemptyjustlikeme) skrev 2021-09-28 01:52:05 följande:

Din attityd är synnerligen ocharmig. Du har ingen ensamrätt på att tolka kristendom och ditt sätt att döma andras tro är bara sorgligt trångsynt. Personer som attackerar andras personliga tro så som du gör är en stor orsak till att jag har svårt för troende.

Titta på mina INTENTIONER så kanske allt klarnar för Dig, vad som händer.
    Anonym (D) skrev 2021-09-28 07:03:38 följande:

Vet du ens vad satanismen innebär? Berätta! Menar du att satanismen tillåter, eller till och med förespråkar, brottslighet, stöld och barnporr? I så fall får du läsa på lite. Läs The Satanic Bible av Anton LaVey. Den finns gratis att läsa på nätet. Kom sedan tillbaka och citera var den tillåter/förespråkar de företeelser du tog upp. (FYI så fördömer LaVey uttryckligen våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn, sex med djur och alla andra former av sex som inte sker under samtycke.)

Jag förstår att du är en av dem som konsekvent har ogillat mina inlägg i den här tråden, vilket jag misstänkte redan från början.

Den attityd du uppvisar i dina inlägg till flygrl är väldigt uppblåst och arrogant. Vad säger kristendomen om ödmjukhet? Är det en egenskap Jesus förespråkar? För du visar inte alls prov på det i dina kommentarer. Istället är du väldigt dömande. Som ni kristna så ofta är. Värt att notera är att jag som satanist inte uttrycker intolerans mot någon trosuppfattning som framkommit i tråden, men du som kristen gör det. Säger kanske något om skillnaden mellan våra livsåskådningar.

Enligt myer briggs personlighetsteori så är jag den ovanligaste personligheten INFJ (introvert, intuitiv/kreativ, feeler, judger/planner). Jag själv gillar att kalla mig för en hjärt-cell i vårat samhälle. <3 Det är jag som enligt min plan skriker allra högst, när någon annan utnyttjas eller om någon vill hoppa framför tåget. Jag är som en tvättsvamp som kommer suga åt sig andras känslor. Om någon inne i rummet behöver psykolog så är jag den första att se detta, medan andra kommer behöva månader eller år på sig för att märka exakt samma sak om någon annan. Jag vet på en gång vem som är vem, och vad vi alla behöver i slutändan för att nå en så bra värld som möjligt.

Vi behöver mer osjälviskhet och altruism, och vi behöver det NU. Vi kan inte vänta en dag längre, för att människor tar livet av sig varje dag. Detta får djävulen att jubla för att han förespråkar detta att man sätter sig själv och sina egna behov FÖRE alla individers välmående. Ett exempel kan vara att en man och en kvinna har sex för första gången efter många dejter ihop och efter detta att den känsliga mannen har hunnit att bli kär i henne. <3<3<3 Det är även han som har köpt presenter till kvinnan för flera tusen kronor, och han har inte haft sex tidigare i livet trots att han är 35 år. Han är en god och bra man. Helt älskvärd.

Mannen har dock en penis som är 12 cm lång, och kvinnan föredrar penisar som är 17 cm. Efter det första samlaget och efter detta att kvinnan har fått ta den förälskade, ensamma mannens oskuld (han som är god mot allt och alla), så har kvinnan nu ett val. Antingen lyssnar hon på Jesus läror och tittar på hur god och osjälvisk personen är, och hon sätter inte sin vilja framför andra individers välmående (hon älskade ju honom som vän innan, så vad är problemet?), eller så lyssnar hon på djävulen som åtrår att höra att hon vänder sig om till mannen, och säger till honom "din kuk är för kort, du duger tyvärr inte för mig, jag vill att du går nu".

En man som lämnar ett hem som tillhör en egoistisk satanist eller ateist kommer drömma om att hoppa framför tåget (jag VET detta för jag har några månader sen själv behandlats av en satanist/ateist, och jag är stolt att jag inte begått självmord. Starkt jobbat av mig. Men nu måste jag varna andra). En man som lämnar en katolsk kvinnas hem kommer känna mer livglädje och hopp för mänskligheten. Jag är katolik som kommer vänta med sex till bröllopsnatten med min indier. Han är oskuld och exakt lika gammal som mig (29 år). Jag tror att han har uppvisat en lite låg tro på sig själv för att han pratar mycket om att tillfredsställa mig med oralsex. Han verkar livrädd för att inte duga för sex-glada mig, och han pratar om att han kan bli min försörjare! (Vilket jag sa nej till)

På bröllopsnatten kommer min indier att uppleva Extraverted Feeling ända ut i fingerspetsarna. Jag kommer behandla honom som om han hade en kuk på 20 cm även om den är hälften så kort, och djävulen kommer våndas av att se denna kärlek, och Jesus kommer att jubla. Jag vill se osjälviskhet ÖVERALLT 24/7, vare sig vi pratar om sex, vänskap eller att man är främlingar. Heeela tiden vill jag att världen genomsyras med osjälviskhet, för det är då OCH BARA DÅ som vi kommer nå suicide Zero. Därför skiter jag i att läsa om vad satanism är. För jag har BARA EN FRÅGA, är satanism om osjälviskhet? Svaret är nej, därför kommer jag inte ens lägga min energi på att förstå den och läsa om satanism. Du satanisten som jag skriver till vill inte heller vara detta om Du tar dig tiden att tänka "hela vägen runt". Det är extraverted feeling som jag pushar på, och ja, det är sant att jag pushar på hårt!! Jag har mina orsaker, mina goda planer!! <3<3<3
Svar på tråden Vilken är din tro?