• Anonym (Henrik)

Flickväns duschrutin

Jag har ett problem med min nya flickvän. Enligt henne inget problem, men jag tycker det därför att det tar mycket onödig tid. Det gäller hennes duschrutin. Hon duschar oftast varje kväll och det tar extremt lång tid. Från att hon går in i badrummet tills hon kommer ut får jag räkna med att hon är borta minst en timme. Däremot har hon inte igång vattnet hela tiden, men ändå 20-25 minuter sammanlagt. 

Har frågat henne och hon tycker det är helt normalt och menar på att det tar tid med hårinpackning, rakning och allt vad hon nu gör därinne. Jag förstår att det tar tid, men en timme är lång tid för att duscha. 

Är era flickvänner i 25 års åldern likadana? Jag har inte varit med om så pass lång tid iallafall. Tips för att snabba på henne? Vi båda bor i lägenheten där varmvatten ingår  så detta handlar inte om pengar utan det handlar om att jag tycker vi förlorar mycket tid på kvällarna. Oftast har jag hunnit somna när hon väl är klar. 

• Svar på tråden Flickväns duschrutin
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jodå) skrev 2022-03-22 09:14:46 följande:
    Absolut, men då utgår du ifrån att TS sambo inte gör något av detta, utan enbart har toatiden ensam, eller hur? 
    Ocdmänniska skrev 2022-03-22 09:06:31 följande:
    Bortvald bara för hon vill ta det lugnt själv? Det handlar inte om hennes partner och hon får göra saker för hennes skull själv

Såklart. Jag tror ändå att de flesta skulle uppleva det jobbigt om ens partner gick och stängde in sig på toa 1 h kl 21-22 varenda kväll.

säg att man har jättetrög mage då och behöver vara ifred på toa en timma varje kväll. Måste man redovisa  det för partnern också och berätta i detalj vad man gör? 

Jag skulle få spader om jag inte hade rätt till så mycket privatliv att jag inte ens kan använda en timma på kvällen till vad 17 jag vill. 

• Anonym (Jodå)
    Ocdmänniska skrev 2022-03-22 09:26:27 följande:
    Vad? tydligt gör du inte det om du har problem med detta

Jag kan föratå fler sidor. 

Fattar att man vill ha egentid. Men jag personligen tycker också det är trevligt att man kan varva ned för dagen ihop Med den man lever med. skulle jag varje kväll känna att ?nu har jag fram till 21 att hinna med sen försvinner min respektive och sen ska vi sova? så skulle det inte bli samma ro. Så funkar jag, kanske TS också.

TS sambo kanske varvar ner bäst ensam innan sömn. Men då är de ju inte jättekompatibla kvällstid. Kanske man då kunde jämka. Att TS accepterade att sambon hade den eurinen den riden några kvällar och TS sambo förstod att TS ville varva Ned med henne några kvällar och kunde köra rutinen tidigare på kvällen?

• Anonym (Nja)

Om jag skulle åka till min partner efter jobbet och mina hobbys och kommer runt 19. Då skulle jag inte uppskatta om denne då stänger in sig 1-2 timmar oavsett anledning varje kväll innan sängen. Ska jag sitta där i min partners bostad ensam när jag istället kunde vara hemma. Eller om min partner stänger in sig hemma hos mig 1-2 timmar varje gång. Varför ens åka hem till varandra?

Men det är ju också för att det inte passar mig och mina tider. Jag kan ofast umgås efter 19-20 på kvällen pga jobb och hobby. Skulle jag ha en partner som då har egentid 1-2 timmar runt 20-21 skulle de inte funka, för jag kan inte vara i stallet och rida 21-22 på kvällen. 

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-22 09:29:05 följande:

säg att man har jättetrög mage då och behöver vara ifred på toa en timma varje kväll. Måste man redovisa  det för partnern också och berätta i detalj vad man gör? 

Jag skulle få spader om jag inte hade rätt till så mycket privatliv att jag inte ens kan använda en timma på kvällen till vad 17 jag vill. 

Då skulle jag för det första försöka jobba med min mage för det låter vidrigt och som ett fysiskt bekymmer.

Läs vad jag skriver också, det är inte BARA att det är en timmes egentid utan att den ligger 21-22 varje kväll. Jag har inget problem med att den jag bor med vill ha egentid, det tycker jag är rimligt och hälsosamt. Men för mig skulle jag uppleva det stressigt att alltid bli klar med lugn, film och kvällsmys innan 21 när jag visste att det var deadlinen varje kväll.

Ett förhållande är ju ett givande och tagande.

Det vore ju också jobbigt om någons intresse varje kvälll hamnade mitt i mattiden, så den andra personen alltid fick äta själv eller på en tid som passade sämre för välmåendet för den människan. Då är det ju inte egentiden i sig som är problemet utan tajmingen av dygnsrytmer.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Nja) skrev 2022-03-22 09:36:29 följande:

Om jag skulle åka till min partner efter jobbet och mina hobbys och kommer runt 19. Då skulle jag inte uppskatta om denne då stänger in sig 1-2 timmar oavsett anledning varje kväll innan sängen. Ska jag sitta där i min partners bostad ensam när jag istället kunde vara hemma. Eller om min partner stänger in sig hemma hos mig 1-2 timmar varje gång. Varför ens åka hem till varandra?

Men det är ju också för att det inte passar mig och mina tider. Jag kan ofast umgås efter 19-20 på kvällen pga jobb och hobby. Skulle jag ha en partner som då har egentid 1-2 timmar runt 20-21 skulle de inte funka, för jag kan inte vara i stallet och rida 21-22 på kvällen. 

Det är ju detta jag funderar på om TS och TS sambo har helt mismatchade rutiner och behov av nedvarvningstider. Man funkar ju olika där.
  • Anonym (Ss)

Jag tycker det är konstigt och något hon iaf borde överväga att ändra så det passar er båda.
    Själv tar jag alltid en dusch på kvällen men alltså, den tar 10 min max, sen hoppar msn ju i säng.
    Om hon behöver spa-tid så länge kanske hon kan ha den tidigare på kvällen isf.
    Men prata om det, kolla om ni kan jämka era rutiner.

Det är ju nästan så man undrar om.hon vill att du ska somna innan hon är klar. Om det ligger nån annan orsak bakom.
    Men prata med henne 

• Anonym (L)
    Anonym (Jodå) skrev 2022-03-22 09:40:08 följande:
    Då skulle jag för det första försöka jobba med min mage för det låter vidrigt och som ett fysiskt bekymmer.

Läs vad jag skriver också, det är inte BARA att det är en timmes egentid utan att den ligger 21-22 varje kväll. Jag har inget problem med att den jag bor med vill ha egentid, det tycker jag är rimligt och hälsosamt. Men för mig skulle jag uppleva det stressigt att alltid bli klar med lugn, film och kvällsmys innan 21 när jag visste att det var deadlinen varje kväll.

Ett förhållande är ju ett givande och tagande.

Det vore ju också jobbigt om någons intresse varje kvälll hamnade mitt i mattiden, så den andra personen alltid fick äta själv eller på en tid som passade sämre för välmåendet för den människan. Då är det ju inte egentiden i sig som är problemet utan tajmingen av dygnsrytmer.

Håller helt med. Man får försöka tajma sina rutiner lite. Speciellt om man bor ihop men även annars. 

Jag har en särbo, skulle tycka det kändes rätt trist och lite nonchalant om han stängde in sig 1-2 timmar på toa varje gång jag var där. Då hade jag känt att jag hellre åker hem till min egen bostad istället för att sitta ensam där, och att han kanske inte har så stort intresse av att vara med mig. 

