Vilken är din tro?
Som frågan lyder.
Som frågan lyder.
Då jag är helt i avsaknad av tro får jag kall mig ateist. Jag tror enbart på det som går att bevisa vetenskapligt.
Skulle något av någon anledning inte gå att bevisa via vetenskapen tror jag ändå inte att något högre väsen har ett finger med i spelet. Vi har bara inte hunnit dit med vetenskapen ännu.
Jag dras både till Buddhismen, men också mot rastafarihållet. Fast min största tro är på mig själv för om ingen annan tror på mig så måste jag göra det.
Är kristen och tillhör katolska kyrkan men också samtidigt det som ofta kallas santeria-anhängare. Santeria (Regla Lucumi) är en sorts religion som uppstod bland dom afrikanska slavarna i Karibien dvs mina förfäder.
Jag vill också betona att jag vare sig är bokstavstroende eller har några problem med naturvetenskap. Försöker va openminded. Tillvaron är alldeles för komplex för att inte va det.
Men alla religiösa är ju inte bokstavstroende.
Fast det är ju det som ÄR dopet. I sverige har dop blivit synonymt med namngivning, men det är det inte. Vill man inte att barnen ska vara med i Svenska kyrkan så döper man dem inte.
Men det finns de som har upphöjt vetenskap till någon form av religion, eller i alla fall att vetenskapen har intagit samma plats som religion gjort och gör hos många. De är lika rationella som någon religiös fanatiker, och de följer sin auktoritet lika blint och okunnigt. De fnyser åt Flat Earthers eller Creationister, men har ingen aning om de vetenskapliga beläggen varför de har fel, de kan inte motivera varför de själva tror som de gör ("Alla säger att det är sant" är ingen godkänd motivering)
Det är bara att se på klimatdebatten eller vaccindebatten. Om man bytte ut "klimat/vaccin" och "klimatförnekare/antivaxxer" mot "rättroende" respektive "kättare" så är det samma gamla polariserande konflikt mellan olika åskådningar som mänskligheten har ägnat sig åt i årtusenden, bara under nya namn.
Det vetenskapen håller för sant idag kan mycket väl förkastas i morgon. Inser man inte det, utan vill bränna kättare på bål, eller i alla fall håna dem och säga att de ska hållas utanför samhällsfunktionerna, så är man både insiktslös och historielös.
Som varande naturvetare vill jag uttrycka det som att vetenskap strävar efter sanningen, men den är inte sanningen.
Oj, vad svårt att sammanfatta :D Men tack för att du visar intresse utan att döma :) Satanismen är ateistisk och tror inte på en bokstavlig Satan, utan endast en symbolisk sådan. Jag citerar grundsatserna ur The Satanic Bible av Anton LaVey:
The Nine Satanic Statements
Jag dras både till Buddhismen, men också mot rastafarihållet. Fast min största tro är på mig själv för om ingen annan tror på mig så måste jag göra det.
Är kristen och tillhör katolska kyrkan men också samtidigt det som ofta kallas santeria-anhängare. Santeria (Regla Lucumi) är en sorts religion som uppstod bland dom afrikanska slavarna i Karibien dvs mina förfäder.
Jag vill också betona att jag vare sig är bokstavstroende eller har några problem med naturvetenskap. Försöker va openminded. Tillvaron är alldeles för komplex för att inte va det.
Fast det är ju det som ÄR dopet. I sverige har dop blivit synonymt med namngivning, men det är det inte. Vill man inte att barnen ska vara med i Svenska kyrkan så döper man dem inte.
Oj, vad svårt att sammanfatta :D Men tack för att du visar intresse utan att döma :) Satanismen är ateistisk och tror inte på en bokstavlig Satan, utan endast en symbolisk sådan. Jag citerar grundsatserna ur The Satanic Bible av Anton LaVey:
The Nine Satanic Statements
Jo, det är skönt att du gör det. Jag tror på dig med, ska du veta. Aha, coolt. Vet inte om vi har så många tempel här. Mest synagogor.
Respect teh jah jah.
Fakta och naturlagar bryr sig inte om vad du tror.
Vetenskap är ingen religion.
Tack. Jag vet att många ateister kan vara ganska kategoriska, klanka ned på folks tro och så vidare, det kan jag också ibland, mycket beroende på hur jag själv blir bemött eller hur de religiösa uttrycker sig. Många ateister jag har och göra med kommer från,tro, ofta amerikanska mer eller mindre sekter, och är frustrerade och besvikna, Inte för att de förlorat sin tro utan för att de vuxit upp i rena lögner och vetenskaplig förnekesle och hatfyllda miljöer (kolla exempelvis upp "The Pumpkin Saga" eller pastor Greg Locke på youtube), och många ser bara religion från sin egna (forna) religions håll så att säga. Själv har jag vuxit upp med flera trosåskådningar som samsats på ett mer sekulärt sätt redan från början (mammas sida judar, på samma sätt som medelsvensson är kristna, dvs firar lite högtider, pappas sida kristna och samer men också sekulära), delvis vuxit upp i ett land där gammal folktro och polyteism samsats med vad som närmare kan kallas filosofier än religioner (shinto-buddhism är ju egentligen en motsägelse av rang), alltid varit intresserad av komparativ religionshistoria och intresserar mig för mekanismer och påverkan av religion på människan. Jag hoppas och tror att det har lärt mig vara i alla fall lite ödmjuk och se saker från flera vinklar. När jag kommer ihåg det....
Stor respekt till dig för att du samtidigt som du är tydlig med att du är ateist är nyanserad och sansad i diskussioner om religion och också tar dig tid korrigera missförstånd kring religion. Kan ju lägga till att jag själv också försöker ha samma attityd mot dom som inte delar min tro och ex. säger ifrån när troende angriper ateister på ett okunnigt/orättvist sätt. Word! Intressant. Jag känner iofs redan sen innan till att satanismen är nåt annat än den ofta framställs som, att den är missförstådd. Tycker faktiskt också det finns en del vettiga grejer i satanismen.Cool runnings mannen!
Fast det är ju inte bara du som tror på dig. Det gör ju jag med. Ligger faktiskt ett tempel här i närheten som är tillägnat dig som jag brukar besöka ibland (antar det finns fler i Göteborg men vi har några här med).