• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Oxå 4)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 09:25:38 följande:
    Förlåt men haha! Barnbidraget är bara en liten del av sparandet till våra barn och just det är placerat på investeringssparkonto. Resterande placeras på olika sätt i fonder och aktier, vi är sju personer i släkten som sparar till våra barn så summan din dotter har är inte jämförbar.
    Hur ska du ha det? Här kom det igen att  barnbidraget sparas men du försöker även påstå att det är från lönen och inte just barnbidraget. 
    Varför sandlådebehovet att berätta att det är 7 pers som sparar till era barn så de kommer ha mer pengar än Xlr8:s barn? Ni är ju väldigt privilegierade och jag undrar om du förstår det. Mina barn har inte ens 5 vuxna runt sig utöver mig och pappan.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Xlr8 skrev 2022-08-03 14:27:55 följande:

Ändå skriver du just sparkonto och bland annat av den förklarliga anledningen så framstår du som ekonomiskt inkompetent. så du känner dig i underläge så du måste ta åt dig äran för vad dina släktningar har åstadkommit. 

Du räknar med en snitt avkastning på max 4%/år.  intressant.

Men är du helt efterbliven? ISK står för investeringssparkonto. Jag räknar inte med att behöva skiva på dagisnivå för att folk ska behöva förstå men det behövs till dig tydligen. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-08-03 15:24:48 följande:
    Hur ska du ha det? Här kom det igen att  barnbidraget sparas men du försöker även påstå att det är från lönen och inte just barnbidraget. 
    Varför sandlådebehovet att berätta att det är 7 pers som sparar till era barn så de kommer ha mer pengar än Xlr8:s barn? Ni är ju väldigt privilegierade och jag undrar om du förstår det. Mina barn har inte ens 5 vuxna runt sig utöver mig och pappan.
    Du förstår fortfarande inte alltså. Jag driver med dig att det är från lönen jag sparar, det är ingen som helst skillnad! Pengar som pengar på kontot varje månad. Vissa här har påstått att det inte är ok att spara barnbidraget men det är ok att månadsspara från lönen. VAD ÄR SKILLNADEN!!?
  • Anonym (P)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 22:53:45 följande:
    Du förstår fortfarande inte alltså. Jag driver med dig att det är från lönen jag sparar, det är ingen som helst skillnad! Pengar som pengar på kontot varje månad. Vissa här har påstått att det inte är ok att spara barnbidraget men det är ok att månadsspara från lönen. VAD ÄR SKILLNADEN!!?

Barnbidraget är SKATTEMEDEL. Det är ett BIDRAG. Vilka andra bidrag har kreti och pleti rätt att stoppa in på ett sparkonto?

Återigen, vi menar att barnbidrag inte är nödvändigt om man har råd att stoppa undan det till barnens sparande. Vi menar att vi som har råd att stoppa undan det till ett sparande, inte borde ha rätt till det. 

Har det gått fram nu?

• Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (P) skrev 2022-08-03 23:19:54 följande:

Barnbidraget är SKATTEMEDEL. Det är ett BIDRAG. Vilka andra bidrag har kreti och pleti rätt att stoppa in på ett sparkonto?

Återigen, vi menar att barnbidrag inte är nödvändigt om man har råd att stoppa undan det till barnens sparande. Vi menar att vi som har råd att stoppa undan det till ett sparande, inte borde ha rätt till det. 

Har det gått fram nu?

Jo jag vet vad ett barnbidrag är. Tack. 

Min kommentar var riktad till alla som tycker att det är ok att spara undan från lön men inte från barnbidraget trots att de får barnbidrag. 

Förstår du nu?

• Anonym (P)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 23:24:23 följande:

Jo jag vet vad ett barnbidrag är. Tack. 

Min kommentar var riktad till alla som tycker att det är ok att spara undan från lön men inte från barnbidraget trots att de får barnbidrag. 

Förstår du nu?

Men du har totalt missförstått allt. Grattis. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (P) skrev 2022-08-03 23:30:17 följande:
    Men du har totalt missförstått allt. Grattis. 
    Slut på argument? Eller känner du dig bara dum? 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Jz) skrev 2022-08-03 13:05:08 följande:
    Hur blir det om barn flyttar hemifrån för att studera? Ni kan spara till en bra kontantinsats men inte flera miljoner per barn. Ärlig fråga
    Vadå ärlig fråga? Vad är ens frågan? Haha vad trött man blir.. 
  • Anonym
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 23:51:53 följande:
    Vad? Du HAR ju verkligen missförstått alla dennes frågor. Du svarar liksom "yxskaft" eller ingenting alls på dem. Ser du inte det?
  • Anonym
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 23:51:53 följande:
    Läste ditt svar på detta igen och satt faktiskt med fyra andra personer som inte sett tråden innan och garvade ihop. Ser så roligt ut när du skriver samma sak som frågan men inte förstår den. Parodi på dig själv.
    Fortsätt gärna, så ska jag se till att hela sällskapet följer dina svar och har roligt åt dem via sms =)
Svar på tråden Spara barnbidraget?