• Läskeblaskedryck

    Hjälper promenader ens? Gå ner i vikt

    Om jag går från nästan helt stillasittande. Till att börja gå promenader 30-60 min om dagen, kan jag gå ner i vikt då?

    Eller är kosten så viktig som alla säger?

  • Svar på tråden Hjälper promenader ens? Gå ner i vikt
  • velig13

    På ett år har jag gått ner tio kilo. Började med promenader under föräldraledighet och det är inte det ultimata sättet nej men det är bra för hälsan.

    Det som gjorde att kilona rasat var kaloriunderskott och att lära mig hur mycket kalorier livsmedel innehåller. Dvs appen Lifesum till hjälp.

  • Anonym (qqq)
    Läskeblaskedryck skrev 2021-10-15 23:07:26 följande:

    Om jag går från nästan helt stillasittande. Till att börja gå promenader 30-60 min om dagen, kan jag gå ner i vikt då?

    Eller är kosten så viktig som alla säger?


    Det är givetvis alltid bra, och har du inte rört dig alls innan kommer du nog märka skillnad, men det är klart att om du gör detta + förbättrar kosten så kommer du få se på grejer! 

    Jag läste en artikel en gång där de hade undersökt kontorspersonal som från att i princip bara sitta vid sitt kontorsbord hela dagar, fick ståbord och stod nästan hela dagar istället, så gick de ner ca 8 kilo på ett år - BARA av detta inga andra förändringar i sitt liv. 
  • Anonym (Forskningen)

    Forskning visar att om man är stillasittande och tjock så är det viktigare för hälsan att börja röra på sig än att gå ner i vikt, så för din hälsa är dagliga promenader ett jättelyft!

  • Anonym (Nja)

    Jag tänker att kosten är 80% av viktminskning men att promenad och styrketräning är 80% av att uppleva sig hälsosam och orka äta nyttigt.

    Att gå promenader och röra på sig är ett bra sätt att snabbare bli i bättre form än att bara fokusera på kosten. Och det är lika bra att börja.

    Att vara helt stillasittande är dåligt för hälsan så personligen tycker jag det är viktigt att komma igång med att röra sig, även om det mesta resultatet syns på vågen först när du putsar på din kost.

  • Postman
    Anonym (Fia) skrev 2021-10-16 05:30:46 följande:

    Hur pass bra koll har du på vad du stoppar i dig? Motion kan ge ökad aptit och göra att man spontant äter större portioner. Då går man +-0 vad gäller extrakilon, men man får ju ändå hälsofördelar jämfört med om man sitter still.


    Ska väl inte slå mig för bröstet att jag har superkoll men lite har jag. Äter rätt statiskt under veckorna men på nåt sätt får jag ändå i mig för många kalorier.
  • Anonym (Olivia)

    Jag vägde 94 kilo till mina 176 cm efter en graviditet. Tog dagligen långa promenader med barnvagn (minst 1 mil om dagen) och åt vanlig mat och unnade mig något gott på helgerna. Jag hade varit i ett förhållande där vi åt snask varje dag. Min vikt stod still. När vi gjorde slut åt jag snask på helgerna. Jag gick snabbt ner till 79 kilo. På en månad! Var chockad över resultatet och hade egentligen ingen tanke att gå ner i vikt. Ammade då, vilket gör att man förbränner mer. Jag vet att maten var den största orsaken till min viktnedgång. Jag brukade äta frukost, något onyttigt till lunch (typ fikabröd), middag och snask på kvällen. Sen blev det ingen frukost, lunch och middag. Snask på helgerna.

    Nu tränar jag inget, inte ens promenader. Och jag har gått ner till 76 kilo. Det är nog en kombo av både träna och äta. Men tänk att 100g godis tex innehåller nästan 400-500 kalorier och under en timmes promenad förbränner du knappt det. Så att hoppa över onyttigheter eller ett mål mat gör mycket,

    Sen är det så att ju längre du väntar med att äta desto mer ökar förbränningen. Ett tips är att skippa frukosten och äta lunch och middag. Sen inget mer under kvällen. Då har du många timmar mellan maten som du ökar förbränningen.

  • Anonvm
    Postman skrev 2021-10-15 23:15:20 följande:

    Motion gör inte ett skit för mig. Går ner typ 0,5 kg så jag gav upp. Måste vara att jag äter fel på nåt sätt.


    Du måste komma bort ifrån det omedelbara och mätbara.

    Om du går från en tillvaro helt fri från allt vad motion heter, så kommer nått så enkelt som 1tim promenad i "pulshöjande tempo" varannan dag göra underverk.

    Kanske inte mätbart på vågen varken första eller andra veckan...

    Men det händer saker i kroppen, var så säker. Det händer även en hel del mentalt. Men det är inte möjligt att "mäta" denna utveckling.

    Gör en så liten förändring i din vardag som att lägga in 1tim pulshöjjande promenad varannan dag, så lovar jag dig att du efter en tid börjar se en neråtgående trend på vågen... Det kommer inte gå fort, men det kommer sakta men säkert gå åt rätt håll.
    Du kommer även må betydligt bättre mentalt.
    Räkna dock med lite krämpor och skav mellan låren första tiden, detta får du helt enkelt axla som en karl o kämpa dig igenom.

    Vi kan hörs sen om 6-9mån o se om jag hade fel?
  • Postman
    Anonvm skrev 2021-10-16 10:09:30 följande:

    Du måste komma bort ifrån det omedelbara och mätbara.

    Om du går från en tillvaro helt fri från allt vad motion heter, så kommer nått så enkelt som 1tim promenad i "pulshöjande tempo" varannan dag göra underverk.

    Kanske inte mätbart på vågen varken första eller andra veckan...

    Men det händer saker i kroppen, var så säker. Det händer även en hel del mentalt. Men det är inte möjligt att "mäta" denna utveckling.

    Gör en så liten förändring i din vardag som att lägga in 1tim pulshöjjande promenad varannan dag, så lovar jag dig att du efter en tid börjar se en neråtgående trend på vågen... Det kommer inte gå fort, men det kommer sakta men säkert gå åt rätt håll.

    Du kommer även må betydligt bättre mentalt.

    Räkna dock med lite krämpor och skav mellan låren första tiden, detta får du helt enkelt axla som en karl o kämpa dig igenom.

    Vi kan hörs sen om 6-9mån o se om jag hade fel?


    Tack för input. Ja det kanske är så att jag är inte uthållig nog och jag tröttnar för snabbt när jag inte ser någon effekt. Vi ska addera att jag också är genuint lat och har dålig karaktär.
  • Anonvm
    Postman skrev 2021-10-16 10:55:55 följande:
    Tack för input. Ja det kanske är så att jag är inte uthållig nog och jag tröttnar för snabbt när jag inte ser någon effekt. Vi ska addera att jag också är genuint lat och har dålig karaktär.
    Detta gör dig på inget sätt unik, mer regel än undantag enligt min egen erfarenhet.

    Men när det kommer till motion, kosthållning och viktnergång så är en varaktig förändring av livsstilen nyckeln till framgång.

    En liten, till synes obetydlig, förändring som du lyckas få in varaktigt i din vardag kommer på sikt ge enormt mycket mer utdelning än vilka extrema åtgärder som helst som du enbart inför en kortare tid.
  • Anonym (RR)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-16 07:47:32 följande:
    Det är givetvis alltid bra, och har du inte rört dig alls innan kommer du nog märka skillnad, men det är klart att om du gör detta + förbättrar kosten så kommer du få se på grejer! 

    Jag läste en artikel en gång där de hade undersökt kontorspersonal som från att i princip bara sitta vid sitt kontorsbord hela dagar, fick ståbord och stod nästan hela dagar istället, så gick de ner ca 8 kilo på ett år - BARA av detta inga andra förändringar i sitt liv. 
    Fast då räknar man rent matematiskt. I verkliga livet så ökar ju ofta folks vikt, och då märks inte de där 8 kilona på vågen. En överviktig person som inte tänker på vad den äter, går ju inte ner i vikt, utan tvärtom. 
  • Anonym (Libbsticka)

    Kosten är 70%, träning 30%.

    Du kan aldrig gå av dig alla extra kalorier som du kan äta på typ tio minuter.

    Men om du bygger mer muskelmassa så ökar din basala metabolism något, eftersom muskelgram är dyrare i drift än fettgram. Det är förenklat delvis därför män kommer undan med att äta mer.

    Satsa då på styrketräning och 8-10 gånger med en PT för att komma igång på rätt nivå för dig, det är träning som ger resultat. Det tar 5-6 veckor att komma in i det och inte svära över sig själv och all träningsvärk efter varje träning, men det blir bättre.

    Jogg och löpning är annars bland det mest effektiva för mig att bränna kalorier med, men då får man också lära sig från långsamt om man inte har knän och benhinnor som är vana vid rörelse. Börja med 1-2 minuter jogg och 1 minut gång varvat i ca 15 minuter bara och sen öka. Hur kan man inte orka träna i 15 minuter liksom?

    Det går fort att utvecklas de första månaderna om man kör 2-3 gånger i veckan och vem vet, kanske hittar du glädjen i det?

    Jag sprang inte en meter frivilligt före 30, idag tar jag gärna 2 mil en vacker dag och powerwalkade/joggade ett träningsmaraton i våras. Det hade jag aldrig gissat att jag skulle varken vilja eller orka göra för 20 år sedan. 

  • kulturenskaleva

    Kosten är viktigast. Min rekommendation är 5:2 dieten.

  • Glinda från Oz

    En timmes promenad är ca 270 kcal och man brukar säga att 5000 kcal är ett kilo. Rent hypotetiskt borde du alltså gå ner 20 kilo på ett år (eller 10 på 30 minuter/dag)

    I verkligheten brukar promenader inte innebära viktnedgång om man inte ändrar kosten.

  • Anonym (Libbsticka)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-16 15:47:57 följande:

    En timmes promenad är ca 270 kcal och man brukar säga att 5000 kcal är ett kilo. Rent hypotetiskt borde du alltså gå ner 20 kilo på ett år (eller 10 på 30 minuter/dag)

    I verkligheten brukar promenader inte innebära viktnedgång om man inte ändrar kosten.


    Du är nog lite off.

    Att gå ner ett kilo kräver att man bränner mellan 7000-7700 kcal, beroende på var man läser. Själv räknar jag med 8000 för att ge mig lite marginal och slippa bli besviken.
Svar på tråden Hjälper promenader ens? Gå ner i vikt