Vilken är din tro?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Jo, alla har vi ju våra erfarenheter och annat som format oss och det påverkar förstås också våra attityder kring religion. Inget konstigt med det egentligen. Men skönt när man ändå kan föra sansade och meningsfulla samtal om religion eller annat för den delen. Att religion kan ta sig extrema och t o m våldsamma uttryck är jag väl medveten om och det gäller även inom min egen religion, kristendomen. Ku Klux Klan är ju tex. tyvärr en organisation med kristna förtecken och folkmordet i Rwanda motiverades tydligen också utifrån att dom kristna i landet hotades av kristendomsfientliga krafter.
Du har ju då och då berättat lite om din bakgrund här på FL och det är verkligen en blandad och fascinerande historia. Det judiska, svenska, samiska, Japan, USA, Tornedalen?
Som jag skrev tidigare är tillvaron alldeles för komplex för att inte va openminded. Min bakgrund är ju också en mix av olika religioner och kulturer och jag tror det också bidragit till att jag vill försöka se saker ur olika vinklar. Samtidigt som jag också är omgiven av mycket religiös extremism där jag bor, ffa islamism? :/
Både ja och nej. När det gäller kristendomen så skämtas det grovt om Gud och Jesus. Skulle du skämta på samma sätt om Allah eller Muhammed så är risken stor att du får muslimer efter dig. Det går också bra att prata illa om kristendomen, men gör du samma om Islam så är det dags att springa om du har otur. Sen Judendomen. Det största hatet mot judar idag kommer från muslimer som jag fattat det. ( Och nassar) I moskéer i Sverige så står ledarna och skriker ut hat mot judar och även svenskar. Alla utom muslimer är otrogna och ska dö. Som tur är så är det bara en mindre klunga av alla muslimer som håller med om detta. Judar har jag aldrig talat illa om.
Din attityd är synnerligen ocharmig. Du har ingen ensamrätt på att tolka kristendom och ditt sätt att döma andras tro är bara sorgligt trångsynt. Personer som attackerar andras personliga tro så som du gör är en stor orsak till att jag har svårt för troende.
Vet du ens vad satanismen innebär? Berätta! Menar du att satanismen tillåter, eller till och med förespråkar, brottslighet, stöld och barnporr? I så fall får du läsa på lite. Läs The Satanic Bible av Anton LaVey. Den finns gratis att läsa på nätet. Kom sedan tillbaka och citera var den tillåter/förespråkar de företeelser du tog upp. (FYI så fördömer LaVey uttryckligen våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn, sex med djur och alla andra former av sex som inte sker under samtycke.)
Jag förstår att du är en av dem som konsekvent har ogillat mina inlägg i den här tråden, vilket jag misstänkte redan från början.
Den attityd du uppvisar i dina inlägg till flygrl är väldigt uppblåst och arrogant. Vad säger kristendomen om ödmjukhet? Är det en egenskap Jesus förespråkar? För du visar inte alls prov på det i dina kommentarer. Istället är du väldigt dömande. Som ni kristna så ofta är. Värt att notera är att jag som satanist inte uttrycker intolerans mot någon trosuppfattning som framkommit i tråden, men du som kristen gör det. Säger kanske något om skillnaden mellan våra livsåskådningar.