• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din tro?
  • Anonym (D)
    StudierKemi skrev 2021-09-28 12:30:45 följande:

"Satanism handlar inte om osjälviskhet", CASE CLOSED. Denna kommer inte frälsa vår värld. Det Du inte förstår är VARFÖR vi har religioner. Du är en logiker som inte tror på högre väsen och därför gör Du narr av religioner hela tiden. Du har inte greppat SYFTET med kristendomen. RELIGIONER FINNS TILL FÖR ATT RÄDDA LIV. Jag har försökt sååå mycket att beskriva vad osjälviskhet är och att detta påverkar och involverar oss ALLA, att vi måste handla osjälviskt 24/7 för att det är V Ä L D I G T L ÄT T att leda in en annan människa i självmord. Vissa av oss är känsligare än andra, jag är en av dem. Du är inte känslig - Du och jag är inte på samma sida och därför möts vi inte riktigt. Jag tycker samma om Dig också, att Du pratar off topic...

Återigen - jag kommer INTE hämta in kunskap om satanism. Vi har mer och mer satanism redan som det är i Sverige, och därför mer och mer hat och incels. Satanism ger oss inga LÖSNINGAR!!! Gud säger att mannen inte är menad för att leva ensam. Jag personligen vet inte vad jag skulle gjort om jag var kille och inte fick ha sex, närhet och familj. Satanismen står för att man får kasta bort folk i sitt liv om man vill, men sådant leder in dem svaga (dem svaga som du INTE ser med dina ögon, eftersom Du inte är extraverted feeler som jag) in i självmord. VARFÖR tror Du att JAG som prioriterar andras psykiska hälsa skulle dras mot satanism? Den är repellerande som 17 för mig och över min döda kropp kommer osjälviskhet att tystas. Jag tänker inte läsa på om den själviska världsbilden, nej tack. Det är DU som ska läsa om rätt världsbild OM NÅGON.

Jag är inte det minsta off topic. Allt jag skrev i förra inlägget var kommentarer till det du skrivit. Däremot försöker du hela tiden, och i långa textstycken, styra in vår diskussion mot vikten av osjälviskhet och av att vara kristen. Med andra ord försöker du missionera och när jag ignorerar det blir du frustrerad. Du kan hålla på och tjata hur mycket du vill om att din tro är den rätta och att alla borde acceptera den. Jag är inte det minsta intresserad av att diskutera det med dig.

Exakt VAR gör jag narr av religioner? Citera mig, tack.

Hur känslig jag är har du inte den blekaste aning om. Det är inget du kan avgöra genom några inlägg i ett debattforum. Du är inte en sådan fantastisk människokännare som du tror att du är.

Men jösses, hur kan du INTE förstå vad jag menar? DU påstod att satanismen tillåter allehanda kriminella handlingar. Då uppmanade jag dig att läsa på om satanismen och sedan citera den text som gav dig stöd för dina påståenden. Jag ville att du skulle backa upp det du sa med en källa, helt enkelt! Jag har absolut noll intresse av att försöka omvända dig till satanism. Vi satanister sysslar inte med missionering, som ni kristna gör. Om du vägrar att läsa på om en viss livsåskådning, så ska du väl inte sitta och slänga ur dig påståenden om sagda livsåskådning heller? Tycker du att det är särskilt intelligent?

Till skillnad från dig så sitter jag inte och påstår saker tagna ur luften om din religiösa tro, så nej, jag behöver inte läsa på om kristendomen. Den dagen jag påstår något om den kristna läran har du rätt att kräva att jag backar upp det med ett Bibelcitat, inte förr.

Det faktum att du kallar din tro för "rätt världsbild" är bara ytterligare ett exempel på hur trångsynt du är. Det är inget fel med att vilja göra världen till en bättre plats, men du kommer aldrig att lyckas så länge du fortsätter att vara så oemottaglig för andras åsikter och argument. Du behöver bli mer ödmjuk för att folk är olika och ser på världen och livet på olika sätt. Du behöver släppa din rigida uppfattning att du har rätt om allt och vet bättre än alla andra. Du behöver bli mindre trångsynt och fördomsfull.
  • flygrl
    StudierKemi skrev 2021-09-27 23:53:49 följande:

Du är inte kristen. Du är någon slags logiker som saknar den moraliska kompassen. I den meningen då Du säger att det finns vettiga grejer i satanismen - det är då du har vänt Gud ryggen. Vi kan inte ha folk som kallar sig för kristna när de ser vettigheter med satanism, eller TILL EXEMPEL brottslighet, stöld eller barnporr, you name it. Kristendomen har moraliska regler och när du inte följer vad som lärs ut så tillhör du inte alls den gemenskapen. Präster som utnyttjat någon minderårig är inte heller kristna längre. Jag personligen vägrar att vara kristen ihop med någon som tror delvis på satanism. Du får alltså bryta Dig loss och skapa en egen gren av satanism, för du är allt annat än ren kristen! Vill du tillhöra samma samfund som mig ska du handla rätt och ha moral.

StudierKemi skrev 2021-09-28 00:23:19 följande:

Du har inte läst ett dugg ur det nya testamentet och du förstår dig inte på Jesus läror, hur mycket du än önskar att du gjorde. Du sprider lögn efter lögn efter lögn! Det går inte att ljuga om sådana här saker, det är väldigt lätt att se om någon har daglig kontakt med bibeln eller inte. Jesus var ett moraliskt geni, tror du att såna personer förespråkar smutsigt våld? Nej, Jesus ansåg att man ska offra sig själv, vända andra kinden till när någon slår till dig, eller att man ska dö för dem man älskar. Som sagt, så fort en "kristen" handlar utanför kristna ramar så utövar denna ej kristendom längre!!!

I psykologin heter Jesus tillstånd Extraverted Feeling, att man sätter andras känslor och välmående framför sina egna känslor och vilja. = självuppoffring, altruism, den moraliska kompassen. Historiens vackraste mänskliga drag nr #1 är ett kärt barn som har många namn, men det är extraverted feeling och självuppoffring som vi talar om. Kristendomen är så vacker och så perfekt så den får inte ändras inte ens en smula. Det är suuuper-viktigt att det nya testamentet hålls intakt så som Jesus har lämnat tron på jorden. Detta för att syftet är att LÄRA från det som Jesus sa. Syftet är INTE att förändra och vrida Jesus ord till orätta.

Människor är i akut-behov för att lära moral från någonstans eftersom de av naturen inte kan skilja på rätt och fel (majoriteten av kvinnorna kan dock det, vissa män likaså). Tursamt nog lär Jesus vad som är rätt och fel, men lärorna får inte förvrängas.. Annars gör de of course inte sin funktion. Du kan dock rikta din kreativitet som jag ser på dig att du har - mot siffror, kemi, statistik, konst, musik eller whatever. Den enda platsen där din kreativitet INTE får hamna dock, det är inom kristendomen. Du behövs inte som språkrör för kristendomens läror med din logik och påhittighet, för att det är ändå inte de verktyg som används för att förstå kristendomen på riktigt. Denna förstås istället med hjärtat, <3<3<3 för att man vill att andra ska veta vad som är rätt och fel. Så vi alla lever i en värld som styrs av medkänsla framför ALLT annat.

Jaha, det va ju en straffpredikan som verkligen osade eld och svavel du riktade till mig. Jag tänker inte gå in på allt du påstår men vill iaf säga några saker. Först och främst är det inte din sak avgöra om jag är kristen eller inte och om jag får tillhöra kyrkan. Det är i slutändan Guds sak, inte din eller min.

Och jag är kristen och ber, deltar i mässfirande och läser Bibeln (inte enbart Nya testamentet) regelbundet, tack så mycket. Sen är jag förstås en vanlig människa som du och alla andra med mina fel och brister som tyvärr syndar till och från. Men jag försöker leva ett kristet liv så gott jag kan.

Sen är jag inte satanist men tycker däremot det finns vettiga saker även hos dom. Och precis som Anonym (D) redan förklarat dyrkar dom inte Djävulen och har också en moral som tar avstånd från sånt du räknar upp (brottslighet, stöld och barnporr). Lite fascinerande att satanisten Anonym (D) visar oss kristna artighet och grundläggande respekt medans du häver ur dig ogrundade grova anklagelser mot det han står för. :/

F.ö. tycker jag du öht inte ska yttra dig om satanism då du är totalt okunnig om va den innebär och vägrar skaffa dig den kunskapen. Och du, man blir inte satanist eller jude eller muslim eller hindu bara för man sätter sig in i vad dom lärorna går ut på. Ska man diskutera nåt och komma med kritik ska man ju iaf känna till grunderna i det man diskuterar. Tycker du inte det?
  • Anonym (D)
    flygrl skrev 2021-09-28 22:36:29 följande:
    StudierKemi skrev 2021-09-28 00:23:19 följande:

Du har inte läst ett dugg ur det nya testamentet och du förstår dig inte på Jesus läror, hur mycket du än önskar att du gjorde. Du sprider lögn efter lögn efter lögn! Det går inte att ljuga om sådana här saker, det är väldigt lätt att se om någon har daglig kontakt med bibeln eller inte. Jesus var ett moraliskt geni, tror du att såna personer förespråkar smutsigt våld? Nej, Jesus ansåg att man ska offra sig själv, vända andra kinden till när någon slår till dig, eller att man ska dö för dem man älskar. Som sagt, så fort en "kristen" handlar utanför kristna ramar så utövar denna ej kristendom längre!!!

I psykologin heter Jesus tillstånd Extraverted Feeling, att man sätter andras känslor och välmående framför sina egna känslor och vilja. = självuppoffring, altruism, den moraliska kompassen. Historiens vackraste mänskliga drag nr #1 är ett kärt barn som har många namn, men det är extraverted feeling och självuppoffring som vi talar om. Kristendomen är så vacker och så perfekt så den får inte ändras inte ens en smula. Det är suuuper-viktigt att det nya testamentet hålls intakt så som Jesus har lämnat tron på jorden. Detta för att syftet är att LÄRA från det som Jesus sa. Syftet är INTE att förändra och vrida Jesus ord till orätta.

Människor är i akut-behov för att lära moral från någonstans eftersom de av naturen inte kan skilja på rätt och fel (majoriteten av kvinnorna kan dock det, vissa män likaså). Tursamt nog lär Jesus vad som är rätt och fel, men lärorna får inte förvrängas.. Annars gör de of course inte sin funktion. Du kan dock rikta din kreativitet som jag ser på dig att du har - mot siffror, kemi, statistik, konst, musik eller whatever. Den enda platsen där din kreativitet INTE får hamna dock, det är inom kristendomen. Du behövs inte som språkrör för kristendomens läror med din logik och påhittighet, för att det är ändå inte de verktyg som används för att förstå kristendomen på riktigt. Denna förstås istället med hjärtat, <3<3<3 för att man vill att andra ska veta vad som är rätt och fel. Så vi alla lever i en värld som styrs av medkänsla framför ALLT annat.

Jaha, det va ju en straffpredikan som verkligen osade eld och svavel du riktade till mig. Jag tänker inte gå in på allt du påstår men vill iaf säga några saker. Först och främst är det inte din sak avgöra om jag är kristen eller inte och om jag får tillhöra kyrkan. Det är i slutändan Guds sak, inte din eller min.

Och jag är kristen och ber, deltar i mässfirande och läser Bibeln (inte enbart Nya testamentet) regelbundet, tack så mycket. Sen är jag förstås en vanlig människa som du och alla andra med mina fel och brister som tyvärr syndar till och från. Men jag försöker leva ett kristet liv så gott jag kan.

Sen är jag inte satanist men tycker däremot det finns vettiga saker även hos dom. Och precis som Anonym (D) redan förklarat dyrkar dom inte Djävulen och har också en moral som tar avstånd från sånt du räknar upp (brottslighet, stöld och barnporr). Lite fascinerande att satanisten Anonym (D) visar oss kristna artighet och grundläggande respekt medans du häver ur dig ogrundade grova anklagelser mot det han står för. :/

F.ö. tycker jag du öht inte ska yttra dig om satanism då du är totalt okunnig om va den innebär och vägrar skaffa dig den kunskapen. Och du, man blir inte satanist eller jude eller muslim eller hindu bara för man sätter sig in i vad dom lärorna går ut på. Ska man diskutera nåt och komma med kritik ska man ju iaf känna till grunderna i det man diskuterar. Tycker du inte det?
    Tack för de vänliga orden. Jag är kvinna, dock :)
  • Tom Araya

Något som för mig är obegripligt när det kommer till religion, är att många förklarar att de tror på delar av vad en religion omfattar, vissa t.o.m. delar av flera olika religioner parallellt.

Varför detta för mig är obegripligt är för att det för mig är en förtroendefråga. Jag kan inte ha förtroende för något som bara till viss del är sant eller som jag uppfattar som en möjlig sanning. Detta är skälet till att jag inte är religiös och har någon religiös tro.

• flygrl
    Anonym (D) skrev 2021-09-28 22:39:32 följande:

Tack för de vänliga orden. Jag är kvinna, dock :)

Just det, förlåt. Det kom ju fram i ett av dina tidigare inlägg.
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2021-09-28 22:44:29 följande:

Något som för mig är obegripligt när det kommer till religion, är att många förklarar att de tror på delar av vad en religion omfattar, vissa t.o.m. delar av flera olika religioner parallellt.

Varför detta för mig är obegripligt är för att det för mig är en förtroendefråga. Jag kan inte ha förtroende för något som bara till viss del är sant eller som jag uppfattar som en möjlig sanning. Detta är skälet till att jag inte är religiös och har någon religiös tro.

Fast i alla religioner förs det nog en diskussion kring va den egna religionen verkligen omfattar så det där är ju inte fullt så enkelt. En del som kritiserar kristendomen (min religion) kommer gärna med olika textställen i Bibeln och säger att vi inte verkar rikta oss efter det som står där. Men dom flesta kristna är trots allt inte bokstavstroende utan inser att texterna måste tolkas.

Bibeln är förstås viktig och grundläggande men också del av en kristen tradition som en gång valde vilka texter som skulle ingå i Skriften och sen fortsatt lägga ut texten och läran. Trosbekännelsen (vare sig den nicenska eller apostoliska) finns tex. i Bibeln utan har tillkommit senare. Troende kristna har genom årtusendena bidragit med utläggningar, böner och annat och det fortsätter.

Sen tänker jag att man i Sverige ofta hakar upp sig på ordet ?tro? typ som att kristna bara tror och inte vet men jag tror engelskans ?faith? är bättre för det handlar mer om tilltro, tillit. Jag vet inte om Gud finns MEN jag har tillit till att det är så. Att va kristen handlar för mig om tillit till Gud, att våga ta steget och lita på Honom. Även om jag också kan tvivla. Precis som man kan göra i en relation.

Jag är inte ute efter att omvända dig utan enbart ge min syn på det du tog upp i ditt inlägg.
  • flygrl

* Trosbekännelsen (vare sig den nicenska eller apostoliska) finns tex. INTE i Bibeln utan har tillkommit senare.

• Kexsmula

Måste bara hoppa in i tråden och säga att särskilt ditt sista stycke var väldigt träffsäkert och fint sagt. Jag är också kristen och håller med dig om att engelskans faith är ett bättre ord.

• flygrl
    Kexsmula skrev 2021-09-28 23:13:21 följande:

Måste bara hoppa in i tråden och säga att särskilt ditt sista stycke var väldigt träffsäkert och fint sagt. Jag är också kristen och håller med dig om att engelskans faith är ett bättre ord.

Tack! Jo, det går lätt troll i ordet ?tro?, det leder tanken fel. Som kristen försöker jag leva i en tillitsfull relation till Gud, inte gräva ner mig i om Gud finns eller inte.
  • Embla twopointoh
    flygrl skrev 2021-09-28 23:07:20 följande:
    Fast i alla religioner förs det nog en diskussion kring va den egna religionen verkligen omfattar så det där är ju inte fullt så enkelt. En del som kritiserar kristendomen (min religion) kommer gärna med olika textställen i Bibeln och säger att vi inte verkar rikta oss efter det som står där. Men dom flesta kristna är trots allt inte bokstavstroende utan inser att texterna måste tolkas.

Bibeln är förstås viktig och grundläggande men också del av en kristen tradition som en gång valde vilka texter som skulle ingå i Skriften och sen fortsatt lägga ut texten och läran. Trosbekännelsen (vare sig den nicenska eller apostoliska) finns tex. i Bibeln utan har tillkommit senare. Troende kristna har genom årtusendena bidragit med utläggningar, böner och annat och det fortsätter.

Sen tänker jag att man i Sverige ofta hakar upp sig på ordet ?tro? typ som att kristna bara tror och inte vet men jag tror engelskans ?faith? är bättre för det handlar mer om tilltro, tillit. Jag vet inte om Gud finns MEN jag har tillit till att det är så. Att va kristen handlar för mig om tillit till Gud, att våga ta steget och lita på Honom. Även om jag också kan tvivla. Precis som man kan göra i en relation.

Jag är inte ute efter att omvända dig utan enbart ge min syn på det du tog upp i ditt inlägg.
    Framför allt behöver man läsa saker i sin kontext och ha ett visst historiskt perspektiv (och kunskaper i hebreiska och grekiska är inte fel heller). En del kritiker är väldigt glada i att dra fram en eller ett par bibelverser helt ur kontext (både textmässig som historisk) och tror att det på något sätt skulle vara ett argument mot Bibeln eller kristendomen. En sak som folk är väldigt förtjusta i är att komma med till exempel renlighetslagar i GT, som ju var till för specifikt tempelgående, och eftersom vi inte har något tempel längre (eftersom Jesus fullbordade tempeltjänsten) så gäller de reglerna faktiskt inte kristna idag. Allt som står i Bibeln är inte heller någon typ av instruktioner eller sedlighetsundervisning, mycket är bara ren och skär historia som beskriver vad som hände utan att utelämna karaktärsbrister. Abraham var till exempel en lögnare, och Mose en mördare (det tror jag är ganska unikt med just kristendom, att man inte skyggar för eller slätar över de fula bitarna hos auktoritetsfigurerna).

Men precis som du säger så tror inte ens de värsta fundamentalisterna att allt i Bibeln ska tolkas bokstavligt, det vore ju orimligt och oförnuftigt, då vissa saker tydligt är metaforer.
Svar på tråden Vilken är din tro?