• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-15 22:39:55 följande:

Men nu frågade jag om din åsikt. Räcker med ett ja eller nej.

En manlig man skrev 2021-10-16 00:55:49 följande:

Ett normalt svar från rn dom inte vågar ta en tydlig ställning.

Det går att svara ja eller nej på frågan.

Om jag förstått dig rätt var din fråga :

*Betyder det att kvinnan alltid bör separera om hon inte har lust då sex och känslor hör ihop och utan känslor inget sex.*

Om du inte lyckas lista ut det är svaret på frågan "nej".

Det är för övrigt inte något tydligt ställningstagande. Att jag anser att en kvinna inte alltid bör skilja sig betyder likväl att det ibland är rätt att göra det, och ibland inte.

Dessutom kan det vara olika med sex och känslor. Man kan ha känslor men inte lust att ha sex. Man kan ha tappat känslor men tycka det är okej att ha sex.

Du är väldigt begränsad och fyrkantig i ditt synsätt tycker jag.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-18 15:01:58 följande:
    Då är han oerfaren och antagligen inte så kräsen. Jag märkte på mig själv att ju fler kvinnor jag träffat desto mer kräsen har jag blivit när det gäller sex.

Antar att du inte heller har haft något långt förhållande än och att ni är rätt unga. Risken finns att han förändras och blir en slusk, speciellt när ni skaffar barn. Iallafall om man ska tro de kvinnor som skriver här.
    Vet du vad. Jag har haft flera långa förhållanden och vi är gifta och har barn.
    Och vi är inte heller så unga som du tycks tro.
    Alla fungerar inte på samma sätt som du.
  • New  Dawn
    En manlig man skrev 2021-10-16 00:49:59 följande:

Tror du de kvinnorna har varit ärliga och sagt till sina män att de inte attraheras av dem längre?

Du hakar upp dig på det här med attraktion, fast du inte tycker det är viktigt. I flera inlägg har du ju pratat om att man ju kan ställa upp. Det behövs inte attraktion för.

Tycker du att det är viktigt att man berättar att man inte är attraherad även om man vill ha sex?

Tycker du även att män(vissa män) ska berätta hur de resonerar, och säga att de vill ha sex, men att de skulle kunna tänka sig att ha sex med frun... Eller någon annan...

Jag tycker det är svårt att särskilja attraktion. Jag kände inte direkt attraktion till mitt ex men vi hade det bra i många, många år trots det. Vi hade det bra ihop. Vi blev kåta och hade sex ganska ofta. Skulle jag sagt att jag inte kände attraktion redan när vi hade sex?

Jag vet inte om han var attraherad av mig, eller om han bara var sugen på sex.

Om en man märker att hans fru/sambo inte vill ha sex, vet han ju redan. Vad gör skillnaden att prata om attraktion?
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • molly50
    Anonym (Ojdå) skrev 2021-10-18 22:56:01 följande:

Phew! Nu har jag läst hela tråden. Det är helt uppenbart att kvinnorna på Familjeliv inte känner någon som helst skuld för att de gått vidare till en ny man efter deras gamla förhållande tog slut p.g.a. brist på sex.

Då behöver med andra ord inte kvinnorna här inne ödsla tid på att kasta skit på de män som inte känner någon som helst skuld för att de dumpade sina fruar som inte ville ha sex med dem, och gick vidare till en ny kvinna.

Fast det lär ju aldrig hända...

Trivs man inte i relationen så är det väl inte fel att lämna. Oavsett kön.
    Man ska ju inte stanna i en relation man inte mår bra i.
    Sen är det ju skillnad på om man väljer att lämna eller vara otrogen för att ens partner tillfälligt inte kan ha sex.
    T ex av medicinska skäl.
    Men då är ju det något man får försöka lösa tillsammans.
  • molly50
    En manlig man skrev 2021-10-18 23:27:21 följande:
    Nej, allt är alltid mannens fel.
    Är det någon som har påstått det?
    Du verkar däremot gärna vilja lägga ansvaret på kvinnan.
  • En manlig man
    molly50 skrev 2021-10-19 08:33:56 följande:

Är det någon som har påstått det?

Du verkar däremot gärna vilja lägga ansvaret på kvinnan.

Om du läser tråden så kommer du se att nästan varenda kvinna skyller på att mannen är egoistisk i sängen och lat när det gäller barn och hushållet och att det var orsaken till minskad sexlust och separation. Så rätt många som påstått det!

Jag tror inte jag lagt skulden på någon, bara ställt frågor. Men visa gärna var jag lagt ansvaret på kvinnan.
  • En manlig man
    New Dawn skrev 2021-10-19 08:32:24 följande:

Du hakar upp dig på det här med attraktion, fast du inte tycker det är viktigt. I flera inlägg har du ju pratat om att man ju kan ställa upp. Det behövs inte attraktion för.

Tycker du att det är viktigt att man berättar att man inte är attraherad även om man vill ha sex?

Tycker du även att män(vissa män) ska berätta hur de resonerar, och säga att de vill ha sex, men att de skulle kunna tänka sig att ha sex med frun... Eller någon annan...

Jag tycker det är svårt att särskilja attraktion. Jag kände inte direkt attraktion till mitt ex men vi hade det bra i många, många år trots det. Vi hade det bra ihop. Vi blev kåta och hade sex ganska ofta. Skulle jag sagt att jag inte kände attraktion redan när vi hade sex?

Jag vet inte om han var attraherad av mig, eller om han bara var sugen på sex.

Om en man märker att hans fru/sambo inte vill ha sex, vet han ju redan. Vad gör skillnaden att prata om attraktion?

Jag ställer den frågan då det är väldigt många som skrivit just det. De har tappat attraktionen till sin man helt enkelt och vill inte ha sex med honom längre. Men ingen talar om det för honom så han lever ju i tron om att det är något annat. Detta kan pågå under lång tid, flera år innan separationen är ett faktum. Tycker inte du att man som kvinna borde tala om för sin man i det läget att attraktionen är borta så mannen får en chans att besluta om nästa steg och kanske gå vidare till någon som attraheras av honom?
  • Anonym (Jaget)
    En manlig man skrev 2021-10-19 11:52:10 följande:
    Jag ställer den frågan då det är väldigt många som skrivit just det. De har tappat attraktionen till sin man helt enkelt och vill inte ha sex med honom längre. Men ingen talar om det för honom så han lever ju i tron om att det är något annat. Detta kan pågå under lång tid, flera år innan separationen är ett faktum. Tycker inte du att man som kvinna borde tala om för sin man i det läget att attraktionen är borta så mannen får en chans att besluta om nästa steg och kanske gå vidare till någon som attraheras av honom?
    Mannen tycker det är för jobbigt att hitta någon annan och stannar ändå och gnäller. ;)
  • Anonym (HH)
    En manlig man skrev 2021-10-19 11:40:27 följande:

Om du läser tråden så kommer du se att nästan varenda kvinna skyller på att mannen är egoistisk i sängen och lat när det gäller barn och hushållet och att det var orsaken till minskad sexlust och separation. Så rätt många som påstått det!

Jag tror inte jag lagt skulden på någon, bara ställt frågor. Men visa gärna var jag lagt ansvaret på kvinnan.

För det första: Detta innebär inte att allt alltid är mannens fel. Det är ingen som har påstått det.

För det andra så "skyller" vi inte på att mannen är egoistisk och lat. Det ÄR så. Och det är uppenbarligen väldigt vanligt.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Jaget) skrev 2021-10-19 11:54:01 följande:

Mannen tycker det är för jobbigt att hitta någon annan och stannar ändå och gnäller. ;)

Läste om det nånstans för 100 år sedan. Kvinnan lämnar för att kvalitén på relationen är för dålig, mannen lämnar om/när de träffar en ny. Statistiskt sett alltså.
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?