• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din tro?
  • Anonym (Kristen (inte egentligen))

Är kristen eller låtsas vara kristen för att det provocerar en del kollegor/bekanta. Är egentligen ateist i smyg, men gillar inte ateister för de tror sig vara smartare än andra. Så kristen.

• JonasHisingen

Ateist. Religionen får människor att bete sig mer irrationellt än vi redan gör, kostar pengar, skapar en religiös parasitklass som lever på att lova himmel och helvete beroende på om vi lyder, betalar osv., hindrar vetenskapliga framsteg, hindrar människor från att förverkliga sig själva etc.

• Excentriskan

Finns även Agnostiker och New Age. Jag känner fler som är New Age än kristna.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Aniiee
    AnnaSturesson skrev 2021-09-26 14:16:10 följande:
    Jo det en stor motsättning. Man kan inte tro att jorden är ca 6000år gammal samtidigt som man jobbar med att datera fossil som är miljoner år gamla.

Är extremt få som arbetar med exempelvis biologi som tror på bibelns skapelseberättelse.

Kan du inte nämn några exempel på framstående vetenskapsmän som är troende? Gärna några som är aktiva nu.
    Men alla religiösa är ju inte bokstavstroende. 
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Aniiee
    Excentriskan skrev 2021-09-26 14:46:33 följande:

Finns även Agnostiker och New Age. Jag känner fler som är New Age än kristna.

Ja,. och så finns det asatro, det finns naturreligioner till höger och vänster, folktro som är lite svårt att definiera om de är religioner eller inte, massor annat att välja på.

Själv är jag delvis uppväxt mitt emot ett shinto-tempel, och även om de flesta i Japan inte är vad vi kallar religiösa så är det många som håller kvar vid folktro, och många är shinto-buddhister.
  • Anonym (Hemma)

Jag är ortodox kristen.

Svensk och född in i svenska kyrkan, familjen är inte troende.

Jag älskar Jesus och så tacksam att jag hittat hem, inte alltid lätt på arbetsplats eller familjen.

Det slår mig ofta hur starkt pride-rörelsen sätter sin prägel på arbetsplatsen medan det pratas med ironi och skam om kristendom.

Sällan pratar man illa om muslimer eller judar..

• Anonym (D)

Min fanns inte med i listan, så jag kunde inte rösta. Jag är satanist.

• StudierKemi

Katolik/kristen är min tro. Så fort jag avviker i livet från min religion och t.ex. blir ihop med en ateistisk man - så börjar sexuella pressen och cirkusen. Och när jag läser på familjeliv hur olika ateistiska familjer har det så blir jag spyfärdig:

www.familjeliv.se/forum/thread/81397822-sexuella-problem-i-relation

I nuläget är jag på nytt 90% katolik (glömsk med min kvälls-bön bara), och väntar just nu med sex till bröllopsnatten... Detta trots att jag är 29 år och har en 10-åring hemma på heltid. Det är aldrig försent att omvända sig till ett lyckligt, stress-fritt liv och gå in i ett system som skyddar kvinnan, och som ser till att man aldrig står ensam och knäckt (männen tjänar på systemet också). Som sagt, så fort jag går lite utanför det katolska systemet, så blir jag först kn*llad och sen iväg kastad som en trasa eller h*ra, och får självmordstankar och depression. Vad jag önskar att katolicismen var Sveriges främsta religion! <3

• Aniiee
    Anonym (Hemma) skrev 2021-09-26 15:49:54 följande:

Sällan pratar man illa om muslimer eller judar..

Knappast. Få pratas så mycket skit om som muslimer och judar.
Svar på tråden Vilken är din tro?