• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Jonnynilsson
    riversnroads skrev 2022-08-01 20:08:05 följande:

Förstår att moderaterna vill börja inkomstbepröva dessa bidrag. Bidraget syftar till att hjälpa familjens levnadsnivå på traven och inte betala dina barns framtida lägenhet och bil. Är ni så fullsketna av pengar så kanske ni kan dela med er till de mindre bemedlade. 

Du är ju bara avundsjuk på alla som har studerat och kämpat för att idag ha ett välbetalt jobb.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför ni som gått livets hårda skolla och helt misslyckats i livet skall vara avundsjuka på oss som målmedvetet kämpat oss till den standarden vi har i dag. Jävla kommunistfasoner.

- Om inte jag har det skall du inte du heller ha det!

Jag misstänker att jag betalt mer i skatt per månad än du har i socialbidrag.
  • Jonnynilsson
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-01 23:23:59 följande:
    Vänta va? Så att spara undan barnbidraget för att barnet ska kunna ta körkort och köpa en bil som du håller med om här ovan är okej men inte till att kunna köpa en bostad? 
    Ja du 4barnsmamma. Som du märker så saknar många resonemang här all logik. Forumet är fullt med bidragstagande socialfall som gått i livets hårda skola. Och är rasande över någon annan har det bättre i livet. Trots att de förmodligen inte gjort ett skit för att förändra sin situation.

Mina barn fick en fin start på sina boende med de pengar som vi sparat till dem från bland annat barnbidraget. Bägge har dessutom genomgått högre studier och har idag välbetalda arbeten och bra boende.
  • fluu

Efter att ha läst lite mer i tråden, varför verkar det för många spela stor roll om man sparar barnbidraget till barnen, men inte om man sparar annat(kanske rent av en lika stor summa)? Vad spelar det för roll om tusenlappen kommer ifrån barnbidraget eller ifrån lönen? Det är ju lika mycket oavsett och alla pengar är ju ens budget. Sparas just barnbidraget så frigörs ju samma summa i lönen som kan användas till försörjningen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nnnnnnnn

Jag tycker som jag alltid gjort - behovspröva barnbidraget.
    Det kommer alltid att löna sig att jobba, särskilt om man utbildar sig först. Så de fåtal som lever på enbart Fp + bb kommer nog att fortsätta vara ett fåtal även om andra blir utan sitt bb. (tanken är inte att höja bb utan enbart att minska det för de som tjänar bra, enligt mej)

Varje förälder borde få ett eget bb (halva summan vars) så länge de är vårdnadshavare och har barnen boende hos sig, delar man på annat sätt hade man fått ansöka om att få hela bb. Det är väl så nuförtiden så det hade inte varit någon ändring, men ändringen tycker jag skulle vara att varje förälders inkomst utgör underlag för den förälderns bb. SÅ ... JA... ett fåtal där ena föräldern har hög lön och den andre är hemma-förälder skulle få halvt bidrag utan att de egentligen behöver detta. Men jag tror inte att man ger upp sitt yrkesliv, sin vuxenroll osv för att få typ 500 kr/mån utan är man hemmaförälder så är man det ändå...

Så mitt förslag:
    Varje förälder får halva bb om man tjänar tillräckligt dåligt.
    Om du har en månadsinkomst på 0- 15 000 kr före skatt, får du 100% av halva bb.
    Om du tjänar 20 000 - 25 000 kr får du 75%.
    25 - 30 000 kr 50%
    30 - 35 000 kr 25%
    Över 40 000 kr inget alls.
    (Eller något motsvarande, kanske 0-5 000 kr => 100%, 5-10 => 90%, 10-15 => 80%, 15-20=>70%, 20-25=>60% osv)

DÅ visar man att det är till barnen grundläggande behov som bb är till för, inte att familjer ska kunna ha Iphones och åka till Kanarieöarna...

• Anonym (åttabarnsmamma)

Vi sparar, men olika mycket varje månad. Målet är att alla barn ska ha 100 000 när de är vuxna. Vi hade önskat att spara mer, men vår ekonomi tillåter inte mer och så har vi ju många barn. 

• Anonym (Jenny)
    fluu skrev 2022-08-02 09:32:51 följande:

Efter att ha läst lite mer i tråden, varför verkar det för många spela stor roll om man sparar barnbidraget till barnen, men inte om man sparar annat(kanske rent av en lika stor summa)? Vad spelar det för roll om tusenlappen kommer ifrån barnbidraget eller ifrån lönen? Det är ju lika mycket oavsett och alla pengar är ju ens budget. Sparas just barnbidraget så frigörs ju samma summa i lönen som kan användas till försörjningen.

Tycker snarare att det är absurt att man ska kunna få ihop ett sparkonto på flera hundratusen kronor, enbart från statliga bidrag. Om man ändå bara lägger bidraget på hög och inte använder det till barnets försörjning, varför ska man då ha bidrag? De pengarna kunde ju gott gå till något viktigt, till någon som faktiskt behöver dem, än att staten ska finansiera någons första lägenhet.

Det verkar ju inte som om dessa familjer går plus minus noll tack vare bb och att de verkligen behöver bidraget för att även kunna spara åt barnen. TS pratar ju bland annat även om att spara mer utöver barnbidraget.  
  • Anonym (Jenny)
    Jonnynilsson skrev 2022-08-02 09:27:35 följande:
    Ja du 4barnsmamma. Som du märker så saknar många resonemang här all logik. Forumet är fullt med bidragstagande socialfall som gått i livets hårda skola. Och är rasande över någon annan har det bättre i livet. Trots att de förmodligen inte gjort ett skit för att förändra sin situation.

Mina barn fick en fin start på sina boende med de pengar som vi sparat till dem från bland annat barnbidraget. Bägge har dessutom genomgått högre studier och har idag välbetalda arbeten och bra boende.
    Det där argumentet är så barnsligt. Så bara för att någon inte håller med dig är de ett "bidragstagande socialfall"?

Det är ju såklart även lustigt att du pratar om att ta bidrag som något negativt, när hela tråden handlar om hur folk utnyttjar Sveriges väldigt generösa barnbidrag för att kunna ge sina barn en handpenning till lägenhet och körkort...
  • fluu
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-02 11:51:45 följande:
    Tycker snarare att det är absurt att man ska kunna få ihop ett sparkonto på flera hundratusen kronor, enbart från statliga bidrag. Om man ändå bara lägger bidraget på hög och inte använder det till barnets försörjning, varför ska man då ha bidrag? De pengarna kunde ju gott gå till något viktigt, till någon som faktiskt behöver dem, än att staten ska finansiera någons första lägenhet.

Det verkar ju inte som om dessa familjer går plus minus noll tack vare bb och att de verkligen behöver bidraget för att även kunna spara åt barnen. TS pratar ju bland annat även om att spara mer utöver barnbidraget.  
    Själva poängen med barnbidraget är ju att det ska vara ett generellt bidrag för att det ska vara neutralt laddat och inte skämmigt. Jag tycker absolut att en välfärdsstat ska uppmuntra till barnafödande genom exempelvis barnbidrag, men jag tycker också att exempelvis socialbidrag och bostadsbidrag för fattiga barnfamiljer ska höjas. Det är två helt olika saker. 

Talar jag för vår del så hade vi under flera år inte kunnat spara till dottern om vi inte haft barnbidrag. Det är inte så att det bara är rika familjer som sparar barnbidraget. En tidigare granne gjorde det också trots att hon var ensamstående och urfattig. Men hon gnetade på och sparade barnbidraget åt sina två barn(flerbarnstillägget tog hon själv hand om) just för att hennes barn skulle få en enklare start på vuxenlivet och det fick de också. 

Men frågan är ju fortfarande, vad gör det för skillnad vilken tusenlapp som plockas ifrån samma hög?
  • Anonym (Signe)

Tar man alla resultat från fondbolag, banker osv så sparar 8 av 10 till sina barn, vissa undersökningar visar 90% har sparande till sina barn.

Majoritet upp ger att dom sparar till barnens första bostad.

Detta är inga små siffror på vem som sparar till sina barn, det är alltså ynka 10-20% max som inte sparar till sina barn, dessa 10-20% verkar helheten hänga på familjeliv dagarna igenom, mest troligt hyresrätts människor då resultatet hänvisa att majoriteten som spara till sina barn var just till kontantinsatsen till barnens första bostad.

Siffror är tagna ur verkligheten , googla själva.

• fluu
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 13:00:40 följande:

Tar man alla resultat från fondbolag, banker osv så sparar 8 av 10 till sina barn, vissa undersökningar visar 90% har sparande till sina barn.

Majoritet upp ger att dom sparar till barnens första bostad.

Detta är inga små siffror på vem som sparar till sina barn, det är alltså ynka 10-20% max som inte sparar till sina barn, dessa 10-20% verkar helheten hänga på familjeliv dagarna igenom, mest troligt hyresrätts människor då resultatet hänvisa att majoriteten som spara till sina barn var just till kontantinsatsen till barnens första bostad.

Siffror är tagna ur verkligheten , googla själva.

Så vi i hyresrätt sparar inte till våra barn? Dock sparar vi själva inte nödvändigtvis till en kontantinsats, men till vettigheter generellt. 
Svar på tråden Spara barnbidraget?