• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Freja)
    broderbob skrev 2022-01-17 11:32:28 följande:

Visst kan man fortsätta att delge dom fakta men hur länge då, innan någonting allvarligt händer ? 

Vaccinmotståndare har under hösten skickat hotfulla mejl och gjort aktioner utanför skolor för att nå föräldrar, skolpersonal och elever med sitt budskap.

? De jämför covidvaccineringen av barn med experiment som utfördes av nazister under andra världskriget på barn, säger Kent Werne, författare av boken ?Konspirationsfeber"

Jag tycker man måste rikta in sig på detta, då detta inte bara är vaccinationsmotstånd eller konspirationsideer , utan något mycket allvarligare.

Alla vet ju att de inte har några fakta de kan hänvisa till och det är då lätt att motbevisa dom, men när de nu går från samtal till psykiskt och fysiskt angrepp då räcker inte bara en dialog till utan då måste också någon annan gripa in och vilka -ska det vara privat personer eller - jag vet faktiskt inte men någon form av lösning måste finnas så att det inte blir någon upptrappning eller vitesföreläggande

Det är väldigt sjukt att man hotar människor. Det är aldrig OK. Man får göra som man vill med vaccination åt båda håll och även gällande sina barn. Däremot kan jag faktiskt heller inte förstå vitsen med att vaccinera barnen? Är det nån härinne som gör det?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-17 11:32:54 följande:
    Och framför allt så kan man aldrig veta. Funkar det, även lite grann, så är det värt det. Så varför skulle man avråda dem? Fattar inte det....

Kanske man kan ta reda på det via blodprov, men det finns inget medicinskt intresse i detta eller lägga pengar på nått som saknar betydelse, det är billigare att försöka.

Så ja, varför skulle man avråda dom?
    Men vi har med en desinformatör att göra nu, och det blir väldigt konstiga saker då har vi nu sett ett tag.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:34:03 följande:
    Jag har inte kommit med någon desinformation (vad repetitiv du är). Då får du gärna ge exempel på detta.
    Okej men det är inte många det handlar om som vårdas inneliggande för covid just nu.
    Jaha okej det visste jag faktiskt inte. Tack för upplysningen. Okej så varför fortsätter man då att rekommendera äldre att vaccinera sig?

Det blir desinformation då du aldrig klarar av att påvisa nått, och du berättar ju det själv att du har rätt till vilken åsikt som helst.
    Dock är denna åsikt du har icke fakta baserad, och när du upprepar felen, så blir det PER AUTOMATIK desinformation.

Den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, och och dominerar IVA-vpården, detta är fakta du kan följa detta på mer ställen än ett, ett gott ställe är SIRI och de olika rapporteringssystemen man har i sjukvården.
    Du kan inte ducka fakta och ge desinformation.

Varför skulle man inte vaccinera de äldre för?
    Och vem ska betala för ta reda på detta, om det ens går.
    Du har inget argument här, bara okunskap.
    ÄR den medveten?
    Det är dock mycket välkänt och flera decennier också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:36:15 följande:
    Det är väldigt sjukt att man hotar människor. Det är aldrig OK. Man får göra som man vill med vaccination åt båda håll och även gällande sina barn. Däremot kan jag faktiskt heller inte förstå vitsen med att vaccinera barnen? Är det nån härinne som gör det?
    Hotar antivaccers planerade att döda politiker, och detta för de inte har förmågan att ta in fakta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Freja)
    klyban skrev 2022-01-17 11:35:44 följande:

Fakta är inte nedlåtande, fakta har inga känslor.

Ja, du ger desinformation, och vi tar med oss att du aldrig styrker nått, och det blev rätt komiskt när du presenterar dödssiffrorna, och när en ÖVERDRIVEN majoritet av dessa dog före vaccinen

Och när du skulle "ändra" fakta om vem som belastar sjukvården och att dessa är just ovaccinerade i överdriven majoritet

Vilka experter, du kommer ju aldrig med nått som styrker det du påstår.

Din anekdot är betydelselös utan vi vet exakt vilken studie det är, men eftersom du redan tagit läkemedlet så vet vi redan att den var godkänd.

Det berättar klart och tydligt för mig att man var ute efter nått annat än avgöra läkemedlet i sin helhet.

Nej jag sa att DU är nedlåtande i ditt sätt att uttrycka dig. Varför så aggressiv?

Här är exempel på en doktor som uttalar sig i ämnet kring vaccination på gravida

Jo kolla dödsstatistik idag så ser du att den är betydligt lägre nu än den var 2020.

Du ser inte poängen med det jag berättade. Jag utgår ifrån att frågeställningen var den han delgav mig - skulle han ljuga om studiens syfte menar du? Att det är godkänt vet man sen länge och var ingen frågeställning. Det betyder inte att man slutar forska i ämnet. Ju mer evidens desto högre bevisvärde. Ja men ser du inga problem med att bara ta med deltagare där man redan vet att det funkat. Bra så varför genomföra en studie då?

Har inte ändrat någon fakta. Min fakta handlade om dödlighet - inte belastning. Har sagt det flera gånger nu men du verkar vara ute efter att missförstå.
  • Anonym (Freja)
    klyban skrev 2022-01-17 11:43:52 följande:

Hotar antivaccers planerade att döda politiker, och detta för de inte har förmågan att ta in fakta.

Låter väldigt sjukt. Tråkigt att höra.
  • Anonym (Freja)
    klyban skrev 2022-01-17 11:42:39 följande:

Kanske man kan ta reda på det via blodprov, men det finns inget medicinskt intresse i detta eller lägga pengar på nått som saknar betydelse, det är billigare att försöka.

Så ja, varför skulle man avråda dom?

Men vi har med en desinformatör att göra nu, och det blir väldigt konstiga saker då har vi nu sett ett tag.

Det blir desinformation då du aldrig klarar av att påvisa nått, och du berättar ju det själv att du har rätt till vilken åsikt som helst.

Dock är denna åsikt du har icke fakta baserad, och när du upprepar felen, så blir det PER AUTOMATIK desinformation.

Den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, och och dominerar IVA-vpården, detta är fakta du kan följa detta på mer ställen än ett, ett gott ställe är SIRI och de olika rapporteringssystemen man har i sjukvården.

Du kan inte ducka fakta och ge desinformation.

Varför skulle man inte vaccinera de äldre för?

Och vem ska betala för ta reda på detta, om det ens går.

Du har inget argument här, bara okunskap.

ÄR den medveten?

Det är dock mycket välkänt och flera decennier också.

Jag svarade att jag inte visste om detta om äldre men tackar för informationen - vad intressant. frågan blev då alltså varför de äldre rekommenderas att ta vaccinet då om deras kroppar ändå inte klarar av att ge immunrespons? Eller har jag missuppfattat något i det du skrev ursäkta i så fall.

Aha kan du länka till siri då så får vi se hur många som ligger inne med covid nu då?

Nej jag påstår inte att mina åsikter är fakta. Jag har dock rätt att säga att jag och många andra inte vårdar covidsjuka i särskilt stor utsträckning, du menar på att det är en enorm belastning på vården. Kan du ta fram siffror på detta?

Att jag delar min uppfattning är inte fakta vilket jag var tydlig med men det är ingen desiformation. Om jag säger att jag gillar citroner är inte det desinformation, däremot kan det vara intressant faktum att det finns en sådan diskrepans mellan det man ser på sjukhusen och den bilden som målas upp. Men ja fram med siffror så tittar vi hur det ser ut svart på vitt i nuläget. Bra det där med Siri.
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:44:54 följande:
    Nej jag sa att DU är nedlåtande i ditt sätt att uttrycka dig. Varför så aggressiv?
    Här är exempel på en doktor som uttalar sig i ämnet kring vaccination på gravida

" target="_blank">

Jo kolla dödsstatistik idag så ser du att den är betydligt lägre nu än den var 2020.
    Du ser inte poängen med det jag berättade. Jag utgår ifrån att frågeställningen var den han delgav mig - skulle han ljuga om studiens syfte menar du? Att det är godkänt vet man sen länge och var ingen frågeställning. Det betyder inte att man slutar forska i ämnet. Ju mer evidens desto högre bevisvärde. Ja men ser du inga problem med att bara ta med deltagare där man redan vet att det funkat. Bra så varför genomföra en studie då?
    Har inte ändrat någon fakta. Min fakta handlade om dödlighet - inte belastning. Har sagt det flera gånger nu men du verkar vara ute efter att missförstå.

Igen, fakta har inga känslor, och projicera inte.

Vad ska vi med mer konspirationer till?
    Går du verkligen på sånt som de säger där, och sen ratar du fakta ifrån sjukvården, hur går det till ens?

Varför pratar du om dödsstatistiken över hela pandemin och när jag pratar om att de ovaccinerade belastar sjukvården svårt med upp till 90%.

Det du berättar med din anekdot, det är att man inte gör en studie som ska ta reda på alla som tar medicinen, utan en eller par specifika saker, såna här studier utförs ofta och det är ofta de söker personer som använder en viss medicin, eller har en viss sjukdom/åkomma.
    Det finns inget värde i din anekdot för COVID-19 vaccinen, och den konspiration du säljer går vi inte på.
    Så vilken var studien.

De som dör är överdrivet större antal bland de ovaccinerade idag, och de som inte klarar av att bilda en immunrespons, de hade dött ändå, då de dör av allra minsta infektion

Du har verkligen stora problem med fakta, vet du inte hur fakta ser ut, eller vad är det som gör att verkligheten är inget sant, och konspirationen sväljs med hull och hår och helt utan reflektion.

Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:46:23 följande:
    Låter väldigt sjukt. Tråkigt att höra.

Och för vanligt, av någon lustig anledning finns det en hel del nazister bland antiavaccers.

• molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 11:32:28 följande:

Visst kan man fortsätta att delge dom fakta men hur länge då, innan någonting allvarligt händer ? 

Vaccinmotståndare har under hösten skickat hotfulla mejl och gjort aktioner utanför skolor för att nå föräldrar, skolpersonal och elever med sitt budskap.
    ? De jämför covidvaccineringen av barn med experiment som utfördes av nazister under andra världskriget på barn, säger Kent Werne, författare av boken ?Konspirationsfeber"

Jag tycker man måste rikta in sig på detta, då detta inte bara är vaccinationsmotstånd eller konspirationsideer , utan något mycket allvarligare.

Alla vet ju att de inte har några fakta de kan hänvisa till och det är då lätt att motbevisa dom, men när de nu går från samtal till psykiskt och fysiskt angrepp då räcker inte bara en dialog till utan då måste också någon annan gripa in och vilka -ska det vara privat personer eller - jag vet faktiskt inte men någon form av lösning måste finnas så att det inte blir någon upptrappning eller vitesföreläggande

När det gäller sådana vaccinmotståndare som hotar och skrämmer så tror inte jag heller att en dialog räcker till.
    Då måste man nog ringa polisen.
    För det är inte ok att dra det så långt.
  • broderbob
    molly50 skrev 2022-01-17 11:06:12 följande:
    Jag håller med om att det är fel att sprida desinformation och konspirationsteorier.
    Men det finns väl andra,bättre, sätt att komma åt dessa personer än att neka dem vård.
    Det man kan göra är att försöka fortsätta delge den fakta som finns.
    Förhoppningsvis så finns det någon/några som lyssnar och tar till sig.
    Visst får man göra det eller så får man göra

1 Enbart visa på fakta
    2 Vägra att ta en diskussion med dom
    3 Att enbart vara tyst 
    4 Eller göra som i Österrike

Eller göra som i Österrike

Österrikes regering har nu presenterat ett lagförslag med krav på vaccinering mot covid-19. Till en början blir det inga straff för dem som bryter mot lagen, men från mitten av mars kan det bli böter på upp till tiotusentals kronor.

