• Anonym (Elisa)

Parterapi eller är det för sent

Jag har varit ihop med min kille i 20 år och vi har 2 st. barn, bägge har trygga jobb och kjedjehus och många goda vänner.
    Då jag jobbar fulltid och kommer ofta hem trött men får ändå ta hand om all markservice hemma, får nästan aldrig någon avlastning eller hjälp.
    Nu har jag träffat en 10 år äldre kille på gymmet där jag går, han respekterar mig och är jätte snäll det har dock inte hänt någonting.
    Jag känner att jag är mer eller mindre redo att ge upp min nuvarande sambo då jag i många år har sagt att jag får bära en för stor börda.
    Nu har dock sambon fått reda på hur det ligger till och blivit desperat, han bjuder ut på restaurang, köper blommor men han vill samtidigt kontrollera allt jag gör. Jag känner mig som en fånge samt att jag kvävs, han använder även barnen för att få mig dit han vill och ge mig dåligt samvete.
    Han vill nu att vi går i parterapi men jag har sagt att det kanske är för sent.
    Tacksam för de som kan dela med sig av erfarenheter gällande allt omkring detta

• Svar på tråden Parterapi eller är det för sent
  • Anonym (Elisa)

Om nu min kille lyssnar på mig om vi går i parterapi och börjar hjälpa till mera och att han tar större ansvar i hemmet, är inte risken stor att det återgår till det läge som har varit i många år efter ett tag? 

• Entjejskonto

Risken är stor, du måste fråga dig om du är villig att ta den eller om du vill ge dig/er/honom en chans 

• Robert 558

Gräset behöver nödvändigtvis inte vara grönare på andra sidan, så gräv där du står. Men sätt ned foten.

• Räkan77

Prova parterapi, du har ju inget att förlora.

Tycker inte du ska hoppa in i ett nytt förhållande med en man som är schysst mot dig på gymmet. Det krävs inte mycket för att vara det och du har ingen aning om hur ert förhållande skulle bli. Men se det som en allvarlig signal om att du inte är nöjd med ditt förhållande och att du inte kan fortsätta som tidigare.

• Anonym (Z)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-03 16:12:18 följande:

Om nu min kille lyssnar på mig om vi går i parterapi och börjar hjälpa till mera och att han tar större ansvar i hemmet, är inte risken stor att det återgår till det läge som har varit i många år efter ett tag? 

Det beror väl på om du sätter ner foten eller inte. Sluta acceptera att låta dig behandlas som en dörrmatta.
  • Anonym (S)

Om du inte lämnat din sambo tidigare så ska du inte göra det för nån du träffat på gymmet.... Vad är det som gör att du inte vill kämpa? Ni har ju barn tillsammans, man borde åtm för deras skull iaf gå i terapi och se om man kan nå varandra.

• Anonym (Elisa)

Den mannen jag träffat på gymmet är så snäll och att jag kan prata med honom, han vill inte ha någonting av mig och vi för alltid det goda samtalet.
    Han har alltid tid för mig jag tänker på honom hela tiden (på ett mänskligt plan).
    Jag blir lycklig när jag träffar honom och vill inte åka hem.
    Det känns som min sambo bara haft mig som hushållerska och vänt barnen emot mig. Jag känner mig som en gammal disktrasa.

• Ocdmänniska

Tänk inte på killen du träffat tycker jag för det kan gå hur som helst och oftast är fantasin bäst.

Men du kanske borde prata med din man om hur du känner, att du känner dig som du bara tagit hand om allt. Kanske ge par terapi en chans och se om han är villig att ändras, men samtidigt tänkt på dig själv och hur du vill leva ditt liv. 

• Anonym (Lok)
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-03 15:51:14 följande:
    Parterapi eller är det för sent

Jag har varit ihop med min kille i 20 år och vi har 2 st. barn, bägge har trygga jobb och kjedjehus och många goda vänner.
    Då jag jobbar fulltid och kommer ofta hem trött men får ändå ta hand om all markservice hemma, får nästan aldrig någon avlastning eller hjälp.
    Nu har jag träffat en 10 år äldre kille på gymmet där jag går, han respekterar mig och är jätte snäll det har dock inte hänt någonting.
    Jag känner att jag är mer eller mindre redo att ge upp min nuvarande sambo då jag i många år har sagt att jag får bära en för stor börda.
    Nu har dock sambon fått reda på hur det ligger till och blivit desperat, han bjuder ut på restaurang, köper blommor men han vill samtidigt kontrollera allt jag gör. Jag känner mig som en fånge samt att jag kvävs, han använder även barnen för att få mig dit han vill och ge mig dåligt samvete.
    Han vill nu att vi går i parterapi men jag har sagt att det kanske är för sent.
    Tacksam för de som kan dela med sig av erfarenheter gällande allt omkring detta

Alla är värda en andra chans. Särskilt om man levt ett helt liv tillsammans. 
  • exandthecity
    Robert 558 skrev 2022-03-03 16:35:04 följande:

Gräset behöver nödvändigtvis inte vara grönare på andra sidan, så gräv där du står. Men sätt ned foten.

Du gillar metaforer va!?
Svar på tråden Parterapi eller är det för sent