• Anonym (Varför)

    Sjukpension pga psykiska

    Min vän blev sjukpensionerad redan när hon var runt 20 år, i år fyller hon 40 år och har inte jobbat en enda dag på "riktigt jobb" under dessa 20 år och får sjukpension.

    Hennes diagnoser är svår panikångest pga trauma (mobbning och ex man) och borderline.  

    Men, jag tycker det har blivit värre bara senaste åren . Jag menar, förut kunde vi ta en fika på kafe, nu är de omöjligt för hon vågar inte.. Hon är ju bara inom 4 väggar på dagarna!

    Hennes liv och dagar ser alltså ut såhär : Vakna tidigt på morgonen, röker, dricker kaffe. Röcker, lite mer kaffe,  osv osv. Hon sitter hemma i sin fåtölj och dricker kaffe.  Sen klagar hon på att hon har svårt att sova och hög puls, hon vet själv att de beror på all kaffe hon dricker, blir ju en del.. men kan tydligen inte sluta... Sen det med maten, hon äter kanske 1 varm rätt ett par gånger i månaden för "ghar inte råd" (all pengar går ju åt cigaretter för tusan!)

    Vad jag försökrr säga och undrar, det verkar vara så att när vissa blir sjukpensionerade så enkelt och tidigt att det bara förvärrqr måendet dvs. dom stämger in sig hemma! Eller någon som tänker något annat? 

    Hon vet liksom inget om världen. Hon visste inte ens hur de är i Nord Korea. (Hör till allmänbildning tycker jag)

    Jag har förlorat den vännen jag en dag lärde känna som kunde njuta av livet och känns läkarna inte heller vill att hon ska bli bättre, eller tycker ni det är lösningen att sjukpensionera en så ung? Jag tycker man qka prova på jobb, ge det en chans!

  • Svar på tråden Sjukpension pga psykiska
  • Anonym (arg)

    Usch, att hon beviljades sjukersättning i så låg ålder gör mig arg. Det är som en signal från samhället, att ''vi har gett upp om dig''. 
    Samt det gör mig också arg att en läkare sa till mig när jag var 20, att jag aldrig skulle kunna jobba, man säger liksom inte så när man är så ung. 

  • Anonym (w)
    Anonym (Varför) skrev 2022-05-22 10:55:28 följande:
    Förklara gärna vad som gör dig arg? 

    Om en person sjukskriven 100% och man slutar med ALL behandling är kosntigt enligt mig. Hon har inte ens kvar sin kontakt person.

    Dom sa på sista mötet "blir det kris får du kontakta din lokala vårdcentral". 

    Arg?


    Du bemöter knappt vad jag säger så det är svårt att diskutera dock.


     


    Nej, man ska inte sluta all behandling om det finns behandlingar kvar som de erbjuder. Psykiatrin är inte alltid bra. Men vet man om det så vet man att om hur svårt det är med sjukskrivning, inläggning och resten som du verkar ifrågasätta.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Fanna) skrev 2022-05-22 11:01:13 följande:

    Det är ganska välkänt (trodde jag) bland psykologer och andra psykologiskt orienterade att 100% sjukskrivning sällan är vad en person behöver. Möjligen initialt om man tex startar en medicinering eller ger sömntabletter för att en person som länge gått på högvarv ska kunna vila. Men det ska inte vara en lång period för som du TS är inne på själv så kommer det befästa sjukdomsbilden. De flesta behöver dagar under veckan som bygger på normalitet och rutiner på arbetet för att sakta men säkert ta sig tillbaka. 

    Depression är inget man botar genom att ta sig i kragen. Dock finns allt att vinna på att göra livsstilsförändringar och bryta mönster vilket man förstås måste få hjälp med! Det är inte meningen att gemene man ska gå på SSRI år efter år! Det är som jag hörde en liknelse häromdagen med ett brutet ben. Man ska SJÄLVKLART medicinera och smärtlindra initialt. Det går inte att dra ett brutet underben tillrätta utan att lindra smärtan för individen. Men sen ska hen öva sig på att stödja på benet efter ett tag och förhoppningsvis ska hen kunna gå normalt så småningom.
    Det känns dock som att det är där det brister (vilket många regioner och särskilt BUP nu uppmärksammar när det gäller tex ADHD och barn som medicineras länge och utan uppföljning) = trycket är så hårt så att ge tid till samtalsterapi, stöd i dessa livsstilsförändringar, att förändra tänket och synen på saker mm det finns det inte resurser till. Samma som inom gastric bypass också, det går inte att operera bort en problematik som sitter i hjärnan, kopplat till ångest, mat och kroppsuppfattning. Det flyttar sig ofta och bidrar till en (och kanske värre) problematik istället. Även om vissa förstås hjälps. Men många behöver båda sorters stöd för att det ska anses lyckat. 