TT

Publicerad 2022-01-16

Regeringen hoppas att det nya vaccinkravet ska kunna träda i kraft i början av februari. Förslaget presenterades på söndagen och gäller alla österrikare över 18 år.

Först från mitten av mars kommer vaccinkravet att vara förknippat med böter på mellan 600 och 3 600 euro.

Alla hushåll kommer att få ett brev där de informeras om den nya lagen, och det kommer också att skickas ut påminnelser till de som ändå inte går och vaccinerar sig, rapporterar nyhetsbyrån APA.

Av de 7,4 miljoner österrikare som omfattas av vaccintvånget har redan åtta av tio vaccinerat sig.

Gravida undantas från kravet, liksom personer som inte kan vaccineras av medicinska skäl.

Parlamentet kommer att rösta om vaccintvånget på torsdag. Regeringen, som består av konservativa ÖVP och De Gröna, har tillräckligt många röster i parlamentet nationalrat för att få igenom kravet på egen hand, men har förankrat förslaget brett.

Förslag om vaccintvång i Österrike | SvD

Då jag inte tror på ett tvång utan mer breda överenskommelser som jag tror är de mest effektiva, men då gäller det att alla kan prata med varandra och  att det är en tvåvägs kommunikation och inte en envägs kommunikation 
    Men hur ska det gå till - självklart hat jag en åsikt och en förklaring annars skulle jag inte skriva något - det skulle då bli mer utav en liknelse med en annan händelse men som inte rörde något medicinskt -
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:54:27 följande:
    Jag svarade att jag inte visste om detta om äldre men tackar för informationen - vad intressant. frågan blev då alltså varför de äldre rekommenderas att ta vaccinet då om deras kroppar ändå inte klarar av att ge immunrespons? Eller har jag missuppfattat något i det du skrev ursäkta i så fall.

Aha kan du länka till siri då så får vi se hur många som ligger inne med covid nu då?
    Nej jag påstår inte att mina åsikter är fakta. Jag har dock rätt att säga att jag och många andra inte vårdar covidsjuka i särskilt stor utsträckning, du menar på att det är en enorm belastning på vården. Kan du ta fram siffror på detta?
    Att jag delar min uppfattning är inte fakta vilket jag var tydlig med men det är ingen desiformation. Om jag säger att jag gillar citroner är inte det desinformation, däremot kan det vara intressant faktum att det finns en sådan diskrepans mellan det man ser på sjukhusen och den bilden som målas upp. Men ja fram med siffror så tittar vi hur det ser ut svart på vitt i nuläget. Bra det där med Siri.

Hur ska man veta om vilken äldre som inte har immunrespons förmåga?
    Och vaccinen är ju till det närmaste ofarliga, så varför skulle man inte vaccinera oavsett?

SIRI är IVA-vård.
    portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid
    Den ovaccinerade står för ~58%, fast de bara är 13,8% som inte ens tagit en dos.
    Faktan är så extremt överväldigande att det blir komik när man försöker låtsas om annat.

Din uppfattning har ingen saklig grund, där med är den irrelevant.
    Sen desinformationen är mer intressant och om hjärnskador och hjärtskador som ingen ser.
    Och det är nu du ska ta upp hjärtmuskelinflammation på ett fåtal barn, och som man härledde till att man fick den av rörelse och när kroppen skapade sin immunrespons.

Fakta berättar att den ovaccinerade står för upp mot 90% av fallen, fast än de är i en klar minoritet med sina ~13,8% som inte ens tagit en dos.
    DU kan inte låtsas bort denna fakta.
    Är du inte medveten om all din desinformation, så kanske det är dax för dig sätta dig in i fakta, än bara säga media och tro det berättar något, då faktan är inte medians.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?