• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:37:33 följande:

Tycker man att onani kan ersätta sex kan man aldrig ha upplevt bra sex.

Håller med
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 20:00:54 följande:

Kanske inte? Jag har ju tex aldrig fått orgasm vid sex så kanske därför

Det är inte i närheten jämförbart
  • Anonym (Lina)
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 11:16:13 följande:
    Ingen fara!

Jag tänker att om sambon inte vill ha sex men ts vill ha det så är det ju ett stort problem. Hon vill inte ha annan typ av närhet heller. Ts säger själv att han mår dåligt i förhållandet och att det kommer ta slut förr eller senare om det fortsätter såhär. Sambon vill inte att han har sex med andra och hon verkar vara omotiverad att lösa problemet. Samtidigt vill sambon inte göra slut men då kan man ju fråga sig om det beror på kärlek eller att hon bara har separationsångest och inte vill vara ensam. Jag tycker inte att det verkar som att sambon älskar ts som en partner.

De kommer inte någon vart. Sambon har inga lösningar. Jag tänker då att valet är att ts stannar och ser om detta förändras, om sambon får tillbaka sexlusten. Om båda är villiga att gå i parterapi och ta hjälp av sexolog så kan de väl försöka med detta om de nu vill vara med varandra. Annars är det nog bäst att de går skilda vägar, oavsett hur jobbigt det än är. Som det är nu så är ts inte lycklig och man ska inte stanna i ett förhållande man inte mår bra i.
    Vi är typ på samma sida i boken. Men en uppdatering fattas av TS (Lys) i de gemensamma ansträngningarna att nå fram till varandra? 

Ja, de står båda två och stampar på ruta ett om ingen kontakt tagits med en sexolog. Paret är i snabbt behov av professionell vägledning för att komma till rätta med närhetstorkan som permanentats... TS känner sig olycklig av intimitets- och sexbrist; men läget är säkert lika plågsam för sambon i och med de ultimatum som ställts på henne.
    Om motivation till vägledning finns är det enligt mig definitivt värt att försöka den vägen. Terapeuten tar som sagt ställning till om det är rätt eller fel med mannens ultimatum till kvinnan. Vidare om det är korrekt av TS innan sessionerna kommit en bit på väg dra in sin tankar på sex med andra partners. Ett genomgående intryck är att TS men inte sambon vill sätta bollen i rullning. Mannens iver kan omvänt i värsta fall slå knut på/släcka kvinnans känslor (förmodar de funnits/finns) när han föreslår nya sexpartners till sig själv mot hennes önskan. Den sortens begäran/förslag leder till att kvinnan känner sig alltför lätt utbytbar.... vilket minskar lusten till honom ytterligare. Vem vill känna sig som en random kvinnokropp? 

Något om mannens bemötande mot kvinnan i det offentliga rummet kom till mig. Undrar hur killen bemöter sin sambo där. På ett bra eller mindre bra sätt. Är killen närvarande eller lämnas kvinnan i en obekväm situation när mannens tankar på andra kvinnliga presumtiva sexpartners redan slagit rot? Kvinnor är väldigt intuitiva i allmänhet och läser in det subtila. Sånt kan verkligen inverka på samlivet om något. Livet med en man på ständig spaning.

Om jobbet i terapirummet ingen förändring skapar, förmodar de behöver se både sexolog och parterapeut om ge det hela en chans, instämmer jag nog i att en split bör övervägas. Vi vet inget om deras ålder för den faktorn spelar även in i hur gå vidare med frågeställningen: mannen som helt naturligt vill mer närhet och sex. Kvinnan vill en fungerande vardag i kamratlig gemenskap baserad på många års god samvaro. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 11:16:56 följande:
    Du har inte varit elak, jag menade att flera andra personer i tråden har varit elaka mot ts.
    Okej det är lugnt! men vet om min reaktion i andra trådar i motsvarande ämne. Väl stark faktiskt utan att väga in alla aspekter. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:37:33 följande:

Tycker man att onani kan ersätta sex kan man aldrig ha upplevt bra sex.

Har upplevt otroligt bra och härligt sex, men om jag var tvungen att välja så väljer jag onani.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:49:11 följande:

Nu är ju jag en kvinna. Ts måste ju kunna påtala att sexbristen är ett problem för honom eller ska han ljuga och inte säga något? Ärlighet är viktigt i ett förhållande och vi vet faktiskt inte om ts har klagat eller inte. Vi vet inte heller om han har visat förståelse eller inte. Du verkar utgå ifrån att han inte har gjort det.