    Bra sagt!

    Ett annat exempel är väll när jag för 2 år sedan skadade ryggen . Jag har ALDRIG haft så ont i hela mitt liv! Jag tänkte såklart sjukskrivning men nej nej sa läkaren, det blir ju bara värre av att ligga hemma 24/7. Jag var då förbannad och förvirrad av smärta, men förstår ju i efterhand att läkaren hade rätt. 
    Smärtlindrande, fysio terapi och anpassning på arbetet var min behandling (dvs rätt stol och lyftbart bord osv). Det tog tid, men var såklart värt smärtan..

    Men, en ett annat fall.. En kollegas man får psykoser iboand, förvsinner 1-2 dagar, vandrar i skogen , polisen blandas in, får han hjälp, NEJ! alltid samma veva, när polisen hittar honom så kör dom hem honom och frun tar hand om han och barnen. Tänk, barnen är under 15 år och det är nog inte så enkelt för dom, varför får liksom inte deras pappa hjälp? Det är fel i systemet känner jag.
  • Anonym (Varför)

    @Anonym (w):

    Jag är inte ute efter att bråka eller tjaffsa. Vänligen läs tidgare svar. 

    Min vän ville inte att detta skulle ta slut , det är vården "som gett upp ". Tydligen står för många andra på kö var en orsak, vilket nog är sant, men min vän är väll knappast färdigbehandlad om hon är sjukskriven for ever 100%?

  • Anonym (w)
    Anonym (Varför) skrev 2022-05-22 11:09:35 följande:
    Men, en ett annat fall.. En kollegas man får psykoser iboand, förvsinner 1-2 dagar, vandrar i skogen , polisen blandas in, får han hjälp, NEJ! alltid samma veva, när polisen hittar honom så kör dom hem honom och frun tar hand om han och barnen. Tänk, barnen är under 15 år och det är nog inte så enkelt för dom, varför får liksom inte deras pappa hjälp? Det är fel i systemet känner jag.

    Antagligen har de fått anmälan till socialtjänsten från polisen men att det sker mycket bakom kulisserna som du inte får veta.


    Att psykvården brister är inget nytt.


     


    Men attityden att alla faktiskt mår bättre att jobba även på viss procent är skadlig. De som mår bättre av det gör till större delen redan det. Jag har mött mängder av arbetstränande sjukskrivna personer och gemensamt är att de vill klara av att jobba vilket också är vad den större delen av dessa klarar efter en ofta längre sjukskrivning. En del får inte mer ork och klarar inte att jobba + att ha ett drägligt liv. 

  • Anonym (Varför)
    Anonym (w) skrev 2022-05-22 11:17:49 följande:

    Antagligen har de fått anmälan till socialtjänsten från polisen men att det sker mycket bakom kulisserna som du inte får veta.


    Att psykvården brister är inget nytt.


     


    Men attityden att alla faktiskt mår bättre att jobba även på viss procent är skadlig. De som mår bättre av det gör till större delen redan det. Jag har mött mängder av arbetstränande sjukskrivna personer och gemensamt är att de vill klara av att jobba vilket också är vad den större delen av dessa klarar efter en ofta längre sjukskrivning. En del får inte mer ork och klarar inte att jobba + att ha ett drägligt liv. 


    Okej..

    Så vad tycker du personligen är lösningen för henne? Kört med andra ord.. Dvs. må dåligt hemma varje dag och vänta på att dö? Förlåt men så tycker jag hennes liv är och hon har ju själv sagt "samma skit varje dag, från morgon till kväll"

    Hon mår dock bra dom gånger jag (och ibland min familj) är hos henne, hon gillar våra besök, alltid positivt. Men nu för tiden bor vi 2 timmar bort och vi har ju barn och jobb så hinner inte på samma sätt som tidigare (då vi bodde 20 minuter ifrån).
  • Anonym (w)
    Anonym (Varför) skrev 2022-05-22 11:12:18 följande:

    @Anonym (w):

    Jag är inte ute efter att bråka eller tjaffsa. Vänligen läs tidgare svar. 

    Min vän ville inte att detta skulle ta slut , det är vården "som gett upp ". Tydligen står för många andra på kö var en orsak, vilket nog är sant, men min vän är väll knappast färdigbehandlad om hon är sjukskriven for ever 100%?


    Att du inte vill diskutera är tydlig. Jag är inte ute efter bråk eller tjafs utan undrar mest över dina påståenden.


