• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:05:14 följande:

Eftersom att han tänker att han kan lämna relationen om den inte innehåller sex så verkar det som att han ser det som det viktigaste.

Finns säkert kvinnor som vill ha sex flera gånger i veckan, dock tror jag inte det är det vanligaste.

Varför skulle det vara ovanligt att kvinnor vill ha sex flera ggr/vecka? Det är absolut inget ovanligt, de flesta kvinnor gillar sex precis lika mycket som män
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:18:48 följande:

Lämna en relation för att man inte får sex känns ju väldigt konstigt.

Inte ett dugg konstigt. Det är en väldigt viktig bit i ett förhållande för de flesta- både kvinnor och män.
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-20 18:22:46 följande:

Det är inte ett dugg konstigt. Varför tycker du det? Som jag skrev i ett annat inlägg: sex är det som skiljer en kärleksrelation från en kompisrelation. Om den ena vill ha en kärleksrelation och den andra bara vill ha en kompisrelation (uppenbarligen, eftersom hen inte vill ha sex), så varför ska man stanna kvar? Sexdriften är något universellt för den mänskliga arten. De allra flesta människor har förmåga att bli kåta och vill ha sex. Sex är en självklarhet för de flesta i en kärleksrelation.

Precis!
  • Anonym (SM)

Jag har upplevt samma sak du gör nu.

Jag och min sambo, som även friade till mig och jag sa ja, var tillsammans i lite mer än 4 år. Han var mannen i mitt liv, vi hade ett helt fantastiskt förhållande och underbara vänner och familj omkring oss. Det var min bästa kompis, vi skrattade, litade på varandra och det fanns ingen i världen som jag var så attraherad av som honom. Jag kände mig så älskad och han fick mig alltid att känna mig som den enda kvinnan i rummet. Ja, du fattar.

Han ville inte alls ha sex lika mycket som mig, vilket jag var okej med, men sista två åren så kunde det gå 1-2 månader mellan tillfällena, ibland mer. Jag försökte allt, pratade och frågade, tog initiativ och avvaktade för att låta honom ?ta tag i det? när han kände för det för att inte sätta någon press.

Han kollade aktivt på porr, jag erbjöd att vi kunde göra det tillsammans eller frågade om vi skulle göra något speciellt i sängen. Men han sa alltid att vårt sex är det bästa han varit med om, och det kunde jag inte annat än att hålla med om - när (om?) det väl hände.

Mitt självförtroende började svikta, jag slets mellan tanken om jag skulle leva så här resten av mitt liv om det var värt det, eller om jag skulle bryta.

Tillslut, efter mycket prat och försök (2 år) kände jag att det inte gick mer. Jag valde mig själv. Bland det tuffaste jag gjort, men idag 3 år senare är det det bästa jag gjort. Jag har hittat rätt och är så glad att jag faktiskt valde mig själv och inte valde att ?stå ut? längre. Uppenbarligen känner du samma sak.

Lycka till!

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (SM) skrev 2021-10-20 21:57:17 följande:

Jag och min sambo, som även friade till mig och jag sa ja, var tillsammans i lite mer än 4 år. Han var mannen i mitt liv, vi hade ett helt fantastiskt förhållande och underbara vänner och familj omkring oss. Det var min bästa kompis, vi skrattade, litade på varandra och det fanns ingen i världen som jag var så attraherad av som honom. Jag kände mig så älskad och han fick mig alltid att känna mig som den enda kvinnan i rummet. Ja, du fattar.

Han ville inte alls ha sex lika mycket som mig, vilket jag var okej med, men sista två åren så kunde det gå 1-2 månader mellan tillfällena, ibland mer. Jag försökte allt, pratade och frågade, tog initiativ och avvaktade för att låta honom ?ta tag i det? när han kände för det för att inte sätta någon press.

Han kollade aktivt på porr, jag erbjöd att vi kunde göra det tillsammans eller frågade om vi skulle göra något speciellt i sängen. Men han sa alltid att vårt sex är det bästa han varit med om, och det kunde jag inte annat än att hålla med om - när (om?) det väl hände.

Mitt självförtroende började svikta, jag slets mellan tanken om jag skulle leva så här resten av mitt liv om det var värt det, eller om jag skulle bryta.

Tillslut, efter mycket prat och försök (2 år) kände jag att det inte gick mer. Jag valde mig själv. Bland det tuffaste jag gjort, men idag 3 år senare är det det bästa jag gjort. Jag har hittat rätt och är så glad att jag faktiskt valde mig själv och inte valde att ?stå ut? längre. Uppenbarligen känner du samma sak.

Lycka till!

Hur reagerade han när du lämnade?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:12:13 följande:
    Vem är du att bestämma att man inte kan älska någon om man vill ligga med andra? Vet du ens vad kärlek är eller blandar du ihop sexuell attraktion och kärlek? Det finns nog rätt många som vill ligga med andra trots att de älskar sin partner. Det finns till och med en hel del par som älskar varandra men är okej med att man ligger med andra, har trekanter och så vidare. Älskar inte dessa människor varandra? Vem är du att bestämma det?
    Skribenten som uttrycker följande; "att man inte kan älska någon om man vill ligga med andra?" speglar samhällets rådande normer.

Vi ingår inte längre resonemangsäktenskap utan gifter oss, flyttar ihop och lever tillsammans av kärlek, allra helst "to the bitter end". Det är mångas utgångspunkt men ibland händer saker under resans gång som påverkar vår attraktion och kärlek till den andre. Bristande sexuell attraktion till partnern handlar om allt från kränkande beteende från den enas sida, slentrian i sovrummet, ålder (kvinnans menopaus och mannens motsvarande), till depressioner eller fysiska åkommor. Därför är det viktigt att förutsättningslöst börja nysta i inom vilket område det fallerar för er. 

Att ställa ultimatum brukar vara meningslöst och ökar endast konfliktnivån. Vad jag rekommenderar är som sagt samtal. I dem framkommer om din kvinna får ont vid samlag, har torra slemhinnor, eller vill se en förnyelse om ni varit tillsammans länge.

Värderingsmässigt ligger ni en bit ifrån varandra. Därför måste du fråga din fru om det är okej om du ligger med andra eller om hon är öppen för trekant och så vidare. Par som swingar älskar trots behovet av yttre stimulans och variation med utomstående sexpartners, ofta varandra men har ett större behov av att hotta upp sitt sexliv (ev genetisk eller socialt betingad ökad sexdrive). Ingen utomstående människa kan riktigt avgöra huruvida de älskar varandra på riktigt eller inte när de skippar traditionell tvåsamhet. Samma gäller för konventionella parförhållanden.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:13:40 följande:
    Det är tyvärr så feministmaffian aka manshatarna resonerar. Allt är männens fel och vi kvinnor är alltid ett offer.
    En pytteliten feministmaffia huserar här på FL i jämförelse med i samhället i stort. Några manshatare har jag knappt läst några inlägg av men alla oavsett kön måste få ta bladet ifrån munnen.

Däremot har jag tagit del av texter som kvinnohatare levererar frekvent i nya trådar. De använder en omvänd pedagogik för att övertyga, när de i själva verket använder sig av psykologiska maffiametoder. Nej vi är absolut inte överens om att allt är männens fel! När nåt går snett i ett förhållande är det precis lika mycket kvinnans fel. Kvinnor ikläder sig inte offerkoftor mer än vad männen gör. Som man frågar får man emellertid svar... tycker mig se rubriker som är direkt tendentiösa. En pågående aktuell lyder: "Kvinnor, känner ni skuld?" som om det vore allena kvinnans fel vid bristande lust till mannen.

I trådskaparens fall anser jag verkligen killen värd, precis som överallt annars, all ömhet, fysisk närhet och uppskattning av sin omgivning. Vägen dit går som alltid genom samtal med partnern. Det är inte alltid lätt med samlevnadsfrågor och differenser i libido men vi kan endast göra vårt bästa.

familjeliv.se/forum/thread/81434665-kvinnor-kanner-ni-skuld/
  • Anonym (Lina)
    Anonym (SM) skrev 2021-10-20 21:57:17 följande:

Lycka till!

Good for you! Go girl/boy!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Kvinna som förstår) skrev 2021-10-20 21:42:18 följande:
    Varför skulle det vara ovanligt att kvinnor vill ha sex flera ggr/vecka? Det är absolut inget ovanligt, de flesta kvinnor gillar sex precis lika mycket som män
    Vill själv ha sex flera ggr/vecka. Ja det är nog väldigt vanligt och absolut normalt. 

