• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-02 23:30:21 följande:
    Vem är det som framstår som ett dåligt exempel? Är det du som särskriver ordet sparkonto och dessutom inte har en aning om vad ett ISK är, eller är det jag? Haha. Man slutar aldrig förvånas över hur korkade folk är.. 
    Vet inte om jag vågar svara på detta? men svaret du gav visar att du har ingen aning om vad du svarade på, du förstod inte vad XLR8 skriver.

Tar man folk som kan placera, man delar inte upp konton per barn, man gör allt till en klumpsumma om du har ex 3 barn du sparar åt, så finns bara ett konto, kontot har du själv all kontroll över, ser man som nu att exempel aktiemarknaden går bra så flyttar man över till Hennes & mauritz dom var nere på 118kr man säljer vid 130, avvaktar räntefonder placerar där, man är hela tiden aktiv på både fonder o aktier man använder alla hävstänger som finns.

Tar man sedan utbetalning till barnen, låt säga att nu vill barn 1 köpa bostad, man räknar ut värdet i totalen och kommer fram till barns 1 totala kapital och barnet får sina pengar, medans barn 2-3 fortsätter spara och placera sina kvarvarande belopp i samma konto. dvs den jag styr.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 00:13:27 följande:
    Är det fel att spara till sina barn? 
    Var har jag sagt att det är fel att spara till sina barn? 
  • Xlr8
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-02 23:30:21 följande:
    Vem är det som framstår som ett dåligt exempel? Är det du som särskriver ordet sparkonto och dessutom inte har en aning om vad ett ISK är, eller är det jag? Haha. Man slutar aldrig förvånas över hur korkade folk är.. 
    Vem som framstår som dåligt exempel?
    Du bryr dig seriöst hur du framstår för främlingar på internet!!!! 
    Du har skrivit att du långtidssparar på ett sparkonto, kalkylerat slutresultat på 18 år är en avkastning nära 50% vedertaget snitt på index fonder. 

Min 3 åriga dotter har idag tillgångar på 276k.
    2023 eller 2024 har når hon samma summa som du planerat du ska generera på 18 år.

Ursh vad elak du låter, nu måste jag ju trösta  alla mina 23 Bitcoins och mina 300 EthererwA
  • Anonym (Big)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 00:13:27 följande:
    Är det fel att spara till sina barn? 
    Ja, om det är det allmänna som betalar.
    Skaffa hur många ungar du vill, men stå själv för kostnaderna.

Alla bidrag bör vara inkomstbaserade.
    Det första som borde skrotas är flerbarnstillägget som bara är fullständigt barockt, men där finns ju hopp iallafall.

Har du så god inkomst så du klarar dina fyra ungars sparande , plus allt som livet kostar? Utan bidrag?
    Fine, då är det superbra att du sparar.

Är det skattemedel som du trycker in på dina ungar konton?
    Då är det helt galet.

Varför skulle t ex jag vilja streta på för att du ska spara till dina avkommor?
    Berätta.
  • Anonym (Jz)

Vi sparar 300 kr per månad på barnets konto. Resten av pengarna behövs för att betala förskolan. Även om jag hade mycket starkare ekonomi skulle jag inte spara så mycket just för barnet utan för hela familjen och sen om behovet finns skulle jag gå in med kontantinsats till lägenhet. Det är för mycket pengar för ung vuxen att disponera själv. 

Tycker inte att barnbidraget ska inkomstprövas eftersom syftet borde inte vara att folk ska tjäna ekonomiskt på att ha barn. Men fritids skulle kunna vara gratis i stället för att ge bort pengar. 

• Anonym (4barnsmamma)
    Xlr8 skrev 2022-08-03 01:12:53 följande:
    Vem som framstår som dåligt exempel?
    Du bryr dig seriöst hur du framstår för främlingar på internet!!!! 
    Du har skrivit att du långtidssparar på ett sparkonto, kalkylerat slutresultat på 18 år är en avkastning nära 50% vedertaget snitt på index fonder. 

Min 3 åriga dotter har idag tillgångar på 276k.
    2023 eller 2024 har når hon samma summa som du planerat du ska generera på 18 år.

Ursh vad elak du låter, nu måste jag ju trösta  alla mina 23 Bitcoins och mina 300 EthererwA
    Förlåt men haha! Barnbidraget är bara en liten del av sparandet till våra barn och just det är placerat på investeringssparkonto. Resterande placeras på olika sätt i fonder och aktier, vi är sju personer i släkten som sparar till våra barn så summan din dotter har är inte jämförbar.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Big) skrev 2022-08-03 05:21:42 följande:
    Ja, om det är det allmänna som betalar.
    Skaffa hur många ungar du vill, men stå själv för kostnaderna.

Alla bidrag bör vara inkomstbaserade.
    Det första som borde skrotas är flerbarnstillägget som bara är fullständigt barockt, men där finns ju hopp iallafall.

Har du så god inkomst så du klarar dina fyra ungars sparande , plus allt som livet kostar? Utan bidrag?
    Fine, då är det superbra att du sparar.

Är det skattemedel som du trycker in på dina ungar konton?
    Då är det helt galet.

Varför skulle t ex jag vilja streta på för att du ska spara till dina avkommor?
    Berätta.
    Så det är fel att spara om det är det allmänna som betalar men det är okej att spara 1250 kr per barn i månaden om det tas från lönen som flera skrivit? Kan någon snälla förklara skillnaden? Haha. 
  • Anonym (P)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 09:28:43 följande:
    Så det är fel att spara om det är det allmänna som betalar men det är okej att spara 1250 kr per barn i månaden om det tas från lönen som flera skrivit? Kan någon snälla förklara skillnaden? Haha. 
    Felet är ju inte sparandet, utan det faktum att sparandet sker med allmänna medel. Jag sparar också barnens barnbidrag åt dem, men jag skulle inte bli förstörd om någon en dag drog in barnbidraget för oss. Då hade jag fått spara åt dem från min lön istället. Nu får jag ändå pengarna och kan därför lika gärna spara dem, men jag kan trots det tycka att det är lite galet att vi, med våra höga inkomster, ska ha både barnbidrag OCH flerbarnstillägg för att vi har två barn. 
  • Anonym (Oxå 4)
    Anonym (P) skrev 2022-08-03 09:37:08 följande:
    Felet är ju inte sparandet, utan det faktum att sparandet sker med allmänna medel. Jag sparar också barnens barnbidrag åt dem, men jag skulle inte bli förstörd om någon en dag drog in barnbidraget för oss. Då hade jag fått spara åt dem från min lön istället. Nu får jag ändå pengarna och kan därför lika gärna spara dem, men jag kan trots det tycka att det är lite galet att vi, med våra höga inkomster, ska ha både barnbidrag OCH flerbarnstillägg för att vi har två barn. 
    Flerbarnstillägget var dessutom från tre barn  i början. Från två tycker jag är konstigt. 
  • Anonym (Oxå 4)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 09:28:43 följande:
    Förstår du verkligen inte skillnaden eller låtsas du bara för att argumenten börjar ta slut? 
    Ser du inte skillnaden är det ingen mening att förklara. 

Svar på tråden Spara barnbidraget?