• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2022-08-02 21:33:00 följande:
    Hur står det egentligen till med din förmåga att besvara inlägg som du citerar?
    Skriva kanske jag inte kan, men jag tjänar bra.

En som kunde skriva det var Astrid Lindgren, på 70-talet skrev hon Pomperipossa.
    Finansminister  Gunnar Sträng, svara skriva sagor kan fru Lindgren men räkna det kan hon inte. Det blev en opinionsmässig katastrof för sosse regeringen efter det svaret.
    Pomperipossa handlade om marginalskatten, det förstod inte Gunnar. på så sätt tog en sagoförfattare ner en sosse regering.
  • Anonym
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 21:54:51 följande:
    Skriva kanske jag inte kan, men jag tjänar bra.

En som kunde skriva det var Astrid Lindgren, på 70-talet skrev hon Pomperipossa.
    Finansminister  Gunnar Sträng, svara skriva sagor kan fru Lindgren men räkna det kan hon inte. Det blev en opinionsmässig katastrof för sosse regeringen efter det svaret.
    Pomperipossa handlade om marginalskatten, det förstod inte Gunnar. på så sätt tog en sagoförfattare ner en sosse regering.
    Jaha.

• Xlr8
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-07-30 21:39:56 följande:
    Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

Oj oj oj snacka om att framstå som dåligt exempel.
    Barnbidraget X 2 går till investeringar, som barnen kommer få vid behov. Aldrig i livet jag skulle göra en 18 åring miljonär. Så alla konton står till 100% på mig.
    Och absolut inga spar konton!!!. 

Tips. 
    Sluta umgås med nötter, man blir som dom man umgås med. Snacka om att kasta pengar i sjön.

Skrota vart enda spar konto!!!! Öppna åtminstone ISK. 
    Investera i fonder, aktier, crypto valuta, fastigheter mm.
    Under inga omständigheter gör ni detta under deras namn utan en av föräldrarna. Din 18 åringar kommer vara precis lika efterblivna som alla andras. När dom är mogna att hantera pengar kanske 10 år senare då för du över tillgångarna. Innan dess är det du som kontrollerar dom till 100%. 
    Allt för många föräldrar tror att - ja min unge är så duktig och ansvarig att det kommer inte bli något problem att ge henne 400k när hon blir 18. Halv år-år senare alla pengar brända och inget av värde kvar....

Har hittills 300% på dotterns pengar, inom kort kommer nog en fastighet köpas. Innan mellanstadiet lär hennes passiva inkomster nå 200k året med viss skatt på det
    Vilken ränta var det du hade på barnens sparkonto?
  • Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2022-08-02 21:58:51 följande:
    Jaha.

Haha jag bara driver med er, visar vilken nivå FL skribenter ligger på, där man inte läst historia eller förstår systemet, man förstår inte skatter löner och system, hur dessa uppkommit.

När man inte förstår hur allt uppkommit så förstår man inte svaren, varav jag nu gav en snabb historielektion, och då har jag hållit mig till det som folk förstår, kanske läst men inte förstått ex Astrids saga om Pomperipossa.
  • Anonym
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 22:14:26 följande:
    Haha jag bara driver med er, visar vilken nivå FL skribenter ligger på, där man inte läst historia eller förstår systemet, man förstår inte skatter löner och system, hur dessa uppkommit.

När man inte förstår hur allt uppkommit så förstår man inte svaren, varav jag nu gav en snabb historielektion, och då har jag hållit mig till det som folk förstår, kanske läst men inte förstått ex Astrids saga om Pomperipossa.
    De flesta som är födda innan mitten av 80-talet (jag själv inkluderad) är helt på det klara med Pomperipossa-grejen och behöver inte imponeras på.
    Dock får jag hålla med om att FL-medlemmar som regel är undantagna ovan påstående och att insikt om samhällets funktioner vanligtvis är nära noll här.

Inget av de senaste inläggen som du citerat har fått något svar, oavsett.

För att visa på detta kommer jag nu att i detalj redogöra för hela Ponnyexpressens historia i en serie av inlägg, där jag dessutom kommer att citera en del lösryckta mot-inlägg.

• Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2022-08-02 22:21:19 följande:
    De flesta som är födda innan mitten av 80-talet (jag själv inkluderad) är helt på det klara med Pomperipossa-grejen och behöver inte imponeras på.
    Dock får jag hålla med om att FL-medlemmar som regel är undantagna ovan påstående och att insikt om samhällets funktioner vanligtvis är nära noll här.

För att visa på detta kommer jag nu att i detalj redogöra för hela Ponnyexpressens historia i en serie av inlägg, där jag dessutom kommer att citera en del lösryckta mot-inlägg.
    Då kanske du förstår ex HM, Karl-Johan Persson dom omsätter 210 miljarder i sitt familjeföretag och håller sig i Sverige, dom hade kunnat lämna landet på gris blinkning, skatten dom betalar motsvara 100 tusentals barnbidrag i skatt, varför ska dom inte har rätt till 1250kr för sina barn, dom har ca 150000 anställda, ca 11000 tusen i Sverige, då har jag inte räknat in allt runt omkring, typ frakt/lastbilschaufförer osv som in direkt jobbar för dom men är inte på deras payroll.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Xlr8 skrev 2022-08-02 22:12:56 följande:
    Oj oj oj snacka om att framstå som dåligt exempel.
    Barnbidraget X 2 går till investeringar, som barnen kommer få vid behov. Aldrig i livet jag skulle göra en 18 åring miljonär. Så alla konton står till 100% på mig.
    Och absolut inga spar konton!!!. 

Tips. 
    Sluta umgås med nötter, man blir som dom man umgås med. Snacka om att kasta pengar i sjön.

Skrota vart enda spar konto!!!! Öppna åtminstone ISK. 
    Investera i fonder, aktier, crypto valuta, fastigheter mm.
    Under inga omständigheter gör ni detta under deras namn utan en av föräldrarna. Din 18 åringar kommer vara precis lika efterblivna som alla andras. När dom är mogna att hantera pengar kanske 10 år senare då för du över tillgångarna. Innan dess är det du som kontrollerar dom till 100%. 
    Allt för många föräldrar tror att - ja min unge är så duktig och ansvarig att det kommer inte bli något problem att ge henne 400k när hon blir 18. Halv år-år senare alla pengar brända och inget av värde kvar....

Har hittills 300% på dotterns pengar, inom kort kommer nog en fastighet köpas. Innan mellanstadiet lär hennes passiva inkomster nå 200k året med viss skatt på det
    Vilken ränta var det du hade på barnens sparkonto?
    Vem är det som framstår som ett dåligt exempel? Är det du som särskriver ordet sparkonto och dessutom inte har en aning om vad ett ISK är, eller är det jag? Haha. Man slutar aldrig förvånas över hur korkade folk är.. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym skrev 2022-08-02 22:21:19 följande:

Samtidig förklara folk som dig, jag är inte imponerad av pomperipossa, Det var inte Sverige heller, men när Kamprad och Rausing och fastighets miljonärer som Fredrik valde o lämna landet, då gick hela Sverige ner på knä, ta bara Kamprad han omsätter halva Norges oljeindustri på sälja storsäljaren Billy bokhylla till världen, använder 1% av all träproduktion i världen, Sverige insåg snabbt att så här kan vi inte skatta företagare, börjar dom och lämna landet kommer vi inte fungera, vi kan inte hålla vårt välstånd. Nu kom aldrig Kamprad tillbaka vilket är mycket synd.

Men hoppas denna enkla förklaring gett dig insikt i skatte effekter, där dom flesta inte förstått en enda smack, vad jag förklarat i kväll betyder för Sverige.
    Varför vi har råd med barnbidrag.
  • Anonym (Mi)

Detta är en av anledningarna till att barnbidragen ska omprövas.
    Syftet med barnbidraget från början var att hemmafruarna skulle få eget tillskott till hushållskassan.
    Inte att folk som lever i överflöd ska kunna spara miljoner till sina barn med hjälp av bidrag,  eller att familjer ska skaffa 10 barn och få massa pengar för det. 

• Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Mi) skrev 2022-08-03 00:07:02 följande:

Detta är en av anledningarna till att barnbidragen ska omprövas.
    Syftet med barnbidraget från början var att hemmafruarna skulle få eget tillskott till hushållskassan.
    Inte att folk som lever i överflöd ska kunna spara miljoner till sina barn med hjälp av bidrag,  eller att familjer ska skaffa 10 barn och få massa pengar för det. 

Är det fel att spara till sina barn? 
Svar på tråden Spara barnbidraget?