Tycker det är lite jobbigt med mäns okunskap och fördomar om vår kvinnliga sexualitet. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-20 22:30:06 följande:

Skribenten som uttrycker följande; "att man inte kan älska någon om man vill ligga med andra?" speglar samhällets rådande normer.

Vi ingår inte längre resonemangsäktenskap utan gifter oss, flyttar ihop och lever tillsammans av kärlek, allra helst "to the bitter end". Det är mångas utgångspunkt men ibland händer saker under resans gång som påverkar vår attraktion och kärlek till den andre. Bristande sexuell attraktion till partnern handlar om allt från kränkande beteende från den enas sida, slentrian i sovrummet, ålder (kvinnans menopaus och mannens motsvarande), till depressioner eller fysiska åkommor. Därför är det viktigt att förutsättningslöst börja nysta i inom vilket område det fallerar för er. 

Att ställa ultimatum brukar vara meningslöst och ökar endast konfliktnivån. Vad jag rekommenderar är som sagt samtal. I dem framkommer om din kvinna får ont vid samlag, har torra slemhinnor, eller vill se en förnyelse om ni varit tillsammans länge.

Värderingsmässigt ligger ni en bit ifrån varandra. Därför måste du fråga din fru om det är okej om du ligger med andra eller om hon är öppen för trekant och så vidare. Par som swingar älskar trots behovet av yttre stimulans och variation med utomstående sexpartners, ofta varandra men har ett större behov av att hotta upp sitt sexliv (ev genetisk eller socialt betingad ökad sexdrive). Ingen utomstående människa kan riktigt avgöra huruvida de älskar varandra på riktigt eller inte när de skippar traditionell tvåsamhet. Samma gäller för konventionella parförhållanden.

Jag tror inte att det måste vara så, att man inte älskar personen bara för att man vill ligga med andra. Jag är övertygad om att det finns par som älskar varandra även fast ena personen i förhållandet (eller båda) vill ligga med andra.

Ts har ju försökt nysta i det hela. Han har pratat med sambon men hon vet inte vad det beror på så hur ska ts då kunna veta? Det kan ju vara så att hon egentligen vet vad det beror på men att hon inte vill vara ärlig och säga det, av någon anledning. Kanske är hon rädd att såra ts.

Du glömde nämna att det kan handla om att hon helt enkelt inte tänder på ts längre. Det behöver inte alls vara så att ts behandlar henne illa. Inte heller måste det bero på dåligt sex/vanor, ålder, psykisk ohälsa eller fysiska åkommor. Det måste inte ha hänt något eller bero på något särskilt. Attraktionen kan dö ut bara, trots att man har det bra tillsammans.

Jag var tillsammans med en kille och vi hade ett bra förhållande. Vi bråkade sällan. Vi hittade på roliga saker och skrattade mycket ihop. Han behandlade mig absolut inte illa och det fanns inga andra problem. Jag slutade bara attraheras av honom och såg honom mer som en bästa vän. Kanske har det blivit så även för ts sambo, att hon ser honom mer som en bästa vän och ingenting annat. Ibland försvinner attraktionen och sexlusten utan att det finns någon tydlig orsak. Det kan ju vara så att hon inte har de rätta känslorna för ts längre.

Ts har ju pratat med sambon och försökt ta reda på vad det hela kan bero på. Samtal har han alltså försökt med men hon vet inte och hon verkar inte heller göra mycket för att lösa problemet. Om de ska kunna lösa detta så krävs det kanske att de tar kontakt med en sexolog och går i parterapi om de nu verkligen vill vara tillsammans.

Om samtal inte hjälper och om sambon inte verkar intresserad av att ta tag i problemet så kanske man måste ställa ultimatum. Då får hon en spark i baken och inser att det faktiskt är dags att försöka göra någonting åt detta, tillsammans. Det är ju bara bra att ts är ärlig och berättar hur han ser på det hela så att hon får en chans att försöka göra någonting åt saken.

Om du läser hela ts inlägg så framgår det att han har frågat partnern om det är okej att han har sex med andra men det är hon inte okej med.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra