• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2021-10-20 18:11:52 följande:

TS beskriver att det inte finns mycket av annan fysisk närhet heller, vilket han också saknar.

Vad TS tycker är viktigast är ovidkommande i sammanhanget, det räcker att han tycker det är viktigt för att frågan ska vara relevant.Det är väl inte direkt ovanligt att älskande och sexuellt aktiva par har sex flera gånger i veckan.

Lämna en relation för att man inte får sex känns ju väldigt konstigt.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:05:14 följande:
    Eftersom att han tänker att han kan lämna relationen om den inte innehåller sex så verkar det som att han ser det som det viktigaste.

Finns säkert kvinnor som vill ha sex flera gånger i veckan, dock tror jag inte det är det vanligaste.
    Att man tycker att sex är en nödvändig del i en bra relation betyder inte att man anser att det är den viktigaste delen. Man kan tycka att andra saker, såsom kärlek, respekt, humor och trohet, är precis lika viktiga, men att om någon av dessa delar saknar (inklusive sex), så är relationen inte värd att fortsätta.

Vad grundar du den uppfattningen på? Att det är ovanligt att kvinnor vill ha sex flera gånger i veckan?

Varför tycker du att TS ska gifta sig med en ?hora?? (Och varför skriver du hora istället för prostituerad? Ser du ned på prostituerade kvinnor?) Tror du att prostituerade har större sexlust än andra? Du inser väl att de har sex för pengar? Det finns inget som säger att en prostituerad skulle ha mer sex med sin man än en icke-prostituerad.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:18:48 följande:
    Det är inte ett dugg konstigt. Varför tycker du det? Som jag skrev i ett annat inlägg: sex är det som skiljer en kärleksrelation från en kompisrelation. Om den ena vill ha en kärleksrelation och den andra bara vill ha en kompisrelation (uppenbarligen, eftersom hen inte vill ha sex), så varför ska man stanna kvar? Sexdriften är något universellt för den mänskliga arten. De allra flesta människor har förmåga att bli kåta och vill ha sex. Sex är en självklarhet för de flesta i en kärleksrelation.
  • Tom Araya
    Nej, det är rätt vanligt, liksom för andra orsaker och saker som inte fungerar väl i ett förhållande.

Dock har inte TS lämnat sin partner och han vill försöka hitta lösningar utan att lämna sin partner, men självklart ingår det bland övervägandena bland flera andra alternativ, vilket inte är konstigt.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-20 18:22:46 följande:

Det är inte ett dugg konstigt. Varför tycker du det? Som jag skrev i ett annat inlägg: sex är det som skiljer en kärleksrelation från en kompisrelation. Om den ena vill ha en kärleksrelation och den andra bara vill ha en kompisrelation (uppenbarligen, eftersom hen inte vill ha sex), så varför ska man stanna kvar? Sexdriften är något universellt för den mänskliga arten. De allra flesta människor har förmåga att bli kåta och vill ha sex. Sex är en självklarhet för de flesta i en kärleksrelation.

Eh va? Tycker du verkligen att det enda som skiljer en kärleksrelation från än vänskapsrelation är sex? Konstiga förhållanden du har haft i sådana fall.
  • Anonym (Anonym)
    Inte konstigare än att lämna för att man annars måste avstå från något annat som är väldigt viktigt för en.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 18:30:34 följande:
    Eh va? Tycker du verkligen att det enda som skiljer en kärleksrelation från än vänskapsrelation är sex? Konstiga förhållanden du har haft i sådana fall.
    Sex och annan intim aktivitet, såsom kyssar, hångel osv, ja. Vilka saker tycker du mer skiljer?
  • Anonym (K)

Jag hade avslutat relationen. Inte först och främst för sexet, utan för att det är ett relationsproblem sambon inte är intresserad av att försöka lösa. Det är inte okej enligt mig.

• Anonym (Men)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-20 18:44:34 följande:

Sex och annan intim aktivitet, såsom kyssar, hångel osv, ja. Vilka saker tycker du mer skiljer?

Jag delar inte bostad eller ekonomi med mina vänner. Jag älskar inte mina vänner på samma sätt som jag älskar min partner osv.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 20:12:19 följande:
    Jag delar inte bostad eller ekonomi med mina vänner. Jag älskar inte mina vänner på samma sätt som jag älskar min partner osv.
    På vilket sätt älskar du din partner annorlunda än dina vänner? Det där med bostad och ekonomi har ju inte så mycket med karaktären på relationen att göra. Det går att dela bostad och ekonomi med en vän och man är fortfarande bara vänner. Men börjar du kyssas och ha sex med en vän så är ni mer än vänner.

Tycker du verkligen att det är helt normalt att inte ha sex i en parrelation? När du har gått in i nya relationer, har det inte förutsatts att ni ska ha sex då? Har ni behövt göra en uttalad överenskommelse om att ha/inte ha sex?
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra