• Anonym (TS)

Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

• Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-29 12:01:28 följande:
    Och du kläcker ur dig känsloargument och floskler (goja) och ignorerar verkligheten.

Det är ganska självförklarande att om en individ inte vill ha sex så kommer personen inte lida av att inte ha sex. En person som vill ha sex kommer däremot lida av att inte ha sex. Avsaknaden av sex är därmed inte ett problem för den som inte saknar det men är det för den som vill ha sex och saknar det.

Och det säger oxå sig självt att om mannen hade saknat sex så hade han ochså varit aktiv i att försöka få till det. Men iom att han inte gör det så är det rimligt att dra slutsatsen att han inte saknar det.

Ja det finns säkert underliggande orsaker, det finns det till allt. Men att bara dokumentera de underliggande orsakerna kommer inte lösa problemet. Det krävs att man GÖR något åt det. Ex båt som tar in vatten har förmodligen ett stort hål någonstans (den underliggande orsaken) men att bara sätta sig och detaljstudera hålet och diskutera dess form och storlek kommer inte lösa problemet, båten kommer sjunka och alla kommer drunkna ändå... dock kommer de förstås dö med väldigt goda kunskaper om hål och läckande båtar...Flört

Och det betyder fortfarande inte att han inte bryr sig. 
    Det betyder inte ens att han inte lider av det. Det är ensidiga projiceringar från din sida som du bygger argument på. 

För att göra något åt testosteronbrist, depression, stress, medicinering eller what not måste man först dokumentera att det är just det eller hur? 

Ju längre tid det går desto högre krav och negativa förknippningar. Den låsningen måste brytas. Då krävs det förståelse och bemötande från bägge parter. 
    Definitivt inte svartvita, anonyma nättroll som råder någon att göra slut. 

• Anonym (Sussie)
    Då krävs det förståelse och bemötande från bägge parter. 

Rädd att någon ska göra slut med dig på grund av vad hen läser på nätet? 
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Sussie) skrev 2022-09-29 14:01:50 följande:
    Då krävs det förståelse och bemötande från bägge parter. 

Rädd att någon ska göra slut med dig på grund av vad hen läser på nätet? 

Enfaldiga råd. 

Det är inte jag som ställer frågan eller lever i sexlöst förhållande. Som du vet. 

• Anonym (Sussie)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-29 14:05:37 följande:

Enfaldiga råd. 

Det är inte jag som ställer frågan eller lever i sexlöst förhållande. Som du vet. 

Inte svar på frågan om du är rädd för att bli dumpad på grund av vad okända skriver till andra okända på nätet. Har alltid undrat hur man kan brinna så starkt för att berätta om sina känslor av att andra ger enfaldiga råd i en tråd som  handlar om en situation som överhuvudtaget inte berör en själv. Eftersom du inte lever i ett sexlöst förhållande och är ointresserad förstår jag inte ditt motiv.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-29 13:52:17 följande:

Och det betyder fortfarande inte att han inte bryr sig. 
    Det betyder inte ens att han inte lider av det. Det är ensidiga projiceringar från din sida som du bygger argument på. 

För att göra något åt testosteronbrist, depression, stress, medicinering eller what not måste man först dokumentera att det är just det eller hur? 

Ju längre tid det går desto högre krav och negativa förknippningar. Den låsningen måste brytas. Då krävs det förståelse och bemötande från bägge parter. 

Och det betyder fortfarande att du verkar ha svårt att skilja på känslor och handlingar. Om han bryr sig eller inte är totalt irrelevant så länge han inte GÖR något åt det.

Ja, problemen kan bero på många olika saker med poängen är FORTFARANDE att han måste GÖRA något åt det och brukar folk sällan göra när de inte är dem själva som lider av det.

Precis, den låsningen måste brytas, dvs att han förstår att han inte bara kan låta det vara eller skjuta på det utan måste ta tag i det. Och det är där en konfrontation kan vara nyttig för att få honom att förstå att han inte kan strunta i det.

Att du kallar de som inte håller med dig för "anonyma nättroll" säger mer om dig än någon annan. Om du har svårt för att andra inte tycker som du och ger andra råd än de du anser vara rätt så borde du fråga dig om du verkligen borde skriva i diskussionstrådar där alla kan säga vad de tycker och man kan ha olika åsikter i frågor.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-29 14:05:37 följande:

Enfaldiga råd. 

Ja och då är det ju rätt märkligt att du utgår ifrån att just dina råd skulle vara korrekta.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Sussie) skrev 2022-09-29 14:20:22 följande:
    Inte svar på frågan om du är rädd för att bli dumpad på grund av vad okända skriver till andra okända på nätet. Har alltid undrat hur man kan brinna så starkt för att berätta om sina känslor av att andra ger enfaldiga råd i en tråd som  handlar om en situation som överhuvudtaget inte berör en själv. Eftersom du inte lever i ett sexlöst förhållande och är ointresserad förstår jag inte ditt motiv.
    Och varför bryr du dig om vad jag skriver? Det är kanske DET du bör undra över? 
  • Anonym (Sussie)

Jag bryr mig om relationer. Och att kommunicera. I kommunikation som fungerar ingår att svara på frågor, men eftersom du inte svarar på frågan om du känner en rädsla bedömer jag inte att det är möjligt för oss att kommunicera. 

• Anonym (jaha)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-29 14:28:23 följande:
    Och varför bryr du dig om vad jag skriver? Det är kanske DET du bör undra över? 
    Ska ju komma från någon som verkar ha väldigt starka åsikter om vad andra skriver Drömmer
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-29 14:23:22 följande:
    Och det betyder fortfarande att du verkar ha svårt att skilja på känslor och handlingar. Om han bryr sig eller inte är totalt irrelevant så länge han inte GÖR något åt det.

Ja, problemen kan bero på många olika saker med poängen är FORTFARANDE att han måste GÖRA något åt det och brukar folk sällan göra när de inte är dem själva som lider av det.

Precis, den låsningen måste brytas, dvs att han förstår att han inte bara kan låta det vara eller skjuta på det utan måste ta tag i det. Och det är där en konfrontation kan vara nyttig för att få honom att förstå att han inte kan strunta i det.

Att du kallar de som inte håller med dig för "anonyma nättroll" säger mer om dig än någon annan. Om du har svårt för att andra inte tycker som du och ger andra råd än de du anser vara rätt så borde du fråga dig om du verkligen borde skriva i diskussionstrådar där alla kan säga vad de tycker och man kan ha olika åsikter i frågor.

Det var DU som påstod att det inte var någon idé med samtal eftersom han inte bryr sig. 
    Hur ska du ha det?

De som anonymt skriver i alla trådar: Hen är kass. Gör slut. 
    Det är enfaldigt. Det är trollande. 

Det är än värre med de som försöker argumentera för slutsatsen med argumentationsfel, bias och usla liknelser. 

Jag får intrycket av att du är arketypen för någon som söker konfrontation, anonymt, med andra istället för att fundera över frågeställningen. Det är jag inte intresserad av. 

Svar på tråden Är otrohet alltid fel?