• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 20:14:06 följande:

Nej vi kan inte veta hur de kommunicerat. Du förutsätter ändå väldigt mycket när det gäller hur TS bemött sambons problem. Du verkar veta jättemycket.

Mycket troligt att sambon visar dåligt förståelse för TS

Jag tycker att sambon beteer sig oacceptabelt när hon vägrar skiljas och skriker.

Nej jag anser inte att du är sexistisk, men det är tråkigt att du utan vidare förutsätter att sambon inte kan ha några brister vad gäller sexuella funktionen. Det är tråkigt.

Mäns stånd är ju tydligare. Kvinnas fysika reaktion svårare att se/känna.. Jag tycker det är tråkigt att detta avfärdas så lätt. Önskar att människor skulle vara mer intresserade av även att kvinnas köns reaktion.

Vad gäller exempelet med mannen, hade du lätt att tänka på erektionsproblem som en faktor med olika grund.

Ts har skrivit att han har visat förståelse och varit lyhörd. Samtidigt verkar hon inte vilja prata eller lösa detta. Jag utgår ifrån det ts skriver, istället för att spekulera i saker vi inte har någon aning om.

Det är ett annat exempel. Ta sambo har UTTRYCKLIGEN sagt att hon inte vill ha sex.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 20:52:11 följande:

Det står så oerhört lite. Tex säger ju sambon att hon visst är attraherad av TS. Om du verkligen ska förutsätta att hon säger allt som hon känner, så måste du ju även tro på att hon är attraherad.

Texten som står kan rymma mycket bakomliggande orsaker. TS själv skriver ju inte längre.

Jag tog upp att en möjlig orsak att inte hon vill ha sex kunde vara att hon haft sex utan att kroppen varit redo och det har försvårat för henne att få igång kroppen när det är dax. Men nej, man får inte skriva något som kan ha påverkat.

Du borde nog inte läsa så mycket här på FL. Det är vanligt att man försöker se eventuella bakomliggande problem och se saker från olika håll. Du har nog fullt upp om du ska försöka hindrar folk från det.

Jag läste en tråd för någon/några månader om samma problem. Att kvinnan i relationen tappst sexlusten. Efter många långa inlägg från olika personer, förslag, tankar och frågor, kom det fram att kvinnan aldrig fått orgasm. Många av oss som läste blev lite förvånade att han inte nämnt det, men det gjorde han inte förrän väldigt sent. Hade han avviktit från tråden hade vi kanske ändå inte gissat att det var det, men med den kunskapen tror jag och många ansåg att det var en ganska stor orsak till att lusten försvunnit.

Jag har läst och skrivit i trådar, pratat med människor om olika problem, och ibland växer det upp massa nya infallsvinklar, och det som från början verkade centralt kanske inte är det när man får reda på mer. Det är väldigt vanligt. Nu finns inte TS kvar och då kan man ju diskutera tänkbara orsaker och situationer ur en fallbeskrivningar.

Har aldrig sagt att sambon säger allt hon känner. Jag har däremot sagt helt tvärtom. Jag tror att sambon inte vågar säga som det är. Hon är knappast attraherad av ts, det stämmer inte överens med hennes beteende.

Det är en möjlig orsak men jag tvivlar. Det är troligare att det beror på att attraktionen är borta. Hur som helst så har sambon själv sagt att hon inte vill ha sex och vad det beror på kommer vi aldrig få veta men det troligaste, som jag ser det, är att det beror på att attraktionen är borta.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-24 21:51:23 följande:

Ytterligare orsak som kommer till mig vad gäller sambon handlar om hur hon mår innerst inne. Tänk om en depression i själva verket är skälet? Sambon orkar därför inte ta initiativet till att boka tid hos en sexolog? Än mindre vara inne i ett gemensamt aktivt sexliv med TS? Om så är fallet vore det rimligt om TS genast tar över rodret och handlingskraften för dem båda under en period. Det innebär inledningsvis att TS tar hand om tidsbokningar med de externa kontakterna. (läkare, terapeut, sexolog). Om kvinnan är inne i en djup depression kan medicinsk behandling behövas innan en aktiv diskussion om samlivet kan föras. Mannens tal om nya sexpartners försvårar definitivt i det scenariot läkningen av sambons depression och måste genast ställas in. TS tankar om andra kvinnor kan vidare trigga upplevelsen hos kvinnan av att sexuell och känslomässig otrohet redan förekommit inom relationens väggar i hemlighet. 

När kvinnan mår bättre, inte gråter och skriker i samtal, behöver mannen beskriva hur allt hänger ihop för honom. Att sexet förknippas med en större och allmännare känsla av närhet som kommer till uttryck i sexet med sambon. Det är även väsentligt att TS inte "bestraffar" kvinnans bristande sexlust genom att ställa in vardaglig närhet, pussar och kramar. Bestraffningar av den sorten leder i värsta fall till att båda två känner sig oälskade och oönskade.

När TS's uppdatering ännu inte infunnit sig blir vad jag skriver mer eller mindre som i en fallstudie men fallet engagerar.

Ts nämner inget om depression men visst, vi vet ju inte. Jag tror mer på att hon är lat och inte attraherad av ts längre. Hon vill nog bara leva med honom som bästa vän.

Nej, ts ska inte behöva dra hela lasset bara för att sambon är deprimerad (om hon nu är det). Det är inte hälsosamt eller bra för ts. Då riskerar han själv att gå under och drabbas av psykisk ohälsa. Om sambon lider av en depression så bör hon söka professionell hjälp.

Alltså, detta förutsatt att sambon verkligen lider av en depression. Jag tror inte att så är fallet.

Ts behöver inte ställa in vardaglig närhet, eftersom de inte har någon närhet. Den är redan borta, eftersom sambon inte vill vara nära ts. Ts nämner detta i sin trådstart.
  • Anonym (Lina)
    En manlig man skrev 2021-10-25 02:30:54 följande:

När TS har lämnat så kommer hennes sexlust nog tillbaka rätt snabbt när hon träffar någon ny.

Hur vet vi om sambons sexlust är så lättväckt. Om en ny man seglar in på arenan aktiveras sexlusten illa kvickt? Vad får oss vilja skriva under på antagandet. Vi vet föga om faktiska skälet till sambons svaga libido. TS vet ju givetvis mer om den saken med erfarenhet av hur kvinnan normalt fungerar. Åldersfaktorer kan idag spela in så vi har inte alla fakta på bordet.     
    Anonym (L) skrev 2021-11-22 14:04:11 följande:
    Ts nämner inget om depression men visst, vi vet ju inte. Jag tror mer på att hon är lat och inte attraherad av ts längre. Hon vill nog bara leva med honom som bästa vän.

Nej, ts ska inte behöva dra hela lasset bara för att sambon är deprimerad (om hon nu är det). Det är inte hälsosamt eller bra för ts. Då riskerar han själv att gå under och drabbas av psykisk ohälsa. Om sambon lider av en depression så bör hon söka professionell hjälp.

Alltså, detta förutsatt att sambon verkligen lider av en depression. Jag tror inte att så är fallet.

Ts behöver inte ställa in vardaglig närhet, eftersom de inte har någon närhet. Den är redan borta, eftersom sambon inte vill vara nära ts. Ts nämner detta i sin trådstart.
    Nej men visst. Ditt påstående om sambons "hantering" är vanligt förekommande i långa förhållanden om attraktionen flugit sin kos. Otroligt många både kvinnor och män vill ändå fortsätta som bästa vänner. Människan är vanedjur, dras till det välbekanta i vardagslunken, är trygghetssökande och tycker om vänskapen i relationen som i det här fallet nog är stark. Nya erotiska äventyr är givet spänningsskapande.. men när allt kommer omkring kan affärer inte alltid mäta sig med vardagskärleken om den finns (!) med eller utan erotik. En smärtsam inre tomhet följer med i paketet. De som testar återvänder förvånansvärt ofta till det sexlösa äktenskapet. Därmed inte sagt att det är normen för alla eller något bra.

Tror man bör undvika förväxla depression med lathet när bägge tillstånden påminner väldans om varandra. Strategierna för bot ser helt olika ut och det är därför väsentligt att utesluta depression innan lathets spåret. Håller ändå med dig om att sambon behöver steppa upp mer och ta ett större ansvar för sin sinnesstämning oavsett om den handlar om depression eller om ren lathet.
    TS kan inte dra hela relationsprojektets lass helt själv.

Bommade närhetsbiten, den inställda. Skälen till varför kvinnan i så fall inte vill fysisk närhet tillsammans med TS blir en viktig ledtråd till inställda sexlivet.  

