• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-21 14:43:32 följande:

Nej det är möjligt att TS har varit lika förstående och kärleksfull som min man. Min man hade dock aldrig i livet kommit med idén att ha sex med andra, och gjorde han det vore det slut, så där finns i alla fall en enorm skillnad.

Jag bara delar med mig av erfarenheten att jag inte kunde berätta varför min kropp plötsligt inte svarade och hur viktigt hans förståelse och bemötande var. Jag kunde inte påverka det som hände. Jag vet inte varför all känsla och lust kommit tillbaka igen, men jag vet att min mans bemötande, förståelse och stöd var ovärderlig.

Du ser det som ett avgörande problem om mannen hade föreslagit ett öppet förhållande men det betyder inte att ts sambo ser hans förslag som ett lika stort problem. Hon säger bara nej. Uppenbarligen är ts förslag ingenting som sambon vill göra slut för så hon tar nog inte lika hårt på det som du hade gjort.

Absolut, det är viktigt med förståelse och ett gott bemötande OM man vill fortsätta vara tillsammans. Det är dock lika viktigt att båda två visar förståelse för varandra OCH att man är motiverad att försöka lösa problemet om man inte vill att det ska ta slut.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:02:56 följande:

Nej, vi vet inte HUR han har pratat med henne men det måste inte alls vara så att han försöker pressa henne eller bara klagar, som du verkar tro. Jag tolkar det som att ts försöker lösa problemet och reda ut vad detta kan bero på men att sambon inte är lika motiverad och då blir det ju svårt.

Sambon har ju inte gett honom något svar. Hon säger att hon själv inte vet, vilket såklart kan vara sant men det kan ju också vara så att hon vet men väljer att inte berätta det för ts. Jag skulle tro att attraktionen bara har försvunnit och det behöver inte bero på någonting alls. Sådant kan hända.

Jag har inte sagt att man ska klaga men nu vet vi ju inte om ts har klagat. Jag tolkar det inte som att han har klagat.

Du utgår ifrån att sambon behöver stöd och kärlek från ts men varför skulle då inte ts behöva stöd och kärlek från sambon? Förståelse behöver väl alla.

Det kan ju vara så att hon känner attraktion till andra män.

Tänk dig att du hade väldigt svårt att få stånd och din kvinna frågade varför du inte fick stånd. Tänk dig att du faktiskt inte visste, så du svarade att det inte är något fel men att du inte vet. Hon kanske undrade om du inte kände dig attraherad, och det kan vara så att det inte alls är det som är problemet. Tänk då att hon upprepade gånger berättar att det är viktigt för henne att du får stånd. Vad tror du skulle hända med din lust och förmåga. Hade den ökat eller sjunkit? För många hade både lust och funktion minskat även om kvinnan egentligen inte "klagar". På samma sätt tror jag inte att mannen medvetet "klagar", men känslan blir ändå så.

Det avgörande för att konflikter och sociala problem ska kunna lösas är förståelse för varandra, och acceptans för den andres känslor och sätt att reagera. Här brister det troligen från båda.

Klart att TS också behöver kärlek och förståelse, men han har ju skrivit att han är nöjd om han får sex med andra. Det är vittnar inte om att han saknar kärlek. Det kan mycket vara vara så att han saknar kärlek och närhet med sambon, men jag tror inte att han i så fall löser det med att ha sex med andra.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:06:37 följande:

Du ser det som ett avgörande problem om mannen hade föreslagit ett öppet förhållande men det betyder inte att ts sambo ser hans förslag som ett lika stort problem. Hon säger bara nej. Uppenbarligen är ts förslag ingenting som sambon vill göra slut för så hon tar nog inte lika hårt på det som du hade gjort.

Absolut, det är viktigt med förståelse och ett gott bemötande OM man vill fortsätta vara tillsammans. Det är dock lika viktigt att båda två visar förståelse för varandra OCH att man är motiverad att försöka lösa problemet om man inte vill att det ska ta slut.

Hon accepterar inte att han har sex med andra. Jag tror hennes skrik och gråt beror mycket på detta förslag och som straff sätter hon sig totalt på tvären...

Mycket osympatisk beteende av henne. Många män skulle absolut inte velat stanna i denna relation. Men han vill, fast hon skriker, inte vill ha närhet, inte sex, vägrar skiljas...

Han måste ha väldigt ovanlig syn på vad som är viktigt i en relation.

