• Anonym (Dd)

    33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra

    lite kort bakgrund om mig, jag är nu 33år och har sen tonåring drömmen att skaffa egen familj, Det har inte varit lätt för mig när det gäller kärlekslivet (partner som dumpat mig via Skype, partner som tycker jag är för självständigt mm). När jag fyllde 30 bestämde jag mig att fuck it, skit i att hitta någon och satsa på att vara crazy cat lady. Ifall jag ska skaffa barn så får det blir att jag gör det själv. Du kan säga att min karriär är lyckad då jag innan 30 har ett stabilt jobb med lön över 45? och även köpte en egen 2a,  60kvm i ett av Stockholms mest eftertraktade läge. 


    men för 1.5 år sen träffade jag min nuvarande kille. Har aldrig trott att jag skulle hitta någon utan jag dejtar alltid runt men han va annorlunda än dom andra killar. Som rubriken säger, idag är jag 33år och han 30, min tanke börjar sväva till familjelivet för jag har nu allt jag önskar mig, dags att gå till nästa fas. 


    men han är inte redo, han bytte nu karriär och vill så gärna komma upp till min lönenivå. han tjänar idag 25 och försöker fortfarande hitta vad han vill göra. 
    vi har haft diskussioner innan, jag älskar honom och inte efter hans status eller lön. För mig är det viktigaste att min andra halva hittar något han tycker om att göra. Försörja mig kan jag göra själv men det är inte så för honom, han vill ha liknande status och lön som jag innan vi kan skaffa familj. 
    vi har därför haft väldigt många samtal om detta,han vill skaffa familj med mig men inte dom närmaste 5 åren. Där tär det för jag vill om 5 år åtminstone ha 2 barn och inte börja då. 


    jag älskar honom och jag vet inte om jag kommer hitta denna kärlek igen men denna fråga gör ont att prata om, om jag ska skaffa barn så menar han att jag får gå vidare men fortfarande, kommer jag bli lyckligare? han säger även så att jag  måste tänka på vad som gör mig lycklig men för mig blir det nästan som att han vill att jag ger upp min högsta önskan för hans skull? 


    jag har börjat snurra på tre scenario:
    1) vi fortsätter vara tillsammans och så för vi se om 5 år ifall det blir barn eller inte
    2.) jag ger honom 6mån-1år och om det inte händer så mycket i karriär eller ändringar till idag så går jag vidare 
    3.) vi gör slut och går vidare på varsitt håll

    jag kanske är för självisk men ibland får jag även tankar att ifall jag är i hans sits och han är den som påstår vara så lyckad med karriär och lön, skulle denna diskussion eller dilemma varit ett problem då Att skaffa barn då?
  • Svar på tråden 33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra
  • LFF
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-11 22:35:05 följande:
    Det blir väldigt sårbart för barnet också, med bara en förälder, och mest troligt inga syskon, då de flesta som skaffar barn ensamma inte vill ha ett till när de sett vad det innebär att vara hundra procent ensam mamma. De som skaffar barn med en man får i alla fall för det mesta varannan helg fri, och det finns någon att dela alla skollovsveckor med. Var ska barnet vara övriga skollovsveckor, om TS bara har de vanliga fem semesterveckorna?
    På vilket sätt är det sårbart för barnet att vara utan syskon? Eller är det dina fördomar om endabarn (eller att du är ett endabarn som inte gjort annat i livet än längtat efter syskonen du inte fick?) som spökar? 

    Man blir inte sårbar bara för att man inte har några syskon!

    "Vart ska barnet vara övriga skolveckor om TS bara har fem semesterveckor?" Tja, vad sägs om förskolan/fritids? Eller så kanske TS har ett superbra nätverk omkring sig som kan hjälpa till och ha barnet lite då och då på sommaren eller annan lovvecka? 
  • Anonym (Nej du)

    Dumpa. Med en jävla gång. Han är ett svin och du är förblindad av kärlek. Han försöker förhala det hela tills det är för sent och samtidigt snacka om ?naturligt? (vilken bullshit) och manipulera dig till att inte frysa ägg  för då skulle hans plan om förhalning gå i stöpet. Han försöker också manipulera dig att stanna och släppa din dröm för honom genom att snacka om att det är viktigast att du har honom och att du älskar honom osv. Nepp. Det kommer aldrig bli några barn med honom för han kommer aldrig vilja eller ?vara redo? som han kallar det för att förmildra hur det låter däremot kommer er relation garanterat att ta slut och det antagligen om x antal år när din fertilitet kört i botten och då kommer han direkt gifta sig och skaffa 3 ungar med nästa kvinna han träffar. Klassiskt.

  • Anonym (33 år)

    Du är redan 33 år…du har inte tiden att vänta upp till 5 år för att se om det då är läge…! 


    Din fertilitet har redan minskat och även om det finns kvinnor som får sitt första barn när de är över 35 så är oddsen  att det lyckas mycket mindre… 

    Du måste fundera på hur viktigt är det med barn för dig ? Kan du inte se dig själv utan barn så måste du klargöra det för pojken ( kallar honom inte man att han måste ta ett beslut..antingen försöker ni få barn NU eller så måste ni gå skilda vägar och DU påbörja processen till att skaffa barn på egen hand.

    Att jag säger NU är just för att din fertilitet minskar för varje dag om man ska hårdra det… för en kvinna som är under 25 tar det om jag inte minns helt fel i snitt 6 månader att bli gravid..upp till ett års försök är helt normalt …är man över 30 kan det vara betydligt svårare.. och tiden man har på sig att försöka med IVF om något hos någon av er är fel blir kortare iom att det finns en övre åldersgräns där för kvinnor 

  • Anonym (Dd)

     Lite uppdatering från att ha startat tråden igår. 


    jag blev uppringd av en klinik som jag lämnade intresseanmälan om igår. Dom rekommenderar att jag går dit med min kille för att göra en fertilitetsutredning tillsammans. Detta för att testa och klargöra hur det faktisk är för oss båda och efter utredningen överväga om vi ska frysa ägg eller inte.
    på nåt sätt tycker jag att det lät rimligt, för då blir det svart och vitt vad som gäller för oss liksom blir det så lätt att skaffa barn eller inte. Hur funkar vår kropp i frågan.  kanske även tankar kring planering kommer väckas hos honom? 


    jag tänker oavsett hur resultatet blir så kommer jag frysa mina ägg, om det blir han som kommer befrukta dom eller om det blir någon annan så finns fortfarande barn möjligheten där. 

  • Anonym (Vänta inte)
    Anonym (Dd) skrev 2022-08-12 09:43:41 följande:

     Lite uppdatering från att ha startat tråden igår. 


    jag blev uppringd av en klinik som jag lämnade intresseanmälan om igår. Dom rekommenderar att jag går dit med min kille för att göra en fertilitetsutredning tillsammans. Detta för att testa och klargöra hur det faktisk är för oss båda och efter utredningen överväga om vi ska frysa ägg eller inte.
    på nåt sätt tycker jag att det lät rimligt, för då blir det svart och vitt vad som gäller för oss liksom blir det så lätt att skaffa barn eller inte. Hur funkar vår kropp i frågan.  kanske även tankar kring planering kommer väckas hos honom? 


    jag tänker oavsett hur resultatet blir så kommer jag frysa mina ägg, om det blir han som kommer befrukta dom eller om det blir någon annan så finns fortfarande barn möjligheten där. 


    Tycker det låter väldigt sunt att ta reda på förutsättningarna för att skaffa barn om 5 år innan ni beslutar hur ni ska göra. Det kan ju visa sig att ni är knallfertila båda två eller tvärtom, då har ni ju iallafall något konkret att utgå ifrån. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Axel)
    Anonym (Dd) skrev 2022-08-12 09:43:41 följande:

     Lite uppdatering från att ha startat tråden igår. 


    jag blev uppringd av en klinik som jag lämnade intresseanmälan om igår. Dom rekommenderar att jag går dit med min kille för att göra en fertilitetsutredning tillsammans. Detta för att testa och klargöra hur det faktisk är för oss båda och efter utredningen överväga om vi ska frysa ägg eller inte.
    på nåt sätt tycker jag att det lät rimligt, för då blir det svart och vitt vad som gäller för oss liksom blir det så lätt att skaffa barn eller inte. Hur funkar vår kropp i frågan.  kanske även tankar kring planering kommer väckas hos honom? 


    jag tänker oavsett hur resultatet blir så kommer jag frysa mina ägg, om det blir han som kommer befrukta dom eller om det blir någon annan så finns fortfarande barn möjligheten där. 


    Försök att kompromissa med honom men ha en plan. Det är svårt att hitta någon man passar med så ha tålamod. Men kom fram till något på någon månads sikt.

    Om han tänker efter måste han väl ändå förstå det orimliga i att en kvinna på 33 år ska vänta i 5 år.

    2 år, ok men 5!?

    Väldigt stor skillnad på om du får barn vid 36 och 38 års ålder eller 39 år och 41. 

    Även familjelivet blir roligare då för att man är i ungefär samma ålder som de andra föräldrarna.
  • Anonym (XXX)
    LFF skrev 2022-08-12 09:05:25 följande:
    På vilket sätt är det sårbart för barnet att vara utan syskon? Eller är det dina fördomar om endabarn (eller att du är ett endabarn som inte gjort annat i livet än längtat efter syskonen du inte fick?) som spökar? 

    Man blir inte sårbar bara för att man inte har några syskon!

    "Vart ska barnet vara övriga skolveckor om TS bara har fem semesterveckor?" Tja, vad sägs om förskolan/fritids? Eller så kanske TS har ett superbra nätverk omkring sig som kan hjälpa till och ha barnet lite då och då på sommaren eller annan lovvecka? 
    Ja, jag är ett endabarn som alltid saknat syskon. Klart att man var sårbar, t.ex. när man bråkade med någon tjej och hon hotade med att hämta sina bröder som skulle slå en (och vid ett tillfälle faktiskt gjorde det också). Själv hade man ingen att hämta och det visste de andra barnen. De kunde behandla en hur som helst...

    Och även som vuxen sticker det till, när man hör hur andra syskonpar och -skaror ställer upp för varandra i olika sammanhang. De har den tryggheten livet ut. Själv har man bara osäkra pojkvänner och vänner, som när som helst kan släppa taget. Ska kanske säga att jag har egna vuxna barn nu, så nu känner jag inte så mycket så längre. Nu är dom mina "syskon". Men det tar många år att komma dit... Många år av ensamhet och otrygghet. 

    Jag tycker synd om ungarna som ska gå på dagis och fritis året om, till och med på loven. Gör inte du det? Vilket nätverk TS har vet vi ju inte. Men så mycket vet jag, att även om folk SÄGER att dom ska ställa upp när barnet kommer, så brukar det inte bli ens tillnärmelsevis så ofta och mycket som en ensam mamma behöver. Och det kan ALDRIG bli som att dela barn med barnens andra förälder, som från hjärtat bryr sig lika mycket om dem, samt har ett ansvar. Ingen annan än föräldrarna har ju EGENTLIGEN något ansvar. De är fria att säga "nej vi vill inte ha lille Putte boende hos oss under Påsklovet". Det kan ingen säga något om.
  • LFF
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:01:50 följande:
    Ja, jag är ett endabarn som alltid saknat syskon. Klart att man var sårbar, t.ex. när man bråkade med någon tjej och hon hotade med att hämta sina bröder som skulle slå en (och vid ett tillfälle faktiskt gjorde det också). Själv hade man ingen att hämta och det visste de andra barnen. De kunde behandla en hur som helst...

    Och även som vuxen sticker det till, när man hör hur andra syskonpar och -skaror ställer upp för varandra i olika sammanhang. De har den tryggheten livet ut. Själv har man bara osäkra pojkvänner och vänner, som när som helst kan släppa taget. Ska kanske säga att jag har egna vuxna barn nu, så nu känner jag inte så mycket så längre. Nu är dom mina "syskon". Men det tar många år att komma dit... Många år av ensamhet och otrygghet. 

    Jag tycker synd om ungarna som ska gå på dagis och fritis året om, till och med på loven. Gör inte du det? Vilket nätverk TS har vet vi ju inte. Men så mycket vet jag, att även om folk SÄGER att dom ska ställa upp när barnet kommer, så brukar det inte bli ens tillnärmelsevis så ofta och mycket som en ensam mamma behöver. Och det kan ALDRIG bli som att dela barn med barnens andra förälder, som från hjärtat bryr sig lika mycket om dem, samt har ett ansvar. Ingen annan än föräldrarna har ju EGENTLIGEN något ansvar. De är fria att säga "nej vi vill inte ha lille Putte boende hos oss under Påsklovet". Det kan ingen säga något om.
    Är själv ett endabarn och känner inte alls igen mig i din bild. Men så har jag en mamma med syster där de aldrig varit överens så det där med att "man har alltid varandra" när man har syskon är en sanning med gigantisk modifikation. Samma sak med pappa som har 5 syskon. Där är de inte ovänner men de umgås inte direkt heller med varandra. 

    Tycker jag synd om barn som är tvungna att gå på förskolan och fritids jämt? Nja, både och. Men måste man så måste man och det är inte mer med det. 

    Jag lever med mina barns pappa och det är ett jäkla pusslande för att få ihop ledigheter. Vi vill ju vara lediga tillsammans också, inte bara ensamma med barnen. Så det blir en hel del fritids för dem, fast de har två föräldrar.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:01:50 följande:
    Ja, jag är ett endabarn som alltid saknat syskon. Klart att man var sårbar, t.ex. när man bråkade med någon tjej och hon hotade med att hämta sina bröder som skulle slå en (och vid ett tillfälle faktiskt gjorde det också). Själv hade man ingen att hämta och det visste de andra barnen. De kunde behandla en hur som helst...

    Och även som vuxen sticker det till, när man hör hur andra syskonpar och -skaror ställer upp för varandra i olika sammanhang. De har den tryggheten livet ut. Själv har man bara osäkra pojkvänner och vänner, som när som helst kan släppa taget. Ska kanske säga att jag har egna vuxna barn nu, så nu känner jag inte så mycket så längre. Nu är dom mina "syskon". Men det tar många år att komma dit... Många år av ensamhet och otrygghet. 

    Jag tycker synd om ungarna som ska gå på dagis och fritis året om, till och med på loven. Gör inte du det? Vilket nätverk TS har vet vi ju inte. Men så mycket vet jag, att även om folk SÄGER att dom ska ställa upp när barnet kommer, så brukar det inte bli ens tillnärmelsevis så ofta och mycket som en ensam mamma behöver. Och det kan ALDRIG bli som att dela barn med barnens andra förälder, som från hjärtat bryr sig lika mycket om dem, samt har ett ansvar. Ingen annan än föräldrarna har ju EGENTLIGEN något ansvar. De är fria att säga "nej vi vill inte ha lille Putte boende hos oss under Påsklovet". Det kan ingen säga något om.
    Och jag är ett ensambarn som inte ville ha syskon, som till och med bad min mamma att inte skaffa några fler barn. Jag såg mina kompisar slåss med sina syskon, avundsjukan syskonen emellan och bråk om allt.

    Så jag är ett lyckligt ensambarn!
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-11 17:04:37 följande:
    Men alltså: han bestämmer inte över dina ägg. Du får frysa ned dem så mycket du vill. Däremot bestämmer han förstås över sin sperma. Han är inte skyldig i att delta i vad han anser vara onaturliga barntillverkningsåtgärder på klinik. 

    Jag funderar på om du skulle kunna dölja infrysningen? De som har gjort IVF kan berätta mer om sprutorna man tar för att få äggen att mogna - hur mycket det syns på en att man gör det. Och hur länge man måste stanna på sjukhuset i samband med ägglossningen. Du skulle ju kunna hitta på en affärsresa eller annan resa, och i stället ta in på vandrarhem - eller bo hos en kompis eller familjemedlem - under de dagarna då det skulle kunna märkas vad du håller på med. På ett vanligt läkarbesök måste du ju kunna smita iväg, utan att han vet det?
    Jag skulle absolut inte dölja infrysningen. Dels för att det inte är upp till honom om TS fryser ägg eller inte, men också för att han ska förstå att TS har kanske inte har ytterligare 5-8 år kvar att vänta innan hon försöker skaffa barn. Att det är smart för henne att skaffa en försäkring för att ha några bra ägg kvar då hon absolut vill ha barn. Att det inte bara är något hon säger utan att hon är väldigt seriös.

    Följer han med till kliniken kan säkert någon där också förklara för honom hur kvinnokroppen fungerar och att man kanske inte kan förlita sig på att allt fungerar "naturligt" i 38-40-årsåldern, även om det gör det för vissa. 
Svar på tråden 33årig kvinna vill skaffa barn men det vill inte 30årig partner göra