• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • broderbob
    molly50 skrev 2022-01-17 12:26:47 följande:
    Ja,precis.

Men ett tvång eller böter tror jag inte på.
    Och hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
    De skulle ju bli totalt utestängda från omvärlden.
    Det är ju inte heller ok.
    Hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
    De är ju en grupp som inte skulle kunna drabbas då det finns en orsak till det.

Men på frågan om det är rätt att totalt utestänga ovaccinerade från resten av samhället är ju omdiskuterat och hur effektivt det egentligen är, fast en del länder håller fortfarande fast vid det, men numer i en kraftig minoritet och som inte hörs så mycket.

Här är ett lagförslag som inte gick igenom och det är Joe Bidens vaccinkrav som stoppades utav HD

Sverigesradio

Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolen

Publicerat torsdag 13 januari kl 21.50

Högsta domstolen i USA stoppar nu president

Joe Bidens förslag om att kräva att anställda på företag med minst 100 anställda antingen måste vaccinera sig mot covid-19 eller genomgå tester varje vecka.

Över 80 miljoner amerikaner skulle ha påverkats av en sådan lag och domstolens konservativa majoritet ansåg att det vore att överskrida statens befogenheter att införa kravet.

Domstolens beslut är ett stort bakslag för presidenten.

Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolen - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

D
    et är många som vill göra något, men om rätta vägen är med tvång är ju tveksamt - men låter man smittspridningen öka markant och sjukhusen inte längre mäktar med så är jag helt övertygad att sådant kommer också bli här,men vi har också ett skydd för fri rörlighet för personer

Vi våra Grundläggande fri- och rättigheter som man snabbt brukar hänvisa till,.

Alla svenska medborgare har samma grundläggande fri- och rättigheter, oavsett ålder, kön eller härstamning. Skyddet för fri- och rättigheterna finns framför allt i regeringsformen, där det bland annat slås fast att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.

Informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden.

Mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk.

Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats.

Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften.

Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion

Ska man gå in i grundlagen så har jag för mig att det måste vara ett val emellan, men är inte riktigt säker på det

Grundläggande fri- och rättigheter - Regeringen.se

Jag tycker man ska vara ytterst försiktig med vad man skriver i dessa dagar så att det inte blir missvisande - det är lite svårt när någon säger att jag har verkligen bevis då det har hänt den och den - eller jag har hört och det är fakta - mänskliga rättigheter (vad har det att göra med vaccinets säkerhet) Staters och läkemedelsbolag som jobbar tillsammans och inte berättar sanningen bara är ute efter pengar och makt, man vill förgifta befolkningen, Bill Gates och 5G, i Kina att man injicerar microchip så att man kan spåra personerna. 

En del säger

Alexander Lukashenko väst världens sista diktator i Belarus ett bot är bastu vodka och traktor

Donald Trump rengöringsmedel såsom klorin hjälper

Jair Bolsonaro President i Brasilien ?Coronaviruset är bara en snuva?

Ja och många här inne också

• broderbob

Ja det är mycket Hokus Pokus när både politiker och allmänheten ses som experter och Experterna själva ställs åt sidan, för min del är detta hel korkat

• broderbob
    molly50 skrev 2022-01-17 13:06:09 följande:
    *De som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet,ska det stå.

CNBC News

April 24, 2020, Updated April 24, 2020, 4:31 PM CEST (Obs! 2020)

Trump suggests 'injection' of disinfectant to beat coronavirus and 'clean' the lungs

A Homeland Security official, under questioning from reporters, later said federal laboratories are not considering such a treatment option 

President Donald Trump suggested the possibility of an "injection" of disinfectant into a person infected with the coronavirus as a deterrent to the virus during his daily briefing Thursday. 

President Donald Trump made the remark after Bill Bryan, who leads the Department of Homeland Security's science and technology division, gave a presentation on research his team has conducted that shows that the virus doesn't live as long in warmer and more humid temperatures. Bryan said, "The virus dies quickest in sunlight," leaving Trump to wonder whether you could bring the light "inside the body."

