• Björkeli

Vart kommer likmaskarna ifrån?

Hej!

Även dumma frågor vill ha svar!

Vart kommer de ifrån, när kommer de och vad händer med dem om en kropp får ligga orörd?

Tack!

• Svar på tråden Vart kommer likmaskarna ifrån?
  • Trossens mamma
    Oj vad ni skrev sen jag logga ut.ska läsa sen
    *Stolt mamma och Ålänning*
  • Annican001

Jag måste bara fråga om ni har fått svar på hur en likmasks liv ser ut? 
    Här har ni en djurvårdare annars...

• Björkeli

Annican001: Berätta allt du vet!

• isisisis

Jag har sökt på internet,det är flugor som lägger larverna!Flugor som kommer för de känner lukten på långt håll!

• Björkeli

isisis: Tack, har fått fram det. Det stod möjligtvis inte något om vad som händer med maskarna om den döda inte bli upptäckt på ett tag?

• Annican001

PRECIS!

Flugorna hittar till liken med hjälp av lukten - lägger ägg som kläcks till likmaskar (även kallade maggots) - dessa frossar på all död vävnad (till det bara är skelett kvar) - förpuppas - och ut kommer en fluga! 
    Nu är en flugas larvstadie inte speciellt  långtida, så det är ju flera miljoner maskar i ett lik, (och puppor och flugor.) Hajjar ni min formulering...?
    Det går säkert att hitta nånstanns hur länge dom är larver - puppor och flugor.

• Annican001

Lite äckligt med flugor i maten m.a.o.!
    Fast det är väl bara spyflugor som är likmask...? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

• Miss Daisy

En sak som jag har funderat på.... På vintern ser man ju inte lika mkt flugor, betyder det att en kropp kan ligga längre i en varm bostad utan att bli angripen av likmask? Eller kommer flugan fram när de känner liklukten trots att de borde ligga och sova i väntan på sommaren?

• Trossens mamma
    Ha ha lever denna tråd ännu...FörvånadSkrattande
    *Stolt mamma och Ålänning*
Svar på tråden Vart kommer likmaskarna ifrån?