• Anonym (TS)

Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

• Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (anonym) skrev 2022-09-27 14:04:58 följande:
    Du har visserligen rätt i att det i båda fallen rör sig om ett svek. Jag tycker själv att de som inte vill ha sex med sin partner och inte vill jobba på sexlusten men ändå absolut inte vill separera ofta kommer alltför lätt undan i diskussionerna på FL. 
    Men två fel gör inte ett rätt och jag tycker därför inte att otrohet på grund av sexlöshet är rättfärdigat, även om jag kan förstå att man ibland fantiserar om att göra något dumt.
    Jag håller med dig om att två fel inte gör ett rätt dock tycker jag inte man kan likställa otrohet med att inte vilja ha sex.

Visst kan man tycka det är ett svek att förvänta sig att ens partner ska vara utan sex bara för att man själv inte vill men det finns en väldigt stor skillnad mellan båda dessa och det är öppenheten.... att inte vilja ha sex är något som sker helt öppet och ger den andra en chans att förhålla sig till det och göra ett val vilket otrohet inte gör. Den som är missnöjd med sexlivet kan välja hur den vill hantera situationen, vilket den som blir bedragen utan att ha vetskap om det inte kan.
  • Meyer
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 14:25:50 följande:
    Visst kan man tycka det är ett svek att förvänta sig att ens partner ska vara utan sex bara för att man själv inte vill men det finns en väldigt stor skillnad mellan båda dessa och det är öppenheten....
    Det finns väl väldigt mycket hos den som inte vill ha sex som inte redovisas öppet heller

Att inte vilka ha sex kan vara allt ifrån "Inte ikväll älskling. Jag har lite ont i huvudet" ( Vilket kanske inte heller är helt sanningsenligt) till "Jag vill inte ha sex, och jag kommer aldrig mer vilja ha sex med dig under några omständigheter, och jag har aldrig uppskattat det sex vi haft. Alla orgasmer någonsin har bara varit fejk och det finns flera saker med dig som är direkt avtändande. Men jag kan låta dig tro att vi kanske kommer ha sex igen någongång. På så sätt kan jag/vi upprätthålla vår levnadsstandard och dessutom blir du trevligare att ha att göra med och kan tänka dig att gå mer efter min vilja på hur hushållet skall skötas och vilken nivå av ordning och reda vi ska ha". 

Går det nu att jämföra med ett sexuellt snedsteg?
  • Meyer

Så klart är inte två fel ett rätt. Men det finns många typer av svek inom en relation. 

• Anonym (jaha)
    Meyer skrev 2022-09-27 14:44:30 följande:
    Det finns väl väldigt mycket hos den som inte vill ha sex som inte redovisas öppet heller

Att inte vilka ha sex kan vara allt ifrån "Inte ikväll älskling. Jag har lite ont i huvudet" ( Vilket kanske inte heller är helt sanningsenligt) till "Jag vill inte ha sex, och jag kommer aldrig mer vilja ha sex med dig under några omständigheter, och jag har aldrig uppskattat det sex vi haft. Alla orgasmer någonsin har bara varit fejk och det finns flera saker med dig som är direkt avtändande. Men jag kan låta dig tro att vi kanske kommer ha sex igen någongång. På så sätt kan jag/vi upprätthålla vår levnadsstandard och dessutom blir du trevligare att ha att göra med och kan tänka dig att gå mer efter min vilja på hur hushållet skall skötas och vilken nivå av ordning och reda vi ska ha". 

Fast inget av dem är relevant för att du ska veta att personen inte vill ha sex för det vet du redan genom att personen inte vill ha sex.

Nej det går inte att jämföra med ett sexuellt snedsteg så länge man håller sitt snedsteg hemlig för sin partner. Det är först när man talat om för sin partner att man knullar någon annan som det ens kan jämföras med varandra.
  • Anonym (jaha)
    Meyer skrev 2022-09-27 14:46:34 följande:

Så klart är inte två fel ett rätt. Men det finns många typer av svek inom en relation. 

Ja, men det som diskuteras i denna tråd är sexlöshet vs otrohet.
    Och oavsett hur många sorters svek man kan tänkas komma på kan existera i en relation så kommer inget av dem rättfärdiga att TS sviker sin partner.
  • Meyer

Jag kan tycka att det är lite skillnad på om man inte vill ha sex pga att "vi går igenom en körig period på jobbet just nu och jag känner mig inte på topp - det blir säkert bättre till våren" och "allt med dig är motbjudande ur ett sexuellt perspektiv. Jag har inget emot att leva ihop med dig men tanken på att försöka ha sex med dig får det att vända sig i magen och jag vill bara spy"

Det senare är ingen fiktiv situation utan tankar en kvinnlig bekant erkände för mig om sin partner - hon trivdes med att kunna få alla sina kurser hon ville gå finansierade medan hon våndades över att behöva ha sex med sin make.

Att fejka orgasmer då? Går det att använda samma moraliska måttstock där och säga att det "alltid är fel" eftersom det är ett slags bedrägeri och ett sätt att gaslighta partnern. Eller kan det finnas nyanser i det beteendet som gör att det kanske t.o.m skulle vara acceptabelt under vissa förutsättningar? 

• Meyer
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 15:00:07 följande:
    Ja, men det som diskuteras i denna tråd är sexlöshet vs otrohet.
    Jag vet inte om vi diskuterar det ena mot det andra, snarare om otrohet alltid är fel eller inte. Eftersom alla självklart svarar JA på den frågan tycker jag det är intressantare att nyansera och jämföra med andra situationer. 
  • Anonym (jaha)
    Meyer skrev 2022-09-27 15:19:04 följande:
    Jag vet inte om vi diskuterar det ena mot det andra, snarare om otrohet alltid är fel eller inte. Eftersom alla självklart svarar JA på den frågan tycker jag det är intressantare att nyansera och jämföra med andra situationer. 
    Japp och att svika, ljuga för och manipulera andra är alltid fel oavsett om man tycker att den andra oxå gör fel för som vi redan konstaterat så gör ju inte två fel ett rätt, eller hur?

Iom att du själv håller med om att två FEL inte gör ett rätt så har du väl redan där konstaterat att otrohet är fel.
  • Anonym (Jojo)
    Meyer skrev 2022-09-27 14:44:30 följande:

Det ironiska med den ursäkten är att huvudvärk ofta är spänningshuvudvärk. Och bästa botemedlet mot det är orgasm.

Man borde alltså säga tvärtom: Älskling, jag har ont i huvudet, kan vi mysa lite?

• Anonym (Jojo)
    Anonym (jaha) skrev 2022-09-27 15:27:58 följande:
    Japp och att svika, ljuga för och manipulera andra är alltid fel oavsett om man tycker att den andra oxå gör fel för som vi redan konstaterat så gör ju inte två fel ett rätt, eller hur?

Iom att du själv håller med om att två FEL inte gör ett rätt så har du väl redan där konstaterat att otrohet är fel.
    Eftersom alla inte svarar ja på den frågan är grundvalen för vidare resonemang felaktigt och därmed alla slutsatser baserat på det detsamma.
Svar på tråden Är otrohet alltid fel?