Han har alla möjligheter i världen att t ex läsa serier i 3 timmar eller sitta på toa eller duscha när jag inte är där. 
    Han vill lägga sig tidigt, det vill inte jag. Därför väljer jag ibland att åka hem när han börjar bli trött, för att jag inte vill sitta själv hemma hos honom och glo, när jag kan vara hemma bland mina egna saker och göra vad jag vill utan att behöva smyga runt för att inte väcka honom. Bland flera skäl så är detta ett till varför vi bor var för sig.

• Anonym (Jodå)
    Anonym (L) skrev 2022-03-22 09:58:49 följande:

Håller helt med. Man får försöka tajma sina rutiner lite. Speciellt om man bor ihop men även annars. 

Jag har en särbo, skulle tycka det kändes rätt trist och lite nonchalant om han stängde in sig 1-2 timmar på toa varje gång jag var där. Då hade jag känt att jag hellre åker hem till min egen bostad istället för att sitta ensam där, och att han kanske inte har så stort intresse av att vara med mig. 

Han har alla möjligheter i världen att t ex läsa serier i 3 timmar eller sitta på toa eller duscha när jag inte är där. 
    Han vill lägga sig tidigt, det vill inte jag. Därför väljer jag ibland att åka hem när han börjar bli trött, för att jag inte vill sitta själv hemma hos honom och glo, när jag kan vara hemma bland mina egna saker och göra vad jag vill utan att behöva smyga runt för att inte väcka honom. Bland flera skäl så är detta ett till varför vi bor var för sig.

Ja, exakt. Olika personer har olika rutiner och föredrar olika saker. Är man singel kan man ju köra sitt eget race fullt ut, det är ju en fördel med singellivet.

Jag skulle tycka att det vore jättejobbigt om min sambo varje kväll lämnade tv-soffan kl 21 och låste in sig på toaletten, och så var det dags att sova sen efter. Men det ärju för att jag skulle  uppleva mig som övergiven, och lite stressad med att hinna fixa allt för kvällen sen innan sömn eftersom jag behöver sova senast 2230 för att orka jobbet. 

Då skulle ju allt få vara helt klart innan man satte sig ned för kvällen, och äter man middag runt 1830-19 så blir det ju en begränsad tidsrymd. 

Men visste jag att det var något min sambo mådde bra av kunde jag ju försöka jämka så han fick detnågra kvällar och vi fick några gemensamma kvällar ihop innan sömn som jag mår bra av.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Jodå) skrev 2022-03-22 09:35:18 följande:
    Jag kan föratå fler sidor.  Fattar att man vill ha egentid. Men jag personligen tycker också det är trevligt att man kan varva ned för dagen ihop Med den man lever med. skulle jag varje kväll känna att nu har jag fram till 21 att hinna med sen försvinner min respektive och sen ska vi sova så skulle det inte bli samma ro. Så funkar jag, kanske TS också. TS sambo kanske varvar ner bäst ensam innan sömn. Men då är de ju inte jättekompatibla kvällstid. Kanske man då kunde jämka. Att TS accepterade att sambon hade den eurinen den riden några kvällar och TS sambo förstod att TS ville varva Ned med henne några kvällar och kunde köra rutinen tidigare på kvällen?

Jag tror också att det är här konflikten ligger. TS skjuter nog bredvid målet när han vill diskutera nödvändigheten och tidsåtgången för diverse skönhetsbehandlingar. Om de bara börjar diskutera rätt saker borde de kunna hitta en lösning.
  • siamesia

Men herregud, hur kan en timme hit eller dit spela någon roll? Man äger inte sin partner och får finna sig i att andra människor har sina egna vanor och rutiner. Att ens partner håller sig ren och fräsch låter väl bara trevligt. Barnsligt att fundera på att åka hem till sig eller liknande för att "partnern ändå inte verkar vilja vara med en". Ta ansvar för din egen tid och tillfredsställelse i livet, men låt bli att skuldbelägga partnern för att du måste se efter dig själv en stund. 

• Hyllemor

Troligen behöver hon egentid i eller utanför duschen. Min karl bajsade i 45 minuter förr. Det visade sig till slut att han behövde läsa tidningsartiklar...

Svar på tråden Flickväns duschrutin