• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • En manlig man
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-10-17 20:19:06 följande:

Alltid skulle jag säga. Finns väl något med nyhetens behag i början av relationen, att vara nära sin partner. Men efterhand försvinner det och ger en känsla av att sexet bara är för mannens skull.

Men har du inlett ett långt förhållande då med en man som snabbt visade sig vara medioker i sängen. Kanske t.o.m skaffade barn med en?
  • Anonym (HH)
    En manlig man skrev 2021-10-17 13:40:56 följande:

Tror du det beror på att de tappar intresset för dig?

Eller är de bara trötta på sex i allmänhet. Kanske roligare att runka till porr där de gör saker som du kanske inte vill?

De vill ju ha en massa sex, men de vill inte anstränga sig. Sen är det inte bara sexet utan livet överhuvudtaget. Slutar anstränga sig. På hans födelsedag fixar man middag och bubbel och går runt i snuskiga underkläder, på min födelsedag blir det pizza och hyra en film. Typ. För att inte tala om hushållsarbetet.
  • En manlig man
    Anonym (HH) skrev 2021-10-17 21:34:54 följande:

De vill ju ha en massa sex, men de vill inte anstränga sig. Sen är det inte bara sexet utan livet överhuvudtaget. Slutar anstränga sig. På hans födelsedag fixar man middag och bubbel och går runt i snuskiga underkläder, på min födelsedag blir det pizza och hyra en film. Typ. För att inte tala om hushållsarbetet.

Det genomgående temat igen. Så många kvinnor som drar nitlotten och väljer fel man. Har du träffat någon som är bra och beter sig som du vill någon gång?
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-16 01:45:07 följande:
    Håller med. Men vem blir kär efter ett eller två möten? Inte jag iallafall.
    Det var inte vad jag syftade på. Mer om du kunde landa som singel däremellan. Går det med en paus mellan två förhållanden?

Omvänt. Om din nya varit otrogen mot sitt ex med dig. Tilltro?

Behövs ett övergångsobjekt innan du lämnar ditt förhållande? Ett strategiskt tänk som sällan går i lås. En pojkvän till mig testade med ny tjej flera månader medan vi var tillsammans men visste inget bättre i alla fall hur göra,, romantiska weekends, resor, orgier. Ingen vet "hur det går" eller om känslorna räcker till förrän vardagen kommer. 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Rund) skrev 2021-10-17 19:44:43 följande:

Märkligt då att du utan egen erfarenhet av detta är så enormt intresserad av denna, ganska udda, frågeställning......

Att kvinnor ska känna skuld över detta. Tycker du själv då?

Aktiv i kyrkan eller?

Håller med en smula. Undrar hur män som slutar tända på sin partner känner det. Får de skuldkänslor om det fungerar bättre med den nya? Låter underligt.

Ett påhittat ämne för att ta reda på folks vanor?

Eller en lonely man som vill ha något att kåta upp sig på?
  • Anonym (HH)
    En manlig man skrev 2021-10-17 21:45:19 följande:

Det genomgående temat igen. Så många kvinnor som drar nitlotten och väljer fel man. Har du träffat någon som är bra och beter sig som du vill någon gång?

Ja, min nuvarande.
  • mammabitch

Tja TS grundar ju sig på förutsättningen att alla kvinnor önskar leva i en kärnfamilj med hus och ett antal barn.

Både forskningen och mina egna erfarenheter från många kvinnor i min omgivning säger att kvinnor mår bättre av att leva ensamma är i ett halvdåligt äktenskap - även då man räknar in kostnaden av minskad ekonomisk trygghet och trassel runt delat föräldraskap. Kvinnor som har en stadig egen inkomst har dessutom god möjlighet att själva försörja sig och de sina-

Och det är klart att även sexlusten ökar när kvinnan faktiskt upplever att hon kan välja och inte bara förväntas ställa upp för husfridens skull.

Det är klart att hur barn påverkas behöver räknas in i ekvationen, men ofta känner de av när förhållandet mellan föräldrarna haltar så det är inte nödvändigtvis så att hålla ihop et förhållande till varje pris är det bästa för barnen heller.

• molly50
    En manlig man skrev 2021-10-17 09:41:48 följande:
    Varför bli ihop med en slusk?
    Tror du att man alltid märker sådant på en gång?
    En manlig man skrev 2021-10-17 09:44:42 följande:
    Så trots att du tappat attraktionen och sexlusten så stannar du kvar i förhållandet? Sen ksn jag tycka att man visst kan ha sex för att vara schysst mot sin partner. Tycker inte du det?
    Nu var det inte mig du citerade.
    Men jag tycker inte att man ska behöva ställa upp på sex mot sin vilja.
    Tycker du det?
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-17 13:40:56 följande:
    Tror du det beror på att de tappar intresset för dig?

Eller är de bara trötta på sex i allmänhet. Kanske roligare att runka till porr där de gör saker som du kanske inte vill?
    Eller så tar de en bara för givet efter ett tag i förhållandet.
    Och blir hellre själva tillfredsställda än att tillfredsställa.
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-17 19:25:32 följande:
    Lite tvärt om faktiskt. Jag lämnade och hon är bitter som fan.

Men sexbiten var en liten del av det hela.
    Känner du då skuld för det?
    Eller är det bara kvinnan som ska känna skuld?
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?