"So supposing we hit the body with a tremendous ? whether it's ultraviolet or just a very powerful light ? and I think you said that hasn't been checked because of the testing," Trump said, speaking to Bryan during the briefing. "And then I said, supposing you brought the light inside the body, which you can do either through the skin or some other way, and I think you said you're going to test that, too.

Trump suggests 'injection' of disinfectant to beat coronavirus and 'clean' the lungs (nbcnews.com)

H
    an har fortfarande tomtar på loftet

• molly50
    Anonym (dz) skrev 2022-01-17 13:17:36 följande:
    Jag är personligen emot förslaget, var mest en undran.

*Betala så är du välkommen.

*Betala inte så är du en smittspridare och ska straffas.
    Även fast man av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 13:49:06 följande:
    Hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
    De är ju en grupp som inte skulle kunna drabbas då det finns en orsak till det.

Men på frågan om det är rätt att totalt utestänga ovaccinerade från resten av samhället är ju omdiskuterat och hur effektivt det egentligen är, fast en del länder håller fortfarande fast vid det, men numer i en kraftig minoritet och som inte hörs så mycket.

Här är ett lagförslag som inte gick igenom och det är Joe Bidens vaccinkrav som stoppades utav HD

Sverigesradio

Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolen

Publicerat torsdag 13 januari kl 21.50

Högsta domstolen i USA stoppar nu president

Joe Bidens förslag om att kräva att anställda på företag med minst 100 anställda antingen måste vaccinera sig mot covid-19 eller genomgå tester varje vecka.

Över 80 miljoner amerikaner skulle ha påverkats av en sådan lag och domstolens konservativa majoritet ansåg att det vore att överskrida statens befogenheter att införa kravet.

Domstolens beslut är ett stort bakslag för presidenten.

Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolen - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

D
    et är många som vill göra något, men om rätta vägen är med tvång är ju tveksamt - men låter man smittspridningen öka markant och sjukhusen inte längre mäktar med så är jag helt övertygad att sådant kommer också bli här,men vi har också ett skydd för fri rörlighet för personer

Vi våra Grundläggande fri- och rättigheter som man snabbt brukar hänvisa till,.

Alla svenska medborgare har samma grundläggande fri- och rättigheter, oavsett ålder, kön eller härstamning. Skyddet för fri- och rättigheterna finns framför allt i regeringsformen, där det bland annat slås fast att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.

Informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden.

Mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk.

Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats.

Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften.

Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion

Ska man gå in i grundlagen så har jag för mig att det måste vara ett val emellan, men är inte riktigt säker på det

Grundläggande fri- och rättigheter - Regeringen.se

Jag tycker man ska vara ytterst försiktig med vad man skriver i dessa dagar så att det inte blir missvisande - det är lite svårt när någon säger att jag har verkligen bevis då det har hänt den och den - eller jag har hört och det är fakta - mänskliga rättigheter (vad har det att göra med vaccinets säkerhet) Staters och läkemedelsbolag som jobbar tillsammans och inte berättar sanningen bara är ute efter pengar och makt, man vill förgifta befolkningen, Bill Gates och 5G, i Kina att man injicerar microchip så att man kan spåra personerna. 

En del säger

Alexander Lukashenko väst världens sista diktator i Belarus ett bot är bastu vodka och traktor

Donald Trump rengöringsmedel såsom klorin hjälper

Jair Bolsonaro President i Brasilien ?Coronaviruset är bara en snuva?

Ja och många här inne också

Men hur menar du att de som inte kan ta vaccinet inte skulle drabbas om det skulle bli ett tvång eller böter?

Det här med att få testa sig med jämna mellanrum  när man jobbar på t ex sjukhus förekommer väl redan?
    Oavsett om man är vaccinerad eller ej.
    Och på andra ställen så kan ovaccinerade bli omplacerade till andra arbetsuppgifter som inte innebär patientnära kontakt.

Det där sista är just sådana konspirationsteorier som jag vänder mig emot.
    Sådant borde inte ens få spridas.
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 14:21:42 följande:

CNBC News

April 24, 2020, Updated April 24, 2020, 4:31 PM CEST (Obs! 2020)

Trump suggests 'injection' of disinfectant to beat coronavirus and 'clean' the lungs
    A Homeland Security official, under questioning from reporters, later said federal laboratories are not considering such a treatment option 

President Donald Trump suggested the possibility of an "injection" of disinfectant into a person infected with the coronavirus as a deterrent to the virus during his daily briefing Thursday. 

President Donald Trump made the remark after Bill Bryan, who leads the Department of Homeland Security's science and technology division, gave a presentation on research his team has conducted that shows that the virus doesn't live as long in warmer and more humid temperatures. Bryan said, "The virus dies quickest in sunlight," leaving Trump to wonder whether you could bring the light "inside the body."

"So supposing we hit the body with a tremendous ? whether it's ultraviolet or just a very powerful light ? and I think you said that hasn't been checked because of the testing," Trump said, speaking to Bryan during the briefing. "And then I said, supposing you brought the light inside the body, which you can do either through the skin or some other way, and I think you said you're going to test that, too.

Trump suggests 'injection' of disinfectant to beat coronavirus and 'clean' the lungs (nbcnews.com)

H
    an har fortfarande tomtar på loftet

Det har han väl alltid haft.
  • broderbob

SVT Nyheter

Vitryssland: Traktor och vodka mot corona | SVT Nyheter

Vitryssland: Traktor och vodka mot corona

UPPDATERAD 11 APRIL 2020 PUBLICERAD 8 APRIL 2020

Iklädd full hockeymundering glider president Aleksandr Lukasjenko av isen för att ge en intervju till en vitrysk journalist.  

? Virus? Ser du nåt virus flyga omkring här eller? Nej, och det gör inte jag heller, säger han och skrattar.  

Videoklippen med den vitryske presidenten har blivit virala. I ett annat klipp talar han inför allvarsamma regeringsmedlemmar. Han säger, fullt allvarlig:  

? Vodka är inte bara bra att tvätta händerna med, att dricka 40, 50 gram sprit dödar också viruset.  

Han rekommenderar också bastubad två, tre gånger i veckan, och traktorkörning mot coronan.  

- Det är trevligt att se folk köra traktor. På fälten pratar ingen om virus, de kör traktor. Traktorn läker allt. 

Greps efter ledare

Lukasjenko hoppas uppenbarligen att han ska rädda landet från pandemin genom förnekelse. De som säger emot honom riskerar att fängslas. Sijarhej Satsuk är en känd vitrysk grävjournalist. Efter en ledarartikel på en oberoende nyhetssajt greps han, berättar hans dotter Anna Satsuk för SVT över skype.  

- Min pappa skrev om att vår president gett myndigheterna order att tysta medierna för att de sprider panik med sina nyheter om viruset. Pappa skrev att presidentens order skapar mer panik än nyheterna i sig, säger Anna Satsuk. 

Hon berättar att Sijarhej Satsuk också ifrågasatte varför myndigheterna inte följer WHO:s rekommendationer och inte inför några restriktioner för att minska spridningen i landet.  

Det tog tre dagar innan polisen grep honom. Han anklagas dock inte för att sprida panik, utan för korruption. Sijarhej ska enligt åklagare ha tagit emot mutor i samband en tidigare

artikelserie han skrev om korruptionen inom Hälsoministeriet. Anna Satsuk tror dock att gripandet hänger samman med artikeln om corona. 

- Jag kan ju inte säga säkert, men jag tror att den blev den utlösande faktorn. Han greps tre dagar efter publiceringen, medan artikeln han åtalas för skrevs för över ett år sedan. Det vore annars ett märkligt sammanträffande, säger Anna Satsuk.   

Två bilder

Statliga och oberoende medier rapporterar helt olika bilder av situationen kring corona. De officiella siffrorna berättar om ytterst få smittade fall. Enligt Anna är det få som tror på dem. Hon menar att bristen på information leder till panik i samhället.  

- De flesta håller barnen hemma från skolan och många isolerar sig frivilligt, trots att det inte finns några rekommendationer om detta från myndigheterna, berättar Anna Satsuk, som själv arbetar hemifrån på uppdrag av sin arbetsgivare. 

Hennes pappa Siarjhej Satsuk har släppts från häktet och sitter nu i husarrest i väntan på rättegång. Han riskerar mellan tre och tio år i fängelse.

Vitryssland: Traktor och vodka mot corona | SVT Nyheter

• klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:11:08 följande:
    Jag vill vara tydlig med några saker. Jag uttalar mina egna tankar i egenskap av privatperson och inte som vårdpersonal. Och jag är ingen läkare. Att jag drog upp att jag jobbar inom vården var för att berätta hur det ser ut inifrån där jag själv arbetar och var kollegor och vänner till mig arbetar. Det är ju såklart inte samma sak som statistik heller men det säger kanske en del att bilden inte överensstämmer med vad som sägs i media eller hur viss statistik förs exempelvis kring inskrivning eller dödsorsak osv. Om exempelvis en gravid kvinna bärande på viruset söker för förlossning så ska det ju stå det och inte att hon sökte för covid. Alltså inlagd MED covid med inte pga av covid.
    Jag förstår att man bör följa rekommendationer och riktlinjer som privatperson men i detta fall anser jag inte dessa vara rimliga någonstans och det är inget tvång att vaccinera sig. Det beror på en rad saker att jag väljer att avstå.

Intressant är att idag rapporterade man om 50 kvinnor som vårdats på IVA och tvingats att förlösas tidigare pga svår COVID-19 förlopp.
    Och det är tydligen bara toppen på isberget, då än mer sägs komma direkt ifrån infektionsavdelningen.

Låter inte som att det är en bra idé ur den synvinkeln att inte ta vaccinen där heller, utan det var ovanligt många ovaccinerade gravida kvinnor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • broderbob

Belgium man caught trying to get 9th COVID jab on behalf of anti-vaxxers
    Male paid by anti-vaxxers to use their IDs to obtain COVID Safe Tickets

Agnes Szucs   |23.12.2021

BRUSSELS

A 33-year-old man was arrested in Belgium as he tried to get his ninth coronavirus vaccine on behalf of anti-vaxxers, media reports said Thursday.

The man was caught in the vaccination center in Fosses-la-Ville trying to receive the vaccine, according to the De Standaard newspaper.

Employees in vaccination centers in the cities of Namur and Charleroi alerted police after they noticed the man had returned for new jabs.

Police disguised as vaccine center stewards made the arrest when he showed up for the new shot.

According to his testimony, he received eight jabs and was paid between ?100 - ?150 ($113 - $170) each time by anti-vaxxers to use their identity cards to obtain COVID Safe Tickets.

Only those who are vaccinated can attend bars and restaurants in Belgium. And many employers demand staff to be vaccinated.

On Sunday, tens of thousands of anti-vaxxers protested in Brussels against coronavirus restrictions

Belgium man caught trying to get 9th COVID jab on behalf of anti-vaxxers (aa.com.tr)

Belgian man gets vaccinated eight times at the request of antivaxxers

Friday, 24 December 2021

A 33-year-old man was caught in Fosses-la-Ville, near Namur, attempting to receive his ninth coronavirus vaccine.

He was being paid ?100 to ?150 by antivaxers who sent him to vaccination centres with their identity cards in order to get a Covid Safe Ticket (CST) without being vaccinated themselves.

Alert staff at several vaccination centres in Charleroi and Namur in Wallonia were able to uncover the scheme, according to De Standaard.

The man was recognised when he went to get two vaccinations within a short time in Charleroi, and not much later he presented himself again using the identity card of an antivaxer.

Police officers disguised as stewards were waiting to make the arrest.

Belgian man gets vaccinated eight times at the request of antivaxxers (brusselstimes.com)

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?