• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Bebbo2019
    Solskensdag skrev 2022-03-31 07:50:43 följande:

Hej Bebbo2019! välkommen till och grattis! :) Usch det fruktansvärda illamående är så tufft, jag är i vecka 14 och det har släppt en del men är fortfarande illamående ibland. Men det blev bättre runt v 10 för mig också och en del här i tråden verkar också må bättre runt v 10 så tror det är vanligt :)

skönt du redan har sett pyret, jag fick också tidiga ultraljud pga tidigare missfall, men som du var jag super nervös innan KUB även om jag hade sett ett hjärta i vecka 10. Jag förlorade en tvilling den här gången vilket gjorde mig extra nervös också, och 2 veckor innan KUB kände jag plötsligt alla symtom försvann, hade super ont i magen och tänkte det var körd, men veckan efter var jag mer stabil igen. Om du har 2 veckor kvar skulle jag vänta om jag var du, jag tror det är så vanligt man är nervös innan KUB och särskilt med tidigare mf.  Men kan du inte släppa oron alls kan det ju absolut vara värt en tusenlapp att kolla!
    Hoppas du hittar lite lugn och stort grattis igen Hjärta

Tack snälla du för svar! Ja det handlar ju lite om att bli trygg i och tro på att faktiskt graviditeten kan få fortgå fint utan MF. Min bm sa, du väntar barn inte missfall.. men jag är 37 så man kan inte låta bli att tänka på sannolikhet osv Tänker väl ändå att de kan vara värt att betala för UL då har man verkligen ett kvitto på att mkt minskade symptom är helt OK så kanske man kan njuta istället :) Är så skönt senare när man har fosterrörelser att gå lite på, jag kände inte någon dag i min förra graviditet att rörelserna minskade så det var väldigt lyxigt att slippa den oron då :)
  • Bebbo2019
    Utepålandet skrev 2022-03-31 08:55:39 följande:

Alltid haft spökveckor vecka 10-16. Om du kikar på en graf över mängden hcg ser du att den börjar sjunka rätt snabbt i vecka 10. En del mår ända illa längre än så, andra märker av nivåminskningen direkt. Jag tycker inte du behöver oroa dig alls, försök njuta av att slippa må illa. :)

Tack snälla för svar! Ja precis jag googlade lite på HCG nivåer och såg de du skriver, och tänkte att de kanske kan vara så men sen i nästa sekund tänker ja nej de är för bra för att vara sant de måste va något fel istället.. härligt att man är så snäll mot sig själv hehe 
  • Bebbo2019
    majarg skrev 2022-03-31 08:49:05 följande:
    Välkommen och stort grattis :D 

mitt illamående blev också bättre v.10 tror jag. Nu är jag i slutet av v.11 och kan få dagar där jag mår mycket sämre, hade en sån dag igår. Mådde så illa. Sen blir jag illamående när jag äter, det går dock Över snabbt.

extrema tröttheten är fortfarande kvar :(
    Tack för svar! Ja jag måste försöka tro att de kan vara så att illamåendet stabiliserat sig lite för man kommer ju ångra sig om man får tillbaka de senare att man inte njöt av de! Jag har oxå den extrema tröttheten kvar och de är ju ett symptom om något.. Jag hoppas att de blir som i min förra graviditet, få försvann trötthet runt 13,14 och sen va ja knappt trött nån dag trots flera toalettbesök och fruktstunder på nätterna. Fick lixom nån superenergi istället hehe kroppen är häftig! 
  • Nejlika08

Bebbo: jag är också 37 och har också gjort ett ultraljud i v.8, men har inte varit på KUB ännu. Ska dit nästa vecka. Men när det gäller illamåendet så är jag inte så orolig för jag minns att det gick över runt v.10-11 i min förra graviditet också. 

• Go o gla

Hej och grattis till alla nya!

Kan inte kommentera på allt som skrivits sen sist; ni har varit så flitiga! :D

iaf, KUB idag gick fint. Låg risk på T21 (1/3278) och T13/T18 (<1/100000). Även låg risk för preeklampsi. 

Inga järntabletter behövdes vilket är första ggn som de inte tvingar i mig de hemska pillren. Ang. sköldkörteln verkar min dos fungera för nivåerna ansåg han vara acceptabla nu, men sa det säkert berodde på min låga dos jag redan tar. Så fortsätter med det tillsvidare. 

Beträffande könet är jag lite besviken. Inte på vad det ev. är men jag var tydlig med att vi inte ville veta, varpå han sa att då kollar han inte ens efter. Men pga frågan från min man på slutet om det ens var möjligt så kollade han ändå! Han sa inget, men nubben var där klart och tydligt. Nu är jag ingen expert men tyckte mig se en extremt klar rak linje (flicka).

Som sagt, glad som sjutton oavsett pojke eller flicka men vi hade värsta planen med en överraskningsfest lite senare och såvida det nu inte faktiskt är en pojke har man blivit lite snuvad på överraskningen sas... 