    Ja så kan det vara tyvärr men det var ändå FK som beslutade om denna sjukersättning, inte vården.

  • Anonym (w)
    Anonym (Varför) skrev 2022-05-22 11:22:27 följande:
    Okej..

    Så vad tycker du personligen är lösningen för henne? Kört med andra ord.. Dvs. må dåligt hemma varje dag och vänta på att dö? Förlåt men så tycker jag hennes liv är och hon har ju själv sagt "samma skit varje dag, från morgon till kväll"

    Hon mår dock bra dom gånger jag (och ibland min familj) är hos henne, hon gillar våra besök, alltid positivt. Men nu för tiden bor vi 2 timmar bort och vi har ju barn och jobb så hinner inte på samma sätt som tidigare (då vi bodde 20 minuter ifrån).

    Ja om man läser som en häst travar...


    Det är förjävligt att psykiatrin inte kan erbjuda henne eller andra med behov något men det är inget som jag personligen kan lösa. Tar inte heller bort att vissa faktiskt behöver vara 100% borta från arbetsmarknaden för att klara av livet och knappt ens då. 


     


    Det går att gilla någons besök men lika mycket vilja dö ändå.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (w) skrev 2022-05-22 11:22:31 följande:

    Att du inte vill diskutera är tydlig. Jag är inte ute efter bråk eller tjafs utan undrar mest över dina påståenden.


    Ja så kan det vara tyvärr men det var ändå FK som beslutade om denna sjukersättning, inte vården.


    Jo absolut vill jag diskutera , jag bad ju lite om hjälp. Kom igen, inget bråk eller sura miner nu! :) 

    Läkaren skrev ju intyget som FK godkände. Sen har ju andra personer intyg på självmordsförsök osv som FK inte godkänner , kan de bero på handläggaren? Vad vet jag.

    Vad tycker du själv jag ska göra som vän då? Fortsätta vqra den enda hon kan ringa mitt i natten, men som hon ibland får utbrått på "du har alltid haft de så enkelt, du har ett perfekt liv" osv osv och att hon ca 1-2 dygn senare ber om ursäkt över hennes beteende "förlåt, vill inte mista dig, jag har bara så mycket ångest" osv. Jag förlåter henne alltid, men ibland funderar jag på om jag bara förvärrar måendet, eftersom "jag har ett så perfekt liv" .. Förstår du mig? 
    Jag vill INGEN illa! Det är inte lätt att vara anhörig heller och jag har alltid gjort mitt bästa! Förlåt om JAG uttryckt mig på ett dåligt sätt, var inte meningen!
  • Anonym (Men vem orkar?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-22 09:30:09 följande:
    Det känns minst sagt uselt av vården om de bara ger upp på henne! Som andra personen sa så måste hon ha ett socialt samspel, träffa släktingar och vänner som drar ut henne. Man måste börja smått, ta en promenad runt kvarteret, köpa med nån fika hem och prata en stund. Inte så hon fattar att man försöker hjälpa henne utan mer som ett normalt umgänge.
    Det är ju inte så lätt om t.o.m. utbildad vårdpersonal "ger upp" på personen?

    Genomsnittliga släktingar som inte har någon utbildning och insikt om personens diagnoser kan knappast förväntas ha bättre tålamod än proffsen, och även om släktingarna vore sympatiska så kanske de inte har den tiden i sitt liv att bli stöd till den här tjejen på veckobasis ändå.

    Jag har definitivt inte tid att lägga på att umgås med en sur och nojjig person som knappt vill ha mig där, de få timmarna jag har i veckan där jag hinner träffa någon.

    Och ofta är det ju ärftligt, dvs minst en förälder eller fler av ens syskon har redan egna problem att slåss med, som beror av deras gemensamma ärftliga psykiska problem och sociala belastning, osv. osv. 

    Jag lärde känna en tjej som verkade ha undkommit sin mors psykiska sjukdom och missbruk samt sitt sociala arv i tio år ihop med en vettig partner. Men sen tog hon ett rejält kliv snett åt vänster, hittade helt fel man och blev ett urballat vrak i alla fall.

    Jag känner också en mamma som fick två barn tidigt med en psykiskt instabil kille med spritproblem, och båda barnen med honom har fått jätteproblem i tidig ålder fast de knappt har träffat/bott hos sin far, och alltså inte kunnat påverkas negativt av hans beteende. Barnen hon fick med nästa man är däremot normala och fungerar i skolan.

    TS är en hjälte som orkar stanna kvar och träffa denna tjej, och jag hoppas verkligen att du TS har andra vänner som kan ge dig glädje och energi också.
Svar på tråden Sjukpension pga psykiska