• Anonym (TS)

Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

• Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (Galla)
    Anonym (Fyfan) skrev 2022-09-24 15:49:55 följande:

Ja det är fel. Punkt. Finns liksom inget att diskutera. Patetiskt att du anser det vara fel tills du inte får ligga hemma, då ska du försöka rättfärdiga något fruktansvärt hemskt och omoraliskt bara för att du skulle gynnas av det. Som sagt, patetiskt. Är du inte nöjd med sexlivet så antingen accepterar du läget och använder din egen hand eller så lämnar du din partner.

Läste du ens trådstarten innan du samlade upp gallan du sprutade ur dig?
  • Tukt
    Anonym (TS) skrev 2022-09-24 15:16:15 följande:
    Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

Tycker inte du ska tänka så mycket i termer fel och rätt. Är bara lätt att den typen av svartvita upplägg kommer tynga dig mer.
    Tycker du i stället bör fundera mer på vad eventuell otrohet får för konsekvenser,  och om det är värt.
    Hur som helst kan jag ställa mig frågan till om det faktiskt är kärlek mellan er, när det samtidigt finns så stora saker som inte fungerar.
    Jag tycker ni ska gå i terapi, och inte sluta, för ens ni kommit vidare med det. Där kanske ni kan hitta alternativa lösningar som att bo i hop utan att ni har en relation, eller liknande.
  • Anonym (Jojo)

Ha ha ha. 

Alla dömande stackare i tråden är notoriska singlar. Som ägnar all sin vakna tid i trådar som den här att proklamera sitt perspektiv från "spektrat".

Din egen relation känner du bäst själv. Är din partner fullkomligt asexuell och tror att du vill leva ett sexlöst liv? Eller har denne förståelse för att du, liksom 98% av mänskligheten, har drifter?

Du vet bättre än de udda fåglar som hänger i den här forumdelen och levererar svartvita svar på multifärgade frågeställningar om du behöver be din partner om att få ligga vid sidan av eller om det är underförstått att du får/inte får. 

Du kan ju inte tvinga din partner att bli intresserad av sex. Men att ta upp problematiken, som hen såklart är pinsamt medveten om, på ett snyggt vis och presentera alternativa lösningar är nog det rakaste. 

• Anonym (anonym)

Ja, det är alltid fel att gå bakom ryggen på någon. Jag förstår att du inte vill leva utan sex, men om det verkligen inte går att få tillbaka din partners sexlust och öppet förhållande inte accepteras så tycker jag att det bästa är att gå skilda vägar. Även om det blir tufft ekonomiskt är jag säker på att det går att fixa på något vis.

• Anonym (Jojo)
    Anonym (anonym) skrev 2022-09-24 21:58:31 följande:

Ja, det är alltid fel att gå bakom ryggen på någon. Jag förstår att du inte vill leva utan sex, men om det verkligen inte går att få tillbaka din partners sexlust och öppet förhållande inte accepteras så tycker jag att det bästa är att gå skilda vägar. Även om det blir tufft ekonomiskt är jag säker på att det går att fixa på något vis.

Ändå relativt ny grej att man måste ta hänsyn till ekonomi. Att det knappt går att leva som singel i en storstad. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Xyz) skrev 2022-09-24 20:14:18 följande:
    Du måste ju prata med henne, sådär kan ni ju inte fortsätta. Sätt er. Prata. Berätta att det är ett stort problem för dig, föreslå öppen relation. Är det blankt nej, skilj dig. Då finns det ju ingen förståelse för hur dåligt man kan må utan sex.

Otrohet är enkel biljett till skilsmässa, då kan du lämna direkt istället.
    Det är en han om nu det är relevant. Försökte hålla det könsneutralt men många förutsatte ändå att det var kvinnan som inte ville så då får jag väl förtydliga.

Tack för dina tankar. Jag förstår hur du menar att man lika gärna kan skiljas direkt som att vara otrogen. Det är väl kanske att jag försökte intala mig själv att det man inte vet har man inte ont av. Men det klart att det alltid kan komma fram på ett eller annat sätt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-24 21:58:11 följande:

Ha ha ha. 

Alla dömande stackare i tråden är notoriska singlar. Som ägnar all sin vakna tid i trådar som den här att proklamera sitt perspektiv från "spektrat".

Din egen relation känner du bäst själv. Är din partner fullkomligt asexuell och tror att du vill leva ett sexlöst liv? Eller har denne förståelse för att du, liksom 98% av mänskligheten, har drifter?

Du vet bättre än de udda fåglar som hänger i den här forumdelen och levererar svartvita svar på multifärgade frågeställningar om du behöver be din partner om att få ligga vid sidan av eller om det är underförstått att du får/inte får. 

Du kan ju inte tvinga din partner att bli intresserad av sex. Men att ta upp problematiken, som hen såklart är pinsamt medveten om, på ett snyggt vis och presentera alternativa lösningar är nog det rakaste. 

Han vet att jag vill ha mer sex och mår dåligt av att inte ha det. Men att han FÖRSTÅR är en annan sak. Och där känner jag att han inte är med. 
    Tack för dina tankar om det. Ska fundera om det är nån idé att ta upp diskussionen eller ej. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-24 22:27:02 följande:
    Det är en han om nu det är relevant. Försökte hålla det könsneutralt men många förutsatte ändå att det var kvinnan som inte ville så då får jag väl förtydliga.

Tack för dina tankar. Jag förstår hur du menar att man lika gärna kan skiljas direkt som att vara otrogen. Det är väl kanske att jag försökte intala mig själv att det man inte vet har man inte ont av. Men det klart att det alltid kan komma fram på ett eller annat sätt. 
    Det finns ju en risk för att känslor blir inblandade i en otrohetsaffär även om det inte var planen från början, och då är det kan det bli svårare att kontrollera situationen än man trott. Detta är ytterligare något man bör tänka på.
  • Anonym (Nja)

Det är fel att vara otrogen.

Men, det är också fel att vara tillsammans med någon som man vet vill ha sex med en, och som man själv inte vill ha sex med.

Vem gör mest fel? Den som aldrig vill ligga med sin partner men bedyrar att hen fortfarande älskar denne? Eller den som efter många år utan sexuell respons från sin partner till slut faller för frestelsen och ligger med någon annan?

• Myten7891

Allt är inte svart och vitt.. nu går ju inte att skiljas pga ekonomin och vad som väntar?? Vi lever bara en gång 

John
Svar på tråden Är otrohet alltid fel?