• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-23 16:15:36 följande:

I sambons fall tror jag att hennes bristande sexlust beror på att hon inte tänder på ts längre. Troligtvis tänder hon på andra män. Att hon inte vill vara intim eller vara nära ts på andra sätt tyder ju på att hon förmodligen inte är attraherad av honom längre. Det kan vara så att hon älskar honom men jag tror inte att det är som en kärlekspartner, det nog mer vänskapskärlek, i sådana fall. Om det är så att attraktionen är helt borta så blir det nog svårt att lösa detta, om det nu inte är så att ts har förändrats rent utseendemässigt och att ts i sådana fall kan jobba på det.

Hon säger ju att hon vill lösa detta men hon verkar inte ha några konkreta förslag. Samtidigt vill hon absolut inte göra slut heller.

Ja, och detta behöver du inte upprepa för jag håller med om att det är mycket troligt att det är så att hennes känslor inte räcker till och att hon bara har någon typ av vänskapskänslor och ev ett beroende av honom kvar.

Mina svar bygger på att han vill stanna i relationen och helst ha sex med henne. Om det ska lyckas lär det vara en dålig idé att föreslå sex med andra.

Däremot rimlig om hon vägrar skiljas.

Skilsmässa är dock det jag tror på mest här.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-23 17:07:01 följande:

Jag har inte sagt att jag vet men det vi vet är att de inte har sex längre. Sambon vill inte, helt enkelt. Ts nämner ingenstans att hennes kropp inte svarar och att hon egentligen vill ha sex. Jag utgår ifrån det ts nämner i tråden och det som då framgår är att sambon inte vill ha sex. Lusten är borta.

Bara för att han inte nämt det kan det inte vara så. Oj. Det är mycket man kan läsa ut tydligen.

Tråkig inställning du har till kvinnor sexualitet.

Jag har sagt nej till sex utan att för den delen säga "att min kropp svarar inte " Sekretion, svullnad och känsel är otillräcklig ".

Jag har också haft sex när jag egentligen inte varit kåt utan att säga det.

Tror du att jag är ett unikum som faktiskt vart med om dessa situationer?Jag vet att det inte är så. Jag vet många kvinnor som ställt upp med sex trots att de inte varit kåta. Jag vet kvinnor som avböjt eller avbrutit sexuella inviter just pga detta utan att berätta om slidans uteblivna reaktion, men du tror att TS sambo är så tydlig helt plötsligt.

Vi är tyvärr inte lika vana att prata om kvinnors kroppar och det skulle vi nog behöva tänka på lite mer.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-23 17:04:37 följande:

Det dök upp frågor för att det inte alls är samma scenario som det ts presenterar här. Sambon HAR ju sagt att hon vill försöka få tillbaka lusten men det går inte eftersom hon inte vet varför den har försvunnit, säger hon. Det står ju i texten. Vad menar du att ts då ska göra? Bara vänta på att den kanske kommer tillbaka?

Problemet verkar vara att sambon inte tänder på ts längre. Det är förmodligen därför hon inte vill ha sex. Hon vill ju inte vara nära ts på andra sätt heller, vilket tyder på att attraktionen och kanske även kärleken är borta.

Nu börjar jag undra om du läst mina inlägg. Tror du på fullaste allvar att jag tycket att TS bara ska vänta på att lusten kommer tillbaka. I så fall har du verkligen inte förstått min uppfattning i frågan.

Jag tycker att TS lägger för stor vikt på att hon inte kan berätta varför lusten brister. Hon vet väl inte, så vad ska hon säga.

Det är först när han börjat prata om att lämna henne och ha sex med andra som hon säger att hon ska försöka få tillbaka lusten, men jag tror det är nästan omöjligt att klara det i det läget.

Jag tror att han(de) hade vunnit på att först fråga om hon vill, därefter fråga vad hon tycker de ska göra. Då kan man TILLSAMMANS föröka hitta tillbaka. Tex genom kontakt med Sexolog. Som han nu gjort är det nog kört.

Kanske behöver hon mer stöd av honom känslomässigt.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 17:28:49 följande:

Det finns olika sätt att kommunicera och det går att lära sig olika sätt att kommunicera på bättre sätt. Om du är intresserad kan jag rekommendera litteratur. Men då får du skicka PM. Om jag skriver öppet kanske någon förstår vem jag är.

Det är svårt att beskriva bättre sätt att kommunicera men några tips är att komma ihåg att den ordlös kommunikationen, som tonfall och kroppsspråk.

Det andra är att "validera". Då kan man säga att man för stunden "nollställer" sig själv (pausar egna känslor och synpunkter) och lyssnar aktivt. Då visar man att den andres upplevelse accepteras. Låt personen tala till punkt.

Nästa steg är att ta reda på om man uppfattar situationen rätt. Sedan kan man ställa frågor som tex "Hur kan jag hjälpa dig". "Det verkar som vi har fastnat i det här läget" . "Hur tycker du vi ska gå vidare"

Efter dessa "inbjudan" till samtal kan man fråga "vill du höra ett förslag som jag funderar på".

Om parten bara gråter tex. Kan man ju fråga "varför är du ledsen"

Om partnern skriker, blir aggressiv, låter bli att svara är det lika bra att avbryta. Säga att du inte kan prata med henne när hon är så. Om situationen upprepas är det nog kört. Ibland går det inte, då får man lämna.

Det som jag beskrev ovan är ett sätt att visa förståelse. Att vara öppen för att ta reda på hur den andre känner och acceptera att det förhåller sig så. Man behöver inte acceptera själva situation, utan man accepterar hur den andre känner, och går vidare därifrån. Vilket tex kan betyda skilsmässa.

Om tex en man (Du verkar ha mycket lättare att förstå om jag skriver om en man) säger att han inte vet varför han inte får stånd är det ju viktigt att förstå hur han känner. Det är den förståelsen jag menar. Nu kan det ju vara så att mannen skiter fullständigt i att han inte får stånd. Då måste hon förstå att sex inte är viktigt för honom. Utifrån det kan hon bestämma sig för nästa steg. Är det så att han är ledsen och stressad över att inte få stånd, men önskar att han kunde, är förutsättningar helt andra. Han behöver antagligen hennes förståelse för att kunna ta nästa steg.

Jag vet att det finns olika sätt att kommunicera så jag behöver inga tips angående det. Vi har ingen aning om hur ts eller hans sambo kommunicerar. Det kan lika gärna vara så att ts visar förståelse. Frågan är hur mycket förståelse sambon visar.

Att jag har mycket lättare att förstå om det är en man är något du hittar på för att försöka vrida det till att jag är sexistisk. Dåligt drag av dig.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 17:34:28 följande:

Ja, och detta behöver du inte upprepa för jag håller med om att det är mycket troligt att det är så att hennes känslor inte räcker till och att hon bara har någon typ av vänskapskänslor och ev ett beroende av honom kvar.

Mina svar bygger på att han vill stanna i relationen och helst ha sex med henne. Om det ska lyckas lär det vara en dålig idé att föreslå sex med andra.

Däremot rimlig om hon vägrar skiljas.

Skilsmässa är dock det jag tror på mest här.

Ts vill kanske helst ha sex med sambon men han väljer uppenbarligen hellre att ha sex med någon annan och stanna i relationen än att göra slut. Om sambon inte vill/kan få tillbaka lusten men samtidigt inte heller vill göra slut så hade ett öppet förhållande kunnat vara en bra lösning.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 17:43:23 följande:

Bara för att han inte nämt det kan det inte vara så. Oj. Det är mycket man kan läsa ut tydligen.

Tråkig inställning du har till kvinnor sexualitet.

Jag har sagt nej till sex utan att för den delen säga "att min kropp svarar inte " Sekretion, svullnad och känsel är otillräcklig ".

Jag har också haft sex när jag egentligen inte varit kåt utan att säga det.

Tror du att jag är ett unikum som faktiskt vart med om dessa situationer?Jag vet att det inte är så. Jag vet många kvinnor som ställt upp med sex trots att de inte varit kåta. Jag vet kvinnor som avböjt eller avbrutit sexuella inviter just pga detta utan att berätta om slidans uteblivna reaktion, men du tror att TS sambo är så tydlig helt plötsligt.

Vi är tyvärr inte lika vana att prata om kvinnors kroppar och det skulle vi nog behöva tänka på lite mer.

Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så men jag utgår ifrån det ts skriver här. Allt annat är bara spekulationer och gissningar. Hade det berott på något av det du nämner så hade väl ts nämnt det i trådstarten. Det kan ju bero på det du nämner men i sådana fall har väl sambon inte berättat det för ts och ts kan ju inte veta om hon inte säger något. Tråkig inställning till kvinnors sexualitet? Nu är du där igen, du försöker förvränga det hela eller misstolkar med flit.

Vänta va, när har jag sagt att det är ovanligt att ställa upp på sex trots att man inte är kåt? Jag vet att det finns folk som gör det. Jag har inte heller sagt att det inte kan bero på detta du nämner här men ts skriver inte något om det i sin trådstart så i sådana fall är han väl ovetande och det är ju inte så konstigt om sambon inte berättar det för honom.
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-23 17:54:25 följande:

Nu börjar jag undra om du läst mina inlägg. Tror du på fullaste allvar att jag tycket att TS bara ska vänta på att lusten kommer tillbaka. I så fall har du verkligen inte förstått min uppfattning i frågan.

Jag tycker att TS lägger för stor vikt på att hon inte kan berätta varför lusten brister. Hon vet väl inte, så vad ska hon säga.

Det är först när han börjat prata om att lämna henne och ha sex med andra som hon säger att hon ska försöka få tillbaka lusten, men jag tror det är nästan omöjligt att klara det i det läget.

Jag tror att han(de) hade vunnit på att först fråga om hon vill, därefter fråga vad hon tycker de ska göra. Då kan man TILLSAMMANS föröka hitta tillbaka. Tex genom kontakt med Sexolog. Som han nu gjort är det nog kört.

Kanske behöver hon mer stöd av honom känslomässigt.

