Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 12:37:00 följande:
Jag håller med dig. Men nu sparar vi just för att bostadsrätterna där vi bor är snordyra och vi vill att våra barn kommer in på bostadsmarknaden direkt när de flyttar hemifrån. Självklart går barnen på flertal aktiviteter nu under uppväxten trots vårt sparande. Sparar till oss själva gör vi också, både privat, buffert och extra till pensionen.
Men vi kan ju säga som så här. Vi sparar från våra löner till barnen och barnens aktiviteter som inte ens i närheten täcks av barnbidraget tas från barnbidraget så blir alla nöjda. För vad är skillnaden från att du tar statens medel till barnens aktiviteter från att jag tar statens medel till mina barns aktiviteter?
Utifrån vad du beskriver har ni ju pengar så att det räcker och blir över och självklart får man ha vilka sparmål man vill för sina barns framtid, jag bara tänker att jag hellre sparar mer allmänt och mindre riktat till mina barn.
Jag ser inget hellre att mitt barn får ett okej boende i livet, men man kan ju inte styra exakt hur barnen gör sedan när de är vuxna. Jag tror att det är bra med pengar, men jag har också sett hur folk faktiskt inte alltid kan hantera pengar och sin ekonomi när de är 18-20 och att det kan vara minst lika viktigt att INTE ha pengar då.
Att inte ha pengar när ens "vänner" knarkar och super är ibland att vara skyddad.
Min personliga åsikt är att man därför bör spara, och ha god koll på sin ekonomi, men att man inte ska ge barn en klumpsumma när de är unga....