• Anonym (Elisa)

Parterapi eller är det för sent

Jag har varit ihop med min kille i 20 år och vi har 2 st. barn, bägge har trygga jobb och kjedjehus och många goda vänner.
    Då jag jobbar fulltid och kommer ofta hem trött men får ändå ta hand om all markservice hemma, får nästan aldrig någon avlastning eller hjälp.
    Nu har jag träffat en 10 år äldre kille på gymmet där jag går, han respekterar mig och är jätte snäll det har dock inte hänt någonting.
    Jag känner att jag är mer eller mindre redo att ge upp min nuvarande sambo då jag i många år har sagt att jag får bära en för stor börda.
    Nu har dock sambon fått reda på hur det ligger till och blivit desperat, han bjuder ut på restaurang, köper blommor men han vill samtidigt kontrollera allt jag gör. Jag känner mig som en fånge samt att jag kvävs, han använder även barnen för att få mig dit han vill och ge mig dåligt samvete.
    Han vill nu att vi går i parterapi men jag har sagt att det kanske är för sent.
    Tacksam för de som kan dela med sig av erfarenheter gällande allt omkring detta

• Svar på tråden Parterapi eller är det för sent
  • Anonym (Elisa)

De väninnor som man hade från barndomsåren har bildat familjer och fått barn och i samband med detta glider man isär och tappar kontakten.
    De vänner som finns är de som är gemensamma och dom vill att vi håller ihop och försöker få det att fungerar för barnens skull, dom säger även så att ingen är fel eller skuldfri. Om man tar upp saker går det ofta till vännernas man som sedan rapporterar det till min man.

• Anonym (Z)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-07 16:02:57 följande:

De väninnor som man hade från barndomsåren har bildat familjer och fått barn och i samband med detta glider man isär och tappar kontakten.
    De vänner som finns är de som är gemensamma och dom vill att vi håller ihop och försöker få det att fungerar för barnens skull, dom säger även så att ingen är fel eller skuldfri. Om man tar upp saker går det ofta till vännernas man som sedan rapporterar det till min man.

Jaha. Jag har mina närmaste vänner kvar ända sen tonåren, men det är väl olika hur man är då. Hursomhelst så verkar din kille helt dum i huvet. Skaffa någonstans att bo och flytta ut är nog det enda raka.
  • Anonym (Tålamod)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-05 09:50:51 följande:

Han sa nu på morgonen vid frukosten att han hade sagt till sina föräldrar och barnen att vi skall gifta oss till midsommar, jag vill inte gifta mig då känns det som situationen kommer att cementeras för all framtid. 

Här hade min gräns gått! Är man mitt uppe i kris är det liksom inte rätt läge att gifta sig och inte fan drar man in föräldrar och barn som någon typ av draghjälp.

Jag tänker att du naturligtvis inte ska springa in i ett nytt förhållande, men du bör definitivt dementera din sambos information. 
  • Anonym (Elisa)

Vi hade ett långt samtal igår efter det att vi hade varit och pratat.
    Han tyckte att terapin inte gav någonting och att personen tog mitt parti hela tiden, han kände sig förminskad efter allt han gjort och ställt upp med.
    Jag känner mig så rädd och ensam, villrådig och vet inte vad jag skall göra.
    Han har varit mitt stöd i 20 år och den jag alltid vänt mig till, samtidigt vill jag inte ha det såhär längre. Finns det någon annan för mig trots att jag har 2 barn, mitt självförtroende är verkligen på botten.

• Anonym (Z)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-09 03:44:59 följande:

Han tyckte att terapin inte gav någonting och att personen tog mitt parti hela tiden, han kände sig förminskad efter allt han gjort och ställt upp med.
    Han har varit mitt stöd i 20 år och den jag alltid vänt mig till, samtidigt vill jag inte ha det såhär längre. Finns det någon annan för mig trots att jag har 2 barn, mitt självförtroende är verkligen på botten.

Jaha. Och vad tyckte du?
  • Anonym (S)

Du behöver väl inte en man för att vara en självständig människa? Isf får du gå i terapi för att hitta din inre styrka.

Har svårt att tro att han verkligen varit ett stöd för dig i 20 år och sedan beter sig så här helt plötsligt. Han är då inget stöd nu utan sitter och ynkar sig om hur synd det är om honom.

Ställ dig i bostadsköer. NU.
  • Jonnynilsson

Det känns väldigt tufft och svårt för dig just nu. Men när du tagit dig ur ditt destruktiva förhållande så kommer du så småningom fundera på varför du inte gjort det tidigare.

Din partner misshandlar dig å det grövsta så du måste snarast flytta till eget. Vilket inte är så lätt med tanke på den överhettade bostadsmarknaden.
  • Anonym (Elisa)

Jag var på gymmet igår efter jobbet mest för att kunna skingra tankarna, träffade då den personen som alltid har tid för mig och prata.
    Vi pratade en lång stund och han var stöttande utan att komma för nära.
    När jag sedan kom hem undrade min sambo om jag ville utsätta barnen för att bo på flera ställen och ryckas upp med rötterna, han var full med självömkan och kastade skuldkänslor på mig. Efter 20 år älskar jag fortfarande honom eller är det det att jag älskar honom för att han är mina barns pappa? Rådgivaren sa att jag är förvirrad inför det faktum att jag har känslor för två personer samtidigt. Finns det någon som varit med om något liknande och kan råda hur jag skall tänka?  

• Anonym (Z)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-11 04:05:09 följande:

Jag var på gymmet igår efter jobbet mest för att kunna skingra tankarna, träffade då den personen som alltid har tid för mig och prata.
    När jag sedan kom hem undrade min sambo om jag ville utsätta barnen för att bo på flera ställen och ryckas upp med rötterna, han var full med självömkan och kastade skuldkänslor på mig. Efter 20 år älskar jag fortfarande honom eller är det det att jag älskar honom för att han är mina barns pappa? Rådgivaren sa att jag är förvirrad inför det faktum att jag har känslor för två personer samtidigt. Finns det någon som varit med om något liknande och kan råda hur jag skall tänka?  

Boka enskilt samtal med rådgivaren, dom är proffs. 

Mannen du lever med verkar inte alls vara någon sund och bra man. Läs det du själv har skrivit.

Du skriver att han väcker dig på natten för att gå igenom vad DU ska säga till terapeuten. Du skriver att han sagt till sina föräldrar och era barn att ni ska gifta er fast ni inte alls har bestämt detta. Du skriver att du känner dig kontrollerad.

Ser du verkligen inte hur sjukt detta agerande är? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-11 04:05:09 följande:

Man kan älska någon man levt med länge även om man har problem. Men kärlek räcker inte alltid. Man kan älska någon och ända gå isär.
Svar på tråden Parterapi eller är det för sent