Det som framgår av dina inlägg är att du är inriktad på att skuldbelägga ts och förvränga det till att han har gjort fel, det är hans fel att de inte kommer någon vart nu. Du har även kritiserat sambon i tidigare inlägg men det märks tydligt att du är fokuserad på att det är ts fel att de nu inte kommer någon vart.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-23 18:21:43 följande:

Det som framgår av dina inlägg är att du är inriktad på att skuldbelägga ts och förvränga det till att han har gjort fel, det är hans fel att de inte kommer någon vart nu. Du har även kritiserat sambon i tidigare inlägg men det märks tydligt att du är fokuserad på att det är ts fel att de nu inte kommer någon vart.

Nej, det är i diskussionen med dig då jag måste förklara det du inte förstår/håller med om. Det jag håller med dig om blir ju liksom ingen fortsatt debatt om. Det noterar du egentligen inte alls. Det läser du kanske inte. Jag vet inte. Du stänger dörren helt där.

Jag tror att det är väldigt dumt att föreslå att ha sex med andra OM man vill lösa sexlivet med befintlig partner.

Nej jag har varit väldigt tydligt med att jag tror relationen är död. Du lyssnar aldrig när jag håller med dig tyvärr. Lite tråkig stil, men jag provar igen. Få se om jag kan göra det tydligare....

Nej jag tror inte att ts och hans sambo funkar ihop.

Jag tar upp olika exempel. Om han faktiskt har försökt möta henne, med att visa förståelse, ställa frågor, innan han föreslog andra, har han gjort allt han kan och då är det ju helt okej att fråga om att ha sex med andra eller skiljas. Han kan ha gjort det. Det diskussionen med dig handlat om, är att du omöjligen kan tänka dig att TS försök inte varit bra. Det är helt otänkbart för dig och det tycker jag är konstigt med tanke på hur ofta jag vet att sådana samtal kan bli fel.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-22 15:26:52 följande:
    Varför ställer du den frågan?!?! Så har inte TS beskrivit situationen.

Nej jag skulle inte stannat om jag hade en man som inte ville ha sex och som inte pratade om det.Det hade varit otänkbart. Dock hade jag inte velat ha sex med andra som lösning då jag vill ha sex med den jag lever med.

Om han pratade om sina problem och vi kände kärlek och hade annan närhet hade jag accepterat en lägre sexfrekvens.

Nej jag är absolut inte alltid kärleksfull. Det har du kommit på själv.Inget jag någonsin skrivit.

Tvärtom har jag själv haft sex med mitt ex i många år trots att jag varken kände kärlek eller attraktion.Jag drevs bara min inte drift att ha sex (få orgasm)
    Jag utgår från att sextorkan i ts förhållande började mycket tidigare än för dessa två månader sedan. Jag tror nämligen att det är osannolikt att han skulle överväga att lämna henne om sexbristen dök upp plötsligt och bara varat i två månader. Så gör nog ingen om man kommit så långt att man bor ihop.
  • Anonym (Anonym)
    New Dawn skrev 2021-10-22 15:45:40 följande:
    Du har inte förstått något av det jag skrivit.

Jag har aldrig någonsin skrivit att TS borde stanna. Tvärtom tycker jag att det är helt obegripligt att han vill vara tillsammans med denna kvinna, och jag tror inte det finns någon räddning för relationen. (Dessutom tror jag den är uppdiktad)

Min åsikt i TS fall är att han, om han vill rädda relationen, ska att fråga henne om hon VILL jobba på sexlivet. Utan att nämna andra. Det är med största sannolikhet kört om han gett uttryck av att han bara vill ha sex i största allmänhet. Dvs med henne... Eller någon annan.

Hennes beteende att skrika och motarbeta skilsmässa är oacceptabel och efter den reaktionen tycker jag det är fullt rimligt att han frågar om att ha sex med andra, eller tom har det bakom hennes rygg.

Det jag skriver om är att det är fullt möjligt att TS försök att få igång lusten och sexlivet är gjort på ett sådant sätt att det bara ökat pressen och kraven runt sexlivet. Det har jag mycket erfarenhet av i samtal med både män och kvinnor med problem i sexliv.

Det jag tycker man bör göra är att visa stöd och förståelse och ta reda på hur ens partner känner inför sexlivet. Jag tycker att man ska fråga vad den personen önskar. Tex ta reda på om hen VILL hitta sexlusten. Det är ju oerhört viktigt och avgörande. Visa att man är två om det, visa kärlek och förståelse.

Om ens partner vägrar prata tycker jag att man ska vara tydlig med att man inte mår bra över situationen och att man inte kan tänka sig leva kvar i relationen. Tal om att ha sex med andra bör komma väldigt sent. När andra förslag är uttömda. (Det är något helt annat att öppna upp relationen när man redan har ett levande sexliv)

Jag tycker att ett bristande närhet, bristande sexliv är givna orsaker till att skiljas.
    Jag håller med om att man bör försöka visa stöd och förståelse. Ts har dock skrivit att han försökt vara lyhörd för vad hon tänker och inte pressar henne att ha sex, men det verkar inte som om hon ger någon vidare respons, och det är svårt att visa förståelse för någon som inte vill prata eller förklara.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra