• Anonym (Julia)

Lön?!

Hur mycket tjänar du och vilken utbildning och befattning har du samt hur gammal är du? Hur har din löneutveckling sett ut sedan du började på ditt jobb, hur mycket har den ökat per år? Det går bra att svara anonymt! Skäms

• Svar på tråden Lön?!
  • Anonym (Hjärta)

Gymnasielärare, jobbat i ca 10år, har 5 års högskoleutbildning. 36000kr/mån.

• Anonym (Filosofen)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 17:57:26 följande:

Anonym (Filos­ofen): Du läste inte vad jag skrev eftersom du svarar precis det jag skriver.... 

Och du blandar in helger. För den som jobbar helg krävs brutto/netto eller kvot för att det ska fungera, där är måndag-fredag inte relevant. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Filosofen) skrev 2022-08-28 19:17:07 följande:
    Och du blandar in helger. För den som jobbar helg krävs brutto/netto eller kvot för att det ska fungera, där är måndag-fredag inte relevant. 
    Jag skrev att semester är räknat på 5 dagar per vecka, dvs 25 dagar som är 5 veckor. Helger räknas inte in i semester oavsett vad man har för jobb.
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 19:48:31 följande:
    Jag skrev att semester är räknat på 5 dagar per vecka, dvs 25 dagar som är 5 veckor. Helger räknas inte in i semester oavsett vad man har för jobb.
    Och om man jobbar 6 dagars arbetsvecka? Vissa av oss jobbar på helgerna...
  • Michael 310
    Anonym (Karl) skrev 2022-08-28 16:40:56 följande:
    Nu är jag norsk medborgare, offshore förskönas oftast ganska mycket, men berättar man som det är blir verkligheten en annan.
    Man jobbar 12 timmars skift ledig 12 timmar i 14 dagar, dvs den lediga tid man får är i princip inarbetad.
    Man är låst på arbetsplatsen, dvs inga kompisar kan komma o hälsa på, man kan inte heller umgås med folk utifrån, lön personen nämner kan ifrågasättas om den är sann, dvs plöjer personen även övertid. det är många polacker även ute på offshore jobben som sänker lönenivån.
    Nu är det några år sedan jag slutade offshore. Men riktigt så illa som du får det att låta är det inte.  Man umgås ganska tight med dom man jobbar med, och nog finns det saker att görs. Träna poker, filmkvällar och sist men inte minst Bingo!!! 

Har inte koll på exakta löneläget längre men låter ju inte orimligt med 50 netto. Jag hade typ 40 ut en dålig månad när jag jobbade. Med mud, mask och natt tillägg. Pratar vi sen en extravecka så då vart det ca 30-40 extra netto. 
  • Michael 310
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-28 14:06:46 följande:
    Du har inga egna barn än antar jag? Vad kan du jobba med om du skaffar familj? Eller du kanske bor i Norge?  
    Går alldeles utmärkt att jobba offshore och ha familj fast man bor i Sverige.  

Jag är uppväxt så och har själv jobbat så med egna barn. 

4 veckor med konstant närvaro och aldrig stressad över vardagspusslet. Var underbart.
  • Anonym (....)

Anonym (Optiker): Var det något som var oklart? 

Semester är på 25 dagar, 5 veckor, 5 dagar per vecka. Hur man jobbar är irrelevant då norme  är 5 dagar per vecka. Jobbar man helg har man ledig en-två dagar. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 17:59:09 följande:

Anonym (Julia): På riktigt, tror du att folk som jobbar på oljeplattfomer (2 veckor på, 4 veckor ledigt) inte har barn och familj?!

Utgick bara från mig själv att jag aldrig hade velat vara borta ifrån min lilla dotter i hela två veckor, mitt hjärta skulle gå sönder. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-28 21:36:57 följande:
    Utgick bara från mig själv att jag aldrig hade velat vara borta ifrån min lilla dotter i hela två veckor, mitt hjärta skulle gå sönder. 
    Finns många digitala lösningar för att träffas även om det inte är IRL.
  • Anonym (Abc123)

Kandidatexamen, sjuksköterska 2017, ingångslön: 28500:-

Magisterexamen, distriktssköterska (vidareutb spec ssk) 2020: 36 000:-. 

Idag: 40 000:- 
    30år, kommunal verksamhet.

• Anonym (Julia)
    Anonym (....) skrev 2022-08-28 23:13:41 följande:
    Finns många digitala lösningar för att träffas även om det inte är IRL.
    Alla är såklart olika men jag hade inte mått bra utan min lilla dotters kramar i två veckor  
  • Anonym (Livi)

Svar till Karl 

Nu jobbar jag 168 timmar på 14 dagar, alltså heltid. Utan övertid. Sen att jag ibland jobbar natt/kväll eller dag kan såklart ändra lönen lite. Jag har alltid 4 veckor ledigt efter 14 dagar jobb. Det kan stämmer att vissa jobbar 14/14 rotasjon, Men inte vi i catering. 

Sist fick jag ut 78.000 brutto. Om jag hade haft övertid eller varit tvungen att byta skift (natt/dag) hade det blivit en saftig ökning.

Har du jobbat offshore?  Eller känner du någon som gjort det så kan dom berätta för dig vad vi tjänar.. 

Jag har goda vänner på riggen och har aldrig trivts så bra på något jobb, vi ser på bio, spelar poker, bingo. Tränar,  jaa jag är nog mer social på riggen en jag varit när jag jobbat på land. 

• Anonym (To)
    Anonym (Livi) skrev 2022-08-29 10:47:46 följande:

Svar till Karl 

Nu jobbar jag 168 timmar på 14 dagar, alltså heltid. Utan övertid. Sen att jag ibland jobbar natt/kväll eller dag kan såklart ändra lönen lite. Jag har alltid 4 veckor ledigt efter 14 dagar jobb. Det kan stämmer att vissa jobbar 14/14 rotasjon, Men inte vi i catering. 

Sist fick jag ut 78.000 brutto. Om jag hade haft övertid eller varit tvungen att byta skift (natt/dag) hade det blivit en saftig ökning.

Har du jobbat offshore?  Eller känner du någon som gjort det så kan dom berätta för dig vad vi tjänar.. 

Jag har goda vänner på riggen och har aldrig trivts så bra på något jobb, vi ser på bio, spelar poker, bingo. Tränar,  jaa jag är nog mer social på riggen en jag varit när jag jobbat på land. 

Ditt jobb låter roligt. Vad krävs för man ska få ett sånt jobb?
  • Anonym (Konsult)

Jag är 42 år. 

Jag tjänar 67 000 kr i månaden plus möjlighet till bonus i slutet av året på ca 50-100 000 kr.

Ingångslön 24 000 kr
    Utbildning: 3 år högskola

• Anonym (Livi)

Svar till (To)

Egentligen behöver du bara lite kurser, 
    Grundläggande säkerhetskurs (GSK) ca 15.000,- 
    Grundläggande förstahjälpen kurs ca 12.000,-
    Hälsetest från petroleumläkare 2000,- 

Sen är det såklart bra att ha erfarenhet från hotell eller  restaurangbranschen. Det. Hjälper, men kan vara svårt att få första turen ut på plattformen, dom flesta vill att du ska ha offshore erfarenhet, och då är det svårt när man aldrig får chansen att komma ut. 

I pandemin öppnades dörrarna för många utan erfarenhet då dom ökade bemanning i catering, nu har det blivit svårare att komma sig ut som ny igen. 

Men de är många riggar som väntat med att starta upp pga covid,  så det nästa åren är det nog möjlighet för att det blir mer behov igen när dom sätter igång. 

Min bästa tips till nån som vill ut är att börja på båt, Hurtigruten, color Line osv är bra för att få "offshore" erfarenhet+ hotel & restaurang samtidigt som man får liknande kurser, så steget till platform blir lite kortare 

• Anonym (Säljaren)

46 år
    civilingenjör
    säljare nu
    Ca 2Msek/år

Svar på tråden Lön?!