• Ordinär Man

Hur kul skulle det vara med en fru som ställer upp och särar på benen, och ger dig tio minuter på att komma?

Nej,.se till att skaffa någon som faktiskt vill ha sex med. Börja med prassel, så kommer du nog att upptäcka att det där förhållandet nog inte är så mycket att ha.

Lycka till!

• Anonym (Tidsgräns)

Sätt en tidsgräns och se om det blir bättre. Blir det inte det så är det ju fel av henne att också låsa dig ifrån att ha sex.

Kanske ni inte passar ihop?

Passar ni ihop för övrigt och du vill vara med henne och hon med dig, fast hon vill inte dela sexliv med dig, så är det ju mycket bättre om hon inser det och låter dig ha en älskarinna. Bättre än att du är otrogen och bättre än att ni bryter upp om ni gillar varandra.

Gillar hon dig på riktigt, och hon får sexfritt för att hon inte vill ha sex, så borde hon ju tycka att det är ok att du också får.

• Anonym
    Anonym (Tidsgräns) skrev 2021-12-24 18:06:55 följande:

Sätt en tidsgräns och se om det blir bättre. Blir det inte det så är det ju fel av henne att också låsa dig ifrån att ha sex.

Kanske ni inte passar ihop?

Passar ni ihop för övrigt och du vill vara med henne och hon med dig, fast hon vill inte dela sexliv med dig, så är det ju mycket bättre om hon inser det och låter dig ha en älskarinna. Bättre än att du är otrogen och bättre än att ni bryter upp om ni gillar varandra.

Gillar hon dig på riktigt, och hon får sexfritt för att hon inte vill ha sex, så borde hon ju tycka att det är ok att du också får.

Tidsgräns?
    Jag vet inte om jag blir mest arg, frustrerad eller ledsen när jag läser din kommentar.

Vem fan vill ha en man som knullar andra när man själv har problem med lusten? Tror du att det finns en större chans än en snöboll i helvetet att hennes lust ens skulle ha en chans att komma tillbaka om hennes man förlustar sig med andra?
  • Plupp73

Jag upplever som kvinna att problemet är skitsvårt att komma runt. I ett tidigare förhållande tappade jag sexlusten, och kom aldrig ur problemet med min exman. Det handlade inte om att vi hade dålig sex (för det var ett rätt bra sexliv annars) eller att jag inte fick orgasm (det fick jag varje gång), utan om att jag inte tände på honom. Jag ville inte ha honom nära helt enkelt.

När jag efter skilsmässan träffade en ny, så var sexlusten brinnande het igen!

Ett av problemen var att bristande lust inte var ett problem för mig, alltså drev jag inte på för att lösa problemet.

I mitt nuvarande förhållande hade jag blivit jätteledsen om jag blev tvungen att vara utan sex. Hade det varit pga sjukdom, cellgifter el dyl så hade jag givetvis bara accepterat det, men om någon bara backar bort från den delen av parlivet utan kommentar så tror jag att jag tillslut hade lämnat relationen.

Sex är viktigt för välmåendet för många av oss, kvinnor som män!

• Anonym (J)

Lämna så fort som möjligt. Ni har inga barn och hon är bara en sambo.

Du har bara ett liv.

• Anonym (Pelle)
    Plupp73 skrev 2021-12-24 19:42:43 följande:

Jag upplever som kvinna att problemet är skitsvårt att komma runt. I ett tidigare förhållande tappade jag sexlusten, och kom aldrig ur problemet med min exman. Det handlade inte om att vi hade dålig sex (för det var ett rätt bra sexliv annars) eller att jag inte fick orgasm (det fick jag varje gång), utan om att jag inte tände på honom. Jag ville inte ha honom nära helt enkelt.

När jag efter skilsmässan träffade en ny, så var sexlusten brinnande het igen!

Ett av problemen var att bristande lust inte var ett problem för mig, alltså drev jag inte på för att lösa problemet.

I mitt nuvarande förhållande hade jag blivit jätteledsen om jag blev tvungen att vara utan sex. Hade det varit pga sjukdom, cellgifter el dyl så hade jag givetvis bara accepterat det, men om någon bara backar bort från den delen av parlivet utan kommentar så tror jag att jag tillslut hade lämnat relationen.

Sex är viktigt för välmåendet för många av oss, kvinnor som män!

Hur kommer det sig att du tände på ditt ex från början och vad hände?
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra