• Anonym (Julia)

Lön?!

Hur mycket tjänar du och vilken utbildning och befattning har du samt hur gammal är du? Hur har din löneutveckling sett ut sedan du började på ditt jobb, hur mycket har den ökat per år? Det går bra att svara anonymt! Skäms

• Svar på tråden Lön?!
  • Anonym (Filosofen)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 11:57:29 följande:
    25 dagar ÄR 5 veckor, då man inte räknar lördag-söndag in i semestern (helgdagar). 
    Nej, inte alltid. För den som jobbar schemalagt i snitt 3 dagar tex så skulle man med ditt resonemang kunna lägga ut 1 dag per arbetsdag och få ledigt drygt 8v. Men det är inte lagens avsikt. Därför är lagens förarbeten tydliga med att man har rätt att vara ledig 5v, egentligen oavsett hur många dagar per vecka man skulle ha jobbat. Därför har också marknadens parter skrivit in beräkningsmodeller av olika slag för de avtal där skiftarbete förekommer eller där scheman kan rulla på många veckor och ge ett snitt som är lägre än fem. Då jobbar man med brutto/nettosemester eller kvoter för att alltid nå 5 dagar per vecka.
  • Anonym (Livi)

Jag är 36 år, aldrig gått ut gymnasiet. 
    Jobbar i catering på oljeplattform i Norge. 
    Jobbar turnus, så på jobb 2 veckor, ledig 4 och får ut + 50.000 efter skatt 

• Anonym (Julia)
    Anonym (Livi) skrev 2022-08-28 14:00:10 följande:

Du har inga egna barn än antar jag? Vad kan du jobba med om du skaffar familj? Eller du kanske bor i Norge?  
  • Anonym (Livi)
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-28 14:06:46 följande:
    Du har inga egna barn än antar jag? Vad kan du jobba med om du skaffar familj? Eller du kanske bor i Norge?  
    Yes jag bor i Norge och är faktiskt gravid just nu. Så kommer inte jobba efter vecka 28 då man inte får flyga helikopter efter det..men går tillbaka till jobbet efter jag varit mamma ledig och mitt barn börjar på dagis. Jag jobbar med ganska många mammor som har både små och medelstora barn. Min kille jobbar inte offshore, så det är inte ett problem. Värre om vi båda jobbade på plattform, det finns det ett par stycken av också i mitt jobb och då får inte man så mycket tid samtidigt med barnen tyvärr 
  • Anonym (Pling)

Kandidatexamen 

Handläggare utan beslutsfattande uppgifter på statlig myndighet

39 år i år

Ingångslön 26.500 när jag började för 2,5 år sen
    Första året ökade lönen till 28.300
    Ändra året till 29.100

Nu (från senaste lönesättningen) har myndigheten en ny lönemodell som inte är särskilt gynnsam för högpresterande och så lägger vi till att det helt beror på budgeten vad det finns utrymme för. 

Jag hoppas på att komma upp i 30.000 nästa år men vågar inte hoppas för mycket.

Trivs sjukt bra, det är bra förmåner och har en underbar chef så utifrån kraven för tjänsten och allt sammantaget så klagar jag inte :) 

• Anonym (Karl)
    Anonym (Livi) skrev 2022-08-28 14:00:10 följande:

Nu är jag norsk medborgare, offshore förskönas oftast ganska mycket, men berättar man som det är blir verkligheten en annan.
    Man jobbar 12 timmars skift ledig 12 timmar i 14 dagar, dvs den lediga tid man får är i princip inarbetad.
    Man är låst på arbetsplatsen, dvs inga kompisar kan komma o hälsa på, man kan inte heller umgås med folk utifrån, lön personen nämner kan ifrågasättas om den är sann, dvs plöjer personen även övertid. det är många polacker även ute på offshore jobben som sänker lönenivån.
  • Melourn

Jobbar statligt inom upphandling med inriktning mot it, 43 000 i lön och möjligt att jobba på distans tre veckor i veckan vilket är en lyx.

• Anonym (....)

Anonym (Filos­ofen): Du läste inte vad jag skrev eftersom du svarar precis det jag skriver.... 

• Anonym (....)

Anonym (Julia): På riktigt, tror du att folk som jobbar på oljeplattfomer (2 veckor på, 4 veckor ledigt) inte har barn och familj?!

• Melourn
    Melourn skrev 2022-08-28 17:48:29 följande:

Jobbar statligt inom upphandling med inriktning mot it, 43 000 i lön och möjligt att jobba på distans tre veckor i veckan vilket är en lyx.

Tre dagar i veckan ska det stå, inte tre veckor i veckan även om det hade givetvis varit ännu bättre Skrattande
Svar på tråden Lön?!