Jag bara delar med mig om att man inte alltid vet vad som är fel när sexlusten försvinner. Jag kunde inte påverka min lust, trots att jag ville, trots att både viljan och motivationen fanns. Med tanke på hur män här på familjeliv uttrycker sig är jag övertygad om att det är extremt ovanligt att en man visar den omtanke och förståelse som jag fått.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-21 15:24:49 följande:

Tänk dig att du hade väldigt svårt att få stånd och din kvinna frågade varför du inte fick stånd. Tänk dig att du faktiskt inte visste, så du svarade att det inte är något fel men att du inte vet. Hon kanske undrade om du inte kände dig attraherad, och det kan vara så att det inte alls är det som är problemet. Tänk då att hon upprepade gånger berättar att det är viktigt för henne att du får stånd. Vad tror du skulle hända med din lust och förmåga. Hade den ökat eller sjunkit? För många hade både lust och funktion minskat även om kvinnan egentligen inte "klagar". På samma sätt tror jag inte att mannen medvetet "klagar", men känslan blir ändå så.

Det avgörande för att konflikter och sociala problem ska kunna lösas är förståelse för varandra, och acceptans för den andres känslor och sätt att reagera. Här brister det troligen från båda.

Klart att TS också behöver kärlek och förståelse, men han har ju skrivit att han är nöjd om han får sex med andra. Det är vittnar inte om att han saknar kärlek. Det kan mycket vara vara så att han saknar kärlek och närhet med sambon, men jag tror inte att han i så fall löser det med att ha sex med andra.

Nu är ju jag en kvinna. Ts måste ju kunna påtala att sexbristen är ett problem för honom eller ska han ljuga och inte säga något? Ärlighet är viktigt i ett förhållande och vi vet faktiskt inte om ts har klagat eller inte. Vi vet inte heller om han har visat förståelse eller inte. Du verkar utgå ifrån att han inte har gjort det.

Vi har ingen aning om de har förståelse för varandra eller ej. Det kan lika gärna vara så att ts har visat förståelse men att de ändå inte kommer någon vart. Det räcker nämligen inte att visa förståelse, man måste också vilja lösa problemet och göra allt i sin makt för att försöka förändra situationen. Man måste vara motiverad. Jag tycker inte att det verkar som att sambon gör något för att lösa detta och då hjälper det inte att ts visar förståelse.

Förståelse behöver han säkert och vi vet inte om sambon visar förståelse eller inte. Det finns ingenting som tyder på att sambon saknar kärlek heller.

Om det är så att han bara saknar sex så är det ju en lösning att ha sex med andra. Sambon kanske inte ens är villig att försöka lösa detta. Hon är väl nöjd som det är nu. Hon är nog inte tillräckligt motiverad och då är det ju ingen idé att försöka jobba på sexlusten, därför hade ett öppet förhållande kunnat vara en bra idé i ts situation.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-21 15:45:23 följande:

Hon accepterar inte att han har sex med andra. Jag tror hennes skrik och gråt beror mycket på detta förslag och som straff sätter hon sig totalt på tvären...

Mycket osympatisk beteende av henne. Många män skulle absolut inte velat stanna i denna relation. Men han vill, fast hon skriker, inte vill ha närhet, inte sex, vägrar skiljas...

Han måste ha väldigt ovanlig syn på vad som är viktigt i en relation.

Jag bara delar med mig om att man inte alltid vet vad som är fel när sexlusten försvinner. Jag kunde inte påverka min lust, trots att jag ville, trots att både viljan och motivationen fanns. Med tanke på hur män här på familjeliv uttrycker sig är jag övertygad om att det är extremt ovanligt att en man visar den omtanke och förståelse som jag fått.

Jag tror absolut inte att det har något med det förslaget att göra. Hennes skrik och gråt beror nog snarare på att hon har separationsångest och inte vill vara ensam. Kanske är hon beroende av ts på ett socialt plan. Hon säger ju själv att ts är hennes allt.

Ts kanske älskar henne (det påstår han i alla fall) och därför försöker han väl lösa detta och kämpa innan han lämnar men han är ju själv inne på att lämna förhållandet. Han säger ju att han kommer att lämna om inget ändras. Det kan ju annars vara så att ts är mentalt nedbruten och helt enkelt inte klarar av att lämna sambon.

Nej, man vet inte alltid varför sexlusten försvinner men om man vill fortsätta vara tillsammans så måste man försöka göra någonting åt det, vilket sambon inte verkar vara motiverad till. Attraktionen kan ju bara ha försvunnit, utan anledning och då är det osannolikt att den kommer tillbaka.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-21 13:47:08 följande:
    Jag själv har haft längre svacka än så. Jag vet fortfarande inte riktigt varför. Det fanns ingen tydlig orsak. Det var skrämmande att liksom kroppen liksom inte reagerade. Det jag sa till honom var att jag inte förstod vad som hände.

Min man visade jättemycket kärlek och förståelse och visade att vår relation, vår kärlek, var det viktigaste.

Hade han reagerat annorlunda. Visat dåligt tålamod och ingen förståelse, eller om jag hade känt mig stessad av honom, hade jag kanske inte hittat tillbaka alls.

Jag hade inte velat gå i terapi om jag inte kände hans förståelse.

Hade han reagerat som du och tänkt att jag var onormal kanske ja inte hade fått tillbaka lusten/funktionen.

Om min man fick stora problem med potensen hade det förmodligen bara blivit värre om jag tyckte att han var onormal, blev irriterad och föreslog att jag skulle ha sex med andra. Jag gissar att du och många andra i tråden inte hade varit lika stöttande.
    Har du haft en period där du utan fysiska orsaker i åratal velat ha sex mindre än en gång per månad? Det har jag mycket svårt att tro. Jag tror också att du aldrig hade stått ut om din man i flera års tid knappt velat ha sex och inte velat prata om det, oavsett hur duktig och kärleksfull du skryter om att du är här. 
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-21 12:44:33 följande:
    Jag har tagit upp tänkbara anledningar.

Livet och relationer är ofta komplexa.

Tror du tex att TS känner sig älskad i sin relation? Du har inte ifrågasatt att han vill stanna trots att hon inte vill ha sex och närhet. Det är mycket märkligt att du inte gjort den tolkningen då...

Jag tror för övrigt det är jättesvårt att säga exakt varför man inte har lust. Det är många faktorer som påverkar. Ofta vet man inte. Kanske känner man bara stress över att man är så värdelös.

Man kan vilja leva med någon fast man är olycklig i relationen. Det finns många orsaker till det. Kanske Sambon tycker att vänskapen är så värdefull att hon vill ha kvar honom, eller så är hon mentalt, praktiskt, ekonomiskt och socialt beroende av honom. Att förlora honom kan vara ännu sämre än att leva kvar.
    Han skriver ju att han älskar henne, så jag utgår från att det är därför han stannar. Du har aldrig hört talas om olyckligt kära människor som har svårt att ge upp hoppet?

Om man inte har någon som helst lust under väldigt lång tid och det är ett problem för partnern har man en skyldighet att i alla fall försöka ta reda på orsaken. Om man sätter sig på tvären och säger nej till alla förslag om att söka professionell hjälp, t.ex. i form av terapi, så ska man inte bli förvånad om man till slut bli lämnad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:06:37 följande:

Anonym (XY) skrev 2021-10-21 14:25:51 följande:
    Då tror vi helt enkelt olika.

Så vitt jag förstår har ts pratat med sambon och försökt lösa detta. Han vill kämpa och inte lämna förhållandet, men hon verkar inte göra så mycket för att lösa detta och då blir det ju svårt, eller hur? Det kanske inte bara funkar att vänta ut henne, man kanske måste söka professionell hjälp av någon utomstående och det kräver ju aktivt arbete.

Du fokuserar mycket på att ts ska utgå ifrån hon känner, men du verkar glömma bort att det är lika viktigt att hon visar förståelse för ts. Ett öppet förhållande är en lösning för vissa par, samtidigt som de även har sex med varandra. Hon själv verkar ju inte ha några korrekta förslag som är bättre.

Det finns par som fortfarande vill vara tillsammans men inte ha sex med varandra och då kan ju en öppen relation vara en bra lösning. Ts sambo verkar ju mer se honom som en vän så det är ju tveksamt om lusten ens kommer tillbaka.

Jag och ett av mina ex hade en del problem i förhållandet och vi visste att vi behövde kämpa och engagera oss om det skulle lösas, men han var inte alls motiverad eller engagerad så det bästa var att gå skilda vägar.
    Det tjänar tyvärr ingenting till att försöka övertyga New Dawn om att ts också har rätt att få gehör för sina känslor och att hans sambo har lika mycket ansvar för situationen Hon bara predikar i tråd efter tråd om att den som saknar sex ska utplåna sig själv totalt och även om han eller hon beskrivit att de verkligen försökt att inte pressa och att vara hur snälla och generösa som helst mot partnern så har hon mage att kalla dem självcentrerade och tycka att de ska utplåna sig ännu mer. Jag har själv råkat ut för hennes elaka kommentarer och det kändes verkligen som en käftsmäll efter att jag beskrivit hur jag verkligen satt mina behov åt sidan i mitt förhållande.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-21 12:03:28 följande:
    Säkert? Onani kan mycket väl ersätta sex. Närhet och sex är inte samma sak.
    Tycker man att onani kan ersätta sex kan man aldrig ha upplevt bra sex.
  • Anonym (Men)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:37:33 följande:

Tycker man att onani kan ersätta sex kan man aldrig ha upplevt bra sex.

Kanske inte? Jag har ju tex aldrig fått orgasm vid sex så kanske därför
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra