• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Elin pelin

Så kom den igen, klanka ner på de i hyresrätt... Man gör inte bostadskarriär i hyresrätt men jag lägger mer av min inkomst i mitt hus än jag någonsin gjorde i hyresrätt. Jag får nu själv ringa hantverkare vid behov. Den dagen jag säljer får jag förhoppningsvis en vinst på mitt hus men livet är lättare i hyresrätt och möjligheten att spara kan vara större! Alla vill eller kan inte äga sitt boende.

• Anonym (Signe)
    fluu skrev 2022-08-02 13:15:01 följande:
    Så vi i hyresrätt sparar inte till våra barn? Dock sparar vi själva inte nödvändigtvis till en kontantinsats, men till vettigheter generellt. 
    Jag tycker ni ska skämmas som vill gå emot folk som sparar åt sina barn, alla riktlinjer hänvisar att man ska spara åt sina barn, det är vad majoriteten av normala familjer gör som valt o skaffa barn. undersökningar visar att dom flesta startade sparandet redan på barnets första levnads år.
  • fluu
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 13:21:49 följande:
    Jag tycker ni ska skämmas som vill gå emot folk som sparar åt sina barn, alla riktlinjer hänvisar att man ska spara åt sina barn, det är vad majoriteten av normala familjer gör som valt o skaffa barn. undersökningar visar att dom flesta startade sparandet redan på barnets första levnads år.
    Huh? Vem är det som vill "gå emot"(vad det nu betyder) folk som sparar åt sina barn? Inte jag i alla fall och vi sparar som sagt åt dottern. Läste du alls mitt inlägg?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Oxå 4)
    fluu skrev 2022-08-02 13:15:01 följande:
    Så vi i hyresrätt sparar inte till våra barn? Dock sparar vi själva inte nödvändigtvis till en kontantinsats, men till vettigheter generellt. 
    Tydligen inte. Alla som hyr har  försörjningsstöd och är kommunister också. Att hyra är något negativt som man inte tar sig ur. Ändå finns orter där hyresrätt är enda alternativet. 
    Samtidigt bor alla människor i Stockholm där man kan göra bostadskarriär. 
    Jag får inte ihop det alls.
  • fluu
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-08-02 13:27:06 följande:
    Tydligen inte. Alla som hyr har  försörjningsstöd och är kommunister också. Att hyra är något negativt som man inte tar sig ur. Ändå finns orter där hyresrätt är enda alternativet. 
    Samtidigt bor alla människor i Stockholm där man kan göra bostadskarriär. 
    Jag får inte ihop det alls.
    Haha! Flört
  • Anonym (Signe)
    fluu skrev 2022-08-02 13:23:47 följande:
    Huh? Vem är det som vill "gå emot"(vad det nu betyder) folk som sparar åt sina barn? Inte jag i alla fall och vi sparar som sagt åt dottern. Läste du alls mitt inlägg?
    Jag bara hänvisar att spara till sina barn är vad 80 till 90% av alla föräldrar som har barn 0-18 år gör.

Tar man tv programmet Lyxfällan så ger dom beröm åt förälder som har stora ekonomiska problem, att dom ändå haft ett sparande åt sitt/sina barn.
    Har dom inte sparat så frågar dom: är det den här framtiden du vill ge åt dina barn?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 13:00:40 följande:

Tar man alla resultat från fondbolag, banker osv så sparar 8 av 10 till sina barn, vissa undersökningar visar 90% har sparande till sina barn.

Majoritet upp ger att dom sparar till barnens första bostad.

Detta är inga små siffror på vem som sparar till sina barn, det är alltså ynka 10-20% max som inte sparar till sina barn, dessa 10-20% verkar helheten hänga på familjeliv dagarna igenom, mest troligt hyresrätts människor då resultatet hänvisa att majoriteten som spara till sina barn var just till kontantinsatsen till barnens första bostad.

Siffror är tagna ur verkligheten , googla själva.

Särskrivningar, öppet förakt mot människor som bor i hyresrätt (den vanligaste boendeformen i Sverige) och en total oförmåga att ta in enkla argument som att bara för att du gillar ett bidrag så betyder inte det att alla i hela världen måste värna din rätt till detta. 

Du får ursäkta men du låter inte direkt högutbildad. Eller bildad. 

• Anonym (Jämtlänning)
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-08-01 13:01:21 följande:
    Du bekräftar ju exakt det jag skriver. I Östersund med omnejd  vet jag att prisbilden är högre. För att inte tala om Åre och Funäsdalen. Nu bor ju inte alla där. 
    De orter du räknar upp som exempel har en annan.  Det är många människor som bor där och i ännu mindre byar. Många svårsålda hus även om de är billiga. 
    Det blir missvisande att hävda att hus i Jämtland kostar miljoner och är lättsålda. 
    Jag skrev om mitt hus i ett samhälle där begreppet bostadskarriär är okänt oavsett det gäller  kåk eller bostadsrätt. 
    Ett samhälle jag f.ö trivs bra i och det är skönt att vara hemma igen. Barnen lär inte stanna. Möjligen kommer de också tillbaks när de har egna barn. 
    Okej, då är jag med. Jag tolkade din text som att det du skrev syftade på hela Jämtland, men räknar man bara med samhällena långt utanför så blir det ju en annan femma :) 
  • fluu
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-02 13:32:05 följande:
    Jag bara hänvisar att spara till sina barn är vad 80 till 90% av alla föräldrar som har barn 0-18 år gör.

Tar man tv programmet Lyxfällan så ger dom beröm åt förälder som har stora ekonomiska problem, att dom ändå haft ett sparande åt sitt/sina barn.
    Har dom inte sparat så frågar dom: är det den här framtiden du vill ge åt dina barn?
    Jaha, vad har det med själva hyresrätts-diskussionen att göra?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-02 15:18:40 följande:

Särskrivningar, öppet förakt mot människor som bor i hyresrätt (den vanligaste boendeformen i Sverige) och en total oförmåga att ta in enkla argument som att bara för att du gillar ett bidrag så betyder inte det att alla i hela världen måste värna din rätt till detta. 

Du får ursäkta men du låter inte direkt högutbildad. Eller bildad. 

Ja det kanske är så.

Men tar man okunskap så har bidrag uppkommit på det sättet, ett var ränteavdraget.

Sossarna var emot införandet av ränteavdraget till bostadsägare år 1979, men drygt en vecka innan valet avslöjade Olof Palme sin okunskap " Är hus så dyra? Det är orimligt. En chock för mig, Vilka har råd att bo där?" sa Palme när han fick veta att en villa kosta 700000 kr  och det kunde ge köparen ränteavdrag på 73000 kr.

Sedan några år efter blir han skjuten, den mest troliga gärningsmannen bodde i hyresrätt, i alla fall Pettersson som Lisbet pekade ut.

Nu efter skrivit på familjeliv så tror jag motivet var just ränteavdraget, många lågutbildade krigar för att bidragen som barnbidrag ska slopas för högutbildade med bra löner, Liknande gör SD anhängare dom vill slopa bidrag till dom som inte behöver, tar man bara SD-politikern Wennerström han la ut en bild på Christer Pettersson när Löfven valdes till statsminister, under bilden skrev han" vart är du Sverige behöver dig".
Svar på tråden Spara barnbidraget?