Anonym (Jenny) skrev 2022-08-02 11:51:45 följande:
Tycker snarare att det är absurt att man ska kunna få ihop ett sparkonto på flera hundratusen kronor, enbart från statliga bidrag. Om man ändå bara lägger bidraget på hög och inte använder det till barnets försörjning, varför ska man då ha bidrag? De pengarna kunde ju gott gå till något viktigt, till någon som faktiskt behöver dem, än att staten ska finansiera någons första lägenhet.
Det verkar ju inte som om dessa familjer går plus minus noll tack vare bb och att de verkligen behöver bidraget för att även kunna spara åt barnen. TS pratar ju bland annat även om att spara mer utöver barnbidraget.
Själva poängen med barnbidraget är ju att det ska vara ett generellt bidrag för att det ska vara neutralt laddat och inte skämmigt. Jag tycker absolut att en välfärdsstat ska uppmuntra till barnafödande genom exempelvis barnbidrag, men jag tycker också att exempelvis socialbidrag och bostadsbidrag för fattiga barnfamiljer ska höjas. Det är två helt olika saker.
Talar jag för vår del så hade vi under flera år inte kunnat spara till dottern om vi inte haft barnbidrag. Det är inte så att det bara är rika familjer som sparar barnbidraget. En tidigare granne gjorde det också trots att hon var ensamstående och urfattig. Men hon gnetade på och sparade barnbidraget åt sina två barn(flerbarnstillägget tog hon själv hand om) just för att hennes barn skulle få en enklare start på vuxenlivet och det fick de också.
Men frågan är ju fortfarande, vad gör det för skillnad vilken tusenlapp som plockas ifrån samma hög?