• Anonym (TS)

Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

• Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (MrKerner) skrev 2022-09-25 04:10:10 följande:

Jag har också svårt att förstå hur det kan vara moraliskt försvarbart att hålla någon man älskar i en slags "sexuell gisslan-situation". Om man bara ser till alla bevisade positiva fysiska och psykiska hälsoeffekter ett gott sexliv har, och jämför sexlöshet som att aldrig tillåtas äta grönsaker eller träna. Man överlever, men hälsan blir lidande. 

Detta är skitsnack. Ingen hålls som gisslan. Man är fri att gå när helst man vill om man inte trivs i sitt äktenskap.
    Men det är ju alltid lättare att skylla på någon annan om man inte trivs, precis som som de otrogna skyller på sin partner när de är otrogna. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-27 15:34:53 följande:
    Eftersom alla inte svarar ja på den frågan är grundvalen för vidare resonemang felaktigt och därmed alla slutsatser baserat på det detsamma.
    Fast nu svarade ju personen ja på den frågan och då blir det ju lite märkligt när personen fortsätter hävda att otrohet inte skulle vara fel Flört
  • Meyer

Då håller du alltså med mig om att fejka orgasmer är att likställa med otrohet. I båda fallen handlar det per definition om att bedra sin partner. Och med det moraliska verktyget "Att ljuga och bedra är alltid fel" , så blir ju det konsekvensen.

Kul. Det är sällan jag stöter på någon som håller med mig om det. 

• Anonym (MrKerner)
    Anonym (xxx) skrev 2022-09-27 15:40:22 följande:
    Detta är skitsnack. Ingen hålls som gisslan. Man är fri att gå när helst man vill om man inte trivs i sitt äktenskap.
    Men det är ju alltid lättare att skylla på någon annan om man inte trivs, precis som som de otrogna skyller på sin partner när de är otrogna. 
    En slags gisslansituation, kanske utpressning är ett bättre ord i så fall. Antingen finner du dig i de här förutsättningarna jag har bestämt eller så kan du flytta till en etta i Bagarmossen och vänja dig vid att bara träffa barnen varannan helg. Det kanske inte är en pistol mot tinningen men....
  • Anonym (jaha)
    Anonym (MrKerner) skrev 2022-09-27 15:50:40 följande:
    En slags gisslansituation, kanske utpressning är ett bättre ord i så fall. Antingen finner du dig i de här förutsättningarna jag har bestämt eller så kan du flytta till en etta i Bagarmossen och vänja dig vid att bara träffa barnen varannan helg. Det kanske inte är en pistol mot tinningen men....
    Fast så är det väl med det mesta livet?

Om din chef inte vill ge dig löneökning så får du välja mellan att dra eller vara kvar med låg lön... är det att likställa med att personen håller en pistol mot tinningen?

Om din polare vill att ni går och tar en öl  men du vill gå på bio för du gillar inte öl, betyder det att din polare håller dig gisslan?

Man kan väl inte förvänta sig att alla alltid kommer vilja som man själv vill?
  • Anonym (MrKerner)

Fast om man hotar ( implicit) om en kraftigt försämrad livssituation och tänker att jag inte behöver förändra mig och utnyttjar det faktum att  "partnern ändå aldrig kommer att våga lämna"  

• Anonym (Sussie)
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 15:55:52 följande:
    Fast så är det väl med det mesta livet?

Om din chef inte vill ge dig löneökning så får du välja mellan att dra eller vara kvar med låg lön... är det att likställa med att personen håller en pistol mot tinningen?

Om din polare vill att ni går och tar en öl  men du vill gå på bio för du gillar inte öl, betyder det att din polare håller dig gisslan?

Man kan väl inte förvänta sig att alla alltid kommer vilja som man själv vill?
    Meh.

Flerårig avsaknad av sex i nära relation är långt ifrån bio istället för öl. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Sussie) skrev 2022-09-27 16:04:46 följande:
    Meh.

Flerårig avsaknad av sex i nära relation är långt ifrån bio istället för öl. 
    Ja det är inte samma sak, liknelser är sällan exakt samma sak. Dock är poängen att två personer tycker olika om något vad det än må vara, bio, öl eller sex inte går att likställa med gisslan eller hålla en pistol mot tinningen.

TS kommer inte dö av att skilja sig istället för att knulla någon bakom ryggen på sin partner.
  • Anonym (Sussie)

Det är för stor skillnad för att din liknelse ska fungera. Det är som att jämföra att få reda på en tioårig utomäktenskaplig relation, att man levt i en lögn, med jag vet inte vad jag ska jämföra med, kanske att man inte förstått att partnerns övervikt beror på daglig chokladfrossa i bilen fast man äter så nyttiga middagar tillsammans.

Klart att det är ett litet svek av godisråttan, och oärligt när partnern jobbat för att hjälpa med övervikten, men ändå inte alls jämförbart. 

• Anonym (KC)

Nej, dött hade jag med all sannolikhet inte. Om jag inte hade tagit livet av mig av olycka. 
    Levde i ett annat land med en galen narcissist. Var mentalt fast. Uppmärksamhet från en annan man fick mig att öppna ögonen och hitta mod att lämna. Det fanns ett liv utanför den sjuka relationen. 
    Jag låg aldrig med den andra mannen, vilket jag ångrar. Hade varit nice att trycka in det i fejset på äckliga exet. Han är dock ändå övertygad om att jag var otrogen. Det kunde ju aldrig nånsin vara något fel på honom, att jag lämnade p.g.a. hans beteende. 

Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 11:00:55 följande:
    Vadå, menar du att du hade dött av att skilja dig och knulla utan att behöva gå bakom ryggen på din partner?
Svar på tråden Är otrohet alltid fel?