Vi har ingen aning om de har förståelse för varandra eller ej. Det kan lika gärna vara så att ts har visat förståelse men att de ändå inte kommer någon vart. Det räcker nämligen inte att visa förståelse, man måste också vilja lösa problemet och göra allt i sin makt för att försöka förändra situationen. Man måste vara motiverad. Jag tycker inte att det verkar som att sambon gör något för att lösa detta och då hjälper det inte att ts visar förståelse.

Förståelse behöver han säkert och vi vet inte om sambon visar förståelse eller inte. Det finns ingenting som tyder på att sambon saknar kärlek heller.

Om det är så att han bara saknar sex så är det ju en lösning att ha sex med andra. Sambon kanske inte ens är villig att försöka lösa detta. Hon är väl nöjd som det är nu. Hon är nog inte tillräckligt motiverad och då är det ju ingen idé att försöka jobba på sexlusten, därför hade ett öppet förhållande kunnat vara en bra idé i ts situation.

Okej, men tänk dig ändå att någon hade sagt så till en man. Vad tror du då hade hänt. Vem hade gett stöd till kvinnan som sa detta? Inte många kan jag lova.

Eftersom TS inte svarar och vi inte vet, spekulerar både du och jag på olika orsaker, känslor och beteenden. Jag har hört så jättemånga beskriva att de gjort allt för att lösa sexbrist, men det är oerhört vanligt att de få ord som sagts har endast varit kravfyllda. Jag vet också kvinnor som berättat att det låst sig pga detta och gjort det ännu svårare att få lust. De drar sig undan ännu mer, eller börjar ställa upp, så att lusten begravs djupt. Det är så vanligt att jag bara måste dela med mig av dessa reflektioner. Synd att det ärfolk som du vägrat ta in den aspekten.

Jag anser att man ska vara ärlig och om TS vill stanna i relationen och vill lösa situationen tycker jag att han i första hand bör fråga om hon vill jobba på sexlivet. Vill hon inte det vet han ju. Om hon säger att hon vill det bör hon ge förslag på hur, och då kanske det kan vara aktuellt att fråga om terapi. Om hon då motsäger sig allt, kan han prata om skilsmässa, eller möjligen att ha sex med andra.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:54:58 följande:

Jag tror absolut inte att det har något med det förslaget att göra. Hennes skrik och gråt beror nog snarare på att hon har separationsångest och inte vill vara ensam. Kanske är hon beroende av ts på ett socialt plan. Hon säger ju själv att ts är hennes allt.

Ts kanske älskar henne (det påstår han i alla fall) och därför försöker han väl lösa detta och kämpa innan han lämnar men han är ju själv inne på att lämna förhållandet. Han säger ju att han kommer att lämna om inget ändras. Det kan ju annars vara så att ts är mentalt nedbruten och helt enkelt inte klarar av att lämna sambon.

Nej, man vet inte alltid varför sexlusten försvinner men om man vill fortsätta vara tillsammans så måste man försöka göra någonting åt det, vilket sambon inte verkar vara motiverad till. Attraktionen kan ju bara ha försvunnit, utan anledning och då är det osannolikt att den kommer tillbaka.

Ja, vi kan bara spekulera.

Ja, antagligen är hon beroende av honom på något sätt.

Har attraktionen försvunnit är det nog svårt.

Ja han kanske älskar henne, men det kanske hon också gör. Jag tror dock att kärleken är låg från båda.För övrigt tror jag det är uppdiktat.

Jag visste inte varför min lust försvann. Kroppen svarade inte.Jag ville verkligen få igång den.Jag hade motivation, men alla försök gjorde det bara värre. När kroppen inte svarade ökade frustrationen och oron och känslornas blev ännu svårare att hitta.

Tack och lov visade min man mig oerhört mycket kärlek och förståelse.Successivt kom lusten tillbaka.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att det finns så oerhört begränsad förståelse om man tappar lusten. Det är något man ska fixa bara.

Människor ifrågasätter inte om man har problem med någon annan funktion i kroppen.Det kan vara magen som krånglar, ryggen, huvudet. Människor har till om med mycket mer förståelse om man får svårt att göra något pga stress, och att det kan låsa sig av det, men sex får man inte ha problem med det ska bara funka.

Om du träffar någon som är stressad, mår dåligt, är deprimerad, har ont, säger du samma sak då.Att personen måste vara motiverad att lösa sina problem och måste veta orsaken. Vet dom inte det tycker du det är jättekonstigt.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:11:43 följande:

Har du haft en period där du utan fysiska orsaker i åratal velat ha sex mindre än en gång per månad? Det har jag mycket svårt att tro. Jag tror också att du aldrig hade stått ut om din man i flera års tid knappt velat ha sex och inte velat prata om det, oavsett hur duktig och kärleksfull du skryter om att du är här. 

Varför ställer du den frågan?!?! Så har inte TS beskrivit situationen.

Nej jag skulle inte stannat om jag hade en man som inte ville ha sex och som inte pratade om det.Det hade varit otänkbart. Dock hade jag inte velat ha sex med andra som lösning då jag vill ha sex med den jag lever med.

Om han pratade om sina problem och vi kände kärlek och hade annan närhet hade jag accepterat en lägre sexfrekvens.

Nej jag är absolut inte alltid kärleksfull. Det har du kommit på själv.Inget jag någonsin skrivit.

Tvärtom har jag själv haft sex med mitt ex i många år trots att jag varken kände kärlek eller attraktion.Jag drevs bara min inte drift att ha sex (få orgasm)
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:18:15 följande:

Han skriver ju att han älskar henne, så jag utgår från att det är därför han stannar. Du har aldrig hört talas om olyckligt kära människor som har svårt att ge upp hoppet?

Om man inte har någon som helst lust under väldigt lång tid och det är ett problem för partnern har man en skyldighet att i alla fall försöka ta reda på orsaken. Om man sätter sig på tvären och säger nej till alla förslag om att söka professionell hjälp, t.ex. i form av terapi, så ska man inte bli förvånad om man till slut bli lämnad.

?
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:33:00 följande:

Det tjänar tyvärr ingenting till att försöka övertyga New Dawn om att ts också har rätt att få gehör för sina känslor och att hans sambo har lika mycket ansvar för situationen Hon bara predikar i tråd efter tråd om att den som saknar sex ska utplåna sig själv totalt och även om han eller hon beskrivit att de verkligen försökt att inte pressa och att vara hur snälla och generösa som helst mot partnern så har hon mage att kalla dem självcentrerade och tycka att de ska utplåna sig ännu mer. Jag har själv råkat ut för hennes elaka kommentarer och det kändes verkligen som en käftsmäll efter att jag beskrivit hur jag verkligen satt mina behov åt sidan i mitt förhållande.

Du har inte förstått något av det jag skrivit.

Jag har aldrig någonsin skrivit att TS borde stanna. Tvärtom tycker jag att det är helt obegripligt att han vill vara tillsammans med denna kvinna, och jag tror inte det finns någon räddning för relationen. (Dessutom tror jag den är uppdiktad)

Min åsikt i TS fall är att han, om han vill rädda relationen, ska att fråga henne om hon VILL jobba på sexlivet. Utan att nämna andra. Det är med största sannolikhet kört om han gett uttryck av att han bara vill ha sex i största allmänhet. Dvs med henne... Eller någon annan.

Hennes beteende att skrika och motarbeta skilsmässa är oacceptabel och efter den reaktionen tycker jag det är fullt rimligt att han frågar om att ha sex med andra, eller tom har det bakom hennes rygg.

Det jag skriver om är att det är fullt möjligt att TS försök att få igång lusten och sexlivet är gjort på ett sådant sätt att det bara ökat pressen och kraven runt sexlivet. Det har jag mycket erfarenhet av i samtal med både män och kvinnor med problem i sexliv.

Det jag tycker man bör göra är att visa stöd och förståelse och ta reda på hur ens partner känner inför sexlivet. Jag tycker att man ska fråga vad den personen önskar. Tex ta reda på om hen VILL hitta sexlusten. Det är ju oerhört viktigt och avgörande. Visa att man är två om det, visa kärlek och förståelse.

Om ens partner vägrar prata tycker jag att man ska vara tydlig med att man inte mår bra över situationen och att man inte kan tänka sig leva kvar i relationen. Tal om att ha sex med andra bör komma väldigt sent. När andra förslag är uttömda. (Det är något helt annat att öppna upp relationen när man redan har ett levande sexliv)

Jag tycker att ett bristande närhet, bristande sexliv är givna orsaker till att skiljas.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra