• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-19 11:40:27 följande:
    Om du läser tråden så kommer du se att nästan varenda kvinna skyller på att mannen är egoistisk i sängen och lat när det gäller barn och hushållet och att det var orsaken till minskad sexlust och separation. Så rätt många som påstått det!

Jag tror inte jag lagt skulden på någon, bara ställt frågor. Men visa gärna var jag lagt ansvaret på kvinnan.
    Jag tycker det lyser igenom i dina svar att du gärna vill lägga över ansvaret för kvinnan.
    Det verkar t ex ok för en man att vilja lämna pga sexbrist utan att behöva känna skuld.. Men inte om kvinnan gör samma sak. Då ska hon känna skuld.
  • Anonym (min tanke)
    Anonym (Ojdå) skrev 2021-10-18 22:56:01 följande:

Phew! Nu har jag läst hela tråden. Det är helt uppenbart att kvinnorna på Familjeliv inte känner någon som helst skuld för att de gått vidare till en ny man efter deras gamla förhållande tog slut p.g.a. brist på sex.

Då behöver med andra ord inte kvinnorna här inne ödsla tid på att kasta skit på de män som inte känner någon som helst skuld för att de dumpade sina fruar som inte ville ha sex med dem, och gick vidare till en ny kvinna.

Fast det lär ju aldrig hända...

Vem har sagt att det är fel att gå vidare om man inte är nöjd med sexlivet?
  • En manlig man
    Anonym (Jaget) skrev 2021-10-19 11:54:01 följande:

Mannen tycker det är för jobbigt att hitta någon annan och stannar ändå och gnäller. ;)

Kan så vara men då har han ett val. Skulle du stanna om din man sa att han tappat attraktionen för dig och inte ville ha sex?
  • En manlig man
    molly50 skrev 2021-10-19 13:01:02 följande:

Jag tycker det lyser igenom i dina svar att du gärna vill lägga över ansvaret för kvinnan.

Det verkar t ex ok för en man att vilja lämna pga sexbrist utan att behöva känna skuld.. Men inte om kvinnan gör samma sak. Då ska hon känna skuld.

Om mannen har sexbrist p.g.a kvinnan saknar sexlust och att kvinnan har sexbrist p.g.a att hon inte vill ha sex är samma sak då enligt dig?
  • Anonym (Dåtid)
    En manlig man skrev 2021-10-19 13:10:19 följande:
    Om mannen har sexbrist p.g.a kvinnan saknar sexlust och att kvinnan har sexbrist p.g.a att hon inte vill ha sex är samma sak då enligt dig?
    Tror att Molly menade om kvinnar har sexbrist för att mannen saknar lust.
  • Mandel

Hade barnens far inte bara prioriterat sig själv och sitt eget först i alla lägen utan tagit sin del av ansvaret för hem, barn, familj, relation osv så hade kanske inte hans ölmage spelat så stor roll för min förlorade sexlust.
    Så nej, jag känner ingen skuld alls för jag försökte. Det gjorde inte han.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • En manlig man
    Anonym (Dåtid) skrev 2021-10-19 13:17:10 följande:

Tror att Molly menade om kvinnar har sexbrist för att mannen saknar lust.

Jo, troligen är det så men jag utgick från temat i trådstarten.

Oavsett så är det troligen mannens skuld.
  • En manlig man
    Mandel skrev 2021-10-19 13:19:25 följande:

Hade barnens far inte bara prioriterat sig själv och sitt eget först i alla lägen utan tagit sin del av ansvaret för hem, barn, familj, relation osv så hade kanske inte hans ölmage spelat så stor roll för min förlorade sexlust.

Så nej, jag känner ingen skuld alls för jag försökte. Det gjorde inte han.

Mannens fel igen då!

Var tar alla dessa värdelösa män vägen?

Har din exman ny kvinna?
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-16 01:45:07 följande:
    Håller med. Men vem blir kär efter ett eller två möten? Inte jag iallafall.
    Tror inte att jag fick nåt svar på min replik till dig. Anser du det m a o juste att utforska sin nya kärlek fullt ut i fler möten än två, alltmedan partnern inget vet? Därtill kan kärleken och attraktionen slagit till innan första dejten, men inte så för dig? Där börjar ju nämligen förförelsen långt innan dejten, om inte anonymt hook up skett på internetforum. Fixar du aldrig en välbehövligt sund paus mellan passionerna till kvinnorna? Det finns flera inlägg som vittnar om noll garanti i kärlek. Oavsett hur bra sexet funkar med en ny partner behöver parförhållandets alla andra områden klicka någotsånär, och det är inget lätt uppgift med allas livspussel att få dem att passa. Om inte är samma repris som tråden handlar om att vänta. Det finns för övrigt tusen andra skäl än bristande sexlust, med inställt samliv i förlängningen av någon av livskamraterna, som leder till separation/skilsmässa. En del av dem kommer fram i tråden men mest rätt så skuldbeläggande kvinna/man påhopp på rätt så banal nivå (förenklande). Det i sig hänger väl ihop med den redan skuldtyngda trådöppningen.      
  • Anonym (mannen)
    Anonym (HH) skrev 2021-10-19 12:18:34 följande:

För det första: Detta innebär inte att allt alltid är mannens fel. Det är ingen som har påstått det.

För det andra så "skyller" vi inte på att mannen är egoistisk och lat. Det ÄR så. Och det är uppenbarligen väldigt vanligt.

Nej, dwt är inte så det är. Det är kvinnan som inte förstår att hon är blind knför mannens behov ocb därmed för honom framstår som egoistisk.
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?