Annars, allt toppen! Nästa UL via läkarvården i vecka 20, men vi har ett privat inbokat (för könskoll och pojk/flick-paket) slutet på April. Nu iom detta kanske vi går och ser om det är möjligt att få svar via dem redan nästa vecka. 

• Solskensdag
    Go o gla skrev 2022-03-31 13:55:51 följande:

Hej och grattis till alla nya!

Kan inte kommentera på allt som skrivits sen sist; ni har varit så flitiga! :D

iaf, KUB idag gick fint. Låg risk på T21 (1/3278) och T13/T18 (<1/100000). Även låg risk för preeklampsi. 

Inga järntabletter behövdes vilket är första ggn som de inte tvingar i mig de hemska pillren. Ang. sköldkörteln verkar min dos fungera för nivåerna ansåg han vara acceptabla nu, men sa det säkert berodde på min låga dos jag redan tar. Så fortsätter med det tillsvidare. 

Beträffande könet är jag lite besviken. Inte på vad det ev. är men jag var tydlig med att vi inte ville veta, varpå han sa att då kollar han inte ens efter. Men pga frågan från min man på slutet om det ens var möjligt så kollade han ändå! Han sa inget, men nubben var där klart och tydligt. Nu är jag ingen expert men tyckte mig se en extremt klar rak linje (flicka).

Som sagt, glad som sjutton oavsett pojke eller flicka men vi hade värsta planen med en överraskningsfest lite senare och såvida det nu inte faktiskt är en pojke har man blivit lite snuvad på överraskningen sas... 

Annars, allt toppen! Nästa UL via läkarvården i vecka 20, men vi har ett privat inbokat (för könskoll och pojk/flick-paket) slutet på April. Nu iom detta kanske vi går och ser om det är möjligt att få svar via dem redan nästa vecka. 

Grattis Go o gla till att allt så bra ut! Risken för T21 var typ samma som jag fick - dock var min bara baserat på UL och inte blodprov iom försvunna tvillingen, så det är lite mer osäkert. Det fick mig att fundera på nipt, men min man och jag kom fram till det finns så mycket annat som också kan ?vara fel? att vi väljer att lita på den låga sannolikhet och ta det som det kommer. 

vad jobbigt med kön, om det kändes som ni blev lite lurade av läkaren typ! Var ju inte så smidigt. Nu har du troligen mer erfarenhet , men vi ville gärna veta (v 13) och när hon kollade tyckte jag det såg ut som en pojke, men hon sa det exakt likaväl kunde vara en tjej när det är så tidigt. Men jag har inte alls koll på nub-teorier etc, så visste inte vad jag skulle kolla efter heller :) Men tänker det kanske finns ?hopp? att det ändå kommer kunna vara en överraskning?

I alla fall, stort grattis igen att allt såg bra ut!
  • Kallamakka

Go och gla, så härligt att ni nu gjort ultraljudet och fått så bra siffror. Kul! vi har vårat imorgon vi!

• Rosen3

Blev lite orolig nu, när jag kom hem hade jag fått brunaktiga flytningar. Inte jättemycket men tyckte att jag även fått det igår när jag och sambon haft sex. Blir orolig att det är något farligt?Får väl ringa barnmorskan imorgon och kolla. Någon annan som fått det? Har inte ont i magen och blöder inget mer än så länge. Är i v.12 :)

• Kallamakka
    Rosen3 skrev 2022-03-31 17:02:07 följande:

Blev lite orolig nu, när jag kom hem hade jag fått brunaktiga flytningar. Inte jättemycket men tyckte att jag även fått det igår när jag och sambon haft sex. Blir orolig att det är något farligt?Får väl ringa barnmorskan imorgon och kolla. Någon annan som fått det? Har inte ont i magen och blöder inget mer än så länge. Är i v.12 :)

Jag skulle tro att brunt isåfall är en blödning som avtagit. Vanligt om slemhinnor är lite irriterade, till exempel efter sex.

När jag haft missfall eller ma, har jag alltid fått klar rött blod från ingenstans. Jag skulle inte vara så orolig, men om du är det och inte kan tänka bort det så ska du absolut kolla efter så att du inte går runt med oron, tycker jag
  • Rosen3
    Kallamakka skrev 2022-03-31 18:05:29 följande:
    Jag skulle tro att brunt isåfall är en blödning som avtagit. Vanligt om slemhinnor är lite irriterade, till exempel efter sex.

När jag haft missfall eller ma, har jag alltid fått klar rött blod från ingenstans. Jag skulle inte vara så orolig, men om du är det och inte kan tänka bort det så ska du absolut kolla efter så att du inte går runt med oron, tycker jag
    Ja jag funderar på om man kan få någon ?akuttid? hos barnmorskan imorgon eller något. Ska ringa och kolla. Den är fortfarande lite brun men lite rosa oxå när jag torkar mig. Försöker inte vara orolig men kommer säkert ha svårt att sova inatt :(
Svar på tråden BF oktober 2022