• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • Anonym (Dåtid)
    En manlig man skrev 2021-10-18 23:27:21 följande:
    Nej, allt är alltid mannens fel.
    Nej, det behöver det inte alls vara.
    Sen skulle jag inte säga att det är någons "fel" om lusten försvinner, det kan finnas orsaker som ingen kan läggas någon skuld för.

Varför skulle man skämmas för att lusten eller känslorna falnat? Varför skulle det vara fel att träffa någon som kan göra en lycklig igen?
    Var ligger skulden för att man väljer det man mår bra av?
  • Anonym (Dåtid)
    Nej, allt är alltid mannens fel
    Säger han som skulle knulla andra om hans fru blev sjuk och inte kunde ha sex med honom...
     Lör 16 okt 11:40#150CiteraAnmäl
    Anonym (Dåtid) skrev 2021-10-16 11:26:54 följande:

Är det skillnad för dig om det handlar om sjukdom?

Säg att din kvinna drabbas av någon sjukdom som gör att hennes sexlust försvinner t ex pga medicinering?

Skulle du lämna henne?

Om allt annat var bra så troligen inte. Iallafall inte direkt.

Men jag tycker hon borde tillåta mig träffa någon annan för sex det hade jag gjort. Sen beror det givetvis på ålder och om man har småbarn mm.
  • lostandfound

Nej, jag känner ingen skuld. Om mitt ex kunde ha varit lite mer generös, lite mindre fet, haft en större penis, inte varit så himla negativ jämt och ständigt, tagit lite mer ansvar där hemma, uppskattat mig mer - då hade jag haft större lust till att ha samlag med honom. Undra om inte han känner skuld över att han var en så dålig partner att det resulterade i att jag inte hade särskild sexlust?

• Anonym (mannen)
    lostandfound skrev 2021-10-19 06:19:09 följande:

Nej, jag känner ingen skuld. Om mitt ex kunde ha varit lite mer generös, lite mindre fet, haft en större penis, inte varit så himla negativ jämt och ständigt, tagit lite mer ansvar där hemma, uppskattat mig mer - då hade jag haft större lust till att ha samlag med honom. Undra om inte han känner skuld över att han var en så dålig partner att det resulterade i att jag inte hade särskild sexlust?

Det är så det fungerar i verkligheten. En lat man skapar brist på lust hos kvinnan.
  • Anonym (mannen)
    Anonym (mannen) skrev 2021-10-19 07:10:08 följande:

Det är så det fungerar i verkligheten. En lat man skapar brist på lust hos kvinnan.

Sedan ska det iofs sägas att en snygg kvinna skapar en ambitiös man medan en icke-vacker kvinna skapar en lat man.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Ojdå) skrev 2021-10-18 22:56:01 följande:

Phew! Nu har jag läst hela tråden. Det är helt uppenbart att kvinnorna på Familjeliv inte känner någon som helst skuld för att de gått vidare till en ny man efter deras gamla förhållande tog slut p.g.a. brist på sex.

Då behöver med andra ord inte kvinnorna här inne ödsla tid på att kasta skit på de män som inte känner någon som helst skuld för att de dumpade sina fruar som inte ville ha sex med dem, och gick vidare till en ny kvinna.

Fast det lär ju aldrig hända...

Trivs man inte i relationen så går man vidare. Jag har en vän som avslutat en relation p.g.a. det. De hade inga barn, inga husdjur och bara en liten tvåa att städa. Han tränade fotboll 1-2 gånger i veckan och spela i band ibland, men annars var han hemma. Jag har en period bott med honom och vet att han kan laga mat och tvättar ofta. Det KAN ju såklart ha varit så att han sket i allt därhemma när han levde med sitt ex, men helt hopplös verkar han inte ha varit.

Brist på sex kan givetvis bero på annat än att mannen är kass. Och det är helt okej att lämna om man inte trivs, oavsett skäl och kön.

(Sen är det såklart lite svinigt att dumpa sin kvinna för att man tillsammans beslutat att skaffa barn och hon sen inte kan ha sex första året, eller om hon blir allvarligt sjuk en period, men då får man i alla fall se hans rätta jag.)
  • Anonym (HH)

Nej, allt är alltid mannens fel.

För det är ju någon här som har påstått, eller? Att Bögarnas fel kan sjungas som Männens fel. Buu-fucking-huu...
  • Anonym (mannen)
    Anonym (HH) skrev 2021-10-19 07:14:12 följande:

Trivs man inte i relationen så går man vidare. Jag har en vän som avslutat en relation p.g.a. det. De hade inga barn, inga husdjur och bara en liten tvåa att städa. Han tränade fotboll 1-2 gånger i veckan och spela i band ibland, men annars var han hemma. Jag har en period bott med honom och vet att han kan laga mat och tvättar ofta. Det KAN ju såklart ha varit så att han sket i allt därhemma när han levde med sitt ex, men helt hopplös verkar han inte ha varit.

Brist på sex kan givetvis bero på annat än att mannen är kass. Och det är helt okej att lämna om man inte trivs, oavsett skäl och kön.

(Sen är det såklart lite svinigt att dumpa sin kvinna för att man tillsammans beslutat att skaffa barn och hon sen inte kan ha sex första året, eller om hon blir allvarligt sjuk en period, men då får man i alla fall se hans rätta jag.)

Fast det viktiga är inte bara engagemanget för kroppen och hemmet utan även för relationen. Just därför det är så viktigt att kvinnan håller sig snygg. Då ökar mannens vilja och motivation att göra det.
  • Anonym (mannen)
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

Om en relation tar slut är det nästan alltid bådas fel. Mannen har barit för lat. Kvinnan har inte tagit hand om sig och är inte tillräckligt snygg och omhändertagande.
  • Anonym (HH)
    Anonym (mannen) skrev 2021-10-19 07:22:02 följande:

Fast det viktiga är inte bara engagemanget för kroppen och hemmet utan även för relationen. Just därför det är så viktigt att kvinnan håller sig snygg. Då ökar mannens vilja och motivation att göra det.

Det handlar om ansträngning från båda håll. Jag är inte ett fan av människor som slappar till sig, såvida det inte är okej från båda håll. Jag ökade rejält i vikt p.g.a. sjukdom och medicinering och det har varit svårt att komma tillbaka. Men jag har ändå samma "standard" som när jag och maken träffades. Inte först och främst för hans skull, utan för min skull. När jag var sjuk däremot var jag ett vrak, men det brydde han sig inte om eftersom det var tillfälligt. Precis som jag inte brydde mig om att jag fick göra nästan allt i hemmet under en period när han i princip hade dubbla jobb.
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?