• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Men)
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 11:57:58 följande:

Oavsett vad det beror på (vilket ingen här kan veta) så är onani inte lösningen. Onani ersätter ju inte sex och närhet med partnern. Det är ju inte samma sak.

Säkert? Onani kan mycket väl ersätta sex. Närhet och sex är inte samma sak.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 19:07:51 följande:

Men om hon vill försöka få lust så kanske man måste besöka en sexolog eller gå i parterapi. Någonting måste göras, i alla fall. Om kärleken är för låg från ts håll vet jag inte men jag är rätt säker på att den är för låg från sambons håll. Möjligen från ts håll också men i alla fall från sambons håll. Att ts föreslår sex med andra betyder ju inte att hon tar lika illa upp av det som du hade gjort. Hon säger bara nej.

Ja. Det bästa är nog att bryta upp. Jag hoppas att ts känner att han kan göra det. Att han inte är så mentalt nedbruten att han inte klarar av att lämna.

Jag tror iofs att detta är uppdiktat, men även om det sant vet vi egentligen för lite, men om man ska gå på den text som finns, tror att sex inte längre är något positivt för TS Sambo. Det är antagligen väldigt kravfyllt och jobbigt. För att komma från den känslan behöver hon kärlek, förståelse och stöd och mycket känslomässigt arbete, och det tror jag inte TS klarar att ge, bla för att de har så olika syn på sex. Jag får intrycket att TS förväntar sig sex. Jag tror inte att han är beredd att möta sin sambos svårigheter.

Om sex är något jobbigt, kravfyllt är det svårt, är det nog väldigt stort steg med känslomässigt motstånd för att vilja det. Det krävs mycket kärlek från båda håll för att klara det, och det tror jag inte finns.

Som sagt tror jag denna relation är död och att det är det som är grundproblemet. Då hjälper inte terapi. Jag tror inte ens att han skulle vara intresserad av att möta hennes problem på ett långsiktigt och förstående sätt. Jag tror inte heller att hon har förståelse för honom.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 22:02:03 följande:

Men nyss trodde du ju att den som inte vill ha sex kände sig så oälskad och olycklig i förhållandet. Nu tycker du plötsligt att den inte har någon anledning att skiljas. Hur ska du ha det?

Om man är ärlig om att man inte vill ha sex för att man inte tänder på eller inte har känslor för partnern, eller för att man är missnöjd med något i förhållandet är det en sak. Men om man förnekar att det finns något problem så är det inte rätt mot partnern.

Jag har tagit upp tänkbara anledningar.

Livet och relationer är ofta komplexa.

Tror du tex att TS känner sig älskad i sin relation? Du har inte ifrågasatt att han vill stanna trots att hon inte vill ha sex och närhet. Det är mycket märkligt att du inte gjort den tolkningen då...

Jag tror för övrigt det är jättesvårt att säga exakt varför man inte har lust. Det är många faktorer som påverkar. Ofta vet man inte. Kanske känner man bara stress över att man är så värdelös.

Man kan vilja leva med någon fast man är olycklig i relationen. Det finns många orsaker till det. Kanske Sambon tycker att vänskapen är så värdefull att hon vill ha kvar honom, eller så är hon mentalt, praktiskt, ekonomiskt och socialt beroende av honom. Att förlora honom kan vara ännu sämre än att leva kvar.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 12:03:28 följande:
    Vilken närhet hade du tänkt dig att TS ska få då?
  • Anonym (L)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 12:03:28 följande:

Jag har inte sagt att närhet och sex är samma sak men nu verkar det ju vara så att ts saknar både sex och närhet, hur ska då onani lösa problemet? Om onani hade varit lösningen så hade väl ts inte haft detta problem.

Om ts bara är intresserad av att komma så är ju onani en enkel lösning men det verkar ju inte vara så. Han saknar sex med sambon.
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2021-10-21 12:46:46 följande:

Vilken närhet hade du tänkt dig att TS ska få då?

Han verkar bara vilja ha sexuell närhet så då blir det svårt.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 12:47:54 följande:
    Han verkar bara vilja ha sexuell närhet så då blir det svårt.
    Var får du det ifrån?

TS citerad:
    Anonym (lys) skrev 2021-10-19 12:32:54 följande:

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet

• Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-21 12:32:42 följande:

Jag tror iofs att detta är uppdiktat, men även om det sant vet vi egentligen för lite, men om man ska gå på den text som finns, tror att sex inte längre är något positivt för TS Sambo. Det är antagligen väldigt kravfyllt och jobbigt. För att komma från den känslan behöver hon kärlek, förståelse och stöd och mycket känslomässigt arbete, och det tror jag inte TS klarar att ge, bla för att de har så olika syn på sex. Jag får intrycket att TS förväntar sig sex. Jag tror inte att han är beredd att möta sin sambos svårigheter.

Om sex är något jobbigt, kravfyllt är det svårt, är det nog väldigt stort steg med känslomässigt motstånd för att vilja det. Det krävs mycket kärlek från båda håll för att klara det, och det tror jag inte finns.

Som sagt tror jag denna relation är död och att det är det som är grundproblemet. Då hjälper inte terapi. Jag tror inte ens att han skulle vara intresserad av att möta hennes problem på ett långsiktigt och förstående sätt. Jag tror inte heller att hon har förståelse för honom.

Vi vet ju typ lika mycket som ts. Han har försökt prata med henne men hon säger själv att hon inte vet. Självklart förväntar man sig sex om man är i ett förhållande. Vill sambon inte ha sex så måste man försöka ta reda på varför för att se om det går att förändra den saken. Sambon verkar inte vara motiverad att lösa detta och då blir det ju svårt. Ts kan inte ensam lösa det åt henne. Det funkar inte så.

Ts behöver kärlek, förståelse och stöd. Klarar sambon av att ge honom det? Jag tvivlar. Som jag sa så behöver de nog ta kontakt med en sexolog och gå i parterapi om det överhuvudtaget ska finnas någon chans alls att lösa detta.

Det kan vara så att sambon inte attraheras av ts längre. Attraktionen kan faktiskt bara dö ut, trots att man har det bra tillsammans. Jag har själv varit med om det. Det behöver inte alls vara så att hon ser sex som något kravfyllt och jobbigt.

Det kan vara så att relationen är död och att det inte finns någon annan kärlek än vänskapskärlek men det finns ju bara två val och det är ju antingen att försöka lösa problemet eller göra slut. Kanske är det nog bäst om de gör slut.
  • Anonym (Dr. Temperance)
    Tom Araya skrev 2021-10-21 12:50:23 följande:
    Var får du det ifrån?
    Anonym (lys) skrev 2021-10-19 12:32:54 följande:

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. 

Med tanke på TS trådtitel (han vill t o m ha sex med andra) så är det väl givet att det är sexuell närhet han saknar!!??
  • Anonym (L)
    Anonym (Dr. Temperance) skrev 2021-10-21 13:34:17 följande:

Med tanke på TS trådtitel (han vill t o m ha sex med andra) så är det väl givet att det är sexuell närhet han saknar!!??

Han skriver ju dock också att han inte heller kan tänka sig att leva utan närhet och intimitet.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra