• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Freja)
    klyban skrev 2022-01-17 10:41:17 följande:

Smittskyddslagen har befogenheter och beroende på vilken patogen det är och dess farlighet.

Som du ser har vi inget tvång ens uppe på bordet, och sen resten du skriver är för osammanhängande för svara på, verkar som du inte vill delta i diskussionen längre.

Du skriver också saker bara ni antivaccers förstår, du ska följa fakta måste du väl förstå?

För din desinformation är inte fakta, och fakta ger du aldrig av någon underlig anledning.

Är det så att du redan vet att fakta är inte på din sida, eller vad beror avsaknad av fakta på?

Ja, vi vet att den ovaccinerade belastar vården med upp 90%, och tar du emot den vård i form av vaccination, så hade du aldrig behövt belasta.

Det är ni ovaccinerade som vi har att tacka för restriktionerna nu, för då hade vården hunnit med ändå.

Absolut ditt liv är mer värt än din ovaccinerade grannes.

Jaha okej så 90% av alla som ligger inne nu är där för svår covid, det var illa att jag missat detta men antecknar det nu! Det låter helt horribelt.

Följer du själv restriktionerna? Kan du arbeta hemifrån exempelvis? Har du slutat gå till fysiska butiker? Går du på fest?

Jag har visat upp relevant fakta flera gånger gällande dödlighet osv.

Vad är anledningen till att jag ska vaccinera mig? Ge mig ett exempel. Jag är frisk och 30 år gammal. Blir jag sjuk är det en risk jag själv tar. Lever nära vaccinerade människor som haft covid igen och igen och har isolerat mig långa perioder pga detta och provtagit mig osv. Ni som vaccinerar er är ju skyddade mot svår sjukdom enligt er. Viruset muterar ju hela tiden så det är ju lite svårt att hålla smittspridningen nere mha vaccinationer in absurdum. Virus muterar många gånger och ett vaccin kan inte täcka upp för alla mutationer. Lyckligtvis verkligare ju omikron vara lindrigare och mindre vårdkrävande än delta.
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:25:27 följande:
    Länka gärna
    Varför? Du säger att du jobbar i sjukvården. Då måste du veta sånt, har läst sånt. 
  • molly50
    broderbob skrev 2022-01-17 10:47:07 följande:

Visst har alla rätt till vård det är det inget tal om, däremot är jag väldigt tveksam till antivaxxarna, vaccinationsmotståndarna, de som för covid desinformation och konspiratörer ska ha det när det enbart gäller covid - jag är inte beredd att lägga mina skattepengar på dom som aktivt vill skada samhällshälsan, aktivt sprida smitta, aktivt gör så att fler blir sjuka och dör för att några har skrämt och hotat (som man gjort mot både lärare och elever, man aktivt  förföljde och hotade 

Skolpersonal och elever möts av hotfulla aktioner och mejl

Vaccinmotståndare slår till mot skolor och hotar personal och elever | Läraren (lararen.se)

Fast nu har man passerat gränsen för all anständighet heter, och jag själv kan inte se mig lägga ner mina skattepengar till sjukvård för dessa, då skulle jag både acceptera , stötta deras aktioner ? enligt min åsikt måste man dra en gräns någonstans 

Att ha olika åsikter och att kunna diskutera är en sak, en annan sak är när man bara tar för sig , skrämmer hotar och förföljer om man inte avstår från vaccination - vad har barnen gjort ? är det deras egna föräldrar som hotar och förföljer barnens lärare

Men bara när det gäller covid, barn och andra sjuka ska naturligtvis inte drabbas.

För mig blir frågan mer en balansgång om vad vi egentligen måste acceptera, ska vi acceptera att vissa månniskor hotar den allmänna smittspridningen, rikserar folkhälsan, riskerar att människor blir utan jobb och förlorar sin inkomst på grund utav att de har blivit smittade, att smittan också är samhällsfarlig då några som exempelvis har hand om vatten och el-försörjning, ambulans, brandkår  blir smittade och måste sättas i karantän eller stanna då någon familjemedlem har insjuknat och måste vara i karantän - några kommer säkert säga att detta scenario kommer aldrig att hända - men det är sådant som kan hända när vi har denna smittspridning och någonstans ska man (inte bör) dra gränsen

Detta är klart mina åsikter, många kommer säkert att höja sina röster men då vill jag att man kommer fram med hållbara alternativ 

Jag håller med om att det är fel att sprida desinformation och konspirationsteorier.
    Men det finns väl andra,bättre, sätt att komma åt dessa personer än att neka dem vård.
    Det man kan göra är att försöka fortsätta delge den fakta som finns.
    Förhoppningsvis så finns det någon/några som lyssnar och tar till sig.
  • broderbob
    Ett kort utdrag ur Smittskyddslagen

Smittskyddslag (2004:168)

SFS nr: 2004:168
    Departement/myndighet: Socialdepartementet
    Utfärdad: 2004-04-07
    Ändrad: t.o.m. SFS 2020:430
    ÄndringsregisterSFSR (Regeringskansliet)
    KällaFulltext (Regeringskansliet)

1 kap. Allmänna bestämmelser

Smittskyddets mål

1 Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.

