• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • broderbob

Jag tänkte först att det kunde vara en nyandlig grupp men dessa är betydligt farligare då de använder våld uppmanar till våldsbrott och förföljelse på internet och utanför - det är inget nytt utan konspirationsteoriena ändrar sig genom åren 

• broderbob
    broderbob skrev 2022-01-23 22:59:51 följande:

Jag tänkte först att det kunde vara en nyandlig grupp men dessa är betydligt farligare då de använder våld uppmanar till våldsbrott och förföljelse på internet och utanför - det är inget nytt utan konspirationsteoriena ändrar sig genom åren 

Men vad gör man åt dessa antivaxxare? konspiratörer som ingår hos högerextremister, odemokratiska organisationer med mera 
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)
    broderbob skrev 2022-01-23 23:12:42 följande:
    Men vad gör man åt dessa antivaxxare? konspiratörer som ingår hos högerextremister, odemokratiska organisationer med mera 
    Du köper expressens vinkling direkt. I Stockholm var det ca 10 000 som demonstrerade mot vaccinpass, pensionärer, barnfamiljer, unga alltså en mix av helt vanliga människor som skötte sig fredligt. Att ca 20  högerextreminister som ville dela ut flyers, som ingen ville ha ska ta fokus här, är sinnessjukt! 

Jävligt fult av expressen att nämna dessa 20 idioter i inledningen av artikeln, för att smutsa ner en fredlig demonstration med vanliga människor, som är trötta på diktaturinspererade och helt ovetenskapliga metoder med dessa vaccinpass. Sen kommer såna som Dig utan kritiskt eget tänkande och köper "kopplingen" direkt. När ska folk vakna?  Blir så trött, känns som alla är hjärntvättade av media.
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)

Till molly 50 år!
    Det är inte 15000 som dött av covid i detta landet. Jag ska bena ut detta till dig.
    1. Vi har ingen överdödlighet i Sverige. Källa statistiska centralbyrån. (Låt den faktan sjunka in lite och fundera.)
    2. Statistiken kring registreringen av döda i covid är stark missvisande pga att alla som lämnat ett positivt covidtest och som dör inom 4 veckor oavsett dödsorsak går in i statistiken. Så för att visa hur sjukt detta är, du har lämnat positivt covidtest och dör i en bilolycka = dör MED covid och går in i statistiken. Eller, du läggs in på sjukhuset pga hjärtinfarkt och dör av den, men du har haft covid veckan innan som du kanske inte ens haft symtom = dör MED covid och går in i statistiken. Så att tro att alla i den statistiken har dött som direkt anledning av covid blir helt fel och totalt missvisande.

Blir skrämd av hur lättlurade människor är här inne i denna tråden, inget eget tänkande överhuvudtaget. Tar inte reda på fakta. 

• silbart
    broderbob skrev 2022-01-23 23:12:42 följande:

Jag tycker att yttrandefriheten ska begränsas ytterligare. Det är inte en demokratisk rättighet att sprida samhällsfarlig desinformation.
  • molly50
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-23 23:55:34 följande:

Till molly 50 år!
    Det är inte 15000 som dött av covid i detta landet. Jag ska bena ut detta till dig.
    1. Vi har ingen överdödlighet i Sverige. Källa statistiska centralbyrån. (Låt den faktan sjunka in lite och fundera.)
    2. Statistiken kring registreringen av döda i covid är stark missvisande pga att alla som lämnat ett positivt covidtest och som dör inom 4 veckor oavsett dödsorsak går in i statistiken. Så för att visa hur sjukt detta är, du har lämnat positivt covidtest och dör i en bilolycka = dör MED covid och går in i statistiken. Eller, du läggs in på sjukhuset pga hjärtinfarkt och dör av den, men du har haft covid veckan innan som du kanske inte ens haft symtom = dör MED covid och går in i statistiken. Så att tro att alla i den statistiken har dött som direkt anledning av covid blir helt fel och totalt missvisande.

Blir skrämd av hur lättlurade människor är här inne i denna tråden, inget eget tänkande överhuvudtaget. Tar inte reda på fakta. 

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
    Jag skrev att människor har dött AV/MED covid.
    Och oavsett så tycker jag att det är ett hån mot de anhöriga till de som dött och mot de som varit sjuka och drabbats av komplikationer att skriva att sjukdomen inte är farlig.
    De som har drabbats delar nog inte den åsikten.
  • silbart
    molly50 skrev 2022-01-24 08:47:17 följande:
    Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Jag skrev att människor har dött AV/MED covid. Och oavsett så tycker jag att det är ett hån mot de anhöriga till de som dött och mot de som varit sjuka och drabbats av komplikationer att skriva att sjukdomen inte är farlig. De som har drabbats delar nog inte den åsikten.

Den där personen gör som alla andra som sprider propaganda. Tar lite fakta som är rätt men gör helt felaktiga slutsatser. Sammantaget blir det lögner, desinformation och propaganda. Vi får inte glömma att det finns starka intressen för att attackera stabiliteten i samhället. Kan man undergräva förtroendet för regering och riksdag så får man ett osäkert och instabilt samhälle. Sådan miljö är grogrund för all sorts extremism. Särskilt idag när läget är väldigt instabilt i Östeuropa behöver vi vara skeptiska mot allform av desinformation.
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2022-01-23 21:53:58 följande:
    Vi har över 15000 personer i Sverige som har dött av/med covid 19.
    Jag tycker det är ett hån mot deras anhöriga att skriva att viruset inte är farligt.
    Såna där radikala inlägg - där tror jag inte man kommer någonstans med att diskutera. Jag har anmält inlägget. Sånt är ganska obehagligt. 
  • silbart
    AndreaBD skrev 2022-01-24 09:21:15 följande:
    Såna där radikala inlägg - där tror jag inte man kommer någonstans med att diskutera. Jag har anmält inlägget. Sånt är ganska obehagligt. 

Jag blir lite förvånad när jag läser att även du anmält för det har även jag gjort. Jag kan inte göra annan tolkning än att FL tycker att det är ok att sprida vilken desinformation och propaganda som helst så länge som det inte bryter mot svensk lag. Det är bra att EU är på gång att ta fram riktlinjer för communitys och andra sociala nätverk. Det går kort ut på att det kommer att bli olagligt på EU-nivå att sprida propaganda och att sajtägarna görs ansvariga.
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-23 23:55:34 följande:

Till molly 50 år!
    1. Vi har ingen överdödlighet i Sverige. Källa statistiska centralbyrån. 

Du ger inte något länk och man måste nog känna till sidan lite för att hitta detta. Men det verkar inte stämma helt:

www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/pandemin-orsakade-overdodlighet-2020--vissa-utrikesfodda-mer-drabbade/

Det verkar inte vara nån överdödlighet 2021. Men det kan vi väl alla räkna ut? Av dem 15.000 som har dött med/av covid har ju nästan de allra flesta dött 2020.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?