molly50 skrev 2022-01-17 12:26:47 följande:
Ja,precis.
Men ett tvång eller böter tror jag inte på.
Och hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
De skulle ju bli totalt utestängda från omvärlden.
Det är ju inte heller ok.
Hur skulle det bli för det som av medicinska skäl inte kan ta vaccinet?
De är ju en grupp som inte skulle kunna drabbas då det finns en orsak till det.
Men på frågan om det är rätt att totalt utestänga ovaccinerade från resten av samhället är ju omdiskuterat och hur effektivt det egentligen är, fast en del länder håller fortfarande fast vid det, men numer i en kraftig minoritet och som inte hörs så mycket.
Här är ett lagförslag som inte gick igenom och det är Joe Bidens vaccinkrav som stoppades utav HDSverigesradio
Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolenPublicerat torsdag 13 januari kl 21.50
Högsta domstolen i USA stoppar nu president
Joe Bidens förslag om att kräva att anställda på företag med minst 100 anställda antingen måste vaccinera sig mot covid-19 eller genomgå tester varje vecka.
Över 80 miljoner amerikaner skulle ha påverkats av en sådan lag och domstolens konservativa majoritet ansåg att det vore att överskrida statens befogenheter att införa kravet.
Domstolens beslut är ett stort bakslag för presidenten.
Bidens vaccinkrav stoppas av Högsta domstolen - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Det är många som vill göra något, men om rätta vägen är med tvång är ju tveksamt - men låter man smittspridningen öka markant och sjukhusen inte längre mäktar med så är jag helt övertygad att sådant kommer också bli här,men vi har också ett skydd för fri rörlighet för personer
Vi våra Grundläggande fri- och rättigheter som man snabbt brukar hänvisa till,.
Alla svenska medborgare har samma grundläggande fri- och rättigheter, oavsett ålder, kön eller härstamning. Skyddet för fri- och rättigheterna finns framför allt i regeringsformen, där det bland annat slås fast att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.
Informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden.
Mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk.
Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats.
Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften.
Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion
Ska man gå in i grundlagen så har jag för mig att det måste vara ett val emellan, men är inte riktigt säker på det
Grundläggande fri- och rättigheter - Regeringen.se
Jag tycker man ska vara ytterst försiktig med vad man skriver i dessa dagar så att det inte blir missvisande - det är lite svårt när någon säger att jag har verkligen bevis då det har hänt den och den - eller jag har hört och det är fakta - mänskliga rättigheter (vad har det att göra med vaccinets säkerhet) Staters och läkemedelsbolag som jobbar tillsammans och inte berättar sanningen bara är ute efter pengar och makt, man vill förgifta befolkningen, Bill Gates och 5G, i Kina att man injicerar microchip så att man kan spåra personerna.
En del säger
Alexander Lukashenko väst världens sista diktator i Belarus ett bot är bastu vodka och traktor
Donald Trump rengöringsmedel såsom klorin hjälper
Jair Bolsonaro President i Brasilien ?Coronaviruset är bara en snuva?
Ja och många här inne också