Lagens tillämpningsområde

2 I denna lag ges föreskrifter om smittskyddsåtgärder som riktar sig till människor.

Bestämmelser om smittskyddsåtgärder som rör djur eller livsmedel eller andra objekt finns i miljöbalken, livsmedelslagen (2006:804), lagen (2006:806) om provtagning på djur, m.m., epizootilagen (1999:657) och zoonoslagen (1999:658). Lag (2006:831)

Definitioner

3 Med smittsamma sjukdomar avses i denna lag alla sjukdomar som kan överföras till eller mellan människor och som kan innebära ett inte ringa hot mot människors hälsa.

Med allmänfarliga sjukdomar avses smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande eller medföra andra allvarliga konsekvenser och där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade.

Med samhällsfarliga sjukdomar avses allmänfarliga sjukdomar som kan få en spridning i samhället som innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och som kräver extraordinära smittskyddsåtgärder.

De allmänfarliga sjukdomarna och vissa andra smittsamma sjukdomar skall anmälas eller bli föremål för smittspårning enligt bestämmelserna i denna lag. Sådana sjukdomar benämns anmälningspliktiga sjukdomar respektive smittspårningspliktiga sjukdomar.

De allmänfarliga sjukdomarna anges i bilaga 1 och de samhällsfarliga sjukdomarna i bilaga 2 till denna lag.
    Lag (2004:877).

Allmänna riktlinjer för smittskyddet

4 Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa.
    Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet.

När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver.

Åtgärder som den enskilde motsätter sig får vidtas endast om inga andra möjligheter står till buds.

5 Insatser inom smittskyddet skall vara av god kvalitet.

Den som är verksam inom smittskyddet skall ha kompetens och erfarenhet som är lämplig för uppgiften.

6 Den som är verksam inom smittskyddet skall värna både om skyddet för osmittade och om dem som bär på en smittsam sjukdom. De smittade skall få det stöd och den vård som behövs från smittskyddssynpunkt.

Mer att läsa följ länken
    Smittskyddslag (2004:168) Svensk författningssamling 2004:2004:168 t.o.m. SFS 2020:430 - Riksdagen
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:34:50 följande:
    AndreaBD skrev 2022-01-17 10:29:33 följande:

Håller inte. Rimliga inskränkningar får man nog göra. Och smittskyddslagen gäller också. 

Pro pfizers är mycket för nazimetoder ja.

Okej ni är medvetna om att även pro pfizers bör följa restriktionerna? De upphör inte att gälla även om alla från 0-120 år började injicera sig flera gånger dagligen heller. Bättre ni stannar hemma helt om ni nu vill säkerställa att inte bli smittade, smitta, bli sjuka och eventuellt belasta vården.

Då kan man ju ta i beaktande att man kan snubbla på dammsugaren hemma eller få en hylla i huvet men inget man behöver söka vård för oftast.
    Vad är det för larviga beteckningar och påståenden? Inga argument, ingen fakta. 
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 10:58:35 följande:
    Absolut ditt liv är mer värt än din ovaccinerade grannes.
    Jaha okej så 90% av alla som ligger inne nu är där för svår covid, det var illa att jag missat detta men antecknar det nu! Det låter helt horribelt.
    Följer du själv restriktionerna? Kan du arbeta hemifrån exempelvis? Har du slutat gå till fysiska butiker? Går du på fest?
    Jag har visat upp relevant fakta flera gånger gällande dödlighet osv.

Vad är anledningen till att jag ska vaccinera mig? Ge mig ett exempel. Jag är frisk och 30 år gammal. Blir jag sjuk är det en risk jag själv tar. Lever nära vaccinerade människor som haft covid igen och igen och har isolerat mig långa perioder pga detta och provtagit mig osv. Ni som vaccinerar er är ju skyddade mot svår sjukdom enligt er. Viruset muterar ju hela tiden så det är ju lite svårt att hålla smittspridningen nere mha vaccinationer in absurdum. Virus muterar många gånger och ett vaccin kan inte täcka upp för alla mutationer. Lyckligtvis verkligare ju omikron vara lindrigare och mindre vårdkrävande än delta.

Den faktan du gav där är inte relevant för vem som belastar sjukvården, och verkar som du tror vaccinen kom samma dag med COVID-19.
    Varför försöker du inte ens?

Jag vet dock varför du inte gör, då du inte har den faktan som krävs.
    Den ovaccinerade extrem dominerar i att belasta sjukvården, och även SIRI stödjer detta.

Och en sak till, de äldre som dör, de dör pga att deras kroppar inte längre klarar av att få en immunrespons.
    Detta är kända sker sedan många decennier tillbaka, så vad du säger med dessa vet ingen, då det inte stödjer din antifakta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Freja)

Jag vill vara tydlig med några saker. Jag uttalar mina egna tankar i egenskap av privatperson och inte som vårdpersonal. Och jag är ingen läkare. Att jag drog upp att jag jobbar inom vården var för att berätta hur det ser ut inifrån där jag själv arbetar och var kollegor och vänner till mig arbetar. Det är ju såklart inte samma sak som statistik heller men det säger kanske en del att bilden inte överensstämmer med vad som sägs i media eller hur viss statistik förs exempelvis kring inskrivning eller dödsorsak osv. Om exempelvis en gravid kvinna bärande på viruset söker för förlossning så ska det ju stå det och inte att hon sökte för covid. Alltså inlagd MED covid med inte pga av covid.

Jag förstår att man bör följa rekommendationer och riktlinjer som privatperson men i detta fall anser jag inte dessa vara rimliga någonstans och det är inget tvång att vaccinera sig. Det beror på en rad saker att jag väljer att avstå.

• Anonym (Freja)
    klyban skrev 2022-01-17 11:09:49 följande:

Den faktan du gav där är inte relevant för vem som belastar sjukvården, och verkar som du tror vaccinen kom samma dag med COVID-19.

Varför försöker du inte ens?

Jag vet dock varför du inte gör, då du inte har den faktan som krävs.

Den ovaccinerade extrem dominerar i att belasta sjukvården, och även SIRI stödjer detta.

Och en sak till, de äldre som dör, de dör pga att deras kroppar inte längre klarar av att få en immunrespons.

Detta är kända sker sedan många decennier tillbaka, så vad du säger med dessa vet ingen, då det inte stödjer din antifakta.

Om de inte klarar immunrespons borde de ju inte heller rådas att vaccinera sig heller tänker jag?

Jag förstår faktiskt inte vad du menade första delen av ditt inlägg, förlåt att jag är trög men vart vill du komma med att vaccinet inte kom samma dag som sjukdomen?

Påstod inte heller att det ger en enhetlig bild av vilka som *belastar* sjukvården men det ger en bild av vilka som blir svårt sjuka och avlider. Varför behöver jag då vaccinera mig? När man ändå för smittan vidare oavsett om man är vaccinerad eller ovaccinerad. Skickade ju en länk där det står hur många som ligger inne med svår covid. Antal vårdtillfällen. Anser du att det är en jättehög belastning?
  • klyban
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-17 11:11:08 följande:
    Jag vill vara tydlig med några saker. Jag uttalar mina egna tankar i egenskap av privatperson och inte som vårdpersonal. Och jag är ingen läkare. Att jag drog upp att jag jobbar inom vården var för att berätta hur det ser ut inifrån där jag själv arbetar och var kollegor och vänner till mig arbetar. Det är ju såklart inte samma sak som statistik heller men det säger kanske en del att bilden inte överensstämmer med vad som sägs i media eller hur viss statistik förs exempelvis kring inskrivning eller dödsorsak osv. Om exempelvis en gravid kvinna bärande på viruset söker för förlossning så ska det ju stå det och inte att hon sökte för covid. Alltså inlagd MED covid med inte pga av covid.
    Jag förstår att man bör följa rekommendationer och riktlinjer som privatperson men i detta fall anser jag inte dessa vara rimliga någonstans och det är inget tvång att vaccinera sig. Det beror på en rad saker att jag väljer att avstå.

Dina egna tankar med desinformation och konspirationer är irrelevant för allt som har med vaccin och COVID-19 och göra.
    En åsikt som saknar saklig grund och som du aldrig förklarar, det är en åsikt som är fel pga du inte kan påvisa det.
    Och dina vänner inser jag att du inte förstår alls vad de säger om sjukvård.

Varför du pratar om media är en gåta för alla, då faktan kommer inte ifrån dom, utan Sjukvården och tex SIRI och andra rapporteringssystem om sjukvård och dess behandlingar.
    Som samtliga säger att den ovaccinerade belastar sjukvården svårt, fast de är så få.
    Dessa säger även att biverkningarna är galet få och mycket lätta, och svåra biverkningar är mycket sällsynta.
    Gravida får man ge akut kejsarsnitt pga COVID-19 och att de inte tagit sina vaccination.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Freja)
    AndreaBD skrev 2022-01-17 11:08:28 följande:

Vad är det för larviga beteckningar och påståenden? Inga argument, ingen fakta. 

Vad är felaktigt?
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?